le
door leovansister Nov 21, 2016 om 11:15
Computers & telefonie

Ervaringen met Microsoft OneDrive

Microsoft laat (betalende) klanten in de kou staan!

  Juist omdat je veel leest over internetcriminaliteit en mensen zoals ik veel files en foto’s op mijn computer hebben staan, heb ik  op 22-9 jl. een betalend abonnement genomen op Office365 Personal + 1 TB in OneDrive omdat ik ervan uit ging dat dan je files veilig bij Microsoft in hun Cloud staan.

Nee dus. Op 12-10 jl. overkwam mij het grote drama dat al mijn files op mijn PC vastgezet werden door internetcriminelen met het Crypotlocker virus. Al mijn duizenden files geheel op slot. Alle pogingen om de files te DE-encrypted zijn mislukt. (ook door experts). Na raadpleging van meerdere ICT-experts, cyberpolitie en sites was de conclusie: niet betalen, code is onbekend en criminelen zijn enkel uit op geld. (“ransom”).

Het bleek al snel dat door synchronisatie al mijn files bij Microsoft OneDrive óók besmet zijn.

Vanaf 19-10 ben ik ruim een week met supportafdelingen bezig geweest om de “restore files” c.q. back-up op datum van vóór de hack terug te halen. Dat zou mijn hele probleem oplossen. Ook omdat ik op internet gelezen heb dat Microsoft iedere dag 2 back-ups maakt van alle data (ook Cloud) en die enkele weken bewaard. Iets wat ook normaal is voor een groot professioneel bedrijf als Microsoft!

Nu stelt Microsofts supportcenteronline na vele mails en telefoontjes dat ik het verkeerde abonnement zou hebben gekocht! Office365 Personal zou GEEN back-up service geven en de ongeveer even dure Office365 Business zou die back-up service WEL geven………

Nalezing op de Microsoft website leert mij dat er niet vermeld staat dat Personal dat dan niet als service doet en er staat op Business niet dat deze de back-up-service wel verleent.

HOE kunnen nieuwe klanten dat dan kunnen weten?!

Mijn brandbrief en verzoek aan de directeur van Microsoft, de heer Stigter, bleef onbeantwoord!

Wees gewaarschuwd!

WIE hebben nog meer dit soort ervaring met Microsoft?

Leo van Sister

17927 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 21, 2016 om 11:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wees gewaarschuwd!

Bedankt voor je relaas.
Denk je 'beschermd' te zijn en dan .....
Zo zie je maar weer dat zélf regelmatig een back-up maken op bv een externe harde schijf het verstandigste is.

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 21, 2016 om 11:57
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Het synchroniseren heb je neem ik aan ondertussen uitgezet?

eclipse
door eclipse - Nov 21, 2016 om 13:35
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Dus heb je wel kunnen formatten, gelukkig dan maar, Ken alleen een hint  geven, , als je windows  geheel is geinstalleerd en geupdated, al je proggie s erop staan , zet die dan in zijn geheel weg. en doe handmatig  een backup bijschrijven, als je kast nog  lekker loopt. dan even een back-up cd tje  en zo ga je van week tot week, HANDMATIG  doe ik ook , en werkt  prima. moet wel zeggen dat ik geen rare of  vreemde links aanklik, ter goeder trouw, of per ongeluk, format en handmatige backup... @akkerdistel vermeldt het zie ik dus neem het terharte. sccs  met die zooi,

O ps.ik heb 105  gig  aan gratis one  drive ? als ik inlog  met mijn live.nl account

jo
door jorisw - Nov 21, 2016 om 16:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De synchronisatie werkt dus perfect: alles wat bij de bron verandert wordt gesyncht. Synchronisatie is niet bedoeld om data te beschermen (daar zijn backups voor) maar om data vanaf meerdere locaties te kunnen benaderen.

