ltmvz
door ltmvz Jun 7, 2014 om 19:14
Computers & telefonie

Incompatibele encyclopedie

In het verleden heb ik van iemand een zeer oude laptop gekregen (harde schijf 1 of 2 Gigabyte) met daarbij de Encarta 98 Encyclopedie van Microsoft (Winkler Prins Editie).

Nu wilde ik die nog eens bekijken en nu blijkt hij incompatibel te zijn.

Betekent dat weggooien, of kan er nog iets gedaan worden?

1317 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 7, 2014 om 19:20
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Niet vreemd dat de software van 16 jaar oud in deze tijd niet meer actueel lijkt. Zeker als er al verschillende besturingssystemen ter ziele zijn, en er brand nagel nieuwe zijn, is dit logisch.

aurora1
door aurora1 - Jun 7, 2014 om 19:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Deze Encarta werkt al niet meer op XP. Van tussen W98 tot XP weet ik niet meer. Ik heb die Encarta ook.

sw
door swat1500 - Jun 7, 2014 om 21:40
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Op welke windows versie draait de oude laptop? Wellocht is er een simulator voor betreffende software te vinden?
Waarschijnlijk kunt u beter Wikipedia raadplegen.

ltmvz
door ltmvz - Jun 7, 2014 om 21:50
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zaterdag 7 jun 2014, 21:40]Op welke windows versie draait de oude laptop?
De oude laptop draait niet meer, maar vermoedelijk was het Windows 98.

costnix
door costnix - Jun 8, 2014 om 18:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al de compatibiliteit modus van Windows geprobeerd?

forever-nl
door forever-nl - Jun 8, 2014 om 18:56
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik gebruik VMware om oude games te draaien in hun eigen Windows omgeving, mogelijk is de compatibiliteitsmodus een optie maar meestal werkt het dan nog altijd verre van vlekkeloos. Met VMware kun je in een apart venster een virtuele machine aanmaken en daarop bijvoorbeeld Windows 98 installeren.

ltmvz
door ltmvz - Jun 8, 2014 om 20:23
949 Antwoorden / 18 Vragen

In de compatibiliteitsmodus kun je aangeven met welke Windows versie het programma ooit werkte, maar dit leidt niet tot een succesvolle start.

VMware ken ik (nog) niet.

costnix
door costnix - Jun 8, 2014 om 23:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Informatie en het ophalen van VMware vindt u hier. het is een proefversie. Voor de rechte versie zal u moeten betalen (helaas)

door 1953 - Jun 9, 2014 om 01:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waarschijnlijk ook nog Windows 98 of Millennium?

En denkt u dat de Encharta 98 nog actueel is? Voor mij niet meer!

Probeer het nog eens via comptabiliteit of nog enig teken van leven kunt voortbrengen. Weinig hoop!

door 1953 - Jun 9, 2014 om 01:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 7 jun 2014, 19:20]Niet vreemd dat de software van 16 jaar oud in deze tijd niet meer actueel lijkt. Zeker als er al verschillende besturingssystemen ter ziele zijn, en er brand nagel nieuwe zijn, is dit logisch.

De komkommertijd is begonnen of gaat weer beginnen.

forever-nl
door forever-nl - Jun 9, 2014 om 02:02
400 Antwoorden / 11 Vragen

Nee het zal niet actueel meer zijn maar wel interessant, het heeft een nostalgische waarde. Soms gaat iets alsnog werken door te spelen met de compatibiliteitsinstellingen maar met VMware zal het sowieso werken.

pi
door pieterwolters - Jun 9, 2014 om 10:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als het OS echt oud is kan het zo zijn dat het zelfs met VMware (of andere hypervisor) niet meer te installeren is.

ltmvz
door ltmvz - Jun 9, 2014 om 15:30
949 Antwoorden / 18 Vragen

Het lijkt mij het beste om de encyclopedie op Marktplaats te zetten.???

holpen
door holpen - Jun 13, 2014 om 14:19
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Tip: in plaats van VMware kun je ook Virtualbox gebruiken; die is gratis.

Daarmee kun je een oud OS in een virtueel systeem installeren, in dat virtuele systeem installeer je vervolgens de software en presto!

ltmvz
door ltmvz - Jun 13, 2014 om 15:20
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=holpen schreef op vrijdag 13 jun 2014, 14:19]Tip: in plaats van VMware kun je ook Virtualbox gebruiken; die is gratis.

Daarmee kun je een oud OS in een virtueel systeem installeren, in dat virtuele systeem installeer je vervolgens de software en presto!
Lijkt mij een goede tip, maar kun je na het installeren van de software de Virtualbox dan weer verwijderen?

costnix
door costnix - Jun 13, 2014 om 18:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang u de Encarta wilt gebruiken, moet de Virtualbox op uw computer geïnstalleerd blijven.