Kan ik PostNL aansprakelijk stellen voor het vermissen van een pakketje
Ik heb vorige week mn oude telefoon ingeleverd bij het postkantoor in de daarvoor bestemde retourenvelop met formulier omdat het een lease toestel was. Bij t postkantoor konden ze me geen ontvangstbewijs geven omdat die envelop gewoon door de brievenbus moest. KPN heeft specifiek gezegd dat dit niet mocht en dat het als antwoordnr.verzonden moest worden. Alsnog inleverd bij t postkantoor "komt wel goed, dan maar zonder bewijs", dacht ik nog. Nu kreeg ik n mail van KPN dat ze wel de retourenveloppe hebben ontvangen maar zonder telefoon! ! Nu moet ik het toestel betalen plus een boete!!!! Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Mijn telefoon moet namelijk gestolen zijn bij PostNL. Ik heb KPN al gemaild met bovenstaand verhaal. En gevraagd of ze dan bij die retourenveloppe ook mijn formulier hebben ontvangen. Kan ik PostNL aansprakelijk stellen voor het verdwijnen van mijn telefoon. Duidelijk is dus dat mijn oude telefoon is gestolen of kwijtgeraakt....! En is het normaal dat je geen ontvangstbevestiging krijgt als je een pakketje inlevert bij PostNL? Want KPN en PostNL spreken elkaar dus volledig tegen....
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Bedankt voor uw reactie! Ik heb speciaal een retourenveloppe van KPN gekregen om deze telefoon in te doen. Zodat ik het gratis kon verzenden De vraag is nu of ik PostNL aansprakelijk kan stellen voor het verdwijnen van mijn telefoon. Plus dat zij dus eigenlijk mijn pakketje weigerden omdat ik een ontvangstbevestiging wilde. Ik neem toch aan dat dit eigenlijk niet geweigerd had gemogen...??!!
Ook ik heb die discussie met PostNL en KPN gevoerd vorig jaar oktober. PostNL en KPN wijzen met het vingertje naar elkaar. Als je volgens instructie van KPN je telefoon opstuurt, krijg je geen verzendbewijs van PostNL. En KPN dreigde mij dat als ik niet volgens hun voorwaarde terugstuurde, zij het pakje niet aan zouden nemen. PostNL gaf aan dat de regels zouden veranderen, maar schijnbaar nog steeds niet gebeurd. Ik heb inderdaad de envelop zo vol met oud karton gepropt, dat hij niet meer door de brievenbus paste en het is gelukkig goed gegaan.
Die ontvangstbevestiging is helemaal niet meer relevant, de envelop is immers ontvangen. Alleen de inhoud niet. Een telefoon in een envelop versturen is natuurlijk heel onverstandig, ook al zegt KPN dat het zo moet. Natuurlijk kan je PostNL aansprakelijk stellen, alleen dat zullen ze afwijzen. Hun stelling zal zijn dat je het maar verzekerd had moeten versturen. Zo gaat dat helaas bij dat bedrijf.
"Kosteloos bij een PostNL Postkantoor. Geef aan dat je de retourenvelop als antwoordnummer pakketverzending wilt versturen. Als inleverbewijs ontvang je dan een track & trace bewijs. Bewaar deze goed. " Bij het inleveren moet een misverstand zijn ontstaan over de manier van verzenden. Helaas heeft u nu geen enkel bewijs dat de gsm daadwerkelijk in de enveloppe zat want het gewicht van de enveloppe is onbekend. Wel triest voor u maar zonder bewijs staat u niet sterk.
[quote=ron530 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 15:12]"Kosteloos bij een PostNL Postkantoor. Geef aan dat je de retourenvelop als antwoordnummer pakketverzending wilt versturen. Als inleverbewijs ontvang je dan een track & trace bewijs. Bewaar deze goed. " Bij het inleveren moet een misverstand zijn ontstaan over de manier van verzenden. Helaas heeft u nu geen enkel bewijs dat de gsm daadwerkelijk in de enveloppe zat want het gewicht van de enveloppe is onbekend. Wel triest voor u maar zonder bewijs staat u niet sterk.
[quote=ron530 schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 15:12]"Kosteloos bij een PostNL Postkantoor. Geef aan dat je de retourenvelop als antwoordnummer pakketverzending wilt versturen. Als inleverbewijs ontvang je dan een track & trace bewijs. Bewaar deze goed. " Bij het inleveren moet een misverstand zijn ontstaan over de manier van verzenden. Helaas heeft u nu geen enkel bewijs dat de gsm daadwerkelijk in de enveloppe zat want het gewicht van de enveloppe is onbekend. Wel triest voor u maar zonder bewijs staat u niet sterk.
Dat is geen misverstand, PostNL geeft voor een envelop geen verzendbewijs. Dat is juist het probleem.
U kunt PostNL aansprakelijk stellen maar als u niet verzekerd verzonden hebt krijgt u alleen de verzendkosten vergoed. Ook dat laatste is nog maar de vraag want de envelop is aangekomen.
