ls
door lsande Nov 26, 2012 om 11:59
Computers & telefonie

Hoge rekening onbekend dataverbruik Vodafone

Afgelopen zaterdagavond om 21.55 heb ik van Vodafone (1200) een bericht ontvangen dat ik voor maandagochtend 12.00 contact met hen op moest nemen omdat anders blokkade volgt uit voorzorg.

Hierdoor geallarmeerd heb ik direct gekeken op myvodafone.nl, waar bleek dat ik voor €271 dataverbruik buiten mijn bundel zou hebben.

Ik heb vanochtend direct contact opgenomen met Vodafone ter specificatie van deze hoge kosten. Ik heb een bundel met 800 mb internet, waarmee ik normaal prima een maand kan doen. Op 20 november heb ik nog mijn tegoed bekeken en had ik nog 133 mb over voor de rest van de maand.
Vodafone zegt dat ik tussen 23 november 01.00 en 24 november 21.55 3500 mb aan data verbruikt heb, terwijl mijn gebruik absoluut niet anders is geweest dan andere dagen. Ik heb enkel whatsapp, e-mail Facebook gebruikt.

Mijn eigen toestel geeft aan dat ik 377 mb verstuurd heb en 8,1 gb heb ontvangen sinds mei 2012.

De medewerkster vroeg mij direct hoe ik de factuur wilde betalen, terwijl ik uiteraard wil weten waar dit buitensporige dataverbuik vandaan komt. Echter, Vodafone geeft aan dat zij geen specificatie kunnen geven van mijn gebruik (alleen op welke tijdstippen, hoeveel mb maar niet aan welke website of app). Kortom; ik moet betalen maar weet niet waarvoor.

Op internet, en ook hier op het forum, lees ik diverse verhalen over plotseling ongekend hoog dataverbruik.
Vodafone geeft aan dat ik nu simpelweg mijn specificatie af moet wachten en daarna moet betalen.

Evenals Rkruiswijk ben ik niet van plan te betalen voor data die ik niet heb verbruikt zonder dat ik hiervan een specificatie krijg.

Heeft iemand nog tips hoe te handelen in deze situatie?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Vriendelijke groet,

Linda van der Sande

6406 10 Rapporteer

freya
door freya - Nov 26, 2012 om 12:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo lsande,

De laatste tijd verschijnen er inderdaad regelmatig berichten over extreem hoog dataverbruik bij Vodafone. Je zou er haast wat van denken......

In jouw geval toch even iets wat opvalt. Je zegt een bundel te hebben van 800MB per maand en dat je daarmee de maand goed doorkomt. Verder schrijf je dat je op je toestel kunt zien dat je vanaf mei 2012 8,1GB hebt gedownload. Als ik er vanuit ga dat je de voorgaande maanden binnen je bundel bent gebleven, dan is dat een verbruik van 6x800MB (mei t/m oktober) = 4800MB, oftewel 4,8GB (waarschijnlijk iets minder als je niet elke maand aan de limiet komt). Dat maakt voor november een verbruik van 8,1 - 4,8 = 3,3GB....
Het lijkt er dus op dat je telefoon inderdaad die 3,5GB gedownload heeft, of zie ik iets over het hoofd?

Had je misschien één of andere streaming radiozender openstaan?

m.vr.gr. Freya

ls
door lsande - Nov 26, 2012 om 12:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Freya,

Bedankt voor je antwoord.

Ik had zelf ook al gerekend met dataverbruik, maar ik zit thuis altijd op WiFi. Kun je via WiFi ook geen data ontvangen? Nieuwe software download ik namelijk altijd via WiFi. Ik was er van uit gegaan dat het verschil daar vandaan komt.

Voor zover ik weet had ik niets open staan, dat maakt dat ik juist graag een specificatie zou willen hebben. Mocht het inderdaad zo zijn dat er nog een continue streamende app open stond, dan zou dat inderdaad een verklaring kunnen zijn..

Vriendelijke groet,

Lsande

freya
door freya - Nov 26, 2012 om 13:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@lsande:

Thuis WiFi gebruiken is uiteraard het beste, maar geen garantie. Als je WiFi-verbinding uitvalt (om welke reden dan ook), dan valt je smartphone wellicht terug op een 3G-verbinding. Dat hangt uiteraard af van het merk/type telefoon en de betreffende instellingen omtrent WiFi/3G-gebruik.

Om problemen in de toekomst te vermijden zou je een app kunnen installeren die je dataverbruik in de gaten houdt. In de app stel je ook een limiet in en geeft dan een melding als je de limiet nadert/overschrijdt. Je bent dan niet afhankelijk van een waarschuwing van je provider.

Freya

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Nov 28, 2012 om 09:53
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lsande,

Het is natuurlijk erg vervelend als je ineens zo'n hoge rekening krijgt zonder te weten waardoor.
Zoals Freya al aangeeft kan het zijn dat je telefoon gebruik heeft gemaakt van mobiel internet op het moment dat dit signaal sterker was dan je wifi.

