ag
door agathatet Sep 30, 2010 om 23:07
Computers & telefonie

Fraudeur sluit op mijn adres abonnementen af, hoe moet ik handelen?

Geachte mensen,

Vanavond kwam ik thuis en in de post zaten 2 aanmaningen van Telfort (€ 98,19) en Vodafone (€ 54,17), gericht aan een mij onbekende persoon, Q.A. Hughes. Geen idee wie dat is maar ik ruik onmiddelijk onraad. Dit omdat van twee verschillende bedrijven aanmaningen binnenkomen op dezelfde dag. Er is geen rekeningnummer op de acceptgirokaart ingevuld (Telfort) en Vodafone gaf aan dat de automatische incasso mislukt is.

Zelf heb ik (en mijn partner) een mobiel simonly abonnement bij Telfort en tevens heeft mijn partner een mobiel internet abonnement voor op je laptop bij Vodafone. Onze rekeningnummers zijn dus wel bekend bij beide bedrijven, maar ik heb geen idee of dit bij deze aanmaningen ook gebruikt is.

Er kan geen bewijs bij Telfort en Vodafone zijn dat wij die abonnementen hebben afgesloten, simpel omdat we dat niet gedaan hebben. Nou ga ik morgen bellen naar Telfort en Vodafone maar ik vraag me af of ik hier met een telefoontje vanaf kom. Ook stuit het me tegen de borst dat ik bij Telfort een duur 0900 nummer moet gaan bellen om dit uit te leggen aan hun.

Ik ben hier niet blij mee en ik zit zeker niet te wachten op gez@ik en gevechten met die bedrijven, ik heb hier ook geen tijd voor, maar ik moet toch iets ondernemen denk ik zo.

Heeft iemand tips wat te doen en hoe hier mee om te gaan? Of heeft iemand hier ervaring mee?

Graag ontvang ik reacties. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Aag

10062 10 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Sep 30, 2010 om 23:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat je in contact kunt komen met Telfort Webcare via het Telfort forum of de Telfort Gebruikers groep.

Vodafone heeft ook een Webcare team: Vodafone Webrelations.

ag
door agathatet - Oct 1, 2010 om 18:55
17 Antwoorden / 3 Vragen

@ Edwardus,

Dank voor je reactie. Ik heb dankzij jouw reactie inmiddels op het forum van Telfort mijn vraag gesteld en een mail naar Vodafone Webrelations gestuurd.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zal aflopen en ik zal dit hier op de site zetten.

M.v.g. Aag

ag
door agathatet - Oct 1, 2010 om 19:01
17 Antwoorden / 3 Vragen

Inmiddels heb ik geprobeerd jou aan te merken dat je een topantwoord gegeven heb, maar dan gebeurt er helemaal niets. Zelfs een duimpje kan ik je niet geven.

Bij deze dan maar....

edwardus
door edwardus - Oct 1, 2010 om 19:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het gebaar is goed bedoeld, dank je. Ben benieuwd het het afloopt.

ag
door agathatet - Oct 6, 2010 om 21:14
17 Antwoorden / 3 Vragen

Update:
Inmiddels heb ik reacties van zowel Telfort en Vodafone. Via het forum van Telfort heb ik van een medewerker een vriendelijke en meelevende reactie ontvangen, erg prettig van zo'n groot bedrijf als Telfort. Zij heeft mijn ongenoegen (zo noemde ze het ;-)) doorgestuurd naar de juiste afdeling. En inderdaad, ik kreeg gisteren een vriendelijk telefoontje van die desbetreffende afdeling. Zij vertelde mij dat die mij onbekende Hughes zelfs 2 abonnementen (met een ander rekeningnummer dan die van mij) bij Telfort heeft afgesloten op mijn adres. De schurk.

