jo
door josinadrie Aug 6, 2010 om 17:49
Computers & telefonie

Harde schijf zomaar stuk.

een kennis van mij heeft iemand naar haar lap-top laten kijken en die man zegt dat haar harde schijf stuk is.zij gebruikt haar lap-top alleen maar voor simpele dingen zoals hotmail en skype.de lap-top is 4 jaar oud en is van het merk acer.kan dat zomaar?

9409 8 Rapporteer

invalide
door invalide - Aug 6, 2010 om 19:19
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ja dat kan, en daarom maak ik regelmatig een update op een externe harde schijf voor de zekerheid.

Hoeveel je deze gebruikt is niet van belang, 3 maanden oud kreeg ik een nieuwe wegens bijgeluiden en dus is 4 jaar redelijk.

Maar er draaien ook nog diverse met schijven uit de vorige eeuw langer dus als 10 jaren!

Het is maar net hoe gelukkig je bent en stoten tijdens gebruik is schadelijk.
Als je ooit zou zien hoe het van binnen in elkaar zit weet je hoe kwetsbaar deze harde schijf is.
Alleen is deze na openen wel stuk en onbruikbaar maar ik weet nu hoe kwetsbaar het kapotte exemplaar was.

edrick3
door edrick3 - Aug 6, 2010 om 19:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo josinadrie,

Waarvoor je je harde schijf gebruikt is niet van belang.
En ja, zo'n ding kan opeens stuk gaan.
Als je dan geen back-up schijf hebt ben je dus je gegevens/programma's kwijt.

Met vr.gr.

knoop4x9
door knoop4x9 - Aug 6, 2010 om 19:37
533 Antwoorden / 0 Vragen

Zou je aan kunnen geven wat hij nog wel kon?
Een harde schijf gaat niet zomaar stuk en laat niet zomaar een kennis z,n gang gaan maar stel die vraag hier, er zijn top expers genoeg, een harde schijf gaat niet zomaar stuk behalve dat de kennis hem heefd laten creschen.
Mischien is het nu wel te laat.

Mvrgrt Nico

gsm
door gsm - Aug 6, 2010 om 20:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Meestal blijkt achteraf de harde schijf niet defect te zijn.
Heel vaak is er toch wat anders aan de hand, al hoeft dat natuurlijk in dit geval niet zo te zijn. Veel vaker is de koeling van de lap-top niet meer in orde, doordat de luchtkanalen geheel of gedeeltelijk dicht zijn gaan zitten met stofdeeltjes. Vooral in een rokerige omgeving is dat vaak en nog erger het geval.
Wanneer de lap-top te weinig koeling heeft gehad en daardoor te heet kan zijn geweest, kan de harde schijf wel sneller dan normaal defect geraakt zijn.

jo
door josinadrie - Aug 6, 2010 om 20:59
7 Antwoorden / 14 Vragen

het was eigenlijk maar een klein probleempje.het pijlte werd een zandlopertje en dat bleef dan heel lang zo.uitgezet met ctrl-alt.dat duurde dan ook weer een tijd.daarna weer aangezet en ze kreeg dan weer hetzelfde probleem.
degene die het nagekeken heeft was iemand van een computerhulpbedrijf waar ik zelf wel tevreden over ben.

edwardus
door edwardus - Aug 6, 2010 om 21:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja een schijf kan zomaar stuk gaan.
Wat je wel gratis kunt proberen is een scan met HDD Regenerator.
Mijn defecte schijf heb ik daar ook eens weer mee tot leven gewekt, al heb ik daarna, omdat dat toch een teken aan de wand is, evengoed een nieuwe schijf gekocht. De oude schijf is wel nog steeds in dienst als backup schijf in een USB behuizing.

jo
door josinadrie - Aug 6, 2010 om 21:19
7 Antwoorden / 14 Vragen

ik weet nu in ieder geval dat het mogelijk is.hartelijk bedankt voor jullie snelle reakties.

gsm
door gsm - Aug 9, 2010 om 20:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Toevallig heb ik vandaag een HM160HC van Samsung (2.5 inch EIDE hardeschijf) vervangen. De schijf was 9 maanden geleden nieuw in de laptop geplaatst en nu al defect geraakt tijdens het warme zomerweer.

De PC met Windows XP kreeg steeds vaker een blauw scherm met STOP code 7A of FE. De schijf heb ik getest met het ESTool van Samsung en hij bleek echt defect. Zoals gezegd is er heel vaak een andere oorzaak, maar nu was de schijf dus echt de oorzaak.

Een pluimpje voor de Paradigit winkel (in Apeldoorn) waar de drive, op vertoon van de aankoopbon, direct omgeruild werd voor een nieuwe.