wj
door wjansen Dec 31, 2009 om 11:30
Computers & telefonie

Hoe lang gaat een laptop mee

Ik had een asus laptop.die ging 3 maanden nadat de garantie was verlopen kapot,en repareren koste 395 euro.Dus moest een nieuwe kopen.Asus gaf niets terug,dus heb een ander merk moeten kopen.is dat ook normaal?

11506 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na de garantieperiode heb je geen recht meer op een kosteloze reparatie of vervanging, behalve als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of dat jij als consument kunt bewijzen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.

En wat men schrijft over hoe lang dat een product mee behoort te gaan is complete onzin en wettelijk nergens op gebaseerd.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hopelang gaat een laptop mee.
Je kan beter vragen hoeveel gebruiks uren hij meegaat dan heb je pas een juiste indecatie voor de gebruikstijd.
De een heeft hem dag en soms s'nachts aanstaan de ander alleen als hij dus niet thuis is , en voor voor buitenshuis gebruikt
Groet Valerius.

ve
door verwijderd - Dec 31, 2009 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius schreef op donderdag 31 dec 2009, 14:59: Hopelang gaat een laptop mee.
Je kan beter vragen hoeveel gebruiks uren hij meegaat dan heb je pas een juiste indecatie voor de gebruikstijd.
De een heeft hem dag en soms s'nachts aanstaan de ander alleen als hij dus niet thuis is , en voor voor buitenshuis gebruikt
Groet Valerius.

Dit doet er wettelijk totaal niets toe.

Wat de consumentenorganisaties nu willen afdwingen is dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur verplicht wordt om een eventueel probleem die niet door de consument zelf veroorzaakt is, kosteloos te repareren of vervangen.
Dus dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op garantie.
Het bovenstaande noemt men de wettelijke garantie of ook wel eens het consumentenrecht.

En doordat men dit steeds blijft herhalen, denken veel consumenten dat dit hun recht is.

Hoelang moet een product meegaan?
Deze vraag doet er in de wetsartikelen totaal niet toe.

Wat er wel toe doet is hoelang dat een fabrikant of winkelier garant staat voor de goede werking.

Ook kan een fabrikant en winkelier nooit de keiharde garantie geven dat een product zeker in een bepaalde periode niet kapot zal gaan.
De consumentenorganisaties dwingen dit ook af.

Wat opvalt is dat wat de consumentenorganisaties willen en ook naar buiten brengen en wat er in de wetsartikelen staan lijnrecht tegenover elkaar staan.

Al zou de economische levensduur van een computer 3 jaar zijn en al zou de technische levensduur van een computer 6 jaar zijn, dan betekent dat nog niet dat een computer zeker 6 jaar zonder problemen mee behoort te gaan.

Het verschil zit hem in dat de technische levensduur wel 6 jaar kan zijn, maar dat noch de winkelier noch de fabrikant de garantie geven dat een computer daadwerkelijk 6 jaar zonder problemen mee zal gaan.

Al zit er op een computer een economische levensduur van 3 jaar, dan noch hoeven de winkelier en fabrikant niet de garantie te geven dat het product minimaal 3 jaar zonder problemen mee behoort te gaan.

De wet omschrijft dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur verplicht is om het probleem op te lossen.
Wat wilt dat zeggen?

Dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur verplicht is om het probleem op te lossen. Niet meer en niet minder.
Betekent dat de winkelier dit kosteloos moet uitvoeren? Neen. De wet zegt hier niets over, dus mag de winkelier gewoon alle kosten in rekening brengen.

Betekent dit dat de winkelier een verdeelsleutel moet hanteren? Ook weer nee. De wet zegt hier niets over, dus de winkelier mag na het verstrijken van de garantieperiode gewoon alle kosten in rekening brengen.

Wanneer komt de consument dan wel in aanmerking voor kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur?

Dat is alleen als de consument kan bewijzen dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is (dus het product is dan non-conform, en wel non-conform de koopovereenkomst. Een andere non-conformiteit bestaat niet.), of de consument kan bewijzen dat het product tijdens de koop al gebreken bezat maar later pas openbaarde.

Zo is het nu eenmaal geregeld.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 01:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Jansen,

Opgelet: ikbenik is een handelaartje dat er nogal eigenaardige opvattingen v.w.b. conformiteit van een product, duurzaamheidverwachting en garantie op na houdt.

Hij bekijkt zogezegd alles door een handelaarsbril en heeft maling aan de zin van de Wet op Consumentenkoop. Hij kijkt alleen via een bepaald bril naar de letter van de wet en niet naar de zin van de wet. Wishful thinking als handelaar.