Telfort heeft dit inmiddels aangemerkt als fraude. Ze wachten eventuele betalingen nog wel af, maar ze verwachten dit niet. Daarna wordt uiteindelijk wel een deurwaarder ingeschakeld maar als ik dan meld dat de bewoner onbekend is, moet de deurwaarder een adresonderzoek doen. Dan zal blijken dat die man niet op mijn adres staat ingeschreven en hoef ik niets meer te vrezen.

Een medewerker van Vodafone heb ik telefonisch gesproken. Eerst stuurden zij me het bos in met de opmerking dat ik die factuur gewoon kon vergeten. Toen ik doorvroeg en wees op het feit dat er uiteindelijk toch wel een deurwaarder voor mijn deur zou staan omdat ik niet zou betalen, vroegen ze mij de rekening retour te sturen met de opmerking dat de geadresseerde onbekend is. Dat heb ik gedaan, maar verder heb ik nog geen reactie van hun mogen ontvangen.

Effin, ik heb in de goede afloop meer vertrouwen gekregen. Het zal nog wel ettelijke maanden duren voordat die deurwaarder komt, maar het zij zo.

M.v.g. Aag

invalide
door invalide - Oct 6, 2010 om 21:19
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vermoed dat ze deze niet gelijk hebben afgesloten maar eerst zoeken waar deze nog werkende mobiel nog zit.
Zij kunnen bij Politie aangifte doen en hem laten arresteren wegens fraude.

Een mobiel laat sporen na en op rustige plekken kun je ze vaak makkelijk uit peilen dus of je nog ooit iets van deze hoorde?

ag
door agathatet - Oct 6, 2010 om 21:29
17 Antwoorden / 3 Vragen

@ invalide,

Ik denk dat ze die Hughes gewoon nog laten bellen met die abonnementen. Ze kunnen pas maatregelen, zoals het afsluiten van het abonnement, nemen, als die Hughes na diverse aanmaningen nog steeds niet betaald. Hij kan tenslotte op het allerlaatste moment nog gaan betalen. Die aanmaningen zullen op mijn adres binnen blijven komen, tot de deurwaarder aan toe.

Ik denk niet dat die Hughes ooit gearresteerd zal worden voor zoiets, daar heeft de politie simpelweg geen capaciteit voor.

edwardus
door edwardus - Oct 6, 2010 om 21:57
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik niet helemaal begrijp is: als ik een abonnement wil, dan moet ik altijd aan de deur ondertekenen, legitimeren en bij sommige providers zelfs 1 cent pinnen ter controle. Hoe heeft deze persoon het dan voor elkaar gekregen op jouw adres iets af te sluiten? Via een telefoonwinkel?

ag
door agathatet - Oct 6, 2010 om 23:29
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat is een goede vraag. Dat weet ik zelf eigenlijk ook niet.

Ik heb zelf nog nooit aan de deur een abonnement afgesloten of moeten ondertekenen of 1 cent pinnen. Ik heb gewoon al jaar in jaar uit een simonly abonnement wat ik via internet verleng. Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat. Ik zal die vrouw van die afdeling eens mailen en vragen hoe dat abonnement dan afgesloten is.

ag
door agathatet - Oct 14, 2010 om 22:45
17 Antwoorden / 3 Vragen

Update:
Telfort heb ik verleden week gemaild met de vraag hoe het mogelijk is dat iemand op mijn adres abonnementen afsluit. Vandaag kreeg ik via de mail van Telfort het antwoord.

Het antwoord dat zij geven is: dat bij het aangaan van een abonnement, er alleen om een legitimatiebewijs wordt gevraagd. Adres gegevens worden niet nagegaan. Hierdoor kan het gebeuren dat er een abonnement is aangevraagd op een ander adres.

Tja, zo makkelijk als een abonnement op mijn adres blijkbaar kan worden afgesloten, zo makkelijk hoop ik ook van deze facturen af te komen.

Van Vodafone Webrelations heb ik nog steeds geen reactie gekregen op mijn verstuurde mail. Zouden zij het gewoon druk hebben?