Henri80
door Henri80 Aug 18, 2021 om 10:06
Computers & telefonie
Inflatiecorrectie komt niet overeen met de aanbieding

Vandaag viel me iets op.
Als ik bijvoorbeeld op de KPN website kijke naar een mobiel abonnement dan staat er het volgende op de bestelpagina:
Maandelijks eerste 2 jaar:  € 25,00

Nu ben ik mij er van bewust dat er inflatiecorrectie plaatsvind voor abonnementen. Dat is dan ook niet waar ik over val.
Echter moet je bij bovenstaande bestelpagina ver naar beneden scrollen en dan zit ergens verstopt achter een tabje en vervolgs nog een uitvouwpijltje de tekst dat er jaarlijks in okteber inflatiecorrectie plaatsvind.

Dat staat haaks op hetgeen ze met grote letters aangeven bij de berekening van je abonnementskosten. (zie bovenstaand)
Waar ik dan eigenlijk over val, is dat ze min of meer de waarheid verbloemen/verdraaien bij de berekening en dat het er niet ondubbelzinnig bij vermeld staat.

Waarbij ik mij afvraag of deze manier van aanbieden/adverteren is toegestaan.

6055 15 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 18, 2021 om 10:10
11706 Antwoorden / 51 Vragen

Bij ELKE provider  staat in de voorwaarden dat ze inflatie correctie toepassen. Dus het mag. En men weet het.

Henri80
door Henri80 - Aug 18, 2021 om 10:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals je kan LEZEN is de inflatiecorrectie ook niet mijn probleem.
Wel de manier van aanbieden/adverteren.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2021 om 10:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat wordt er dan verdraaid?  Als u naar beneden moet scrollen dan zal daar nog wel meer staan dat u moet lezen voordat u een abonnement afsluit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 18, 2021 om 10:25
16948 Antwoorden / 202 Vragen

Het is heel normaal dat er bij abonnementen rekening wordt gehouden met inflatiecorrectie. Uw punt is kennelijk dat in de advertentie sia aangegeven wat de kosten voor de eerste twee jaar zijn en daar is die correctie niet genoemd. Het is dan ook de vraag of eventueel in het tweede jaar die correctie inderdaad zal worden toegepast omdat het, indien dat het geval is, m.i wel enigzins als misleidend is op te vatten.

Het lijkt mij het meest zinvol om deze info te bekijken /Melden-bij-ConsuWijzer-loont en daar melding te doen en/of uw vraag/probleemstelling voor te leggen bij de gratsis service van de Conumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/ en wacht dan de reactie van hen af.

Let dus op m.b.t. de vraagstelling of er inderdaad sprake zal zijn van de inflatiecorrectie, anders dan is aangegeven in de advertentie.

Ps. Het is aan u om niet of wel te accepteren en indien u accepteerd, geef dan aan dat u uitgaat van het aangeboden tarief voor de eerste twee jaren per maand zijnde € 25,00

Henri80
door Henri80 Aug 18, 2021 om 11:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Niet alleen het 2e jaar, bij KPN vind, als ik het allemaal goed gelezen heb, de correctie niet plaats als je binnen de eerste 3 maanden van je contract zit.
Kortom in juni afgesloten, in oktober al verhoogd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 18, 2021 om 11:16
16948 Antwoorden / 202 Vragen

In die zin ben ik, als al gezegd, van mening dat de advertentie dan dus wel als enigzins misleidend kan worden betracht en vandaar mijn advies om dit voor teggen bij de ACM (Consuwijzer). Of dat dan werkelijk zo zou zijn, dus ook naar mening van de ACM, het is dan aan de ACM om actie te nemen.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Aug 18, 2021 om 10:40
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: en dan zit ergens verstopt achter een tabje en vervolgs nog een uitvouwpijltje de tekst dat er jaarlijks in okteber inflatiecorrectie plaatsvind.

Die uitvouwpijltjes staan er toch niet voor niets? Als het voor niets is, kunnen ze net zo goed de pijltjes weg laten, denk je ook niet?

Henri80
door Henri80 Aug 18, 2021 om 11:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou ik nou een goed idee vinden, die pijltjes weglaten zodat de tekst over inflatiecorrectie gelijk te lezen is, of nog beter zet het direct onder de prijsberekening.

Die pijltjes die zijn er inderdaad voor om bepaalde informatie niet direct zichtbaar te laten zijn.
Als het dan ook nog eens onderaan de pagina zit en je er ook nog binnen dat kader op een ander tabblad voor moet klikken dan noem ik dat het verstoppen van informatie ja.

tijger1
door tijger1 Aug 18, 2021 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is inderdaad verschrikkelijk moeilijk te lezen allemaal. Zou daar maar niets afsluiten.

Henri80
door Henri80 Aug 18, 2021 om 13:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1: bedankt voor je constructieve antwoord.

me
door mein33 - Aug 18, 2021 om 10:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
DOOR HENRI80 - 18 AUG. 2021 OM 10:12
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Zoals je kan LEZEN is de inflatiecorrectie ook niet mijn probleem.
Wel de manier van aanbieden/adverteren.

Het gaat er niet om WAAR het staat, als het er maar (ergens) staat.
Wel alle overige kleine en verstopte lettertjes in de voorwaarden en de overeenkomst geLEZEN ?

Henri80
door Henri80 Aug 18, 2021 om 11:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ben ik dus niet met je eens.
Er zijn meer sectoren die op hun vingers getikt zijn omdat ze niet transparant zijn over de uiteindelijk te betalen kosten.
Het is niet zo dat je zo maar allerlei kosten mag "verbergen" in je algemene voorwaarden en je dan daar achter verschuilen.

me
door mein33 Aug 18, 2021 om 11:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U hoeft het met mij ook niet eens te zijn. maar welk antwoord kreeg u van KPN toen u daar uw probleem over het "verbergen" van kosten aan de orde stelde ?

gerbera
door gerbera - Aug 18, 2021 om 11:09
7455 Antwoorden / 14 Vragen

U besteld een abonnement voor een bepaald tarief en dat wordt ook aangegeven. Dat u, volgens u, moet zoeken naar toevoegingen heeft niets met verbloemen/verdraaien en/of verborgen kosten te maken, uw abo kost het bedrag wat is vermeld, in uw geval dus € 25,- per maand. Dat er jaarlijks mogelijk  een inflatiecorrectie wordt toegepast, welke overigens dit jaar voor u niet van toepassing is, kunt u lezen in de  algemene voorwaarden (9.1) zoals hieronder vermeld, dus heeft melden bij ConsuWijzer geen zin, omdat van u verwacht wordt kennis te nemen van de algemene voorwaarden.

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. Als we onze tarieven indexeren vindt dit plaats op 1 oktober over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. De indexering geldt alleen voor u als u op dat moment langer dan 3 maanden klant bent. Als de CBS Consumentenprijsindex negatief is zullen de prijzen niet worden aangepast.

Henri80
door Henri80 Aug 18, 2021 om 11:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze aan zouden geven dat mijn maandbedrag € 25,- is en er verder niets bij vermelden, dan ben ik het daar mee eens.
Maar er staat expliciet:  Maandelijks eerste 2 jaar

gerbera
door gerbera Aug 18, 2021 om 11:23
7455 Antwoorden / 14 Vragen

U gooit de boel een beetje door elkaar, Maandelijks eerste 2 jaar betekend dat u 2 jaar aan het abonnement vast zit, dit staat geheel los van mogelijke inflatiecorrectie wat duidelijk vermeld staat in de algemene voorwaarden.

Henri80
door Henri80 Aug 18, 2021 om 11:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is jouw mening, die tekst staat op zichzelf de verdere betekenis die je daar aan geeft is interpretatie.

gerbera
door gerbera Aug 18, 2021 om 14:06
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Zal ik het dan duidelijker schrijven, als u nu het abo afsluit betaald u € 25,- per maand. Als KPN volgende week hetzelfde abo aanbied voor € 30,- p.m. blijft het voor u € 25,- p.m. en dit staat geheel los van de inflatiecorrectie welke overigens door iedere provider wordt toegepast.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 18, 2021 om 12:07
2246 Antwoorden / Vragen

U bent niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die een advertentie om wat voor reden misleidend vindt. U kunt uw klacht denk ik naar de ACM sturen en dan zullen die dat ongetwijfeld toetsen aan de regels. En dan zal het ook niet de eerste keer zijn dat een advertentie (net) over de grens gaat en dan treedt men op. Echt héél transparant is KPN hier nou ook weer niet, wat je in een advertentie ook niet direct hoeft te verwachten, maar of het nu net binnen de regels of daarbuiten valt, géén idee.

aurora1
door aurora1 - Aug 18, 2021 om 14:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat zei de KPN toen u uw beklag hierover deed?

panter22
door panter22 - Aug 18, 2021 om 14:26
6599 Antwoorden / Vragen

Wil je meer weten?

Inflatiecorrectie

Het tarief van je telefoonabonnement wordt jaarlijks vanaf oktober aangepast met de inflatiecorrectie. De hoogte hiervan wordt bepaald door de Consumentenprijsindex van het CBS.
https://www.kpn.com/shop/mobiel/sim-only?icid=toptaak6-simonly

Hoe duidelijk wil je het hebben. Alles staat gewoon op de bestelpagina.

rj
door rjw - Aug 18, 2021 om 16:21
3360 Antwoorden / 5 Vragen

Dus naast de shitload aan regeltjes die we hebben wil je ook nog regeltjes gaan toevoegen die de lettergrootte gaat bepalen. We hebben nu al te weinig mensen voor de arbeidsmarkt en jij wil er nog een paar duizend banen bij verzinnen voor mensen die dit allemaal weer moeten gaan controleren.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 18, 2021 om 16:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees;    Eerste 3 jaren  €25,-

Daarna   nog steeds €25, -

maar dan klopt van €35,  voor €25 niet meer!

En  als ik 2 jaren  €25,- boekte verwacht ik pas over 2 jaren die  Inflatie verhoging.
Dus over 2 jaren pas de €35,-  + inflatie... en dan snel andere zoeken, en na 1 jaar terug komen als nieuwe klant.

Gr
door Grunn1 Aug 18, 2021 om 18:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dan lees je het dus verkeerd en lees je ook de algemene voorwaarden niet.

ro
door ronny530 - Aug 18, 2021 om 17:03
2882 Antwoorden / 41 Vragen

Aan de screenshot te zien sluit u een abonnement van twee jaar af met een vaste prijs van 25 euro. KPN mag tijdens de looptijd geen inflatiecorrectie toepassen want dan zou de vaste prijs niet meer kloppend zijn. Na die twee jaar gaat het abonnement over in een maand abonnement en dan mag de inflatiecorrectie wel toegepast worden. Ik zie het niet als zijnde verbloemen omdat het niet voor abonnementen met een vaste looptijd van toepassing is.

gerbera
door gerbera Aug 18, 2021 om 21:50
7455 Antwoorden / 14 Vragen

Toch even de voorwaarden lezen, inflatiecorrectie wordt niet toegepast als het abo nog geen 3 maanden oud is, daarna dus wel en dat mag ook. De prijs van het abo is €25,- en dat blijft zo ook al zou KPN hetzelfde abo in prijs verhogen. Dit staat los van de inflatiecorrectie die jaarlijks door alle providers, en nog veel meer bedrijven en instellingen wordt toegepast.

Gr
door Grunn1 - Aug 18, 2021 om 18:56
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er is niks misleidends aan. Als de inflatie correctie nou 0% is dan blijft de prijs gelijk en dan klopt het gewoon wat er staat. Het is nu nog niet bekend wat en hoe hoog de inflatiecorrectie dit jaar of volgend jaar zal zijn, misschien 1% of 2% of heel mischien -1%.

mo
door mof - Aug 20, 2021 om 11:59
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Als jij er problemen mee hebt dat ze dit niet expliciet erbij schrijven dan neem je toch een abo bij een ander bedrijf?