Nu je probleem:
Met Asus hoef je geen zaken te doen. Mag wel, doch dan zit je gebonden aan fabrieksgarantie, meestal slechts 1 jaar.

Bij de handelaar heb je meer recht, n.l. de Wet op de Consumentenkoop. Die stelt dat een product moet voldoen aan de redelijke eis die je daaraan mag stellen. Dus terug naar de handelaar, want je Asus is veel te snel stuk!
Tenzij je die verkoper geheel in deze buitenspel hebt gezet. In dat geval is het jammer voor je.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 01:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op vrijdag 1 jan 2010, 01:03: Dag Jansen,

Opgelet: ikbenik is een handelaartje dat er nogal eigenaardige opvattingen v.w.b. conformiteit van een product, duurzaamheidverwachting en garantie op na houdt.

Hij bekijkt zogezegd alles door een handelaarsbril en heeft maling aan de zin van de Wet op Consumentenkoop. Hij kijkt alleen via een bepaald bril naar de letter van de wet en niet naar de zin van de wet. Wishful thinking als handelaar.

Jammer dat je het zo opvat.

Voor alle duidelijkheid:
Ik heb geen maling aan de wet consumentenkoop zoals die in de Nederlandse wetboeken en de Europese richtlijn staan.
In tegendeel.

Echter wat niet vergeten moet worden dat er veel verwarring ontstaan is omtrent de wettelijke garantie en de wettelijke bescherming en dat deze zaken door elkaar gebruikt worden, waardoor het een eigen leven gaat leiden.
Zo is die bekende consumentenrecht ontstaan. Een recht die niet bestaat.

Tuurlijk heeft de consument wettelijke bescherming en rechten, maar "het consumentenrecht" zoals die door de diverse organisaties verteld wordt, komt niet in de Nederlandse recht en ook niet in de Europese richtlijn voor.

Ga maar na:
Men geeft aan dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging als het probleem buiten de schuld van de consument om is ontstaan.

Een dergelijke regel kom je niet in de Nederlandse wetboeken of Europese richtlijn tegen.

hrdwerrorman schreef op vrijdag 1 jan 2010, 01:03: Bij de handelaar heb je meer recht, n.l. de Wet op de Consumentenkoop. Die stelt dat een product moet voldoen aan de redelijke eis die je daaraan mag stellen.

De wetsartikel die hierover gaat:

wetboek 7, artikel 17

1.
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

3.
Een andere zaak dan is overeengekomen, of een zaak van een andere soort, beantwoordt evenmin aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien het afgeleverde in getal, maat of gewicht van het overeengekomene afwijkt.

4.
Is aan de koper een monster of model getoond of verstrekt, dan moet de zaak daarmede overeenstemmen, tenzij het slechts bij wijze van aanduiding werd verstrekt zonder dat de zaak daaraan behoefde te beantwoorden.

5.
De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.

Dat is het volledige artikel.

Wat de diverse organisaties doen is het volgende zeggen:

2.
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen.

Daarmee krijg je een totaal andere uitleg dan men het volledige artikel bekijkt:

2.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Het verschil zit hierin dat bij de eerste uitleg dat je dan kunt lezen dat je datgene van een product mag verwachten wat je er als consument er zelf van verwacht.

Dat is een totaal verkeerde uitleg, omdat de wetsartikel daar niet over gaat.
De artikel gaat over dat je als koper datgene van een product mag verwachten is dat het product bij normaal gebruik volgens de koopovereenkomst is vastgelegd. Heel kort gezegd, maar daar gaat het wel over.

Wat er dus gebeurd is dat men uit de wetsartikelen stukken teksten haalt en daardoor de stukken tekst een totaal andere betekenis krijgt en in een andere context geplaatst wordt.

Een ander mooi voorbeeld hiervan is:

Volgens de wet dient de consument bij constatering van een probleem zich binnen 2 maanden te melden bij de verkopende partij.

De diverse organisaties zeggen dan dat de verkopende partij de consument nooit of te nimmer mag doorverwijzen naar de fabrikant.
Waar staat dan in de wet dat dit zo is?

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 03:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kom op zeg, deze discussie is al zo vaak gevoerd. Kijk eerst eens even in het forum, voordat jullie telkens dezelfde vragen opnieuw stellen.

De Europese richtlijn eist 2 minimaal jaar garantie. In Nederland geldt bovendien de periode voor het afschrijven van de belasting. Voor een laptop zijn dat dus 3 jaar. voor het vervangen van een apparaat of een onderdeel ervan, na afloop van de 2 jaar hoeft de leverancier alleen de resterende afschrijftermijnen te vergoeden, tenzij u kunt bewijzen dat het apparaat niet volgens de overeenkomst geleverd is.

voor de exacte wettelijke basis, gewoon even hier kijken.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 03:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

gratisrijden schreef op vrijdag 1 jan 2010, 03:22:
De Europese richtlijn eist 2 minimaal jaar garantie. In Nederland geldt bovendien de periode voor het afschrijven van de belasting. Voor een laptop zijn dat dus 3 jaar. voor het vervangen van een apparaat of een onderdeel ervan, na afloop van de 2 jaar hoeft de leverancier alleen de resterende afschrijftermijnen te vergoeden, tenzij u kunt bewijzen dat het apparaat niet volgens de overeenkomst geleverd is.

De Europese richtlijn eist inderdaad 2 jaar garantie.
Echter heeft de Nederlandse wetgever deze regel niet opgenomen in de Nederlandse wetgeving, dus is die regel niet van toepassing.

En de gemiddelde levensduur of welke levensduur dan ook, doet bij garantiezaken totaal niet ter zaken. De wetgeving kijkt alleen naar de garantieperiode.

Een uitzondering hierop is als gedurende de gemiddelde levensduur blijkt dat het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op vrijdag 1 jan 2010, 03:37: De Europese richtlijn eist inderdaad 2 jaar garantie.
Echter heeft de Nederlandse wetgever deze regel niet opgenomen in de Nederlandse wetgeving, dus is die regel niet van toepassing.
Dit is een steeds weer terug komend misverstand. De Europese richtlijnen zijn in Nederland weldegelijk van toepassing.
Klik

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS: Lees artikel 288

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we de vraagsteller maar even de gangbare procedure meegeven, voordat [u]ook hier[/u] weer zo'n oeverloze discussie losbarst.

De 2 jaar wettelijke garantie zoals in de Europese richtlijnen wordt geadviseerd, [u]bestaat niet[/u] in Nederland. Kosteloze reparatie gedurende de economische levensduur bestaat [u]ook niet[/u].

In plaats daarvan hebben we in NL consumentenbescherming. Die houdt in dat je voor tekortkomingen en defecten buiten de garantieperiode, moet aankloppen bij de verkoper (en dus niet bij Asus). De verkoper wordt verantwoordelijk gehouden voor een deugdelijk product gedurende de economische leeftijd (=3 jaar voor een computer) en die verkoper dient mee te betalen aan de reparatie naar rato van de leeftijd. Jij zou in dat geval dus 13/36 deel van de reparatiekosten moeten betalen en de verkoper het resterende 23/36 deel. Echter, je hebt 't rechtstreeks met Asus afgehandeld en de consumentenbescherming heeft geen betrekking op de fabrikant.

Indien je je vervoegd hebt bij de Asus op aangeven van de verkoper, dan dient de verkoper jou wel 23/36 van de kosten te vergoeden. Indien je op eigen initiatief Asus hebt ingeschakeld kun je alleen maar hopen dat de verkoper uit coulance iets voor je wil regelen.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op vrijdag 1 jan 2010, 16:23: De verkoper wordt verantwoordelijk gehouden voor een deugdelijk product gedurende de economische leeftijd (=3 jaar voor een computer) en die verkoper dient mee te betalen aan de reparatie naar rato van de leeftijd. Jij zou in dat geval dus 13/36 deel van de reparatiekosten moeten betalen en de verkoper het resterende 23/36 deel.

Deze regel is niet meer van toepassing, omdat ook uit het Quelle arrest naar voren komt dat gedurende de economische levensduur geen gebruikskosten mag worden doorberekend.
Komt ook nog bij dat een dergelijke constructie niet meer in de Nederlandse wetboeken voorkomt.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 17:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alsjeblieft, laat dit onderwerp even rusten. Consuwijzer geeft informatie van de overheid, dat is de wetgever. Als daar iets niet aan mocht kloppen, kaart het dan bij hen aan.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op vrijdag 1 jan 2010, 17:18: Alsjeblieft, laat dit onderwerp even rusten. Consuwijzer geeft informatie van de overheid, dat is de wetgever. Als daar iets niet aan mocht kloppen, kaart het dan bij hen aan.

Die verdeelsleutel kom ik niet meer op de site van Consuwijzer tegen, of zoek ik nu verkeerd?