Vanwege de bescherming van jouw privacy kan ik inderdaad niet nakijken welke websites er met jouw mobiele nummer zijn bezocht. Ik wil echter wel voor je nakijken of ik verder iets voor je kan betekenen.
Zou je me daarvoor een e-mail kunnen sturen? Zet hierin je vraag, naam, adres, 06-nummer, klantnummer, geboortedatum en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer. Vermeld ook even in het onderwerp: Kassa/Isande/26-11-2012.
Ons e-mailadres is webcare.nl@vodafone.com.

Je krijgt zo snel mogelijk een reactie.

Met vriendelijke groet,
Astrid
Vodafone 24/7 Web Crew

ja
door janjaapplaizier - Nov 28, 2012 om 23:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn broertje heeft precies het zelfde probleem. Rekening maand september ongeveer 600 euro en de maand oktober 1000 euro. Hij was dag en nacht aan het internetten als je de specificaties van zijn rekening bekijkt. Wij hebben een aangetekende brief naar vodafone gestuurd. Hier werd na 30 dagen nog niet op gereageerd. Uiteindelijk na veel moeite hebben we contact met ze gehad. Ze hebben een voorstel gedaan om 50% van elke rekening te betalen.

Hiermee gaan we natuurlijk niet!!!! akkoord.

Ik zou dan ook graag willen weten of jou probleem met vodafone al is opgelost?

ls
door lsande - Dec 3, 2012 om 13:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste janjaap,

Ik heb naar aanleiding van het bericht van Vodafone Web Care contact gehad met Vodafone. Mijn rekening moet nog volgen half december. Naar aanleiding daarvan neemt Vodafone contact met mij op om een passende oplossing te vinden. Wordt vervolgd dus.

Ik heb zojuist moeten bellen naar de Klantenservice (telkens à € 0,45 per gesprek) om mijn mobiele data opnieuw te laten activeren aangezien we nu weer in december zitten. Daar kreeg ik de tip om een gratis Blox te activeren waarbij buiten de bundel internetten €2,50 kost per 100 mb in plaats van €7,50 per 100 mb. Misschien ook handig voor je broertje?

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 3, 2012 om 14:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen internet op mijn telefoon maar zit wel bij Vodafone. Ik vraag mij af hoe vaak jullie je verbruik checken op mijn Vodafone?
Ik check dat een paar keer per week om te zien of er geen gekke dingen gebeuren. Lijkt mij als je dat regelmatig doet, je veel eerder aan de bel kunt trekken bij dit soort dingen.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2012 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is toch wel wonderlijk dat dit de laatste tijd zo veel voorkomt bij Vodafone.

Ik begrijp ook niet waarom ze schermen met de term privacy. Als de overheid die gegevens moet weten, worden ze wel verstrekt en aan jezelf zouden die gegevens niet gegeven kunnen worden?

Op deze manier kan Vodafone bij iedereen rekenen wat ze willen, want ze hoeven ivm " je privacy" niets aan te tonen.

Ik weet niet of uw toestel ook het verbruik via wifi registreert, want als u alle veel-verbruikende zaken via wifi doet, en de rest alleen via Vodafone, zou dat uw eigen totaal kunnen verklaren.

Volgens mij kost een Mb buiten de bundel € 0,33, en zeg 3.400 Mb buiten de bundel, kom ik toch op € 1.122 en niet
€ 271. Een Mb buiten de bundel kost toch niet maar € 0,08?

ls
door lsande - Dec 3, 2012 om 15:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

@ sonjaatje: ik check ook regelmatig mijn verbruik, zeker 1 x in de week. Zo ook een aantal dagen voordat Vodafone mij heeft afgesloten ivm het hoge dataverbruik.

@tijger1: zodra ik thuis ben, gebruik ik altijd WiFi. Met name ook om nieuwe software/updates te downloaden dus mijns inziens verklaart dat de 8,1 mb ontvangen data. Ik heb vanochtend met een medewerker van Vodafone gesproken die mij vertelde dat 100 mb buiten de bundel €7,50 kost bij mijn abbonement. Voor € 271 krijg je dus ruim 3600 mb.

ze
door zeria1 - Jun 9, 2013 om 05:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen data abonnement of een blox of iets dergelijks bij Vodafone. Ook gebruik ik geen wifi met mijn gsm Htc touch2 toestel. Toch kreeg ik tot tweemaal toe de exact dezelfde rekening van Vodafone van 80,09€ voor maart en 80,09€ voor april. Vodafone zegt keihard dat ik wel dataverrkeer heb. Zelfs de knop voor 3g staat in het toestel nota bene ook nog op uit. Ik heb geen internetinstellingen noch emailverkeer.

Vodafone staat erop dat ik dataverbruik moet afrekenen maar zal mij anders komende dinsdag gewoon afsluiten.