sepke2008
door sepke2008 Jul 28, 2013 om 17:06
Computers & telefonie

Houdbaarheid data op harddisk en usb stick

Ik gebruik voor mijn backups enkele externe 2,5 inch harde schijven en usb sticks. Deze apparaten worden maar enkele minuten per week aan de laptop gekoppeld om de backup bij te werken.

Hoelang blijft gemiddeld de data op deze opslagmiddelen houdbaar?
Ik bedoel hiermee na hoeveel jaar moet ik rekening houden met onleesbare data. Het gaat natuurlijk over gemiddelde er kan altijd een uitzondering zijn.

23300 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2013 om 18:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sepke,

Daar is natuurlijk, zoals je zelf ook al aangeeft, geen precies antwoord op te geven.
Aangezien het hier om externe harddisk en usb-opslag gaat zou ik me er niet al te veel zorgen om maken.
Gebruik zelf al jaren een aantal HD's en heb nog nooit problemen gehad.
Opslag op cd/dvd is een ander verhaal; dat kan wel eens een probleem opleveren (klik hier)
Lees ter info wat Computeridee er over schrijft.

Met vr.gr.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 28, 2013 om 18:07
937 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is, gezien de techniek achter een hardeschijf, nooit met zekerheid te zeggen. Wat ik u wel kan zeggen is dat het waarschijnlijker is dat de harddisk eerder kapot gaat dan dat de data verloren gaat door spontaan verlies.

Er zijn programma's die de data verversen door deze opnieuw weg te schrijven, echter kunt u dit eenvoudig zelf doen door de harddisk te formatteren en dan opnieuw de back-up te maken. hierdoor zal windows alles opnieuw weg zetten. Aangezien het een back-up betreft heeft u natuurlijk de data op minimaal 2 plaatsen staan.

U kunt bang zijn voor uitval van de pc net tijdens het maken van een "schone" back-up. De kans dat u de harddisk laat vallen is echter velen malen groter.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 28, 2013 om 18:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u binnen een bepaalode periode de gevens is copyeren naar een andere opslag en dan de oude op nieuw formateren en de gevens weer terug zetten dan bent u al een stuk zekeder. Maar het blijcen technische apparaten en die hebben de nijging om op eens niets meer te doen.

kooikers
door kooikers - Jul 29, 2013 om 12:12
43 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van opus.nl:

Speciaal voor archivering (1.000 jaar)
Voor het branden is een M-Disc Ready drive nodig
Capaciteit: 4.7 GB
Verpakking: Staplebox

wel wat duurder dan een gewone DVD maar gaat wel je leven mee mag ik aannemen. 100 jaar lijkt me al behoorlijk voldoende :)

Verder heb ik een 2e HD (1GB)waar minimaal 3 backups op staan.
Wekelijks een nieuwe backup en wordt de oudste van de 3 gewist.

gwbonline
door gwbonline - Jul 29, 2013 om 12:14
25 Antwoorden / 1 Vragen

De kans dat iets helemaal verloren gaat is al een stuk kleiner nu u twee verschillende opslagapparaten gebruikt. Daarnaast zijn usb-sticks (flash-geheugen) een stuk betrouwbaarder dan een traditionele harde schijf. Ze gaan bijvoorbeeld veel langer mee, zeker als de stick vol is en u deze weglegt. Bij flash-geheugen is het aan de andere kant ook zo dat de data verloren kan gaan als u deze niet goed (te vroeg) ontkoppelt. Flash-geheugen is nog relatief duur, maar als u de kans krijgt om volledig op dit soort opslagapparaten over te stappen, dan moet u dat zeker overwegen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 29, 2013 om 14:21
641 Antwoorden / 77 Vragen

De levensduur van een harde schijf is behoorlijk lang.
Ik heb zelfs een 15 jaar oude nog kunnen uitlezen.
Maar.... een harde schijf kan absoluut niet tegen schokken.
Daarom heb ik m'n belangrijkste data op een SSD gezet.
De SSD gaat echter achteruit door veel gebruik. Daarom gebruik ik die SSD uitsluitend om m'n onmisbare data op te bewaren.
Een kopie van de SSD heb ik op een harde schijf gezet. En nog een kopie op een Dual Layer Blu-Ray Disk (50Gb) gezet, die bij een kennis ligt. Er zou maar eens brand komen.
Iedere paar jaar maak ik toch weer een kopie en bewaar de oude ook nog.
Ik denk dat ik m'n data nu redelijk veilig heb opgeslagen.

pk49
door pk49 - Jul 29, 2013 om 14:28
243 Antwoorden / 2 Vragen

mijn ervaring met USB sticks en HD's is positief.Mits niet te intensief gebruikt,kunnen ze lang mee.Niet goed afsluiten levert de meeste leesproblemen op.Slechte ervaring heb ik met DVD's.Het is een optisch medium, dus moet je ze het liefst in het donker bewaren.CD's en dvd's van tien jaren geleden met foto's erop,waren gedeeltelijk onleesbaar geworden.

ta
door tar - Jul 29, 2013 om 15:52
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=sepke schreef op zondag 28 jul 2013, 17:06]Ik gebruik voor mijn backups enkele externe 2,5 inch harde schijven en usb sticks. Deze apparaten worden maar enkele minuten per week aan de laptop gekoppeld om de backup bij te werken.

Hoelang blijft gemiddeld de data op deze opslagmiddelen houdbaar?
Ik bedoel hiermee na hoeveel jaar moet ik rekening houden met onleesbare data. Het gaat natuurlijk over gemiddelde er kan altijd een uitzondering zijn.
Hallo Sepke,

Vergeet ook DVD-RAM niet:

Gewoon superieur aan gewone DVD-schijfjes en de meeste (moderne) DVD-branders kunnen gewoon DVD-RAM beschrijven; dit schrijfproces/data-opslag bij een DVD-RAM is veel nauwkeuriger dan bij een gewone DVD-schijf.

De verwachting is dat een DVD-RAM-schijf minimaal tientallen jaren goed blijft mits je de DVD-RAMschijf goed behandelt; dus vermijdt stof, heftige schokken, vingerafdrukken en zonlicht.

DVD-RAM

ta
door tar - Jul 29, 2013 om 16:12
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Opslagmedia die werken volgens het principe van magnetische opslag zijn -gezien de ervaring uit het verleden- (veel) minder betrouwbaar dan kwalitatief goede DVD-media die werken via het (permanent) veranderen van de interne structuur van een DVD-schijf.

DVD-RAM is daar trouwens een voorbeeld van.

ta
door tar - Jul 29, 2013 om 16:16
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S. 2

Zie ook dit voorbeeld; verandering van interne structuur kan zeer langdurig computergegevens bewaren:

Data extreem lang opslaan