ce
door ceesanne Apr 3, 2005 om 10:55
Computers & telefonie

Ethernetkaart noodzakelijk?

Is het noodzakelijk een ethernetkaart op je PC/laptop te hebben om op ADSL te kunnen aansluiten?

Zo niet wat is dan de oplossing?

668 5 Rapporteer

freya
door freya - Apr 3, 2005 om 11:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ceesanne,

Een verbinding met een ADSL-modem kun je op verschillende manieren realiseren. Heb je één PC/laptop waar je een ADSL-modem met een kabel op wilt aansluiten dan heb je de keuze tussen ethernet (UTP kabel) of via een USB-aansluiting. Mijn voorkeur gaat dan naar ethernet. (bedrijfszekerder, minder kans op aansluit problemen). Verder zijn er natuurlijk nog draadloze opties. Een draadloze ADSL-modem/router bijvoorbeeld. Dan kun je met elke PC/laptop het internet op. Elke PC/laptop wordt dan voorzien van een 'draadloze ethernerkaart'. Voor je laptop wordt dat dan een kaartje die in je PCMCIA slot past.

m.vr.gr. Freya

ce
door ceesanne - Apr 3, 2005 om 11:14
2 Antwoorden / 3 Vragen

Freya, Dank voor je snelle reactie. Hoewel erg uitgebreid. Ik heb behoefte aan een meer specifiek antwoord. Om absoluut zeker te zijn. Begrijp ik het goed dat een ethernetkaart dus niet per sé noodzakelijk is en het gemis daarvan simpelweg wordt opgelost of omzeilt met het gebruik van een z.g. USB modem?

Uit louter nieuwsgierigheid, hoe werkt dat dan?

freya
door freya - Apr 3, 2005 om 11:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ADSL-modems in verschillende uitvoeringen kopen. Je hebt ze met ethernetaansluiting en met USB-aansluiting. Voor de PC is het USB-modem gewoon een USB-apparaat. USB-driver installeren, USB-modem met USB-kabel op de USB-poort aansluiten en klaar. Het voordeel van ethernet is dat je die USB-drivers niet nodig hebt, anders niet. En als je géén ethernet op je PC hebt en toch graag een ethernetmodem zou willen gebruiken kun je overwegen een los ethernetkaartje te kopen. (nog geen €10,-) Freya

go
door goudman - Apr 3, 2005 om 11:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ceesanne,

Wanneer je in huis de enige bent die gebruik gaat maken van Internet via de ADSL aansluiting, dan volstaat een USB modem. Simpeler kan haast niet.

Wanneer je echter voorziet dat in de toekomst meerdere pc's in huis moeten worden aangesloten op het Internet, koop dan een Ethernetmodem. In eerste instantie kun je dan een ethernetkaartje in je PC plaatsen en vervolgens dmv een ethernetkabel een verbinding leggen tussen je PC en Ethernetmodem. Later kun je er dan een routertje tussen plaatsen, zodat vanaf meerdere PC's over dezelfde ADSL-lijn kan worden ge-internet.
Verder zijn er ook nog draadloze mogelijkheden. Wil je met meer dan 1 PC gaan internetten, laat je dan in ieder geval adviseren door een specialist die het vermogen heeft om de zaken simpel uit te leggen.

aenigma
door aenigma - Apr 3, 2005 om 15:14
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Even als aanvulling: als u ADSL bestelt, krijgt u van de meeste
providers een (vaak gratis) installatiepakket met daarin o.a. wat
snoeren om de boel aan te sluiten (waaronder zowel een ethernet- als
een usbkabeltje), een splitter, een installatie-CD én een modem. Die
hoef je dan dus niet zelf te kopen. Daarbij zit er ook een makkelijke
handleiding, of een extra service voor een monteur als u er zelf niet
uitkomt. Ik meen wat drempelvrees te bespeuren bij u, dat hoeft echt
niet: ik heb veel mensen geholpen met het aansluiten, maar ken er nóg
meer die het helemaal zelf deden.

Vantevoren dient u wel te weten wat u wilt: provider, draadloos of
niet, snelheid, de kosten, enz enz. Das vaak lastiger te besluiten dan
het aansluiten van de boel zelf.

vr. gr.