po
door postema_1 Oct 8, 2006 om 00:11
Computers & telefonie

Grafische kaart

Beste experts,

Ik sta op punt om een Dell notebook te bestellen, een behoorlijke uitgave. Nu is er standaard een Radeon X 1400 grafische kaart ingebouwd en optioneel een Ge Force voor een behoorlijk hoger bedrag. Mijn vraag is: als je aan videobewerking wilt doen, is de Radeon 1400 een voldoende optie? (Ik werk met Pinnacle.)

Bedankt alvast voor de reacties.

Postema

360 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 00:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een redelijke kaart als je er mee wil werken er is natuurlijk altijd beter maar ik denk niet dat het een mis koop is

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Postema,

Heeft u voor een DELL al eens een prijsvergelijk gedaan op internet tussen Dell nl - Dell de en Dell be ?

Er zitten soms enorme prijsverschillen in hetzelfde product. Wellicht kunt u voordat u tot aankoop overgaat hier uw voordeel mee doen.

Succes,

Adriaantje.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 01:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Videobewerking en Laptops? Da's vragen om moeilijkheden. Een laptop is uitgerust met een harde schijf die maximaal 5700 toeren draait. Dit om stroom te besparen. Dit heeft zijn effecten op het lezen en schrijven van informatie. Dit gaat trager dan bij een 10.000 toeren schijf, die je eenvoudig kopen kunt voor je PC. Dus.......  Ik denk niet dat je grafische kaart het probleem gaat worden, maar meer het lange wachten.....

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 04:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb zelf inspiron 6400 met Radeon x 1400

het werkt prima voor video bewerking

heb er wel een 100 GB HD schijf 7200 inzitten en dualcore t2500 processor. Gaat zeer goed ermee voor videobewerking

systeem van mei 2006

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 08:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Videobewerking met een laptop kan, maar de problemen ontstaan meestal niet meer met de videokaart.
Problemen die meestal ontstaan zijn de lagere snelheid van de harde schijf en de capaciteit van de harde schijf, een beetje film heeft al snel een grootte van 30Gigabite en dan kom je al snel in de problemen met een schijf van ron de 100GB.
Verder is het standaard geheugen van de meeste laptops tekort, en omdat uit te breiden kan juist erg kostbaar zijn.
Het gevolg van de lage prijzen van de DellLaptops is dan ook vaak dat deze niet erg geschikt zijn voor videobewerking.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 08:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb gratis dubbel geheugen ( 2x2 Gb)  erin zitten bij aanschaf. Zit aan max bezetting op laptop. Het werk perfekt.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2006 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen het RAM geheugen en de processor zijn erg belangrijk bij videobewerking .Minimaal 1064.MB en bv een Intell processor van 2,8.ghz Komt er op neer dat u ongeveer 1200 euro of meer kwijt bent voor een laptop met deze prestaties en daat koop je een aardige dektop PC voor.Kijk ook eens rond bij andere PC winkels,kan aardig schelen in de prijs.Een snelle videokaart is alleen interessant bij het spelen van spellen en in mindere mate voor videobewerking.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2006 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Postema

Beide grafische kaart en snelheid van de harde schijf moet met de huidige laptop modellen vandaag de dag geen problemen opleveren mbt. videobewerking of wat voor grafische bewerkingen dan ook.

Zelf heb ik een Acer met een Pentium Mobile 1.5 Ghz processor met een Intel grafische kaart van aanzienlijk lagere kwaliteit dan bijv. een Radeon x1400 of Geforce kaarten. Geheugen: 512 Mb.

Op mijn laptop doe ik foto- en videobewerking, en daarnaast af en toe wat met 3D. Allen zonder problemen.

Qua videobewerking kan de performance echter wel nogal afhangen van de software die men gebruikt. Pinnacle biedt niet de meest geheugeneffectieve software. Geen uitzondering trouwens, want maar weinig videobewerkingssoftware werkt echt vlekkeloos, tenzij men natuurlijk de allernieuwste hardware gebruikt (zoals bijv. laptops met Duocore processors en 2 Gb geheugen).

Ik gebruik tegenwoordig uitsluitend Sony's Vegas, na vele anderen te hebben geprobeerd. Deze werkt net zo vloeiend met video als bijv. Word met tekst :) Daarbij komt dat ik uitsluitend met het originele DV formaat werk, of opgecomprimeerde AVI bestanden (variërend van 200 Mb tot ongeveer 1 Gb per stukje video.

Een voorwaarde is vaak wel dat de laptop op het lichtnet is aangesloten. Alleen dan kan men maximale performance bereiken met een laptop, en dat is te merken.

Kortom, een nieuw model laptop van Dell met een Radeon X1400 lijkt me geen probleem mbt. videobewerking.

Mvg
Jeroen

ps. Vermijd Celeron en Sempron processors, de goedkopere uitgaven van Intel en AMD. Met betrekking tot alles behalve internetten en tekstbewerking zijn deze processoren niet aan te bevelen wanneer het uiteindelijk gaat om video, foto- of 3D bewerking, waarbij de processor vaak complexe processen moet uitvoeren.