om
door omatine Sep 21, 2009 om 13:55
Computers & telefonie

Frituurolie verwijderen

Hoi,

Mijn frituurpan is in de kelder van de plank gevallen. Nu is de frituurolie gedeeltelijk in de betonnen vloer getrokken. Gevolg: ranzige frituurlucht in de kelder en in de hal. Hoe kan ik die olie het beste verwijderen of van die lucht afkomen. Ik heb al kranten en zeep (algemeen schoonmaakmiddel) geprobeerd.. Heeft er iemand en tip?

Jorien

73593 19 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Sep 21, 2009 om 14:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Jorien, een klinkklare oplossing ken ik niet, maar mogelijk valt te proberen: afwasmiddel waar citroen in zit, huishoudazijn, Dasty, en mogelijk vind je nog iets via onderstaande link. Wat betreft de geur: flink luchten en bijv. een spuitbus gebruiken waar ook een geurneutraliseerder inzit?

vr.gr.

toolboy
door toolboy - Sep 21, 2009 om 14:25
965 Antwoorden / 40 Vragen

Probeer het eens met pure citroensap zit in die kleine bolle flesjes(verkrijgbaar in de meeste supers).Laten inweken met en krant er op. Sc6  T

kenwel2
door kenwel2 - Sep 21, 2009 om 14:57
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Jorien, als er olie geknoeid is bij mijn garagebedrijf, gebruiken ze daarvoor houtschaafsel. Het schijnt goed olie op te nemen, tegen de geur zou ik zolang een luchtverfrissertje neerhangen/leggen.

Succes, Mvgr.Henri

grindweg
door grindweg - Sep 21, 2009 om 18:49
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het gaat perfect met remmen reiniger . te verkrijgen bij bv brezan automaterialen. en dan met een oude doek goed uitwrijven

acjzr1
door acjzr1 - Sep 21, 2009 om 22:28
295 Antwoorden / 3 Vragen

Ammonia(k) ontvet geweldig goed en werkt ook zeer goed om de geur te verdrijven. Goedkoop, relatief milieuvriendelijk, maar het slaat wel op je adem! Dus goed luchten...

Succes!

om
door omatine - Sep 22, 2009 om 23:03
8 Antwoorden / 4 Vragen

hoi allemaal,

Ik ben vandaag begonnen met een flinke laat kattengrit erop te strooien. Dat houdt in ieder geval de geur al een beetje tegen.

Ik laat het zo maar eens een weekje liggen en dan ga ik nog met ander tips aan de gang.

Hartstikke bedankt allemaal voor het meedenken. Jorien

ca
door carolinap - Sep 23, 2009 om 12:46
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou Bluewonder eens proberen.
Je kan de gewone blauwe versie nemen maar er is nu ook een groene versie speciaal voor vloeren.
Aangezien je met Bluewonder heel veel kunt schoonmaken is het het proberen waard zou ik zeggen.
En het heeft nog een aangename geur ook.
Ik heb de rode voor sanitair op mijn douchedeur geprobeerd, die niet bepaald schoon was, en het vuil vloog eraf!
Het is eigenlijk al een oud middel maar nog weinig mensen kennen het eigenlijk.
Succes met schoonmaken.

mi
door midas - Sep 23, 2009 om 12:55
64 Antwoorden / 1 Vragen

Ga niet knoeien met oplosmiddelen (zeker niet in de kelder), dat is gevaarlijk. In garagebedrijven gebruiken ze een korrelvormig product voor het absorberen van geknoeide olie. (lijkt wel iets op kattenbakkorrels) Dit werkt zeer effecief. Informeer eens bij uw/een garagebdrijf.

ma
door marijke1966 - Sep 23, 2009 om 13:11
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jolien,

Mocht de olie al zijn opgedroogd, dan kun je er bakfolie of keukenpapier opleggen en er met de strijkijzer over heen gaan, de olie zal dan weer dun worden en in het papier trekken.

ke
door kevinmanon - Sep 23, 2009 om 13:23
18 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jorien

De frituurpan zelf maak ik altijd schoon met een sopje van vaatwasmachinepoeder, het vet loopt er zo vanaf, misschien met een heet sopje van dit spul?

Cocky

sc
door schweitzer - Sep 23, 2009 om 13:29
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jorien,

Ga naar www.huishoudplaza.nl en typ bij zoeken Frituurvet in en dan zie alles over Frituurvet verwijderen.

Succes

Aad

aricia
door aricia - Sep 23, 2009 om 15:00
36 Antwoorden / 20 Vragen

Hoi Jorien en allemaal ,

Grappig dat deze vraag gesteld werd want wij hebben een grote frituurvetvlek op de grondtegels buiten.

dat komt ervan he als je een frituurpan weggooit en vervolgens de vuilniszak een nacht buiten laat staan:))

Inderdaad al van alles geprobeert met afwasmiddel , bleekmiddel etc en niets werkte.

Ga het dus nu met een vaatwastablet proberen want daar maak je inderdaad ook je frituurpan mee schoon , op lage temperatuur water met vaatwastablet erin en na een kwartier is alles brandschoon.

Die tip van de vorige spreker met die huishoud site viel een beetje tegen 1 tip maar en dat kan alleen als het net gebeurt is.

Zout erop gooien is dus geen optie meer , maar dan weten we dat voor een volgende keer :)) want dan blijkt het vet weer hard te worden en kun je het weg schrapen , geen lollig karwijtje alleen :))

S6 met de kelder Jorien en hopelijk helpen de tips.

Groetjes

Aricia

ro
door roderakker - Sep 23, 2009 om 15:04
17 Antwoorden / 20 Vragen

echt als de oppervlakkige olie verwijderd is dan kun je niet meer dan afwachten .De olie zal geleidelijk aan de bodem in trekken .
Wil je toch wat doen koop dan een pot garage zeep en masseer flink in .
maar de vlek zul je niet kunnen verwijderen .
OF
LAAT JE VLOER VERWIJDEREN DOOR EEN ERKEND SLOOPBEDRIJF.
VRESELIJK HE
IK DOE MIJN VOORDEEL MET DIT VERHAAL EN HOUD DE FRITUURPAN VOORTAAN RECHTOP EN GOED VAST.

js
door jserle - Sep 23, 2009 om 15:13
30 Antwoorden / 1 Vragen

Vet is juist goed voor een kelder dat zorgt er voor dat het niet gaat lekken.

Doe heel de kelder ermee.

Oude kasteel kelders vroeger onder de grondwaterspiegel  die hadden zo ook hun methoden.

keesstada
door keesstada - Sep 23, 2009 om 15:34
54 Antwoorden / 6 Vragen

Ik had de oprit vol carterolie, doordat ik de dop voor vullen, vergat. Biotex helpt voortreffelijk. Nattig maken en erop smeren en poos in laten werken. Later hoorde ik ook inderdaad van remvloeistofverwijderaar.

Groet van Kees

audb
door audb - Sep 23, 2009 om 17:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Frietuurolie is natuurlijk niet het zelfde als olie die voor bv een auto wordt gebruikt en het is dan ook onzin om daar zorg over te gaan maken.

Het is olie op basis van bv olijf, zonnebloem of soja olie en zal op denduur gewoon oplossen dankzij bacterieen.

Nou kan ik wel gaan schrijven dat aarde uit de tuin heel goed werkt maar dat zal ook heel erg lang duren dus een andere oplossing?

Dusty (bij de wibra) , HG VETWEG die bij de groteren bouwmarkten te koop is of nog makelijker te verkijgen BIOTEX en voor de geur gewoon een ventilator en als het mogelijk is een raam wijd open zetten.

Zorg er wel voor dat de Biotex nat gehouden wordt zodat de enzymen hun werk kunnen doen en na ongebeer 48 uur zal de ergste olie en geur weg zijn anders nogmaals behandelen.

ig
door igorovic - Sep 23, 2009 om 20:26
3 Antwoorden / 0 Vragen

Soda opgelost in kokend heet water, prima ontvetter.

Ik gebruik het o.a. ook voor de vette afzuigkap, afvoerputje, gootsteenputje etc.

succes

mo
door mof - Sep 24, 2009 om 11:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoewel ik niet veel ervaring hiermee heb de volgende tip:

Olie met water en zeep/schoonmaakmiddel verwijderen.

En wat ik weet dat werkt met diesel-lucht: neem een pak gemalen koffie, strooi dat uit over de plaats waar de olie lag: koffie absorbeert de luchtjes zeer goed. (werkt ook in bijv. de koelkast, voor luchtjes daar).

Dan na een dag of zo (ik weet niet precies hoe lang het moet liggen), opvegen/opzuigen.

En misschien nog eens herhalen.

Ik hoop voor je dat het werkt!

jansje
door jansje - Sep 25, 2009 om 00:39
131 Antwoorden / 14 Vragen

misschien raar, maar maak het warm met een fohn of zo
en strooit er zout op. zo deden wij het op het werk. je weet het nooit of het nu nog helpt.
s6 ermee