ov
door overstapper Dec 3, 2015 om 20:08
Computers & telefonie

Is een GSM-provider verplicht een netwerk aan te bieden ?

Ik heb een GSM telefoon van Simpel, die ik uitsluitend gebruik als ik van huis ben. Thuis heb ik een huistelefoon. Alle kosten voor de GSM (o.m. abonnement € 2,50 per maand) heb ik twee jaar lang trouw betaald. De belkosten zijn uitermate laag.

Onlangs (16 november) had ik een storing in mijn elektriciteitsvoorziening, waardoor de huistelefoon niet werkte. Toen ik mijn Simpel-GSM wilde gebruiken om Liander te bellen bleek dat ik hier geen netwerk heb.

Omdat Simpel uitermate moeilijk bereikbaar is (alleen een noreply-emailadres) heb ik besloten de laatste betalingen te storneren en het gepiep af te wachten.

De noreply-automaat van Simpel dreigt mij nu af te sluiten. Dat zou ik op zich niet zo’n probleem vinden, maar mogelijk is Simpel van plan nog andere (juridische) stappen te ondernemen.

Mijn vraag luidt:

Is een GSM-provider verplicht te zorgen voor een goed functionerend netwerk, ook als de klant de werking van het netwerk niet controleert ?

2307 8 Rapporteer

eclipse
door eclipse - Dec 3, 2015 om 20:14
1561 Antwoorden / 370 Vragen

http://www.simpel.nl/contact.aspx

opent  contact link

http://www.simpel.nl/faq/faq.aspx

mag dan wel no-replay zijn, ze moeten je gewoon beantwoorden.

p.s even kopieren en plakken

eclipse
door eclipse - Dec 3, 2015 om 20:16
1561 Antwoorden / 370 Vragen
mahadma
door mahadma - Dec 3, 2015 om 20:18
11720 Antwoorden / 52 Vragen

Omdat Simpel uitermate moeilijk bereikbaar is (alleen een noreply-emailadres) heb ik besloten de laatste betalingen te storneren en het gepiep af te wachten. De noreply-automaat van Simpel dreigt mij nu af te sluiten. Dat zou ik op zich niet zo’n probleem vinden, maar mogelijk is Simpel van plan nog andere (juridische) stappen te ondernemen. Is een GSM-provider verplicht te zorgen voor een goed functionerend netwerk, ook als de klant de werking van het netwerk niet controleert ?

Dat storneren is bepaald niet slim. U krijgt (mogelijk) extra kosten, kans op afsluiting, kans op notering Preventel (=rode lijst voor providers, betekend geen abo's meer) en u zult hoe dan ook toch moeten betalen. Dan de laatste regel: in basis ja, echter als u nooit controleert is dat niet handig. (Prive gezegd: ik heb praktisch overal waar ik ben een goede dekking, maar in onze studio is door de bouw van het pand mijn dekking nul komma nul) Een provider kàn een storing hebben, toevallig juist op het moment dat u een verbinding zoek. Wellicht was de electriciteitsstoring wel zo groot dat de mast in uw buurt het net even niet deed (ook geen stroom) ......... Zou zomaar kunnen. Heeft u nu wel weer verbinding?

akkerdistel
door akkerdistel - Dec 3, 2015 om 20:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou dat kleine bedrag betalen en het abonnement beëindigen, enkel en alleen om de reden dat Simpel (T-Mobile) nu Lindorff gaat inschakelen en die toko gaat stalking niet uit de weg.

Beter kun je prepaid nemen bij Simyo (KPN netwerk en 1x per half jaar bellen om het nummer te behouden) kun je toch per maand 25 minuten bellen, voor wat je nu betaald.

Cookies
door Cookies - Dec 3, 2015 om 20:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Onzin natuurlijk dat ze niet bereikbaar zouden zijn. Via het contact formulier en via 0900-1418 (0,35 per gesprek) zijn ze bereikbaar.

Storneren is erg onverstandig en ook niet terecht! Soms is er gewoon geen bereik, zelfs al staat er een mast van de provider op een paar meter afstand (zelf mee gemaakt). Simpel maakt gebruik van het T-Mobile netwerk.

sw
door swat1500 - Dec 3, 2015 om 20:57
3857 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen enkele provider die overal 100% dekking zal kunnen garanderen. Verder sluit ik  mij geheel bij de reactie van Mahadma aan. Niet betalen is een onhandige, en dure wijze, om met uw provider in contact te komen.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2015 om 20:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel onverstandig om die laatste betalingen te storneren. U hebt al twee jaar dat abonnement en nog nooit binnen gebeld? Het kan best zijn dat u binnen een slechte dekking hebt. Dus stap even naar buiten. Het heet niet voor niets een mobiel. -:))

Om veel kosten te voorkomen, zou ik als ik u was, maar per omgaande die € 5,00 weer overmaken. Een en ander om incassokosten en een registratie bij Preventel te voorkomen.

ov
door overstapper - Dec 6, 2015 om 11:12
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de vraag niet alleen hier, maar ook aan het Juridisch Loket gesteld. Het antwoord luidde:

Mobiele aanbieders hebben vergunningen die een bepaalde dekking, een bereik vereisen. De vereiste dekkingsgraad heeft geen betrekking op het bereik binnenshuis. 100% dekking bestaat niet. In uw e-mail lees ik dat u niet (altijd) goed bereik heeft met uw mobiele telefoon. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Het betekent dus niet meteen dat de aanbieder hiervoor verantwoordelijk is.

Ik heb inmiddels aan Simpel mijn excuses aangeboden en de gestorneerde bedragen getaald.