be
door bernadette3 Jan 15, 2008 om 20:11
Computers & telefonie

Installatie NIS 2008

Goedenavond,

Ik heb niet goed opgelet met het invullen van de titel, dus hier nog maar een keer mijn vraag.

Ik heb een vraag over het installeren van NIS 2008.

Ik gebruik al een aantal jaar Norton Internet Security. Ieder jaar kocht ik een nieuwe upgrade welke ik gewoon over de oude heen installeerde (dus zonder de vorige eerst te verwijderen). Tot nog toe heb ik ook nooit problemen met NIS gehad. Nu heb ik de volledige pack NIS 2008 (dus geen upgrade) gekocht en hoorde ik dat je eerst de oude versie moet verwijderen. Is het echt nodig om 2007 eerst te verwijderen, zo ja, waarom?

Alvast bedankt voor de reacties

209 9 Rapporteer

jurrien_1
door jurrien_1 - Jan 15, 2008 om 20:24
77 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had NIS 2007 en met de komst van NIS 2008 kun je het beste de oude even verwijderen. Het is een volledig andere kern die kleiner en vooral sneller is, dus even de oude eraf en de nieuwe schoon erop geeft het beste resultaat.

freya
door freya - Jan 15, 2008 om 20:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ter aanvulling:

Symantec heeft een speciaal 'removal tooltje' om een oudere versie van je systeem te verwijderen. Via onderstaande 'link' kun je het downloaden.

Norton Removal Tool

Freya

be
door bernadette3 - Jan 15, 2008 om 20:31
24 Antwoorden / 5 Vragen

@Freya en Jurrien

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Ik zal idd 2007 er dan voord de zekerheid eerst maar afhalen.

Loop ik alleen tijdens dit proces en de installatie van 2008 geen risico op 'besmetting'. Het zal nu wel wat meer tijd in beslag gaan nemen (zeker ook omdat ik er niet zo handig in ben).

freya
door freya - Jan 15, 2008 om 20:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Een besmetting oplopen tijdens de installatie? Dat zal zo'n vaart niet lopen. Mocht je toch alle risico willen uitsluiten, dan zou ik zeggen:

  1. Download het bovenstaande removal tooltje.
  2. Verbreek je internetverbinding door je netwerkkabel uit de PC te trekken.
  3. Verwijder met het tooltje de oude versie.
  4. Installeer de nieuwe versie.
  5. Als alles klaar is netwerkkabel weer aansluiten.
  6. Even wachten tot de netwerkverbinding en internetverbinding er weer is.
  7. Daarna eventuele updates downloaden en installeren.
Freya

poltol
door poltol - Jan 15, 2008 om 23:27
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Bernadette,

Als u het verhaal van Freya goed leest zie je dat zij zegt dat u de netwerkkabel eruit moet halen. Uw PC staat dan als stand alone te draaien. U bent los van het WWW dus besmetting is uitgesloten. Pas als de installatie helemaal klaar is, en NIS 2008 dus actief is gaat u weer aan het net.

Vr.gr. poltol

freya
door freya - Jan 16, 2008 om 10:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo bernadette3,

Om te beginnen is het gewoon verstandig om de installatiehandleiding te volgen. De meeste 'goede' programma's zullen bij installatie controleren of er een oudere versie aanwezig is. Wat er daarna gebeurt is afhankelijk van de manier waarop de 'programmeur' het gemaakt heeft.
In het ene geval krijg je een melding dat de oude versie eerst verwijderd moet worden en wordt de installatie afgebroken.
In het andere geval zorgt het installatieprogramma er zelf voor dat de oude versie wordt verwijderd en zal de installatie  gewoon verder gaan.
Dus als de installatiehandleiding voorschrijft dat je eerst zelf de oude versie moet verwijderen, dan zou ik dat ook maar eerst doen.

m.vr.gr. Freya

be
door bernadette3 - Jan 16, 2008 om 10:43
24 Antwoorden / 5 Vragen

@Freya, Jurrien en Poltol

Heel hartelijk bedankt voor jullie goede raad!

Met vriendelijke groet, Bernadette

be
door bernadette3 - Jan 27, 2008 om 16:54
24 Antwoorden / 5 Vragen

Deïnstallatie NIS 2007 en installatie NIS 2008 is prima gelukt, bedankt allemaal voor jullie hulp!!

Groetjes, Bernadette

PS: mijn PC is na installatie NIS 2008 veel sneller geworden, vooral het opstarten!

freya
door freya - Jan 27, 2008 om 16:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig dan maar weer en bedankt voor de terugmelding.

Freya