Bedankt voor jullie reacties!! Als ik het zo lees heb ik dus eigenlijk geen poot om op te staan. De regels tussen postnl en kpn spreken elkaar tegen en als consument ben je op elke manier dus de pineut. Maar is het niet vreemd dat postnl dit probleem vaker heeft gehad en het internet vol staat met dit soort problemen??? Er moet dan toch een keer actie ondernomen worden??
Dus wat door sommigen wordt beweerd klopt niet. Ik heb zelf ook wel eens een boek verstuurd dat door de brievenbus ging en kreeg een verzendbewijs. Het is dus vreemd (en ook een beetje verdacht) dat u geen verzendbewijs heeft gekregen. Daar zou ik zeker contact over opnemen met Post.nl en het postagentschap waar u gebruik van heeft gemaakt daar bekend maken, want ze handelen daar niet volgens de regels. Zet uw klacht over post.nl (en dat postagentschap) op de klachtenkompas.nl misschien krijgt u daar nog wat voor elkaar.
Wat betreft bewijzen dat u inderdaad een telefoon in de enveloppe had gedaan, dat is helaas niet te bewijzen nu u het niet verzekerd heeft verstuurd.
Als ik HIER klik, kan ik brieven tot 2 kilo versturen. Daar krijg je geen ontvangstbewijs/verzendbewijs voor. Ik vermoed, dat doordat de telefoon zo klein en licht is het ding als brief verstuurd is.
Uw envelopje had verzonden kunnen worden als brievenbuspakket. Dan had u een track en trace code gekregen. Alleen wat zou er aan hebben? Het envelopje is aangekomen bij KPN. Dus als u de track en trace gevolgd zou hebben op internet, had u kunnen zien dat deze is aangekomen. Meer niet.
U geeft aan dat het adres een antwoordnummer bevatte. Als u de brief afgegeven hebt om te laten registreren zal de medewerker dit hebben moet ingeven in de computer dat het een antwoordnummer is en dan print de computer automatisch een bewijs uit. Dat de envelop dan alsnog in de brievenbus gaat, dat kan. Maar u heeft dan sowieso een bewijs.
Maar zoals ik het lees, heeft de postnl medewerker dit envelopje aangenomen, gezien dat het een antwoordnummer was en u het advies gegeven deze in de brievenbus te stoppen. Een antwoordnummer is gratis en portokosten zijn niet nodig. De medewerker hoeft brieven aan antwoordnummers ook niet in te geven in de computer, alleen pakketten. De medewerker heeft goed advies gegeven. Misschien had ze kunnen doorvragen of u toch echt niet een bewijsje wilde van verzenden. Maar ook u had kunnen aangeven dat u echt een bewijsje wilde, dan had ze dit kunnen ingeven in de computer. Of dit gedaan is, kan ik niet uit uw verhaal opmaken.
Maar zoals ik al zei: de envelop is aangekomen, dus al had u de track en trace code, dan had u helaas nog niets om op te staan.
Als er een track and trace bewijs wordt afgegeven staat daar ook het gewicht van het pakket op, een lege enveloppe weegt niets maar met inhoud dan weer wel.
Dit is het meest nutteloze om met deze firma in de strijd te gaan ze liegen en ontkennen de hele zaak aan elkaar, ik spreek uit ervaring in het bezorgen van post naar een rechtbank, dit verhaal kost mij +/- 960 euro aan deurwaarderskosten, zij verzinnen van alles om er maar onderuit te komen, oftewel zij maken er een melding van,, ja even later om in de vuilnisbak te gooien, de etters.!!!!!
Sorry, maar ik snap niet dat u zoiets niet aangetekend verstuurd! Beetje dom zoals M. zou zeggen ! Het is ook natuurlijk ook slim van KPN, die kunnen op deze manier goede zaken doen, ze weten immers dat mensen die zo'n enveloppe willen gebruiken, hier beslist niets extra voor willen betalen. Zoals gewoonlijk valt dit onder " goedkoop meestal duurkoop" . Misschien volgende keer nadenken, zeker met een lease product !!!
Als ik via post nl iets verstuur wat ik regelmatig doe vraag ik altijd n bewijs en krijg dat simpelweg dus wat sommigen beweren klopt niet daar heeft zoekster gelijk in
[quote=mahadma schreef op zaterdag 28 mrt 2015, 14:44]Je krijgt alleen een afgiftebewijs als je aangetekend verstuurd, of per pakketpost, briefpost krijg je nooit een verzendbewijs van.
Voor een brievenbuspakje wel, maar voor een standaard "1" enveloppe of een "gewone" enveloppe met een antwoordnummer, krijg je niet ALTIJD een t&t. Als je dat antwoordnummer op een pakje plakt ligt het verhaal heel anders.
Ook bij een track en trace zending kan de telefoon gestolen worden dus dat maakt geen enkel verschil want de lege envelop is ontvangen. Je had de kwetsbare telefoon in een doosje moeten verzenden met de (gedeelte)enveloppe op de geplakt. Dit soort breekbare apparaten horen niet een enveloppe . Dat weten bij de KPN ook wel.Jij maakt als verzender uit hoe je iets verstuurd en niet de ontvanger.
