empee
door empee Jan 13, 2014 om 11:49
Computers & telefonie

Iso extensie

Ik wil voor de kinderen mijn oude laptop veranderen van Win XP naar linuxmint-13-xfce-dvd-32bit.iso
Ik krijg dit bestand wel gedownload maar niet geopend. Wie weet hoe dit kan ?

1647 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2014 om 12:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo empee,

Lees even hier.
TugZip kun je hier downloaden.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2014 om 12:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@empee,

Neem aan dat je deze info gelezen hebt?
Klik hier.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2014 om 12:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@empee,

Lees hier over het branden van een mint-dvd

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 13, 2014 om 17:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

ISO bestanden moet je nooit openen, maar mounten of branden. (dit is enkel een antwoord op de vraag van TS)

En nee natuurlijk niet letterlijk de iso op een schijfje branden..

empee
door empee - Jan 13, 2014 om 20:53
179 Antwoorden / 140 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 13 jan 2014, 12:11]@empee,

Lees hier over het branden van een mint-dvd
Alles gelezen. Moeilijk voor mij, maar ik merk dat de diskdrive niet meer wordt herkend. Is er ook een mogelijkheid zonder branden?
En anders zaterdag naar het milieupark ermee.
In ieder geval alvast bedankt.

diumenge
door diumenge - Jan 13, 2014 om 20:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je kan booten van USB en je hebt een USB stick die groot genoeg is, dan kan je een bootable USB stick maken en via die stick opstarten.

diumenge
door diumenge - Jan 13, 2014 om 21:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zie hier, ook geschikt voor Mint 13.

empee
door empee - Jan 14, 2014 om 21:06
179 Antwoorden / 140 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 13 jan 2014, 20:58]Als je kan booten van USB en je hebt een USB stick die groot genoeg is, dan kan je een bootable USB stick maken en via die stick opstarten.
Op de stik zetten is gelukt. Bedankt. De usb in de bios selecteren lukt wel maar ik kan dat nergens bevestigen of toepassen. Ik vind alleen ESC=exit maar dan is de usb niet geselecteerd.
Hoe wel?
Het is bios A33 van Dell Inspiron 5150 pentium4

diumenge
door diumenge - Jan 14, 2014 om 21:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja, dat is lastig. Volgens de handleiding die ik gevonden heb kan je twee dingen doen. Eerste is de bootvolgorde veranderen, je kan al in de setup begrijp ik. Je kan dan, als deze beschikbaar is, het USB device selecteren met de pijltje naar boven en naar beneden, aan of uit zetten doe je met pijltjes naar links of rechts. Daarna moet je de wijzigingen opslaan. Optie twee is om tijdens het booten, als het DELL logo verschijnt op F12 drukken, er zou dan een bootmenu moeten verschijnen. Selecteer dan de USB stick om daar vanaf te booten. De stick moet dan natuurlijk wel al in de laptop zitten.

diumenge
door diumenge - Jan 14, 2014 om 21:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hier de manual (pdf/Engels).

empee
door empee - Jan 14, 2014 om 22:19
179 Antwoorden / 140 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 14 jan 2014, 21:43]Tja, dat is lastig. Volgens de handleiding die ik gevonden heb kan je twee dingen doen. Eerste is de bootvolgorde veranderen, je kan al in de setup begrijp ik. Je kan dan, als deze beschikbaar is, het USB device selecteren met de pijltje naar boven en naar beneden, aan of uit zetten doe je met pijltjes naar links of rechts. Daarna moet je de wijzigingen opslaan. Optie twee is om tijdens het booten, als het DELL logo verschijnt op F12 drukken, er zou dan een bootmenu moeten verschijnen. Selecteer dan de USB stick om daar vanaf te booten. De stick moet dan natuurlijk wel al in de laptop zitten.
Beide opties geprobeerd, maar aan en uitzetten of selecteren of toepassen lukt niet. Pijltjes rechts en links reageren nergens op, zowel bij F2 als bij F12. Toch bedankt.

diumenge
door diumenge - Jan 14, 2014 om 22:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Soms kan je ook na het opstarten van Windows een nieuwe installatie starten. Vanaf de USB stick dus, maar ik heb geen idee of dat bij deze versie ook het geval is. Je zou het kunnen proberen.

