bultn
door bultn Jan 15, 2012 om 16:02
Computers & telefonie

Garantie mobiele telefoon

hallo,

mijn vriend heeft eind juni 2010 een sony ericsson xperia x10 besteld met een abbonement.
tot 3 maanden geleden hield deze ineens op met het opladen.
maar die lader werkt wel met mijn telefoon. dus het moet dus aan de telefoon (accu, of de ingangspunt van de oplader in de telefoon of etc) liggen.
vorige week hebben we deze telefoon naar de telfort shop gebracht voor reparatie, maar dat de garantie termijn van 1 jaar was overschreden, en de reparatie dus niet word vergoed... werd er gezegd.
ik ben wel akkoord gegaan met de verzending en reparatie voor die telefoon
omdat het (met of zonder garantie) anders ook zonde is voor zo'n toestel...
maar klopt het dat er echt maar 1 jaar garantie op zo een (voor die tijd een duur) toestel zit? of valt hier nog wat aan te doen?

mvg bultn.

647 5 Rapporteer

bultn
door bultn - Jan 15, 2012 om 16:45
54 Antwoorden / 9 Vragen

ik heb de papieren en boekjes van sony ericsson gevonden.
het boekje met 'belangrijke informatie' op de voorkant heeft informatie wat betreft de wat sony ericsson noemt 'beperkte garantie'.
hier staat in dat de beperkte garantie voor een periode van 2 jaar vanaf de oorspronkelijke aanschafdatum voor het product voor uw mobiele telefoon, en
voor een periode van 1 jaar vanaf de oorspronkelijke aanschafdatum van het product voor alle originele accessoires zoals de batterij, oplader etc.

dus mag ik er dan vanuit gaan, mocht het niet aan de accu liggen, maar aan het ingangspunt waar de oplader in moet, dat ik de reparatie en reparatie uren gewoon onder de garantie vallen?

waarom zegt de medewerken van de telfort winkel dat ik dan geen garantie meer heb omdat er 1 jaar verstreken is? terwijl in mijn boekje staat dat er 2 jaar garantie voor is (afhankelijk van wat er mis mee is).

kan ik nog terug gaan naar de telfort winkel om te zeggen dat ik wel degelijk recht heb op garantie?
of kan ik ook afwachten en na de reparatie en ontvangst van telefoon en factuur alsnog naar de telfort shop toe gaan van dat ik er niet mee eens ben wat betreft er gezegd (gelogen?) is over de garantietermijn.

hopelijk krijg ik antwoord.

mvg bultn

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2012 om 17:09
11555 Antwoorden / 51 Vragen

"waarom zegt de medewerken van de telfort winkel dat ik dan geen garantie meer heb omdat er 1 jaar verstreken is? terwijl in mijn boekje staat dat er 2 jaar garantie voor is (afhankelijk van wat er mis mee is)."

Er moet dus eerst uitgezochjt worden "wat er mis mee is". En dat kan je niet aan de buitenkant zien. De verkoper heeft misschien zich wat onbeholpen uiutgedrukt, maar of u heeft garantie of niet. Dat zal blijken.

Even gedacht: de lader doet het wel in een andere telefoon. Maar heeft u ook geprobeerd om de accu's te verwisselen om te proberen of het daaraan kan liggen? Heeft u een andere lader (die u kennelijk heeft) op de defecte telefoon geprobeerd?

bultn
door bultn - Jan 15, 2012 om 21:27
54 Antwoorden / 9 Vragen

mahadma,

bedankt voor je reactie.
dat wou ik ook doen maar ik had geen andere accu wat in die telefoon past.
dus dat kon ik niet proberen
mijn eigen lader heb ik wel geprobeert om de sony ericsson mee op te laden,
maar dat lukt ook niet.
wel werken beide laders op mijn telefoon.

mahadma
door mahadma - Jan 15, 2012 om 21:45
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Dit KAN duiden op een accu probleem.

bultn
door bultn - Jan 15, 2012 om 23:01
54 Antwoorden / 9 Vragen

dat vermoeden heb ik ook.
de telefoon, met ongeveer 3% stroom nog, wil wel gewoon nog aan.
als het de accu is dan weet ik dat ik geen garantie heb.
omdat dit valt onder accessoires met 1 jaar garantie.
ach, ik zie het wel.
het ging mij er meer om dat er gezegd werd dat ik 1 jaar garantie heb, maar dat op de officiele papieren bij de telefoon wel 2 jaar garantie staat, voor het toestel zelf.
dus de medewerker vertelde maar de halve waarheid.
al werd bij de winkel gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk aan het ding ligt waar de mini usb in moet om op te laden.
maar dan zou het wel gewoon onder de 2 jaar garantie vallen, toch...
omdat de telefoon zelf gebreken vertoont.