joost88
door joost88 Jan 4, 2016 om 16:30
Computers & telefonie

Foutmelding na installatie W7

Had Windows Vista en heb W7 geïnstalleerd (geef toe, loop wat achter). Na installatie krijg ik bij opstarten steeds de foutmelding: " can't open AsIO.sys!!(2)." Heb wat gegoogeld en schijnt met ASUS te maken te hebben. Heb inderdaad een ASUS moederbord. Verder wordt het vaag. Kan geen Asus programma's vinden in mijn Programma overzicht.  Veel voor mij onbegrijpelijke aanwijzingen in het Engels.
Kan iemand mij in begrijpelijke taal (simpel en Nederlands)  een oplossing voor dit probleem geven?

1726 12 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 4, 2016 om 16:41
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Je hebt een upgrade gedaan? (dus W7 over Vista heen installeren)

sw
door swat1500 - Jan 4, 2016 om 16:53
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou kunnen dat onder W7 u  een andere driver voor uw moederbord moet hebben. U zou het (gratis) programma Driverbooster van IOBIT kunnen downloaden en daarmee  controleren of u de meest recente drivers op u pc hebt.

marita567
door marita567 - Jan 4, 2016 om 17:29
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo joost88 ,

hier kunt u driverbooster free installeren zoals werd aanbevolen door swat1500  , let wel op dat u de gratis versie installeert en niet pro ( betaalde versie ) en op vinkjes weg halen.
Als er drivers zijn die moeten worden bijgewerkt schakel dan eerst u antivirus uit , kijk naderhand ook als alles geïnstalleerd is en de drivers zijn bijgewerkt bij instellingen om dit aan te passen ( zoals driverbooster mee laten opstarten , uitvinken )
Succes .

http://www.iobit.com/nl/driver-booster.php

joost88
door joost88 Jan 5, 2016 om 17:31
0 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo AKKERDISTEL, ja ik heb een Upgrade gedaan, dus over Vista heen. Ging op zich goed, op Pinnacles na, alle programma's en instellingen bewaard, op die foutmelding na hé.
Hallo SWAT1500 EN MARITA567, bedankt voor de suggestie, heb DRIVERBOOSTER gedownload en laten scannen. Er zijn 21 drivers bijgewerkt, dus zal wel ergens goed voor zijn geweest, maar helaas de foutmelding blijft.
Nog verdere suggesties?

eclipse
door eclipse Jan 6, 2016 om 12:17
1561 Antwoorden / 370 Vragen

heb je reparatie tools op de kast ? iets van iobit, zen ( tuneup ) advanted sys  care ? het hoeft niet persé een software fout  te zijn, maar gezien de update wel waarschijnlijk. de kast leest een opdracht verkeerd, en ken deze dus niet uitvoeren. uiteraard heeft U asus proggie s op de kast, anders zou uw internet niet werken, ( win 10 wel ) waarom dat vista overschreven met win 7 ? is een schone 7 instal niet de betere optie ? scheelt schijfruimte, en alle zooi van  vista is weg. als u geen rep tools  hebt  dan misschien C: extra computer op fouten controleren.anders  een triall van iobit  klik           staat een freeware bij, je mag ook een een trail van 30 dagen proberen, misschien dat deze voor u het probleem oplost zoniet ?  schone instal. of een hoop knoeiwerk t blijft zoeken natuurlijk, u bent  niet de enige zie het net er vol mee staan maar geen specifieke oplossingen, nu hebben velen een computer en vinden het allemaal wel best zolang die het doet, ondanks  dat ze 4  webbrowsers  e.d  hebben en volop popups  tevoorschijn komen. en updates  wegvinken onder het mom komt  morgen wel. probeer de link even, wrkt het niet zou IK een schone 7 instal doen.  dvd  erin, opstarten, opstarten van schijf, t goede station aanvinken, formatten en instal en voor de rest van het toetsenbord  afblijven tot u wordt gevraagt de taal in te voeren, serial komt  wel, of als U een crack hebt dan draaien na de instal..eerst herstarten, er wordt gevraagt even een proggie binnen te halen zodat die de crack ken  lezen, is normaal, wordt netjes  aangegeven en benoemt.