empee
door empee - Jan 15, 2014 om 21:18
179 Antwoorden / 140 Vragen

[quote=empee schreef op maandag 13 jan 2014, 11:49]Ik wil voor de kinderen mijn oude laptop veranderen van Win XP naar linuxmint-13-xfce-dvd-32bit.iso
Ik krijg dit bestand wel gedownload maar niet geopend. Wie weet hoe dit kan ?

empee
door empee - Jan 15, 2014 om 21:22
179 Antwoorden / 140 Vragen

Helaas allemaal. Ondanks verwoede pogingen om mij te helpen, ga ik nu opgeven voor de eerste keer. Er staat ineens zoveel op de stick, dat ik geen overzicht meer heb. Hartelijk dank allen en ik zal mij wel weer eens melden met het volgende probleem. Welk ? Dat weet ik gelukkig nog niet.
Groetjes

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2014 om 10:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@empee,

Je zou natuurlijk ook nog een nieuwe dvd-brander kunnen plaatsen en dan de .ISO branden zoals 13/1 12.11 aangegeven is. ;-)

Met vr.gr.

empee
door empee - Jan 16, 2014 om 21:25
179 Antwoorden / 140 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 16 jan 2014, 10:12]@empee,

Je zou natuurlijk ook nog een nieuwe dvd-brander kunnen plaatsen en dan de .ISO branden zoals 13/1 12.11 aangegeven is. ;-)

Met vr.gr.
Gezien de moeilijkheden met de stick ga ik dat niet meer proberen/riskeren. Toch bedankt

ru
door ruudkats - Jan 17, 2014 om 14:57
15 Antwoorden / 0 Vragen

Lees dit eens. https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

edrick3
door edrick3 - Jan 17, 2014 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=ruudkats schreef op vrijdag 17 jan 2014, 14:57]Lees dit eens. https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Lees de reactie van 13/1 12.09 uur eens. ;-)

Met vr.gr.

empee
door empee - Jan 17, 2014 om 22:33
179 Antwoorden / 140 Vragen

iso-recorder nog eens geinstalleerd. staat inderdaad copy to cd, en die doet het niet meer.
ben gestopt, einde oefening.
groetjes

ru
door ruudkats - Jan 20, 2014 om 15:44
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedoelde eigenlijk of xubuntu geen alternatief was. https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu. En edrik3 inderdaad over het hoofd gezien, sorry. Groeten.

eenhoorn2010
door eenhoorn2010 - Feb 5, 2014 om 13:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Linux Mint 13 "Maya" - Cinnamon (32-bit) installeren.
Dit bestand haal je van deze site.
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=105
En deze site kiezen uit de vele mogelijkheden.
Europe

Netherlands
NLUUG

NLUUG aanklikken en kiezen voor bestand opslaan.
linuxmint-13-xfce-dvd-32bit.iso

Dan een brandprog. downloaden en installeren.
Van deze site halen.
http://cdburnerxp.se/nl/download
Je download dan dit bestand (cdbxp_setup_4.5.2.4478.exe
)

Dit bestand op Windows P.C. Installeren.
Geïnstalleerd! dan dit prog. Openen en kiezen voor iso branden
dit bestand kiezen om te branden linuxmint-13-xfce-dvd-32bit.iso
Nodig is wel een goede DVD brander.

Zo heb zelf 3 p.c. Met Linux Mint 13 Maya geïnstalleerd naar volle tevredenheid.
Je plaatst de DVD in de p.c. : in de bios verander je de opstart volgorde.
Eerst de atapi/cd rom drive en dan de ide schijf.
Dan volgt het installatie programma, gebruiksnaam en wachtwoord goed onthouden.
Je kunt kiezen om Windows geheel te vervangen of een z.g.n. Dualboot te maken.
Wanneer je genoeg schijfruimte hebt kun je 50% Windows en 50% Linux kiezen.
Je kunt dan via Linux altijd nog bij de Windows bestanden zoals foto 's doc's en muziek.
Dit waren wat tips, er staan meer op https://sites.google.com/site/computertip/mint#TOC-Direct-doen-na-installatie.

Veel succes!
Ruud