Is ontbinding van mijn overeenkomst mogelijk?
Ik heb op 23-05-2020 bij del een laptop gekocht(met kortings bon 25% er van af voor €2.860,48.
Op 9 juni is de laptop kapot gegaan en is op 12 juni gerepareerd.
Daarna is die op 24 augustus kapot gegaan maar de techniesche support geloofde niet dat het een hardware fout was, dat was het wel.
Maar goed, daarna is de laptop gerepareerd moederboard vervangen.
Op 4 steptember is de laptop weer gerepareerd SSD vervangen.
Daarna was de laptop nog steeds niet goed en is die weer gerepareerd op 7 september, moerderboard en SSD vervangen.
En de laptop werkte nog steeds niet zoals behoord!
Dus toen heb ik op 7 september in brief naar dell gestuurd om ze in gebreken te stellen, waar ik ze 7 dagen geef om met een oplossing to komen.
7 dagen verstreken, niks gehoord behalve dat ze de brief hadden ontvangen.
Dus daarna stuur ik een brief dat ik de koop will ontbinden op 14 september, aangetekend, geweigerd door dell, maarja wel eerst gescand en toen naar ze ge-emailed.
Daarna kwamen ze een dag later dat ze het product willen omruilen.
Mijn vraag is mijn ontbinding geldig? Juridisch loket eindhoven heeft me geinformeerd dat de koop was ontbonden toen ik die brief deed ondertekenen. Maar mijn rechtsbijstands verzekering wil er niets van hebben.
Ik hoop dat Ik hier antwoord/hulp kan krijgen.
Het feit dat Dell aanbied om de Laptop om te ruilen is al een heleboel.
Gewoon doen, dat een andere dezelfde problematiek heeft lijkt stug.
Ontbinden kan alleen als er op geen enkele manier tegemoed wordt gekomen wat betreft de laptop.
Dat klopt, ze willen wel ruilen.
Maar een dag na de brief van ontbinding.
Ik wil niet ruilen.
Het Juridisch loket heeft mij geinformeerd dat de datum van odertekening van belang was.
Je wilt 14 september ontbinden en 15 september kreeg je een aanbod voor omruiling? Je stuurt op maandag 7 september een ingebrekestelling. Die brief komt dinsdag binnen. Daarna hebben ze nog 3 werkdagen om te reageren. Erg kort voor zo'n organisatie. Was dat het bezwaar van de rechtsbijstand? Dat je een te korte termijn hebt gegeven? En dus geen redelijke termijn? Wanneer begonnen die 7 dagen dan te lopen? Meestal is het na ontvangst van de brief. In dat geval is Dell nog op tijd.
Begint te lopen op dag van verzending, was met spoed post verzonden. Maar dell was al een lange tijd op de hoogte van het probleem.
Zie mijn reactie m.b.t. wetgeving die aan de orde is.
Je kunt de brieven van 7 september en 14 september niet los van elkaar zien.
Een spoedbrief wordt de volgende dag voor 10 uur bezorgd. Dan pas is Dell op de hoogte van wat jij wilt.
Als je Dell in die brief 7 dagen de tijd geeft op het probleem op te lossen, vanaf de datum van je brief, dan geef je ze maar 6 dagen,
Dat Dell op de hoogte was van je probleem, dat doet er niet toe. Het is net hoe je de brief opgesteld hebt.
En die rechtsbijstand dan? Als je in de ontbindingsbrief schrijft dat je de overeenkomst ontbindt dan geldt de datum in de brief. Dan verwacht je niets meer van Dell
Nu de laptop meer dan driemaal gerepareerd is hebt u recht op een kosteloos nieuw product.
U zou ook een gang naar de geschillencommissie kunnen overwegen als de verkoper daar tenminste bij aangesloten is.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is
Aannemend dat u de verkoper heeft benaderd met uw probleem is het inderdaad niet 1,2,3 een goede reden om dekoopovereenkomst te ontbinden.
Volgens de consumentenbeschermingswetgevin is de verkoper verantwoordelijk en dient 1 gratis te repareren, 2 als dat niet kan u een gelijkwaardig product t leveren. Eerst als dat niet kan kunt u recht aan ontbinden verbinden. En men wil u een nieuwe aanbieden dus daarmee volgt men de wet.
Naar mijn mening is uw verzoek om ontbinding wettelijk niet goed gegrond.
Zie voor de wetgeving integraal: www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel ook
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html en zie http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html m.b.t. risoco's indien u de ontbinding wil doorzetten. Herhaald, men voldoet aan de wetgeving m.b.t. het aanbod van ruilen!
Geachte David,
Omdat u een rechtsbijstandsverzekering heeft, kunt u ook een onafhankelijke advocaat inschakelen,die gespecialiseerd is in civiel recht/consumenten recht.
Overleg wel goed met de advocaat en de rechtsbijstandsverzekering zodat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.
De rechtsbijstand wil zich niet aan de zaak wagen. Staat onderin topic. Dan moet ts dus naar een advocaat die kost een vermogen. Dus advocaat via rbs gaat niet lukken.
Topantwoord
Welke laptop heeft u dan, het kan zijn dat het model dat u heeft, bij andere ook hetzelfe probleem geeft.
Dell XPS 15 9500 niew model, i7 processor. En ja volgens reddit heeft dit model meerdere problemen.
@david
Wat voor problemen ervaart u dan?
Laptop die plots uitvalt? {tijdens gamen}
Beeld wat niet goed word weergegeven?
toetsenbord/mousepad werkt niet?
anders?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer