teresa0805
door teresa0805 Aug 1, 2008 om 16:38
Computers & telefonie

Hoe kan ik een back-up lezen?

Sinds kort heb ik een externe harde schijf en heb mijn laptop zodanig geprogrammeerd dat er op een bepaalde dag een back-up wordt gemaakt op die externe harde schijf.

Ik dacht dat de opbouwstructuur exact dezelfde zou zijn als op mijn laptop maar ik kan in de back-up niks terugvinden. Moet alles eerst uitgepakt worden? Zoja met welk programma en waar vind ik wat?

Bedankt alvast!

2951 9 Rapporteer

gsm
door gsm - Aug 1, 2008 om 19:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het is waarschijnlijk door het back-up programma "ingepakt".
Meestal kan in dat geval ook alleen het back-up programma de gegevens weer uitpakken en terugzetten.

Als je de gegevens wil kunnen bekijken op de externe harde schijf, dan moet je het back-up programma een kopie laten maken ipv een back-up.
Dat kost dan wel meer ruimte op de harde schijf.Als het programma geen kopieën kan maken, probeer het dan eens met de gratis versie van SyncBack. Dat programma werkt met zogenaamde profielen. In een profiel leg je vast hoe de back-up gemaakt wordt en wat de bron en bestemming van de gegevens zijn.

GSM

edwardus
door edwardus - Aug 1, 2008 om 20:16
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Welke software maakte deze backups?

teresa0805
door teresa0805 - Aug 2, 2008 om 10:58
7 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn laptop draait op Windows Vista Home Premium. Maar misschien kan ik het beter uitzetten en van tijd tot tijd 'Mijn Documenten' kopieren dan heb ik ook een soort back-up. Mijn externe harde schijf staat ook niet constant aangekoppeld dus af en toe mislukt de backup daardoor als ik er niet aan denk.

edwardus
door edwardus - Aug 2, 2008 om 11:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik bedoelde: met welke software worden deze backups gemaakt? Kopieer je met de hand bestanden heen en weer, of gebruik je een speciaal backup-programma en indien dat laatste, welke?

teresa0805
door teresa0805 - Aug 2, 2008 om 12:39
7 Antwoorden / 2 Vragen

Sorry, ik dacht dat het wel duidelijk genoeg zou zijn. Het back-up centrum dat deze back-ups maakt is een onderdeel van Windows Vista Home Premium en is op 1x per week automatisch maken ingesteld... Je komt er via Configuratiescherm/Back-up Centrum

In hetzelfde scherm kan ik ook een herstelpunt maken of wijzigen, systeemherstel toepassen of een back-up terugzetten.

Dank voor je aandacht!

edwardus
door edwardus - Aug 2, 2008 om 12:46
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Was er al bang voor. Ik heb nog nooit vertrouwd op backups van Microsoft omdat dat niet werkt bij een systeemcrash. Ik gebruikte altijd Norton Ghost en nu Acronis TrueImage.

Die Windows-backup zal iemand anders je misschien mee kunnen helpen.

teresa0805
door teresa0805 - Aug 2, 2008 om 13:25
7 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de hulp, ik ga in het vervolg mijn documenten gewoon kopieren naar mijn externe harde schijf en schakel de automatische back-up maken uit!
Edwardus ook bedankt!

Groeten, Teresa

teresa0805
door teresa0805 - Aug 2, 2008 om 13:27
7 Antwoorden / 2 Vragen

Edwardus bedankt, ik ga gewoon zelf mijn documenten van tijd tot tijd kopieren naar de externe harde schijf dat lijkt me het eenvoudigste.

edwardus
door edwardus - Aug 2, 2008 om 13:37
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Daarvoor kun je prima het door GSM genoemde SyncBack gebruiken, werkt uitstekend en niet moeilijk.

Ik wil er alleen wel bij zeggen dat je daar niks aan hebt als je pc hopeloos gecrasht is, dan moet je echt een "image-backup" gebruiken (zoals bijv. Ghost of TrueImage), anders kun je helemaal overnieuw beginnen met alles te installeren. Sommige mensen doen dat graag, ik doe liever andere dingen.