Fraude persoonsgegevens bij vodafone
Hallo,
Op 12 februari 2020 ontving ik een mail van vodafone met een verlenging van mijn mobiele telefoonabonnement. Hierin stond dat het abonnement voor 2 jaar verlengd was en stond een eenmalig bedrag vermeld voor een nieuwe telefoon, tot onze verbazing ook nog het duurste model iphone. Tevens waren het factuur en leveradres aangepast naar een ander adres dan het onze.
Op het moment dat ik deze mail had ontvangen heb ik meteen gebeld, omdat ik deze verlenging niet had aangevraagd. Ze hebben op dat moment alles geannuleerd en mijn adresgegevens weer aangepast.
Ik heb toen aangegeven dat ik wilde weten hoe dit heeft kunnen gebeuren, dit moesten ze gaan uitzoeken. Ze gaf al aan dat ik hier waarschijnlijk geen terugkoppeling van zou krijgen. Hier was ik natuurlijk niet mee akkoord, omdat er naar mijn mening misbruik is gemaakt van mijn persoonlijke gegevens.
Inmiddels heb ik meerdere malen gebeld om informatie te krijgen en dat ik de opname van het gesprek wou ontvangen. Elke keer hebben ze hier geen antwoord op en worden er cases aangemaakt. Tot op heden geen enkele terugkoppeling en worden de cases gesloten.
Het vreemde is dat ik verschillende verzoeken heb gedaan en uiteindelijk alleen mijn laatste verzoek van 13 maart 2020 terug kan zien in myvodafone. Waar zijn mijn andere verzoeken gebleven?
Tot op heden dus geen enkele reactie kunnen ontvangen ondanks de vele belletjes etc.
Welke stappen kan ik nog ondernemen om er achter te komen wie mijn gegevens misbruikt heeft en hoe dit bij vodafone heeft kunnen gebeuren?
Met vriendelijke groet,
Patricia
Topantwoord
Iemand moet dan toch over uw inloggegevens beschikken. Hebt u die wel gewijzigd?
En wat zit er op dat andere adres?
Was het misschien gewoon een foutje, gegevens vermengd? Als er een telefoon bezorgd wordt moet men zich toch identificeren?
Het andere betreft een woonadres in Almere. Dit is telefonisch gebeurd, en daarom willen wij ook weten hoe dit tot stand is gekomen en met welke gegevens. Maar tot op heden krijgen wij geen enkele terugkoppeling.
Hallo Patriestess ,
We proberen zo transparant en zorgvuldig mogelijk met je gegevens om te gaan. Als je desondanks toch vragen of klachten hebt over het gebruik van je gegevens, dan verzoeken we je eerst met ons contact op te nemen. Je kunt je vraag of klacht richten aan onze Ziggo of Vodafone klantenservice. Als je contact wilt met onze Privacy Officer dan kun je je bericht sturen aan: privacyoffice@vodafoneziggo.com, of per post via VodafoneZiggo Privacy Officer, VodafoneZiggo Data Protection Officer. Postbus 43048, 3540 AA Utrecht. We zullen dan ons best doen om je vraag te beantwoorden of aan je klacht tegemoet te komen. Als je het niet eens bent met ons antwoord dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. We hopen dat het niet zover komt en dat we er samen uitkomen.
Voor verdere informatie , klik op de rode regels ,
https://www.vodafone.nl/support/over-deze-website/privacy-statement.shtml
Plaats ook uw klacht op het forum van Vodafone ,
https://forum.vodafone.nl/
Hallo vodafone,
Zoals aangegeven ben ik al sinds 12 februari 2020 in conclaaf met jullie klantenservice. Ik kom echter geen steek verder.
Ik krijg geen antwoord hoe dit heeft kunnen gebeuren. Meerdere cases aangemaakt, zonder een reactie terug.
Constant zelf contact moeten opnemen, niet doorverwezen worden naar iemand die er mee over kan vertellen.
Dus zit ik er sterk aan te denken om mijn contract op te gaan zeggen bij vodafone en ergens een klacht neer te gaan leggen omtrent mijn persoonsgegevens.
Simpel weg omdat ik er niet uit kom met de klantenservice van Vodafone. Men ziet het probleem of de urgentie niet!!
@patriestess , u bent hier op het forum van kassa , ik werk niet voor Vodafone . Ik kan niks met uw reactie , die gericht is aan Vodafone . Volg de stappen die ik beschreven heb in mijn antwoord .
