vo
door vonkp Dec 29, 2004 om 10:29
Computers & telefonie

Harddisk omwisselen

hoi allen

ik heb hier een compaq presario computer met een 20 gb harde schijf wil deze omwisselen naar een harde schijf van 80 gb of hoger kan ik dat zo maar doen of moet er dan nog meer gebeuren aan de pc

bij voorbaat dank

p.vonk

942 8 Rapporteer

freya
door freya - Dec 29, 2004 om 10:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo P.Vonk,

Om te beginnen moet je bij de aanschaf van de harde schijf er op letten dat je er één koopt met dezelfde interface. (Meestal E-IDE, maar toch even controleren) In het geval van een E-IDE interface is de procedure in het kort als volgt:

  1. Nieuwe schijf met jumper als 'slave' instellen.

  2. Nieuwe schijf op dezelfde flatcable naast de oude schijf aansluiten. (spannings aansluiting niet vergeten)

  3. Bij het aanzetten van de computer in het BIOS aangeven dat er een 'slave' aanwezig is.

  4. Nieuwe schijf partitioneren (primaire partitie en actief maken)en formateren.

  5. Inhoud oude schijf in zijn geheel overzetten naar de nieuwe schijf.

  6. Oude schijf verwijderen, jumper van de nieuwe schijf op 'master' zetten.

  7. Bij het aanzetten van de computer in het BIOS de aanwezigheid van de 'slave' weer verwijderen.

  8. PC opnieuw starten.

Dit is maar een korte beschrijving, maar het geeft je misschien wel een idee van wat er allemaal moet gebeuren. Mocht je zover zijn dan willen we je uiteraard door het gehele proces heen begeleiden.

suc6, Freya

vo
door vonkp - Dec 29, 2004 om 11:07
34 Antwoorden / 20 Vragen

bedankt  frya voor het antwoord lijkt me best moeilijk om dat te doen maar zal het proberen badankt voor het helder antwoord

freya
door freya - Dec 29, 2004 om 11:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@pvonk: Mocht je tegen problemen aanlopen dan post je ze maar, ik hou dit topic in de gaten. In ieder geval veel succes. Freya

gr
door groovymaster - Jan 1, 2005 om 18:22
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Jullie hebben waarschijnlijk een boekje bij de computergekregen.

Daar staat in hoe hoog het limiet is.

ik had eerst een computer die 10 gigabyte had en daar wou ik 80 in zetten maar dat lukte volgens het boekje niet omdat hij maar 60 aankon, dus het antwoord moet in het computerboekje te vinden zijn.

vriendelijke groeten van michiel

ge
door geronnimo - Jan 3, 2005 om 19:37
10 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat je bij deze pc tegen een heleboel problemen oploopt bij het plaatsen van een grotere hd, het kan bij bijna alle pc zonder problemen behalve bij compaq en nog een paar merken, je moet de pc naar compaq brengen en dan doen zij dat, maar schrik niet van de rekening. Tel op 4 a 500 euro.

btalman
door btalman - Jan 3, 2005 om 19:49
280 Antwoorden / 0 Vragen

Er is totaal geen reden om aan te nemen dat het installeren van een
nieuwe hd bij compaq pc's tot extra problemen. Bij oudere modellen
compaqs gaf het problemen als er een nieuwe schijf naast de oude werd
geplaatst ivm master-slave, het verwisselen van een hd levert totaal
GEEN problemen op

a2i
door a2i - Jan 3, 2005 om 20:09
407 Antwoorden / 14 Vragen

ah nu werkt ie voor compaq.

gsm
door gsm - Jan 5, 2005 om 10:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Knappe jongen die nu nog een PC naar Compaq brengt.

Compaq bestaat al een paar jaar niet meer.

Je kunt natuurlijk de harde schijf uitwisselen, maar het is eenvoudiger lijkt mij om er gewoon één bij te plaatsen.

Bepaalde Compaq's maken gebruik van een verborgen partitie voor diagnostiek en BIOS instellingen.

Ik heb zelf een Presario 5000. Die heeft geen verborgen partitie, maar
wel een extra partitie met daarop alle fabrieksbestanden.

Ik heb zonder problemen een harde schijf er bij geplaatst. De E-IDE
kabel heeft een vrije connector beschikbaar voor een tweede harde
schijf. Let er wel op dat de eerste harde schijf inderdaad op de juiste
wijze als Master ingesteld is en stel de tweede schijf in als Slave.

Als de schijf net als in mijn Presario verticaal tegen de voorzijde
onder in de kast geplaatst is, dan wordt de tweede disk achter de
eerste gemonteerd. De eerste disk zul je dus geheel moeten verwijderen
voordat je de tweede op de vrije plek daarachter kunt plaatsen. Ik raad
aan om de bezel (kunststoffen voorkant van de kast) regelmatig te
verwijderen en stofvrij te maken i.v.m. de koeling van de harde
schijven. De luchttoevoer raakt namelijk vrij snel geblokkeerd door
stof.

Om de koeling van de harde schijven te verbeteren kun je de opening
voor een extra ventilator, onder de voeding achter op de kast,
afplakken. Dat verbetert de luchtcirculatie en vooral ook de koeling
voor de harde schijven. Nog beter is natuurlijk een extra ventilator te
monteren, die hier de lucht naar buiten blaast.

GSM