eclipse
door eclipse Jan 6, 2016 om 12:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

http://www.iobit.com/nl/advancedsystemcarepro.php?__c=1       klik werkt niet zie ik  dus deze link volgen

marita567
door marita567 - Jan 5, 2016 om 18:40
1576 Antwoorden / 17 Vragen

antwoord van joost88 ,

Hallo AKKERDISTEL, ja ik heb een Upgrade gedaan, dus over Vista heen. Ging op zich goed, op Pinnacles na, alle programma's en instellingen bewaard, op die foutmelding na hé.Hallo SWAT1500 EN MARITA567, bedankt voor de suggestie, heb DRIVERBOOSTER gedownload en laten scannen. Er zijn 21 drivers bijgewerkt, dus zal wel ergens goed voor zijn geweest, maar helaas de foutmelding blijft.Nog verdere suggesties?

ph
door philip36 - Jan 5, 2016 om 18:54
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u Pcprobe op de computer heeft, verwijder deze dan eens.
Wat ik op internet lees, is dat aiSuite ook het probleem kan veroorzaken.

marita567
door marita567 - Jan 5, 2016 om 18:58
1576 Antwoorden / 17 Vragen

probeert u dit eens :

  •  als de bestuurder is uitgeschakeld, kan dit probleem veroorzaken
     Ga naar Device Manager

      • Klik op View / Show Verborgen apparat
      • Openen niet Plug and Play-apparaten
      • Vind ASIO in de lijst en klik met de rechtermuisknop, selecteer Eigenschappen, dan Driver Tab
      •  Zorg dat Start-Up type is Automatisch, en niet uitgeschakeld,  Ik hoop dat dit helpt
      • bron : social.technet.microsoft.com

ph
door philip36 - Jan 5, 2016 om 19:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen
joost88
door joost88 Jan 6, 2016 om 00:31
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,
Ik heb gezocht maar geen PC Probe of aiSuite kunnen vinden. Zoals ik al schreef  ook niets met Asio of Asus.
Marita, ik weet niet precies wat je bedoelt, mijnW7 is een Nederlandse versie, maar in het programma overzicht niets van genoemde items kunnen vinden.
Philip, dat is nu precies wat ik bedoel, had al op internet gezocht en vond een heleboel verschillende oplossingen, met computer Engels,wat ik niet volgen kan, of dat geen oplossing is , zoals het zoeken naar genoemde bestanden. Als ik op de verkeerde plaats zoek hoor ik dat graag.

ph
door philip36 Jan 6, 2016 om 11:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@joost88

Hier twee mogelijke oplossingen van de site vip.asus.com.
Meer gebruikers melden dat de foutmelding met updater te maken heeft.

Deze van lilocowboy
Ga naar program files (x86) en zoek de asus map en geef de map een andere naam b.v. _asus>
In de asus map zijn andere mappen zoals AASP en IO en misschien ook nog andere.
Ga dan naar Program files en zoek ASUS.
Zoek Six engine map en verander de naam in b.v. _six engine> .

Deze van Russische gebruiker.

(maak wel eerst een backup van het register)

Deze gebruiker heeft een Asus Maximus VI Hero Moederbord.
Na wat speurwerk bleek dat de foutmelding te maken had met de PEUpdater,exe in
C:\Program files (x86)\ASUS\AI suite III\EZ Update\ASUS Update.
Na wat meer speurwerk bleek dat de driver AsUplo.sys niet kon worden gevonden in plaats van AsIO.sys.
Het bleek dat de driver in het register geinstalleerd was voor asus tools maar niet voor windows.
Dus ik moest de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\ASUS\UPIODRV> verwijderen en de installer opnieuw laten lopen.

In het kort
1) Verwijder HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\ASUS\UPIODRV>
2) Start Software\AISuite_III\EZUpdate\AppSetup\AsUplo\AsUplolns.exe.
3) Herstart computer.

reflecs
door reflecs - Jan 6, 2016 om 11:20
1859 Antwoorden / 4 Vragen

joost88 schrijft in een reactie:

reflecs
door joost88 06 Jan 2016 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,Ik heb gezocht maar geen PC Probe of aiSuite kunnen vinden. Zoals ik al schreef  ook niets met Asio of Asus.Marita, ik weet niet precies wat je bedoelt, mijnW7 is een Nederlandse versie, maar in het programma overzicht niets van genoemde items kunnen vinden. Philip, dat is nu precies wat ik bedoel, had al op internet gezocht en vond een heleboel verschillende oplossingen, met computer Engels,wat ik niet volgen kan, of dat geen oplossing is , zoals het zoeken naar genoemde bestanden. Als ik op de verkeerde plaats zoek hoor ik dat graag.

Topantwoord

ph
door philip36 - Jan 6, 2016 om 11:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@joost88
Ook hier geplaatst want bij antwoord in een reactie valt de opmaak helemaal weg.

Hier twee mogelijke oplossingen van de site vip.asus.com.
Meer gebruikers melden dat de foutmelding met updater te maken heeft.
Deze van lilocowboy
Ga naar program files (x86) en zoek de asus map en geef de map een andere naam b.v. _asus>In de asus map zijn andere mappen zoals AASP en IO en misschien ook nog andere.
Ga dan naar Program files en zoek ASUS.
Zoek Six engine map en verander de naam in b.v. _six engine> .

Deze van Russische gebruiker.

(maak wel eerst een backup van het register)

Deze gebruiker heeft een Asus Maximus VI Hero Moederbord.Na wat speurwerk bleek dat de foutmelding te maken had met de PEUpdater,exe in C:\Program files (x86)\ASUS\AI suite III\EZ Update\ASUS Update.
Na wat meer speurwerk bleek dat de driver AsUplo.sys niet kon worden gevonden in plaats van AsIO.sys.
Het bleek dat de driver in het register geinstalleerd was voor asus tools maar niet voor windows.
Dus ik moest de registersleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\ASUS\UPIODRV> verwijderen en de installer opnieuw laten lopen.

In het kort
1) Verwijder HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\ASUS\UPIODRV>
2) Start Software\AISuite_III\EZUpdate\AppSetup\AsUplo\AsUplolns.exe.
3) Herstart computer.

joost88
door joost88 Jan 6, 2016 om 14:46
0 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,
Het is gelukt.  Allemaal bedankt voor de reacties.Heb uiteindelijk de ASUS files gevonden. Vreemd, via config.scherm, Programma's aanpassen/verwijderen niet te vinden, wel in Program files. Had eerst de namen van Six engine en ASUS veranderd in het Start Menu, maar dat hielp niet. Vervolgens in de verkenner de naam van Six engine ook aangepast en dat hielp. Philip: mijn ASUS map in Pr. Files(x86) heeft alleen een IO map, dus de Russische oplossing had niet gewerkt, de eenvoudige gelukkig wel.

ph
door philip36 Jan 6, 2016 om 15:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als alles naar wens werkt, prima oplossing zo.
Bedankt voor het melden.

marita567
door marita567 - Jan 6, 2016 om 11:48
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@joost88 ,

kijkt u eens bij program/files 86 of u daar geen map van asus tegen komt .

reflecs
door reflecs - Jan 6, 2016 om 12:01
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Zo komt u bij program files:
Computer openen > Lokale schijf (C:) > Program Files (x86)
De naam van de Asusmap veranderen lijkt me de simpelste oplossing.

gsm
door gsm - Jan 6, 2016 om 17:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Gevonden op internet:
Probeer bij Asus de nieuwste versie van ASUSUpdate te downloaden.
Installeer dit niet maar pak alleen de bestanden uit.
Kopieer de nieuwe bestanden die "IO.sys" in de naam hebben naar de "AsusUpdate" map op je harde schijf.

marita567
door marita567 Jan 6, 2016 om 17:22
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@gsm ,

het probleem van Ts is al opgelost , zie onder het topantwoord reactie`s .