Wi
door Wil_H - Nov 21, 2016 om 16:55
270 Antwoorden / Vragen

Dat komt ervan als je niet de moeite neemt om even iets op te zoeken. Bij online diensten altijd even de SLA opzoeken. Daar staat duidelijk in dat Microsoft geen back-ups maakt. Dat doen ze trouwens ook niet van je Outlook-account. Dus als je daar belangrijke dingen in je mail hebt staan dan kun je die ook zo maar kwijtraken als Microsoft besluit om je account op te heffen of om de maximale ruimte voor je mail te beperken.
De enige zekere methode is zelf een NAS aan te schaffen en zelf je eigen back-up plan te maken.
Een virusscanner van een paar tientjes per jaar had je ook deze ellende bespaard, terwijl er ook nog internetproviders zijn die je gratis een goede virusscanner aanbieden.

newmikey
door newmikey - Nov 21, 2016 om 17:10
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nooit erg veel opgehad met wat voor software of diensten dan ook van Microsoft maar ik zie nergens bij de voorwaarden dat ze wèl een incremental backup van je bestanden beloven te maken. Als ze daar niets over zeggen lijkt het mij voor de hand te liggen dat ze dat niet doen en is het ook redelijk zinloos het bedrijf daarop aan te vallen eigenlijk.

Als us bestanden in de cloud heeft, ongeacht of dat bij Microsoft is of op bijvoorbeeld Dropbox, en u zet synchronisatie aan dan betekent dat dat bestanden steeds geupdate worden met de laatste versie op uw computer. Uw computer is daarbij de bron en als de bestanden dáár corrupt zijn, zal dat ook automatisch gevolgen hebben voor de gesynchroniseerde versie in de cloud opslag.

Cloud opslag is ook nooit bedoeld als surrogaat voor een backup. Helaas voor u in dit geval zou ik bijna zeggen. Iemand gaf hierboven al de tip van een NAS maar zelfs die bestanden kunnen ten prooi vllen aan een dergelijk encryptie-virus. De enige ècht goede strategie is meerdere incrementele backups op externe harde schijven die afgekoppeld worden als de backup compleet is.

le
door leovansister - Nov 21, 2016 om 18:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reacties en tips.
Ik heb en had overigens een anti-virus programma actief. (Mc.Afee).

Op internet heb ik ergens gelezen dat Microsoft wél dagelijks back-ups maakt en die enkele weken bewaard; iets wat ik van een groot professioneel bedrijf als Microsoft ook verwacht als betalende klant.

Dat blijkt niet zo te zijn als ik de reacties zie.
Maar dan is het juist zaak, professionaliteit, om onwetende klanten als ik en vele anderen goed bij aankoop van zo'n softwareproduct hiervoor te waarschuwen.
Dat hoor bij de logische "governance" taken van Microsoft.
Zij kennen hun producten en services of het gebrek eraan.

newmikey
door newmikey Nov 22, 2016 om 10:49
830 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft ergens op internet "iets gelezen" en begrijpt niet helemaal wat het verschil is tussen een backup en incrementele backups. Daar hoeft een bedrijf u niet voor te waarschuwen, dat valt onder uw eigen onderzoeks- en informatieplicht. Cloud opslag is precies dàt, opslag en géén incrementele backup dienst.

diumenge
door diumenge Nov 22, 2016 om 11:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ongetwijfeld maakt MS backups, maar dan waarschijnlijk met het doel om te kunnen herstellen als hun hardware faalt. Dit is een andere situatie. Op het moment dat de encryptie begon had u dan ook direct de synchronisatie moeten uitschakelen. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat u en andere gebruikers andere verwachtingen hebben van de Onedrive.

aurora1
door aurora1 - Nov 22, 2016 om 16:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u zelf een externe schijf aanschaft, desnoods 2, dan heeft u ook niet dergelijke problemen (als u alles goed beveiligt). Bovendien heeft u dan maar een eenmalige uitgave.