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat Consuwijzer niet alles even uitgebreid weergeeft ben ik met je eens, ik ben dan ook niet verantwoordelijk voor die informatie.
Hier staat wel het een en ander: Garantie.

Nogmaals: beklagen bij Consuwijzer svp.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op vrijdag 1 jan 2010, 17:44: Dat Consuwijzer niet alles even uitgebreid weergeeft ben ik met je eens, ik ben dan ook niet verantwoordelijk voor die informatie.
Hier staat wel het een en ander: Garantie.

Nogmaals: beklagen bij Consuwijzer svp.

Dat onderdeel heb ik ook doorgenomen, maar ik kom niet meer tegen van die verdeelsleutel.

Ook logisch, dit omdat een dergelijke constructie door Europa niet meer is toegestaan.

Ik kan niet anders dan oordelen dat Consuwijzer de teksten heeft aangepast aan de huidige regelgeving.

Bekijk je de huidige regelgeving zoals die in de Nederlandse wetsboeken staat en ook meegenomen de Europese richtlijn EN het Quelle arrest, kom ik op het volgende:

Dat de winkelier na het verstrijken van de garantieperiode alle kosten mag doorberekenen aan de consument en geen rekening mee hoeft te houden met de gemiddelde of economische levensduur.
Die verdeelsleutel is niet meer toegestaan, al wordt die wel nog door de diverse rechters toegepast, al heeft het hof in het Quelle arrest dergelijke constructies verboden.

Wilt de consument gedurende de economische levensduur toch aanpraak maken op het recht van kosteloze reparatie of vervanging (ook gedurende de garantieperiode) dient de consument na 6 maanden na aankoop met het bewijs te komen dat het product tijdens de koop al niet goed was.

Normale slijtage en onderhoudskosten vallen nooit onder de garantie en komen altijd volledig voor rekening van de koper.

Het verwarrende van alles is dat in de afgelopen jaren nogal wat veranderd is in de regelgeving, maar diverse organisaties en ook personen zijn hierin niet meegegaan en beroepen zich op regels die niet meer van toepassing zijn.

Ik ben er wel mee eens dat het niet duidelijker op geworden is.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik,
Ik denk dat je hiermee inderdaad de nagel op zijn kop slaat. Dat oude en vervallen regelingen, met nieuwe over één hoop worden gegooit.

Het Quelle arrest geeft als eerste enige helderheid over de handhaving van consumentenbescherming in Europa. Ik maak uit de EU richtlijn inderdaad ook op dat de bewijsplicht na 6 maanden bij de consument ligt. Het blijft dus afwachten op nieuwe vonnissen wat die bewijsplicht precies inhoudt.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op vrijdag 1 jan 2010, 22:46:
... dit omdat een dergelijke constructie door Europa niet meer is toegestaan.

Als dat werkelijk het geval is, dan moeten we nu dus 2 jaar wettelijke garantie hebben.
Dat zou best fijn zijn, alleen al omdat we dan van dit soort verwarrende discussies verlost zijn. Alleen heb ik nog nergens een officiële mededeling met die strekking gezien.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2010 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ gratisrijden:
Komt ook nog bij dat de diverse organisaties de teksten uit hun contexten halen, waardoor de diverse regels een eigen betekenis krijgen.

Men grijpt dit aan om de winkeliers zwart te kunnen gaan maken en aangeven dat de winkelier er alles aan doet om de consument te kunnen oplichten.

Kijk eens naar Tros Radar. In de uitzending doen ze er alles aan om maar tegen de schenen te kunnen schoppen van de winkelier.
De consumentenbond kan er ook wat van.

Goede voorlichting is belangrijk, maar wat de diverse organisaties doen is de consument vrijpleiten voor alles en alle schuld in de schoenen te schuiven van de winkelier.

Zou je de voorlichting doen uit onafhankelijke oogpunt, dan moet je ook tegen de consument kunnen zeggen wat zij verkeerd doen, of dat zij het fout hebben.

Hierdoor krijgt de consument een totaal verkeerd beeld hoe de regelgeving werkelijk in elkaar zit.

Steeds meer consumenten geven aan bij een probleem dat een product zeker een x tijd zonder problemen mee moet gaan.

Oke, ik roep wel het tegenovergestelde, maar ik vind het belangrijk dat de waarheid en de realiteit op de eerste plaats moet staan en dat men gewoon eerlijk moet aangeven hoe het werkelijk in elkaar steekt.

