ye
door yentle Feb 6, 2009 om 23:39
Computers & telefonie

Externe harddisk gecrasht met belangrijke info

De externe harddisk van mijn zoon is afgelopen week gecrashd waardoor hij niet meer bij zijn scriptie kan waarop hij deze maand wil afstuderen, wie weet raad?

434 10 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Feb 6, 2009 om 23:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn hemel, wel een scriptie kunnen schrijven en dan toch niet weten dat zulke belangrijke documenten gebackupped dienen te worden. Staat er dan werkelijk geen enkele andere kopie op een ander medium?

edwardus
door edwardus - Feb 6, 2009 om 23:55
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hij kan proberen de harde schijf eruit te schroeven en deze als slave in een pc aan te sluiten, maar de kans dat de schijf zelf defect is, is helaas groter dan de kans dat de behuizing (met z'n electronica) defect is. In ieder geval proberen.

In het allerergste geval zijn er bedrijven die informatie van defecte schijven kunnen terughalen, reken op een prijskaartje van minimaal enkele honderden euro's.

gsm
door gsm - Feb 6, 2009 om 23:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Harde schijven crashen veel minder vaak dan gedacht.
Het overgrote deel van de geretourneerde harde schijven mankeert niets.
Weet u wel zeker dat de schijf gecrasht is?
Veel vaker is de USB behuizing, waar de schijf in gemonteerd is, defect!

gsm
door gsm - Feb 6, 2009 om 23:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Mijn ervaring is juist dat die USB kastjes vaak defect raken. Ook de duurdere.

edwardus
door edwardus - Feb 7, 2009 om 00:05
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Meestal ben ik het gewoon met je eens, maar in dit geval heb ik zelf meermaals ervaren dat het defecte onderdeel van een defecte externe harddisk de schijf was en het kastje hergebruikt kon worden. Afijn, zal wel een kwestie van kansberekening zijn. Hoewel ... die schijven waren achteraf van Maxtor en Seagate, dat vertekent het beeld m.i.

gsm
door gsm - Feb 7, 2009 om 09:15
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@edwardus
Wat Maxtor en Seagate betreft heb ik langzamerhand ook die ervaring!

Er is een freeware programma DD Health, waarmee je de gezondheidstoestand van de harde schijf snel kunt bekijken. Ik heb een vrij nieuwe Maxtor en een oude Seagate draaien. Die komen uit de Health test als niet best en zeer slecht.
Daarnaast een vrij nieuwe WDC, die nog 100% gezond is met de groene balk voor Health helemaal bovenaan).

gsm
door gsm - Feb 7, 2009 om 09:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Type fout: HDD Health is de naam van het freeware programma.

di
door dimo - Feb 11, 2009 om 20:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

goeiendag,
ik heb zelf eerder ook een aantal hard drives gehad die het niet meer deden volgens windows zelf.
ik heb zelf door middel van een tooltje alle data er echter nog wel af kunnen krijgen, het tooltje heet r-studio, maar is helaas niet freeware.
succes met het terug halen van de data
gr.
Auke

edwardus
door edwardus - Feb 11, 2009 om 20:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is, indien nodig, een optie en werkt uitsluitend als de harddisk zelf nog werkt. Een reactie van Yentle zou wel handig zijn om het probleem op te kunnen lossen. Met zulke belangrijke gegevens zou ik denken dat er wel animo bestaat om een oplossing te vinden.

di
door dimo - Feb 11, 2009 om 20:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

uiteraard moet de hardeschijf dan nog wel functioneren.
als de hardeschijf het helemaal niet meer doet kan je t bijna wel vergeten om de data terug te krijgen zonder extreem dure ingrepen