ma
door marcelirene Sep 7, 2009 om 09:22
Computers & telefonie

Internetten via mobiel in buitenland

ik heb sinds augustus  2009 internet op mijn mobiel voor 10 euro per maand kan ik in nederland onbeperkt internetten.24augustus ga ik voor 8 dagen naar turkije dacht op mijn mobiel ik ga eens ff kijken op internet mijn hotmail controleren telegraaf , wat radio luisteren enz dacht heb toch een internet pakket . thuis gekomen uit turkije krijg ik een telefoon rekening van 1100 euro voor het internetten schrok mijn eigen wezeloos zoveeel geld???? kost meer dan de helevakantie? dat dat zo duur moet zijn kan me niet voorstellen kan ik daar niks tegen doen? ook omdat ik en nog waarschijnlijk meer mensen dat niet weten , ook omdat het allemaal nieuw is en er weinig informtie over verstrekt word via de media enz  wie kan mij vertellen wat ik het beste kan doen   . marcel

569 10 Rapporteer

freya
door freya - Sep 7, 2009 om 09:56
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marcel,

Dat is inderdaad wel een erg hoge rekening. Heb je je van tevoren wel
goed laten voorlichten over mogelijke kosten van het mobiele internet
in het buitenland? Er maar vanuit gaan dat het wel mee zal vallen is
natuurlijk wel een beetje dom.

Om welk abonnement gaat het en van welke provider?

KPN heeft b.v. het Surf&Mail abonnement van €10 per maand, maar als je de informatie op hun website leest, dan staat daar:

"onbeperkt* surfen en mailen op je mobiele telefoon in Nederland"

Dan moet er toch al een lampje gaan branden, lijkt mij. En verder staat er nog te lezen:

"Voor browsen in het buitenland geldt een ander tarief"

Ik weet niet of het om dit abonnement gaat, maar ook bij de andere providers zullen zulke teksten wel te lezen zijn.

Er zit denk ik nieta anders op dan contact op te nemen met de provider
en te onderhandelen over het te betalen bedrag. Vaak willen providers
wel eens 'coulant' zijn wanneer het een eerste keer betreft.

m.vr.gr. Freya

lo
door loesje48 - Sep 7, 2009 om 10:23
116 Antwoorden / 17 Vragen

Beste,
Tjsa, uw argument "er weinig informatie over verstrekt wordt via de media"  gaat helaas niet op. Er is voor de zomervakantie al gewaarschuwd voor de kosten van mobiel internet in het buitenland. En wat moet de media in uw ogen precies voor informatie verstrekken? De prijzen voor elke aanbieder etc?? da's toch eigen verantwoordelijkheid?! Uw weet toch ook dat bellen in het buitenland duurder is,. internetten vazelfsprekend dus ook. Ik vond deze lijst op KPN:
http://www.kpn.com/mobiele-telefonie/internet-mobiel/mobiel-internet-laptop/Buitenland.htm
verder zijn de kosten in Turkije ongeveer €5/MB, dus minuutje radio luisteren kost u €5. dan kom je wel aan bedragen van €1100!
Al zijn de prijzen absurt hoog, ik vind echt dat het uw eigen verantwoordelijkheid is om vantevoren informatie in te winnen over de prijzen. U kunt nog hopen op enige coulance van de provider, succes daarmee. Ik wens u veel wijsheid in de toekomst toe!

ri
door righard - Sep 7, 2009 om 10:53
33 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zelf een 3G kaart in mijn laptop met een Vodafone data-abbonement. En in welk land buiten Nederlands ik ook contact maak, nog voordat een 3G verbinding maak, krijg ik een SMS op mijn 3G kaart van Vodafone. Zoals afgelopen donderdag in Noorwegen:

"Welkom in Noorwegen bij Telenor, uw netwerk. Het alarmnr binnen de EU is 112. Tarieven: Bellen kost 41ct p/m, gebeld worden 19ct p/m. SMS versturen: 11ct per SMS. SMS ontvangen: gratis. Internet op mobiel: 15ct per 20kb."

Dan weet je dus ook direkt waar je aan toe bent.