Je laat wel overkomen alsof je van vodafone bent. Misschien de volgende keer een andere reactie plaatsen.
Misschien moet u beter lezen . suc6 met uw probleem .
:-))
@Marita5, ik kan mij heel goed voorstellen dat TS door de manier van antwoord geven dacht dat je van Vodafone was. Lees de reactie zelf nog maar eens terug vanuit de gedachte van iemand die hier nieuw is.
@diumenge , Sorry , maar lezen is ook een kunst .
Gewoon hardnekkig blijven ontkennen dat onderstaande voor verwarring kan zorgen? Prima hoor...
Er staat toch duidelijk klik op de rode regels , dan kan Ts toch zien dat het privacy-statement van Vodafone is . Een kind kan de was doen . Notabene verwijs ik ook nog naar het forum van Vodafone .
Marita5, ik ben het volledig eens met @diumenge. Het is voor een vragensteller helemaal niet duidelijk dat u een gekopieerde tekst neer zet van - in dit geval - de Vodafone site. Ook Vodafone medewerkers vermelden links ter informatie of verduidelijking.
Welja , krijgen we nu een hoop geleuter en geneuzel , als Ts op de links klik kan ze zien waar ze uit komt .
Goh, en zou een Vodafone medewerker niet naar het privacy-statement en forum van Vodafone kunnen verwijzen? Even simpel boven de tekst zetten dat dit een tekst van de site van Vodafone betreft voorkomt veel verwarring. Zie ook de reactie van Graspollen.
De oorzaak zult u toch echt bij u zelf moeten zoeken. Vodafone heeft miljoenen abonnees, als daar het probleem lag, zou massaal deze truc worden toegepast.
Het is wel duidelijk dat anderen op de één of andere manier toegang gekregen tot uw Vodafone account.
Hier is ook m.i duidelijk sprake geweest van phishing of een op andere wijze onrechtmatige handeling.
Zoals op dit moment ook heel duidelijk bij de fruadehelpdesk het geval is mogen bedrijven op grond van de AVG geen persoonlijke gegevens van anderen verstrekken. Ala al gezegd, zels kan/mag dat men op dit moment niet bij fraudehelpdesk en, nu ik aanneem dat u dan niet heeft gedag, een melding maken bij de autorireit persoonsgegevens als al genoemd hiervoor.
Per saldo, wat heeft u er aan om de gegevens van de persoon die dit veroorzaakt te weten? Vodafone heeft het opgeost en het is ook gelemaal niet uit te sluiten dat er, ook omdat u niet de enige zult zijn waar dit is geprobeerd, strafrechtelijke aangifte en een onderzoek is gedaan.
Phishing? Bent u niet een beetje abuis?
@heremietkreeft , Vodafone heeft het opgelost en het is ook helemaal niet uit te sluiten . Werkt u voor Vodafone ;-))
@MARITA5: ik lees echt dit: citaat uit de vraag: 'Op het moment dat ik deze mail had ontvangen heb ik meteen gebeld, omdat ik deze verlenging niet had aangevraagd. Ze hebben op dat moment alles geannuleerd en mijn adresgegevens weer aangepast'.
Daarmee heeft men bij Vodafone voor de klant gedaan wat de klant mocht verwachten en herhaald, op basis van de AVG mag Vodafone niet de info verstrekken die verder wordt gevraagd.
Was als grapje bedoeld .
:-)
Het is mij niet duidelijk of VF dit nu als een formele klacht heeft behandeld, daar lijkt het niet op. Indien er geen sprake is van een formele klacht, doe dat dan alsnog.
Als er wel al sprake was van een formele klacht, dan zou ik nu een klacht indienen bij de AP: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/gebruik-uw-privacyrechten/klacht-melden-bij-de-ap
Ze hebben op dat moment alles geannuleerd en mijn adresgegevens weer aangepast.
Het is toch opgelost. Wat wil je nu nog meer?
Als dit mij zou overkomen dan zou ik ook graag weten hoe dat heeft kunnen gebeuren.
Verander het wachtwoord bij my Vodafone. Gebruik een virusscanner en update de software van de telefoon, computer.
Dat gebeurd met regelmaat. Ik weet vanuit mijn werk hoe belangrijk het is om wachtwoorden regelmatig te wijzigen. Mijn wachtwoord voor mijn vodafone app is de dag daarvoor nog gewijzigd.
