Ap
door Appmenietje Apr 14, 2016 om 21:06
Computers & telefonie

Internet valt weg bij actief gebruik. Hoe Los ik dit op?

Oké, ik heb al een tijd last van een internet verbinding die weg valt wanneer ik het meer gebruik. Wanneer ik niet thuis ben werkt mijn internet (volgens mijn provider) de hele dag perfect. Als ik vervolgens thuis kom en wil gamen valt alles (zowel wifi als bekabelde verbinding) weg. Dit duurt ook enige tijd. Daarna werkt het weer even, maar valt het later weer weg. Ik heb al een nieuw modem gekregen maar dit heeft weinig geholpen. Heeft er iemand een idee?

3860 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2016 om 21:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb je soms ADSL? Als jij thuis komt, komen waarschijnlijk ook al je buren thuis na een dagje werken.

tolsma1945
door tolsma1945 Apr 15, 2016 om 17:01
229 Antwoorden / 6 Vragen

Die vraag slaat nergens op,ook de kabel of glasvezel kan problemen geven.
Dus probeer met een goede oplossing te komen.

tolsma1945
door tolsma1945 Apr 15, 2016 om 17:08
229 Antwoorden / 6 Vragen

Carola .Deze vraag had ik zeker niet van je verwacht.

Ap
door Appmenietje - Apr 14, 2016 om 21:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad ADSL maar ik heb hier pas een week last van. Daarvoor heb ik nooit problemen gehad, op wat voor tijdstip dan ook.

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2016 om 21:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En als je nou eens belt naar je provider op het moment dat internet het niet doet? Zij moeten kunnen zien wat er gebeurd. Of het modem wel goed werkt enz. enz.

Ap
door Appmenietje - Apr 14, 2016 om 21:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Laten we het er maar op houden dat ik al contact heb gehad met mijn provider en zij al in het systeem hebben kunnen kijken maar geen idee hebben waar het probleem ligt. Niet lullig bedoeld (excuus als het wel zo over komt, maar ik ben echt enorm gefrustreerd doordat ik nu problemen heb met opdrachten van mijn stage en studie), maar ik had gehoopt op een iets meer tech-savvy antwoord. Ik heb al geprobeerd om de WLAN instellingen aan te passen zodat mijn modem alleen nog gebruik maakt van de 802.11b en 802.11g protocollen. De 802.11n heb ik uitgezet (eerst stonden ze alle drie aan). Verder heb ik het kanaal van automatisch naar 13 veranderd. Ik weet dat 6, 7 en 11 vaak handiger zijn aangezien niet alle draadloze apparaten de 12 en 13 kanalen kunnen gebruiken, maar hier heb ik geen last van (dit is juist de reden geweest dat ik hiervoor heb gekozen, aangezien mensen naar mijn mening dit kanaal minder snel zullen gebruiken als ze überhaupt weten hoe ze dit moeten veranderen). Heeft iemand nog ideeën die ik kan uitproberen of denken jullie dat dit echt een probleem is dat alleen de ISP kan oplossen?

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2016 om 21:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee hoor, ik begrijp je frustratie. Weet er alles van dat geklooi met wegvallende verbinding, ondanks dat ik bij Ziggo zit. Misschien kom je verder met het probleem voorleggen op het forum van http://gathering.tweakers.net

Er zitten hier wel mensen met de nodige kennis, maar die moeten maar net even voorbij komen.

ph
door philip36 - Apr 15, 2016 om 00:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ligt het niet aan je laptop/computer?
Ik zie in je verhaal gamen staan, warmteprobleem laptop?
Hoe is de internetverbinding zonder gamen?
Zou toch eens testen of, met een andere laptop of met je laptop op de internetverbinding bij een kennis.

Ap
door Appmenietje - Apr 15, 2016 om 00:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Philip, ik heb dit probleem al met mijn provider besproken en die gaven al aan dat het ergens in de verbinding zit die voor het modem plaatsvindt, maar ze hebben geen idee waar. Verder valt het internet elke keer voor 2 laptops, 1 desktop en 3 SmartPhones weg en heeft 1 van die laptops samen met 2 van die telefoons geen problemen op andere netwerken. Die andere telefoon, laptop en mijn desktop gebruik ik zelf nooit buiten mijn huis dus daar kan ik dan ook weinig over zeggen. Geloof me, het is niet mijn apparatuur. De reden dat ik het gamen erbij zette was voor mijn eigen gemak. Daarnaast had ik de instellingen van het modem niet kunnen veranderen als het probleem na het modem kwam (vanuit mijn ISP gezien) in plaats van daarvoor. En dankjewel Carola, daar zal ik morgen op kijken.

ph
door philip36 Apr 15, 2016 om 00:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je weet dat het voor het modem plaats vindt waarom ga je dan de settings van de router veranderen?

gsm
door gsm - Apr 15, 2016 om 11:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als zowel de WiFi- als de bekabelde verbinding wegvalt, dan is het niet een WiFi probleem, waarbij je andere kanalen moet zoeken, enz, enz. Het probleem zit dan in de router of alles wat zich daar achter bevindt. Gaat het om een enkel apparaat, dan kan malware of een aangetast stuurprogramma de oorzaak zijn.
Het kan ook voorkomen dat een apparaat met malware is besmet en dat dit apparaat voor alle andere aparaatverbindingen ook een probleem vormt, omdat bijvoorbeeld de internet verbinding zo goed als geblokkeerd wordt door malware verkeer.
Begin een test daarom in principe met slechts één aangesloten en ingeschakeld apparaat en onderzoek hoe de werking is.
Vaak betreft het een DNS-server probleem. Bij iedere transactie op internet gaat het stuurprogramma voor LAN of WLAN standaard contact zoeken met de router en vraagt de router om een verbinding te maken met een DNS-server. Via-via komt je PC of tablet dan uiteindelijk uit bij een DNS-server die de gewenste domeinnaam kent en het juiste bijbehorende ip-adres in zijn lijstje heeft staan. Het stuurprogramma van de PC wordt via de router op de hoogte gebracht van het juiste ip-adres. Vervolgens gaat het stuurprogramma via dat ip-adres proberen om verbinding te maken met de gewenste server op het internet.
Als het probleem bij de DNS servers van de provider ligt dan kan het helpen om zelf andere DNS servers te kiezen.
Dat kan bij de meeste modem/routers bij de internet instellingen gedaan worden, of op de je eigen PC in de Eigenschappen van het TCP/IPv4 protocol.
Bekende Open DNS TCP/IP serveradressen zijn voor DNS1 (voorkeur): 208.67.222.222 en voor DNS2 (alternatief): 208.67.220.220.
Vul je deze adressen in de modem/router in, dan gelden ze in een klap voor al je apparaten in huis.

akkerdistel
door akkerdistel Apr 15, 2016 om 12:17
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zal inderdaad een DNS probleem zijn, sterk advies om deze https://blog.uncensoreddns.org/dns-servers/ te gebruiken, indien het probleem daar echt zit. Sowieso nooit die van jouw provider zelf of Google gebruiken.

ma
door mapaco - Apr 15, 2016 om 14:53
4 Antwoorden / Vragen

Beste Ap....

Een aantal zaken zijn belangrijk om te weten alvorens antwoord te kunnen geven op je vraag/klacht:
1. wie is de provider en hoe snel is je internet verbinden ( https://www.ziggo.nl/speedtest/ )?
2. welk type modem heb je in bezit?
3. hoe heb je de randapparatuur aangesloten op de modem (de vrije internet poorten of een uitbreiding via hub/switch)?
4. werken de aangesloten randapparatuur met een vast of dynamisch ip adres?
5. heb je de helpdesk van je provider reeds geinformeerd over dit probleem?

wellicht als eea bekend is, kan er een gericht advies gegeven worden..... Succes!!

ja
door janboekel - Apr 15, 2016 om 15:11
8 Antwoorden / 1 Vragen

Trek de stekker van de modem uit een minuut dan resset de modem dan wordt deze weer snel. Ik denk dat het daar aan ligt.

er
door erky - Apr 15, 2016 om 16:14
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Appmenietje,
Samengevat heb je een modem/router (met Wifi) en diverse apparaten in jouw netwerk. Uit jouw gegevens trek ik de conclusie dat het netwerk geen problemen heeft. Echt bewijs hiervoor krijg je als je 1 laptop met de andere laptop of de dekstop laat communiceren. Neem bijvoorbeeld een hele muziek voorraad (enkele gigabytes) en kopieer die naar een andere pc over het netwerk. Dan heb je 'bewijs' dat veel intern verkeer niet het probleem is.
Dan een andere diagnose optie. Stream muziek naar de computer waar je mee bezig bent. Streamen (3fm of wat ook) kost weinig capaciteit en buffert de stream, maar als er echt haperingen in de muziek komen dan gaat het om de kwaliteit van de gehele verbinding, van computer via ADSL en provider naar de server van de NPO (omroep). Als dat 3 uur lang werkt, dan gaat het dus inderdaad niet over een kleine belasting, maar zoals je zelf zegt vooral een intensieve belasting. YouTube filmpjes kijken is een iets grotere belasting en zou dus daanna gebruikt kunnen worden om te kijken of die belasting nog kan. Dus bijvoorbeeld bij online gamen of 3 uur lang iso's downloaden. Gebruik komende tijd 'Taakbeheer' eens. Klik met rechts op de taakbalk onderin beeld en kies Taakbeheer. Kies het tabblad 'Netwerk'. In Win 8 en 10 is de Wifi activiteit ook op de verzamel tab te zien. Hier herken je zeker of er wel 'iets' binnen komt in de computer via Wifi of UTP kabel.

Het komt voor dat de verbinding tussen het ISRA punt (hoofdaansluiding telefoon) en de modem niet goed zijn, controleer dat (andere kabel) en als het tussen het ISRA punt en de provider in ligt dan kan jij dat niet diagnostiseren. Zit je toevallig in een flat of een groot gebouw met liften, dan mag je je ook nog afvragen of de 230V die uit jouw stopcontact (WCD) komt wel ongestoord is. Het is natuurlijk geen algemeen voorkomend probleem wat je onz voor hebt gelegd en ik bedenk nu een aantal mogelijkheden. Tot slot is het goed om af en toe eens naar de modem en/of router te lopen en te voelen aan het apparaat EN de voeding, als die warm zijn is het in orde, is één van hen heet dan is daar een probleem. Grofweg mag het spul 40 graden zijn, maar 50 is al tamelijk verdacht. Het is om gestoord van te worden, toch?

Succes,
Erky

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2016 om 00:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met verwijzing naar @erky: heeft u al eens een andere kabel geprobeerd tussen de hoofdaansluiting en het modem?
In een ver verleden bleek dat bij mij de oplossing voor een vergelijkbaar probleem. Ietwat geoxideerd en verbogen koper in een stekkertje.

Ma
door Mat Matheij - Apr 17, 2016 om 15:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer U een Adsl/VDSL verbinding heeft plaatst het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt of gewoon de eerstvolgende contactdoos. Kies voor een tweeaderige verbinding die voldoet aan Cat 5. Meet uw snelheid middels een vaste verbinding via speedtest.net. Ook voor mobiele telefoons is een soortgelijke te downloaden van Ookla. Waarom U de n-band uitschakelde is niet duidelijk. Wel dat er sprake is van meerdere gebruikers.
Sluit apparatuur die dat kan aan op de 5Ghz. Band. Ieder toegevoegd werkend toestel zal de internetsnelheid verlagen. Uw tv. bv. met ca 10Mb/s bij een HD uitzending. Mvrgr.