djfox741
door djfox741 Apr 5, 2006 om 02:37
Computers & telefonie

Ghost8.0 werkt niet met USB-DiskStation

Omdat ik met mijn eigen PC  "Ghost8.0" gebruik [via een diskette] wilde ik dat ook doen met de Laptop van mijn vriendin, echter zat daar geen DisketteStation op en heb toen een USB-Diskettestation gekocht [NEC] nu wil Gost een lege diskette hebben waar enkele bestanden op word gezet die vervolgens als opstart-diskette word gebruikt, maar nu weigerd hij die diskette aan te maken en geeft foutmeldingen, waarschijnlijk omdat Ghost een diskette van 1.44Mb. omtoverd naar 1.72Mb. en de USB-poort dit niet kan behappen.

Mijn vraag is of er iemand weet hoe ik dat anders kan doen dan met Ghost9.0 die niet fijn werkt en zeker niet wanneer het hele system in duigen ligt.

Tot zover maar weer ...

344 2 Rapporteer

freya
door freya - Apr 5, 2006 om 11:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo djfox741,

Zelf gebruik ik Ghost versie 7.5, maar dat maakt voor mijn verhaal niet zo veel uit. Zoals je zelf in ieder geval al tot de conclusie bent gekomen moet je geen latere versie's gebruiken. Waarom ze die hebben gemaakt is mij nog steeds een raadsel. Booten vanaf een diskette, CD, USB-stick of flashcard werkt zoveel makkelijker dan een restore onder windows te moeten doen.

Zelf zat ik indertijd met hetzelfde probleem, een laptop zonder diskettestation. Ik heb het opgelost door de bootable USB-stick niet m.b.v. Ghost te maken.

  1. Maak een Ghost bootdiskette op een PC met diskettestation.

  2. Formatteer een USB-stick en maak deze bootable. (hangt misschien een beetje af van het type stick op welke manier je dat precies moet doen)

  3. Kopieer alle bestanden (behalve de DOS opstartbestanden msdos.sys, io.sys en command.com) van de diskette naar de bootable USB-stick

Als het goed is heb je nu een bootable USB-stick die je op je laptop kunt gebruiken. Op deze wijze gebruik ik dus een bootable USB-stick voor de laptop en een bootable flashcard voor mijn desktop PC. Booten gaat dan werkelijk razendsnel. Bovendien heb je op zo'n USB-stick (of flashcard) veel ruimte om allerlei DOS tooltjes kwijt te kunnen. (format.com, editor om autoexec.bat en config.sys te wijzigen, muisdriver, cdrom driver, netwerkdriver als je zou willen booten met netwerkondersteuning om een backup te maken naar een andere PC in een netwerk enz.)

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Apr 5, 2006 om 12:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

In aanvulling van het antwoord van Freya, kijk ook eens bij bootdisk.com voor een aantal voorgebakken bootdisk images, ook bootdisk.info heeft tips.