Als iemand mijn bankgegevens en pincode in handen krijgt, dan kan ik wel bij de bank gaan klagen, maar wie zegt dat daar de fout ligt? Iemand heeft uw gegevens in handen gekregen. Kan zijn dat uw telefoon gehackt is, dat u in fishing getrapt bent, dat u onzorgvuldig gehandeld hebt, enz. Waarom dan zo bij VF blijven hameren terwijl er geen bewijs is dat daar een fout gemaakt is, laat staan dat zij kunnen weten wie de fraudeur is.
Het heeft veel meer weg van 'social engineering', de bestelling is telefonisch gedaan. Dus iemand heeft zich aan de telefoon als TS voorgedaan, het abonnement kunnen verlengen met een nieuw model iPhone en het factuuradres én bezorgadres aan laten passen. Als het e-mail adres ook aangepast was, dan had TS van niets geweten tot de eerste aanmaning op de 'mat' viel.
Het gaat mij erom dat ik wil weten wat hier gebeurd is. Maar dat kan bij vodafone niemand mij vertellen. Ik wil weten met welke gegevens van ons dit dan is gebeurd. Als je de medewerkers spreekt zou dit nooit kunnen via een wachtwoord en moet er altijd een verificatie code per sms worden gestuurd.
Dit is dus niet gebeurd, want deze kan iemand niet weten als die persoon mijn telefoonnummer en telefoon niet heeft. Dus vodafone had kort gezegd dit ook noot zo mogen doen. Daarom wil ik ook weten hoe dit tot stand gekomen is, maar zelf daar hoor je niet op terug. Ja er worden cases aangemaakt die worden gesloten zonder terugkoppeling. Ik hoef geen naam te weten, want als iemand zich als mij voordoet weten hun ook niet hoe die persoon heet neem ik aan, maar wil wel graag weten op welke manier dit is afgesloten en met welke gegevens van ons dit kon.
En wat Duimenge zegt idd, hoe dom is het eigenlijk om wel een factuur en leveradres aan te passen, maar geen emailadres. Het is namelijk dat ik een mail ontving, en daardoor dus door had wat er aan de hand was.
Het gaat mij er vooral om dat er iets gebeurd is, en dat ik wil weten hoe dit kan. En voornaamste... hoe gaan we dit voorkomen in de toekomst.
Nu zou die persoon dus weer kunnen bellen en het nogmaals kunnen afsluiten, wat gaan hun eraan doen dat dit niet kan.
Simpelweg mag VF deze gegevens niet aan u verstrekken. Alleen justitie mag de informatie vorderen van VF zodra u bij de politie aangifte heeft gedaan van identiteitsfraude. Het VF wel gesierd dit aan u te vertellen. Waar ze u wel uitleg over moeten geven is, hoe het kan dat kennelijk zonder een verificatie zomaar dit nieuwe abonnement afgesloten kon worden.
Dat is dus ook wat ik bedoel. Ik hoef geen naam te weten, maar wil wel weten hoe het dit tot stand is gekomen. En met welke gegevens dit is gebeurd.
Ik snap zelf ook dat vodafone geen persoonsgegevens aan mij afgeeft. Neem aan als iemand zich als mij voordoet ze dit ook niet weten.
Wel wil ik weten hoe dit precies gebeurd is, welke gegevens etc zijn er van ons gebruikt.
Tot nu horen wij niks, het mooi dat ze op dat moment meteen alles geannuleerd hebben, maar om dit in de toekomst te kunnen voorkomen wil ik toch wel weten hoe dit nu kan. Heb nu al meerdere malen gebeld, elke hebben ze geen antwoord wat hier gebeurd is en worden er cases aangemaakt, maar nu vanmorgen is de case van 13 maart gesloten zag ik en vervolgens ontvangen wij wederom geen terugkoppeling. Ik heb als klant recht te weten hoe iemand zomaar wat kan afsluiten, en wat hierin gebeurd is. Zelf geven ze aan dat dit nooit met een wachtwoord of dergelijke kan worden afgesloten.
Overigens wijzig ik deze met regelmaat in de Vodafone app. Ze geven een een code via sms te sturen, deze kan dus nooit zijn afgegeven aan de medewerker van Vodafone als ik het telefoonnummer en telefoon in mijn bezit heb.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer