vi
door vitesse Nov 18, 2005 om 08:54
Computers & telefonie

Formatering foetsie.

Ik heb mijn harde schijf in een aantal partities verdeeld. EÃ?Æ?Ã?©n daarvan de G: partities leeft een eigen leven. De formatering verdwijnt steeds. De G: partitie staat gewoon in het lijstje van "Deze computer" (XP) maar is niet geformateerd. De partitie kan dan gewoon geformateerd (FAT-32) worden (wordt ook om gevraagd). Je kunt er dan normaal een programma opzetten en mee werken, maar na 2 of 3 keer opnieuw opstarten van de computer is de formatering weer weg en begint het spelletje opnieuw. De partitie is 25 Gb groot en toch zonde van de verspilde ruimte als dit probleem niet opgelost kan worden.

Is er iemand die de oplossing weet?

870 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 18, 2005 om 09:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vitesse, heb je al geprobeerd de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken?- Brynnar

ve
door verwijderd - Nov 18, 2005 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel aan gedacht maar niet gedaan omdat hierdoor de nummering van de schijven best eens kan veranderen waardoor weer de nodige ellende ontstaat.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2005 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vitesse,

Meestal heb je geen last indien je nummering van je partities wijzigt, maar helemaal uitsluiten kan ik dit ook niet. Wat je kunt doen als alternatief ( het is niet de meest nette oplossing, maar werkt wel ) is deze onwillige partitie verkleinen naar een minimaal niveau ( alleen voor de nummering ) en van de vrijgekomen ruimte een extra partitie maken of deze toevoegen aan een andere al gebruikte partitie. Hiermee heb je in ieder geval geen of minimaal ruimteverlies en zit je alleen met een virtuele schijf die niets doet / kan..

Zoals gezegd misschien niet super netjes, maar wel werkbaar !

ve
door verwijderd - Nov 18, 2005 om 10:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Vitesse,

Waarom gebruik je geen NTFS-bestandssysteem i.p.v. FAT32...?

Windows XP is hiervoor bij uitstek geschikt en gebruik hiervan zal wellicht het probleem oplossen.

Als je de beschikking hebt over een goeie partitiemanager zoals
Partition Magic kan je zonder problemen alle partities converteren van
FAT naar NTFS.

Dit geldt dus ook voor 'C' waar XP opstaat, maar hou er wel rekening
mee dat XP daarna alleen partities kan 'zien' die ook NTFS zijn.

FAT-partities zijn niet zichtbaar voor NTFS en andersom .

Wat de schijf- en stationsletters betreft, om problemen met het opnieuw
toekennen van de letters te voorkomen kan je via Schijfbeheer of
Partition Magic alle letters na de 'G' even tijdelijk een andere letter
toekennen (bijvoorbeeld X,Y,Z) en deze naderhand weer hun
oorspronkelijke letter geven.

Hiermee maak je ruimte voor de toekenning van letters direct achter 'G'
en voorkom je problemen met het verkeerd toekennen van de letters door
XP.

Mocht je 'G' verwijderen en de vrijgekomen ruimte willen toekennen aan
de naastgelegen partitie dan heb je bovenstaande oplossing niet nodig
maar kan je de letters direct 'herbenoemen'.

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je ook toevallig een geheugenkaartlezer die misschien dezelfde driveletters gebruikt?

Je kunt via schijfbeheer de partitie een andere letter geven.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2005 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gekozen voor het verkleinen van de partitie. Eerst met bestandsbeheer van XP geprobeerd. Moeilijk. Gekozen voor "Partitie Genie" van Data Becker. Hier bleek hoewel de partitie in XP normaal verschijnt, deze in "Partitie Genie" wel als drive letter aanwezig was maar geen afmeting had. Geen land mee te bezeilen. Er verscheen ook een foutmelding "Overlapping". Helemaal terug naar DOS en "Chkdsk G:" als opdracht gegeven. Hier kwam de aap uit de mouw, een compleet defect bestandssysteem (FAT) en dat terwijl de partitie normaal bruikbaar was. Voor reparatie de opdracht "Chkdsk G: /F" en het antwoord was "gerepareerd". Nu heb ik de computer al enige tientallen malen opgestart en de partitie blijft zich netjes gedragen. Was anders allang verdwenen. Ik heb er nu wel enig vertrouwen in dat de fout hersteld is. De toekomst zal het leren. Allemaal hartellijk bedankt.