En dat het dure internetten in het buitenland "nieuw" is en dat er te weinig informatie over verstrekt wordt... Elke vakantie doen deze verhalen de ronde en kot dit ter sprake in aktualiteiten en consumenten programma's. Dus een beetje op letten en jezelf informeren, dan had je dit kunnen weten. Bellen vanuit het buitenland is ook duurder,,,

edwardus
door edwardus - Sep 7, 2009 om 12:56
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het is ook al erg vaak aan de orde geweest, ook in de media, het verbaast mij juist dat er nog steeds mensen te vinden zijn die niet weten dat mobiel internet in het buitenland schandalig duur is. Het zou ook zeker goed zijn om je vooraf te informeren, je kunt genoeg informatie vinden over tarieven in het buitenland als je even de moeite neemt.

he
door henk1951 - Sep 7, 2009 om 13:26
256 Antwoorden / 0 Vragen

Een troost Marcel je zal niet de enige zijn die een torenhoge rekening krijgt,ik heb ze ook in Turkije op het stand gezien met hun moderne mobieltjes constant internetten tv kijken radio luisteren,uren bellen . Dat mobiel internet duur is in het buitenland moet nu toch wel bij vrijwel iedereen  doorgedrongen zijn. Je kan toch wel begrijpen dat je niet onbeperkt  in  het buitenland kan internetten met je mobiel voor slechts 10 euro? Je had je van te voren goed moeten laten informeren dat heb ik wel gedaan,en niet alleen over de vaccinaties reisverzekering e.d maar ook over de beltarieven.

gr Henk

al
door alysia1967 - Sep 7, 2009 om 13:45
6 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je wel gekeken of je was uitgelogd overal. Mijn dochter heeft namelijk ook een keer via haar mobieltje op msn gezeten en later bleek dat ze hem niet had uitgelogd. Je kan dan wel je internet afsluiten, maar blijft online op msn.  Bellen en internetten in het buitenland kost enorm veel geld, maar 1100 euro vind ik wel heel erg veel.

eclipse
door eclipse - Sep 7, 2009 om 15:13
1561 Antwoorden / 370 Vragen

elke provider stuurt direct een sms met de nodige informatie, ben je in bijv. België  sms met kosten overzicht, door naar Frankrijk, direct sms met kosten overzicht..... Er is wel een abbo voor internetten in het buitenland maar dan kom je op Ca  5  euro per mb  .. je hebt gewoon je sms -en niet gelezen, en door die nalatigheid zit  je nu met zo `n  belachelijke rekening, voortaan maar ff naar een  cyber café  in Fr  voor een uur je mail checken of  wat dan ook  1,25  euro

printje A4  60 cent....

sterkte en hoop dat je provider alsnog  coulance toont, gebeurt vaak ALS HET DE ééSTE KEER IS  maar nu met die crisis  ??? denk dat ze alles van je willen hebben ...  zeker nu ze gedwongen worden en zijn de tarieven te verlagen , die mooie glim glim en bling bling  zijn vaak gratis, dus je Weet dat ze het hebben van het verkeer , ..sterkte  en succes...

eclipse
door eclipse - Sep 7, 2009 om 15:31
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@@ alyssia

zodra je mobiel UIT is ( dus geen internet) ontvang je geen data verkeer, dus ook de kosten niet....want  die zijn er dan domweg niet... ze tellen de KB `s  die het toestel ontvangt..verzendt.....+ starttarief....

zodra  de mobiel wordt uitgezet ( internet verbinding) moet je de mobiel weer toestemming  geven, je ken het checken door naar de tellers  op de mobiel te gaan , ( heeft iedere mobiel ) daar staat, al je belgedrag in  en je overdracht van internet.....

uiteraard ken je ook even op je abbo contract op internet van je Dochter kijken, komt  de overdracht  NIET overeen met wat je mobiel aangeeft en de online factuur ken je reclameren   .. zet de tellers  dus niet op NUL.... al blijft de hotmail 25  jaar aanstaan als je de mobiel geen toestemming  geeft om de berichten op te halen is er niks  aan de hand... ( heb het gechect bij mijn provider  vodafone ) vooraleer ik weg ging...

marijke77
door marijke77 - Sep 7, 2009 om 22:04
159 Antwoorden / 3 Vragen

Als je een ander land binnenkomt krijg je vaak meteen een sms waarin de prijzen staan van bellen etc. in dat land.

li
door liteon - Sep 7, 2009 om 22:14
15 Antwoorden / 3 Vragen

als je telefoon hebt met wiffi en je hotel biedt dit aan ga dan hier op , meestal is dit nog gratis ook . ik was dit jaar ook in turkije en kon gratis bellen en internetten .elk jaar wordt er gewaarschuwd voor internet in buitenland.