mi
door michaenmarianne Dec 12, 2011 om 12:40
Computers & telefonie

Gsm jammers

Recent is er bij onze buren ingebroken. Het huis was voorzien van een alarminstallatie aangelegd en/of verkocht door NUON. Het betreft een draadloos systeem. Het alarm is echter niet afgegaan en volgens de politie heeft dit te maken met de razendsnelle opkomst van zgn. "gsm jammers" die in staat zijn gsm verkeer lam te leggen en gebruikt worden door inbrekers. De gsm jammers zijn zo te bestellen via internet. Dit betekent dus dat in principe iedere draadloze huisbeveiliging op slag waardeloos is geworden en schijnveiligheid biedt. De politie en leveranciers willen hier niet al te veel ruchtbaarheid aan geven om paniek te voorkomen en leveranciers hebben er ook niet echt belang bij; slecht voor de handel
Klopt het verhaal van de politie en is het geen tijd voor Kassa hier aandacht aan te besteden?

15070 22 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 12, 2011 om 12:47
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als u meent dat dit een onderwerp voor KASSA is om dit "aan de kaaK te stellen" neemt u dan contact op met de Kassa site. Onderaan de pagina staat tussen alle opties contact en poneer daar uw vraag. Veel succes.

rj
door rjw - Dec 12, 2011 om 12:55
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt inderdaad GSM jammers gewoon kopen (nou ja, gewoon? het ligt niet in de doorsnee elektronicawinkel, wel bij de spyshops). Je kunt ze ook vrij eenvoudig zelf maken.

Maar het lijkt me sowieso niet handig om een alarm afhankelijk te laten zijn van een mobiele verbinding. Dat doe je alleen als het niet anders kan. Een vast verbinding is nog altijd een stuk betrouwbaarder. Om die te saboteren moet je toch iets meer doen dan een jammer aanzetten.

jpm
door jpm - Dec 12, 2011 om 12:58
821 Antwoorden / 28 Vragen

Ik zou graag een vraag hieraan toevoegen: Wat is precies zo'n jammer, hoe werkt dat?

tenormin
door tenormin - Dec 12, 2011 om 12:59
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Zelf heb ik geen draadloos systeem maar werd dit alles in de meterkast aangesloten en dit staat in directe verbinding met de politie.

mi
door michaenmarianne - Dec 12, 2011 om 13:00
7 Antwoorden / 2 Vragen

De bekende uitspraak : "Met de kennis van nu......" gaat hier op. Een aantal jaren geleden is ook bij Kassa een draadloos systeem aanbevolen. Echter de ontwikkelingen gaan razendsnel en het wordt dus tijd te waarschuwen voor dit soort systemen die nog steeds o.a. door NUON gepromoot worden.

mi
door michaenmarianne - Dec 12, 2011 om 13:02
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jpm schreef op maandag 12 dec 2011, 12:58]Ik zou graag een vraag hieraan toevoegen: Wat is precies zo'n jammer, hoe werkt dat?

Even googelen en je weet het.

getty
door getty - Dec 12, 2011 om 14:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

LIjkt me me meer een taak van de verkoper van het alarmsysteem om voor dit soort zaken te waarschuwen.

rj
door rjw - Dec 12, 2011 om 15:08
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=jpm schreef op maandag 12 dec 2011, 12:58]Ik zou graag een vraag hieraan toevoegen: Wat is precies zo'n jammer, hoe werkt dat?

Een GSM jammer is een stoorzender op de GSM en/of UMTS frequenties. Het zendvermogen is meestal beperkt (bereik van enkele meters), maar voldoende om de goede signalen weg te drukken.

mi
door michaenmarianne - Dec 12, 2011 om 15:34
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=getty schreef op maandag 12 dec 2011, 14:41]LIjkt me me meer een taak van de verkoper van het alarmsysteem om voor dit soort zaken te waarschuwen.
Getty, dat is nou juist het probleem.....Er wordt door de verkopers van deze systemen niet voor gewaarschuwd; is niet in hun belang.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Dec 13, 2011 om 10:47
118 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte michaenmarianne,

Wat vervelend dat er is ingebroken bij uw buren.