Ik kan hier ook wel gaan roepen wat de consument graag horen wilt, maar dan ben ik wel totaal verkeerd bezig.

En om misverstanden te voorkomen:
Ik bekijk de zaken niet door de bril van de fabrikant, niet door de bril van de winkelier en noch door de bril van de consument.

Als je alles door de bril van de consument bekijkt, geef je wel een totaal verkeerd beeld van wat de wetgeving zegt.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een opmerking:

Als de consumenten massaal producten gaan kopen en er om vragen waarvan de levensduur langer is, dus als op een laptop standaard 3 tot 5 jaar garantie zit, dan zullen de fabrikanten die echt wel gaan fabriceren en kunnen de winkelieren die dan leveren.

Als de consumenten tegen de fabrikanten gaan zeggen dat zij alleen maar kwaliteitsproducten willen hebben en dat de kwaliteit belangrijker is dan de aanschafprijs, dan zul je zien dat de kwaliteit ook sterk omhoog zal gaan.

De fabrikanten fabriceren immers datgene waar vraag naar is en wat de verkoopcijfers aangeven wat men kopen wilt.

Ook wil ik opmerken dat als je kijkt naar producten die voor professioneel gebruik geschikt is en waarbij duurzaamheid en kwaliteit belangrijk zijn, of dat je kijkt naar de producten die voor de consumentenmarkt bedoeld zijn.
De producten die voor de consumentenmarkt bedoeld zijn, is de duurzaamheid en kwaliteit niet zo belangrijk, maar wel de aanschafprijs.

Het bovenstaande is een keiharde feit.

Oordeel zelf zou ik zeggen.

Een ander punt is ook belangrijk voor waar het product gebruikt wordt.

Dus daardoor zit er tussen de diverse merken en types zoveel verschil in kwaliteit en duurzaamheid.
Kijk je in de praktijk, dan kun je nooit zeggen dat je van een product van de dezelfde soort (bijvoorbeeld accuboormachines) altijd de dezelfde kwaliteit en duurzaamheid mag en kunt verwachten ongeacht het merk of type.

Het bovenstaande is ook in de wet opgenomen en zowel de Nederlandse wetgever als Europa houden hier in de regelgeving wel degelijk rekening mee.

Echter betekent dit voor de consument in de regelgeving beperkingen, en daar willen de diverse organisaties niets van horen.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2010 om 00:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op vrijdag 1 jan 2010, 23:48:
ikbenik schreef op vrijdag 1 jan 2010, 22:46:
... dit omdat een dergelijke constructie door Europa niet meer is toegestaan.

Als dat werkelijk het geval is, dan moeten we nu dus 2 jaar wettelijke garantie hebben.
Dat zou best fijn zijn, alleen al omdat we dan van dit soort verwarrende discussies verlost zijn. Alleen heb ik nog nergens een officiële mededeling met die strekking gezien.

Je haalt helaas een paar zaken door elkaar.

Volgens het Quelle arrest mag een verdeel sleutel niet gebruikt worden, omdat volgens het Quelle arrest de consument ten aller tijden in de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie.

De Nederlandse wetgever heeft dit beperkt om de winkelier ook te beschermen en volgens de Nederlandse wetgever heeft de consument alleen recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur als de consument kan aantonen dat het product tijdens de koop niet goed was.

Die 2 jaar garantie heeft betrekking op dat de verkopende partij volgens de Europese richtlijn verplicht is om 2 jaar garantie aan de consument te verstrekken.
Waarom dat de Nederlandse wetgever deze regel niet heeft overgenomen is mij ook een raadsel.

Als ik kijk naar Duitsland dan valt het op dat zowel de winkelier maar zeker ook de fabrikant daar gewoon minimaal 2 tot 3 jaar garantie verstrekken.

Oke, de aanschafprijs zal wel gaan stijgen, maar als men aangeeft dat de consument gedurende de economische levensduur recht op garantie heeft, dan zie je zowiezo in Duitsland dat de fabrikanten qua computerproducten gewoon minimaal 3 jaar garantie geven.

Vanuit een praktisch oogpunt (mijn eigen mening) is dat in Nederland alleen mogelijk als ook de fabrikanten verplicht worden om een fabrieksgarantie te verstrekken die gelijk is aan de economische levensduur.

Van dat oogpunt gezien is het niet mogelijk om zonder de Nederlandse wetgeving aan te passen gewoon de Europese richtlijn door de winkelieren toe te laten passen.
Maar dat is dan ook mijn eigen mening.