Ik heb de afgelopen maanden twee toestellen moeten terugsturen waarvan het abonnement was afgelopen 1 van KPN en een van Telfort alle twee op dezelfde manier in de envelop die je wordt toegestuurd en waarbij duidelijk in de brief vermeld staat dat je een ontvangstbewijs moet krijgen (en dat krijg je ook, zonder vragen) en dat is gewoon goed gegaan. Je had de envelop natuurlijk nooit moeten afgeven want wie zegt dat de telefoon in de envelop heeft gezeten. Jouw woord tegen dat van TNT en dat verlies jij altijd want je hebt je niet aan de opdracht gehouden. Je moet nooit een pakket of iets dergelijks afgeven zonder bewijs van aflevering.
In principe is degene die schade heeft veroorzaakt voor de reparatie dezes aansprakelijk. Het is echter een kwestie van bewijsvoering. Als u kunt bewijzen, dat er schade is veroorzaakt door de tegenpartij kunt u hem aansprakelijk stellen. Zo te zien zal het niet gemakkelijk zijn, maar soms lukt het wel, juist door het gedrag en acties van de andere partij.
Wat betreft de stellingen omtrent de verzekering, slaan deze nergens op. Een verzekering dient om stukken kwijt te raken en kan niet verplicht worden door een derde. Overigens blijft de premie ook al is het laag WEL verlies.
Wat betreft de stellingen omtrent de verzekering, slaan deze nergens op. Een verzekering dient NIET om stukken kwijt te raken en kan niet verplicht worden door een derde. Overigens blijft de premie ook al is het laag WEL verlies.
Voordelen Brievenbuspakje Verzendstatus volgen. Ook mogelijk met de PostNL app Altijd een verzendbewijs Voordelig tarief van 3,95 euro Verzenden tot maar liefst 2 kg
Vraag: Waar is de telefoon gebleven? Was het wel een degelijke bubbeltjes-enveloppe of een gewone brief-enveloppe? Die kan gescheurd zijn en de telefoon ligt dan ergens in de goot. En is er geen fraude in het spel? Aan de loketbediende zeggen dat er een telefoon inzit en dan toch gewoon bij de brievenpost zou ik zelf niet doen. Ik zou er inderdaad wel een pakje van maken. Dan krijg je automatisch een track & trace.
Het is overduidelijk een fout van de medewerker van PostNL, die heeft niet juist gehandeld. Laat KPN zelf contact opnemen met PostNL, tenslotte moest jij het via hun versturen. Sowieso niet zomaar de rekening voldoen.
Het word een beetje een 'woulda, coulda, shoulda' verhaal Wat ik allemaal had KUNNEN of MOETEN doen. Feit blijft dat ik het allemaal netjes volgens de stappen van KPN heb gedaan Mijn telefoon in een daarvoor geleverde 'bubbeltjes' envelop gedaan en gebracht naar een POSTNL punt. Ik moest erbij zeggen dat ik het als antwoordnummer wilde versturen. Ook dit heb ik gedaan. Als dan de regels bij PostNL anders zijn dan bij KPN heb IK dus een probleem! En als er dan andere mogelijkheden zijn, zoals een briefpakket of aangetekend versturen dan hadden ze dat moeten zeggen (ik verstuur namelijk nooit pakketjes over de post)
Nu is mijn telefoon dus weg, wat dus hoogstwaarschijnlijk door een medewerker van PostNL is gebeurd. Maar goed, ik heb dus geen ontvangstbewijs van ze gekregen en kan dus niet bewijzen. En de ene zegt dat ik wel een bewijs had moeten krijgen en de ander niet. Het blijft allemaal wel erg vaak hoor...
Ik lees overal op internet dat mensen hetzelfde hebben meegemaakt. Ik begrijp niet dat er nooit actie is ondernomen..!!
Integendeel tot wat de meeste van jullie zeggen; voor die speciale enveloppen om een telefoon retour te sturen krijg je wel een verzendbewijs. Ik werk zelf bij Post.nl service punt in de supermarkt in ons dorp en maak vaak genoeg mee dat mensen zo een telefoon op moeten sturen. Hij mag ook inderdaad nooit bij de brievenpost maar op de rolcontainer bij de pakketten. De fout ligt hier duidelijk bij het postkantoor waar u bent geweest. Ik hoop dat u de kosten terug krijgt.
ga naar het kantoor waar u het heb verzonden en vraag aan hun om te bevestigen dat u de envelop daar heb afgegeven en laat dit ook schriftelijk bevestigen. Het is zo dat de verzender verantwoordelijk is voor voor de juiste verzending maar omdat Post.nl de afhandeling niet goed heeft verricht kan KPN hun verantwoordelijk stellen. Overigens vind ik het vreemd dat KPN geen verzend doos leverde voor de telefoon.
KPN belde mij net om te reageren op mijn mail. Ze hebben Vaker Klachten gehad en hadden hier PostNL al op aangesproken...maar helaas is er dus nog niets veranderd...
Ik hoef niets te betalen en ze excuseerden zich voor alle ellende.... Heb dit inmiddels ook per mail bevestigd gekregen...
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap? Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend. Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde. Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat. Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten. Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt.
Lees meer