Helaas is elk gsm-signaal te blokkeren. Dit is mogelijk bij veel IT en communicatiesystemen. Daardoor wordt het signaal naar de meldkamer geblokkeerd. Het luid alarm ter plaatse wordt door het jammen echter niet verstoord. Als het luid alarm ook niet is afgegaan, dan is er wellicht meer aan de hand!

Wij zouden dit incident daarom graag verder onderzoeken. Als uw buren dit willen, dan hebben wij wel de gegevens van hen nodig. Zij kunnen dan contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar webcare@nuon.com. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met hen op.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

mi
door michaenmarianne - Dec 13, 2011 om 11:01
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=nuonmedew schreef op dinsdag 13 dec 2011, 10:47]Geachte michaenmarianne,

Wat vervelend dat er is ingebroken bij uw buren.

Helaas is elk gsm-signaal te blokkeren. Dit is mogelijk bij veel IT en communicatiesystemen. Daardoor wordt het signaal naar de meldkamer geblokkeerd. Het luid alarm ter plaatse wordt door het jammen echter niet verstoord. Als het luid alarm ook niet is afgegaan, dan is er wellicht meer aan de hand!

Wij zouden dit incident daarom graag verder onderzoeken. Als uw buren dit willen, dan hebben wij wel de gegevens van hen nodig. Zij kunnen dan contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar webcare@nuon.com. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met hen op.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

Hallo Barry,
Goed dat je even reageert; ik zal contact met de buren opnemen en hun reactie via dit forum laten weten. Ikzelf heb een paar jaar geleden ook een offerte van NUON gehad en ben hier toen niet op ingegaan, de buren wel.
Echter met de kennis en ervaring van nu zou het NUON sieren een waarschuwing uit te doen gaan naar al hun klanten om ze op de hoogte te stellen van de nieuwste mogelijkheid dat het alarm door derden gesaboteerd kan worden en dat een vaste lijn de oplossing voor dit probleem is.

hagaman
door hagaman - Dec 13, 2011 om 11:14
107 Antwoorden / 5 Vragen

Volgens mij gaat dit om een niet gecertificeerde Alarm systeem. Ik weet uit eigen prof ervaring dat geen enkele gecertificeerde bedrijf een volledig GSM/3G/UMTS gebaseerde systeem verkoopt / installeert of levert. Dit zijn meestal van die Lidl / Aldi Duitse kastjes van 20-30 euro, voor bij gamma gekochte gsm alarm systemen van paar honderd euro, Deze alarmen zijn niet als 100% gecertificeerd. ze hebben wel kwaliteit certificaat maar niet de Nederlandse veiligheids- keurmerken. Normale alarm systeem is altijd, maar dan ook echt altijd verbonden via een analoge o isdn telefoon kabel naar een alarm centrale gekoppeld meestal met service abonnement.
Wat betreft de Jammers, ze zijn inderdaad te koop, en makkelijk te bestellen, en ze zijn ook niet duur. Deze heb je in verschillende variaties, ook voor auto's die GPS beveiliging hebben, tegen GPS signaal, dus heeft u een bently of ferari met zo een gps, dan bent u gewaarschuwd .
Dus jah, neem voortaan een professionele alarm, die door een professionele erkende bedrijf wordt geleverd dan heb je ook geen last van zulke kinders spelletjes. Of neem een dikke metalen deur, zet stalen rolluiken op je ramen :) etc.. etc...

mi
door michaenmarianne - Dec 13, 2011 om 11:45
7 Antwoorden / 2 Vragen

Hagaman,
Zoals je uit bovenstaande kunt lezen gaat deze discussie over door NUON geleverde en geïnstalleerde apparatuur, met een servicekontrakt. Je mag er als consument van uit gaan dat zij hun spulletjes niet betrekken bij door jou genoemde bedrijven.

hagaman
door hagaman - Dec 13, 2011 om 12:31
107 Antwoorden / 5 Vragen

Ja jij mag er als consument vanuit gaan :) ik niet, ik ben ook een consument, maar niet zo naif als 95% van Nederlanders die domweg alles geloven :) sorry hoor. Ik zeg altijd wakker worden. Het is net alsof je bij de vleesboer voor een tv gaat :)
Sinds wanneer is NUON een gespecialiseerde Alarm leverancier ? Behalve miljarden verdienen met verkoop van elektriciteit met 500% winst kunnen ze niets.
Niet voor niets zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in Alarm installaties.
Ik ben geen alarm installateur of zo, maar ik weet gewoon dat je voor een PC niet naar Aldi gaat, voor een alarm niet naar NUON, net als voor brood niet naar mediamarkt. Dus jah :) trek je conclusies.

ti
door timfelix - Dec 13, 2011 om 12:57
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=hagaman schreef op dinsdag 13 dec 2011, 12:31]Ja jij mag er als consument vanuit gaan :) ik niet, ik ben ook een consument, maar niet zo naif als 95% van Nederlanders die domweg alles geloven :) sorry hoor. Ik zeg altijd wakker worden. Het is net alsof je bij de vleesboer voor een tv gaat :)
Sinds wanneer is NUON een gespecialiseerde Alarm leverancier ? Behalve miljarden verdienen met verkoop van elektriciteit met 500% winst kunnen ze niets.
Niet voor niets zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in Alarm installaties.
Ik ben geen alarm installateur of zo, maar ik weet gewoon dat je voor een PC niet naar Aldi gaat, voor een alarm niet naar NUON, net als voor brood niet naar mediamarkt. Dus jah :) trek je conclusies.

En wat nou, o grote allesweter, als de NUON voor deze beveiligingsinstallaties de hulp heeft ingeroepen van een gecertificeerd bedrijf? Zo'n bedrijf zal het toch vast wel weten? Overigens zijn de PC's van de Aldi van best aardige kwaliteit.

Het komt er dus gewoon op neer dat je hier gewoon ongefundeerde onzin aan het verkopen bent. Dat is niet erg, maar doe dan niet alsof het allemaal waar is.

traporgel
door traporgel - Dec 13, 2011 om 13:38
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=michaenmarianne schreef op dinsdag 13 dec 2011, 11:01][quote=nuonmedew schreef op dinsdag 13 dec 2011, 10:47]Geachte michaenmarianne,

Wat vervelend dat er is ingebroken bij uw buren.

Helaas is elk gsm-signaal te blokkeren. Dit is mogelijk bij veel IT en communicatiesystemen. Daardoor wordt het signaal naar de meldkamer geblokkeerd. Het luid alarm ter plaatse wordt door het jammen echter niet verstoord. Als het luid alarm ook niet is afgegaan, dan is er wellicht meer aan de hand!

Wij zouden dit incident daarom graag verder onderzoeken. Als uw buren dit willen, dan hebben wij wel de gegevens van hen nodig. Zij kunnen dan contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar webcare@nuon.com. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met hen op.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

Hallo Barry,
Goed dat je even reageert; ik zal contact met de buren opnemen en hun reactie via dit forum laten weten. Ikzelf heb een paar jaar geleden ook een offerte van NUON gehad en ben hier toen niet op ingegaan, de buren wel.
Echter met de kennis en ervaring van nu zou het NUON sieren een waarschuwing uit te doen gaan naar al hun klanten om ze op de hoogte te stellen van de nieuwste mogelijkheid dat het alarm door derden gesaboteerd kan worden en dat een vaste lijn de oplossing voor dit probleem is.

Een kritische vraag: Zijn uw buren zo onbekwaam dat ze niet kunnen reageren op de melding van Nuon Care? Er staat potdorie een e-mail adres in het bericht waar ze op kunnen reageren.

U etaleert uw buren als volmaakte "hulpelozen" .

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2011 om 13:55
16859 Antwoorden / 108 Vragen

traporgel, misschien (ja, het komt voor) hebben de buren van TS geen p.c. en probeert hij/zij te bemiddelen.

mi
door michaenmarianne - Dec 13, 2011 om 15:24
7 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=traporgel schreef op dinsdag 13 dec 2011, 13:38][quote=michaenmarianne schreef op dinsdag 13 dec 2011, 11:01][quote=nuonmedew schreef op dinsdag 13 dec 2011, 10:47]Geachte michaenmarianne,

Wat vervelend dat er is ingebroken bij uw buren.

Helaas is elk gsm-signaal te blokkeren. Dit is mogelijk bij veel IT en communicatiesystemen. Daardoor wordt het signaal naar de meldkamer geblokkeerd. Het luid alarm ter plaatse wordt door het jammen echter niet verstoord. Als het luid alarm ook niet is afgegaan, dan is er wellicht meer aan de hand!

Wij zouden dit incident daarom graag verder onderzoeken. Als uw buren dit willen, dan hebben wij wel de gegevens van hen nodig. Zij kunnen dan contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar webcare@nuon.com. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met hen op.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

Hallo Barry,
Goed dat je even reageert; ik zal contact met de buren opnemen en hun reactie via dit forum laten weten. Ikzelf heb een paar jaar geleden ook een offerte van NUON gehad en ben hier toen niet op ingegaan, de buren wel.
Echter met de kennis en ervaring van nu zou het NUON sieren een waarschuwing uit te doen gaan naar al hun klanten om ze op de hoogte te stellen van de nieuwste mogelijkheid dat het alarm door derden gesaboteerd kan worden en dat een vaste lijn de oplossing voor dit probleem is.

Een kritische vraag: Zijn uw buren zo onbekwaam dat ze niet kunnen reageren op de melding van Nuon Care? Er staat potdorie een e-mail adres in het bericht waar ze op kunnen reageren.

U etaleert uw buren als volmaakte "hulpelozen" .

Misschien spreken en/of lezen ze wel slecht nederlands en ben ik nog van de oude stempel dat ik "hulpelozen" probeer te helpen. Ok?

fe
door fel1963 - Dec 19, 2011 om 13:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hagaman schreef op dinsdag 13 dec 2011, 12:31]Ja jij mag er als consument vanuit gaan :) ik niet, ik ben ook een consument, maar niet zo naif als 95% van Nederlanders die domweg alles geloven :) sorry hoor. Ik zeg altijd wakker worden. Het is net alsof je bij de vleesboer voor een tv gaat :)
Sinds wanneer is NUON een gespecialiseerde Alarm leverancier ? Behalve miljarden verdienen met verkoop van elektriciteit met 500% winst kunnen ze niets.
Niet voor niets zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in Alarm installaties.
Ik ben geen alarm installateur of zo, maar ik weet gewoon dat je voor een PC niet naar Aldi gaat, voor een alarm niet naar NUON, net als voor brood niet naar mediamarkt. Dus jah :) trek je conclusies.

hagaman, als je nu eens echt verdiept in de materie zal je niet van deze onzin uitkramen; Nuon beveiliging is een gecertificeerd beveiligingsbedrijf (met o.a. eigen meldkamer) dat al meer dan 35 jaar bestaat en onderdeel van Nuon. Zij bieden verschillende producten aan voor verschillende doelgroepen.

ro
door robertje66 - Oct 25, 2012 om 23:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

beetje raar je gaat een alarm kopen dat werkt op gsm terwijl iedereen een telefoonlijn heeft en dat kan ook wel werken via internet,een draadloos systeem heeft geen last van een gsm jammer dat is een andere frequentie.
vrijwel alle alarmsystemen werken zonder gsm op ( normaal gezien) op een enkele na
daarnaast zit de sirene in de centrale gebouwd ? en die staat zeker naast de bank? kun je als inbreker zo in de kliko gooien als je er last van hebt
Ik dacht dat we het over beveiligen hadden

jo
door jorisw - Oct 26, 2012 om 10:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens is het niet zo lastig om een draadloos alarmsysteem te maken wat ongevoelig is voor jammers. Laat het alarmsysteem gewoon regelmatig een "heartbeat" signaal naar de meldcentrale sturen. Als die heartbeat niet meer binnenkomt, weet de meldcentrale dat er iets aan de hand is.

badclusters
door badclusters - Aug 17, 2013 om 09:22
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een Jammer 4 bands en ik gebruik hem puur in huis als er visite komt en tot vervelends toe met hun mobiel gaan zitten spelen zodat je niet echt contact meer met de persoon hebt vaak praat je in het luchtledige dus dan zet ik de Jammer aan en ineens hebben we volop oogcontact dat is me wel een paar cent waard