Inflatiecorrectie komt niet overeen met de aanbieding
Vandaag viel me iets op.
Als ik bijvoorbeeld op de KPN website kijke naar een mobiel abonnement dan staat er het volgende op de bestelpagina:
Maandelijks eerste 2 jaar: € 25,00
Nu ben ik mij er van bewust dat er inflatiecorrectie plaatsvind voor abonnementen. Dat is dan ook niet waar ik over val.
Echter moet je bij bovenstaande bestelpagina ver naar beneden scrollen en dan zit ergens verstopt achter een tabje en vervolgs nog een uitvouwpijltje de tekst dat er jaarlijks in okteber inflatiecorrectie plaatsvind.
Dat staat haaks op hetgeen ze met grote letters aangeven bij de berekening van je abonnementskosten. (zie bovenstaand)
Waar ik dan eigenlijk over val, is dat ze min of meer de waarheid verbloemen/verdraaien bij de berekening en dat het er niet ondubbelzinnig bij vermeld staat.
Waarbij ik mij afvraag of deze manier van aanbieden/adverteren is toegestaan.
Zoals je kan LEZEN is de inflatiecorrectie ook niet mijn probleem.
Wel de manier van aanbieden/adverteren.
Wat wordt er dan verdraaid? Als u naar beneden moet scrollen dan zal daar nog wel meer staan dat u moet lezen voordat u een abonnement afsluit.
Het is heel normaal dat er bij abonnementen rekening wordt gehouden met inflatiecorrectie. Uw punt is kennelijk dat in de advertentie sia aangegeven wat de kosten voor de eerste twee jaar zijn en daar is die correctie niet genoemd. Het is dan ook de vraag of eventueel in het tweede jaar die correctie inderdaad zal worden toegepast omdat het, indien dat het geval is, m.i wel enigzins als misleidend is op te vatten.
Het lijkt mij het meest zinvol om deze info te bekijken /Melden-bij-ConsuWijzer-loont en daar melding te doen en/of uw vraag/probleemstelling voor te leggen bij de gratsis service van de Conumentenbond https://www.klachtenkompas.nl/ en wacht dan de reactie van hen af.
Let dus op m.b.t. de vraagstelling of er inderdaad sprake zal zijn van de inflatiecorrectie, anders dan is aangegeven in de advertentie.
Ps. Het is aan u om niet of wel te accepteren en indien u accepteerd, geef dan aan dat u uitgaat van het aangeboden tarief voor de eerste twee jaren per maand zijnde € 25,00
Niet alleen het 2e jaar, bij KPN vind, als ik het allemaal goed gelezen heb, de correctie niet plaats als je binnen de eerste 3 maanden van je contract zit.
Kortom in juni afgesloten, in oktober al verhoogd.
In die zin ben ik, als al gezegd, van mening dat de advertentie dan dus wel als enigzins misleidend kan worden betracht en vandaar mijn advies om dit voor teggen bij de ACM (Consuwijzer). Of dat dan werkelijk zo zou zijn, dus ook naar mening van de ACM, het is dan aan de ACM om actie te nemen.
Topantwoord
Quote: en dan zit ergens verstopt achter een tabje en vervolgs nog een uitvouwpijltje de tekst dat er jaarlijks in okteber inflatiecorrectie plaatsvind.
Die uitvouwpijltjes staan er toch niet voor niets? Als het voor niets is, kunnen ze net zo goed de pijltjes weg laten, denk je ook niet?
Dat zou ik nou een goed idee vinden, die pijltjes weglaten zodat de tekst over inflatiecorrectie gelijk te lezen is, of nog beter zet het direct onder de prijsberekening.
Die pijltjes die zijn er inderdaad voor om bepaalde informatie niet direct zichtbaar te laten zijn.
Als het dan ook nog eens onderaan de pagina zit en je er ook nog binnen dat kader op een ander tabblad voor moet klikken dan noem ik dat het verstoppen van informatie ja.
Het is inderdaad verschrikkelijk moeilijk te lezen allemaal. Zou daar maar niets afsluiten.
@Tijger1: bedankt voor je constructieve antwoord.
Zoals je kan LEZEN is de inflatiecorrectie ook niet mijn probleem.
Wel de manier van aanbieden/adverteren.
Het gaat er niet om WAAR het staat, als het er maar (ergens) staat.
Wel alle overige kleine en verstopte lettertjes in de voorwaarden en de overeenkomst geLEZEN ?
Dat ben ik dus niet met je eens.
Er zijn meer sectoren die op hun vingers getikt zijn omdat ze niet transparant zijn over de uiteindelijk te betalen kosten.
Het is niet zo dat je zo maar allerlei kosten mag "verbergen" in je algemene voorwaarden en je dan daar achter verschuilen.
U hoeft het met mij ook niet eens te zijn. maar welk antwoord kreeg u van KPN toen u daar uw probleem over het "verbergen" van kosten aan de orde stelde ?
U besteld een abonnement voor een bepaald tarief en dat wordt ook aangegeven. Dat u, volgens u, moet zoeken naar toevoegingen heeft niets met verbloemen/verdraaien en/of verborgen kosten te maken, uw abo kost het bedrag wat is vermeld, in uw geval dus € 25,- per maand. Dat er jaarlijks mogelijk een inflatiecorrectie wordt toegepast, welke overigens dit jaar voor u niet van toepassing is, kunt u lezen in de algemene voorwaarden (9.1) zoals hieronder vermeld, dus heeft melden bij ConsuWijzer geen zin, omdat van u verwacht wordt kennis te nemen van de algemene voorwaarden.
We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. Als we onze tarieven indexeren vindt dit plaats op 1 oktober over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. De indexering geldt alleen voor u als u op dat moment langer dan 3 maanden klant bent. Als de CBS Consumentenprijsindex negatief is zullen de prijzen niet worden aangepast.
Als ze aan zouden geven dat mijn maandbedrag € 25,- is en er verder niets bij vermelden, dan ben ik het daar mee eens.
Maar er staat expliciet: Maandelijks eerste 2 jaar
U gooit de boel een beetje door elkaar, Maandelijks eerste 2 jaar betekend dat u 2 jaar aan het abonnement vast zit, dit staat geheel los van mogelijke inflatiecorrectie wat duidelijk vermeld staat in de algemene voorwaarden.
Dat is jouw mening, die tekst staat op zichzelf de verdere betekenis die je daar aan geeft is interpretatie.
Zal ik het dan duidelijker schrijven, als u nu het abo afsluit betaald u € 25,- per maand. Als KPN volgende week hetzelfde abo aanbied voor € 30,- p.m. blijft het voor u € 25,- p.m. en dit staat geheel los van de inflatiecorrectie welke overigens door iedere provider wordt toegepast.
U bent niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn die een advertentie om wat voor reden misleidend vindt. U kunt uw klacht denk ik naar de ACM sturen en dan zullen die dat ongetwijfeld toetsen aan de regels. En dan zal het ook niet de eerste keer zijn dat een advertentie (net) over de grens gaat en dan treedt men op. Echt héél transparant is KPN hier nou ook weer niet, wat je in een advertentie ook niet direct hoeft te verwachten, maar of het nu net binnen de regels of daarbuiten valt, géén idee.
Wil je meer weten?
Inflatiecorrectie
Het tarief van je telefoonabonnement wordt jaarlijks vanaf oktober aangepast met de inflatiecorrectie. De hoogte hiervan wordt bepaald door de Consumentenprijsindex van het CBS.
https://www.kpn.com/shop/mobiel/sim-only?icid=toptaak6-simonly
Hoe duidelijk wil je het hebben. Alles staat gewoon op de bestelpagina.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan Booking.com alles maken?
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig???? Lees meer
Klacht over Ista
Ik heb een klacht over Ista. Het gaat om de eindafrekening. Ik heb 2 appartementen in dezelfde flat. Het zijn allebei 1 persoonshuishoudens en overdag aan het werk. De ene huurder betaalt een voorschot van 80 euro en krijgt nog 57 euro terug. De andere huurder betaalt een voorschot van 140 euro en moet......941 euro bij betalen. Hier klopt iets niet.
Ista geeft als antwoord: De meters liegen
...
Lees meer
Moet een winkel je ook helpen als de garantie verlopen is
Hallo,
Wij hebben een plisségordijn gekocht bij Kwantum. Die hield ons lang aan het lijntje wat betreft reparatie. Toen kwam de aap uit de mouw: de garantie was verlopen (met 3 maanden). Maar dat was nog niet alles. Toen we vroegen of er een (uiteraard betaalde) monteur kon komen, werd dit geweigerd. De monteur repareert "immers" enkel binnen de garantietermijn?
Wij vinden d
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer