ge
door geert80 Apr 7, 2021 om 16:06
Computers & telefonie

Koopovereenkomst ontbinden

Dag allen,

eind december 2020 heb ik een Dell notebook gekocht.

Helaas bleek hij als snel niet aan mijn verwachtingen te voldoen. Zo wordt de notebook erg snel warm en maken de ventilatoren erg veel geluid. Dit alles zelfs nog bij een lage belasting van het systeem zoals het lezen van een webpagina.

Aangezien ik hem voor mijn werk gebruik en zware bewerkingen moet doen, kun je je vast voorstellen dat dit erg vervelend is. Mijn vorige notebook was ook een Dell XPS 15 en daar speelde dit issue niet.

De notebook heeft inmiddels al 3 reparaties ondergaan bij Dell. Zo is de koelplaat, de ventilator en het moederbord vervangen en het OS is opnieuw geïnstalleerd. Graag wil ik mijn geld terug, want ik heb geen vertrouwen meer in dit Dell product.  Echter, ik heb het product gekocht via een tussenpersoon (computerknallers.nl). Nu ik over geld terugvragen begin, verwijst Dell me naar mijn tussenpersoon. Deze heb ik nu pas op de hoogte gesteld en ik begrijp dat dit niet handig is aangezien zij nu zeggen, je had ons eerder op de hoogte moeten stellen, etc.
Omdat het product toch gerepareerd moest worden door Dell heb ik de shortcut genomen.

Hoe kan ik nu mijn geld terugkrijgen?

mvg,
Geert

2618 9 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 7, 2021 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen

Een tussenpersoon?  Computerknallers.nl dat is de verkoper. Daar moet je zijn, De laptop doet her nu toch.

ge
door geert80 Apr 13, 2021 om 08:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

je hebt gelijk, computerknallers is de verkoper inderdaad. De laptop doet het, maar hij wordt erg warm (ik heb veel vergelijkingsmateriaal) wat de levensduur van de laptop mijns inziens verkort

aurora1
door aurora1 - Apr 7, 2021 om 16:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als het nu in orde is valt er niets te klagen of geld terug krijgen.

Overigens moet u altijd bij klachten naar de verkoper gaan.
Houdt u de ventilatieroosters wel schoon en stofvrij en staat de laptop niet op te warme plekken?

ge
door geert80 Apr 13, 2021 om 08:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

het gebeurt zelfs op koude dagen waarbij de temperatuur in de kamer +- 18 graden is, kun je nagaan wat dit voor de zomer betekent. De ventilatieroosters zijn schoon, dit mag je van een nieuwe laptop ook verwachten toch?

aurora1
door aurora1 Apr 23, 2021 om 18:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u het apparaat gebruikt komt stof in het ding, dus dan moeten rooster e.d. gereinigd worden. Bijv. met een ragertje of antistofspray (met een beetje afstand). U kunt met uw klachten alsnog naar de verkoper gaan (wat ik in uw geval zou doen).

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 7, 2021 om 16:51
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u een aantal verwijzingen naar info m.b.t. de consumentenwetgeving waarin o.a. duidselijk is geregels dat de verkoper degene is die u had dienen aan te spreken. En dat alsnog kunt doen. Daarbij geldt ook dat een een koopovereenkomst had mnet de verkoper en dus ook daar moet zijn zo u de koop zou willen ontbinden.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt. verder t/m art

M.b.t. ontbinden koopovereenkomst: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-een-koopovereenkomst-ontbinden  en zie vooral de voorwaarden.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 7, 2021 om 17:08
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Geert80 ,

U had eerst bij de verkoper moeten zijn .

De voorwaarden van computerknallers :

9. Garantie

9.1 GSD-ICT Services BV hanteert als uitgangspunt de standaard garantieperiode welke door de toeleverancier wordt gegeven op een product, tenzij anders is overeengekomen. GSD-ICT Services BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor een uitgebreidere garantieperiode dan welke is voorgeschreven door de toeleverancier. GSD-ICT Services BV respecteert de wettelijke rechten en vorderingen welke de wet aan de consument toekent

9.2 Indien een product defect raakt rekenen wij geen kosten om een garantieafhandeling voor de klant te verzorgen indien dit binnen de fabrikantgarantietermijn valt. De klant staat vrij om zelf een defect rechtstreeks te laten repareren. Deze kosten zijn exclusief de kosten die eventueel voor de reparatie door de fabrikant worden belast en/of onderzoekskosten.

9.3 Garantie op producten vervalt bij:

– het verlopen van de garantieperiode

– bij onzorgvuldig gebruik

– indien het product zich niet in de oorspronkelijke staat bevindt, bijvoorbeeld ten gevolge van modificaties aan de gebruikerskant

– indien het apparaat wordt gebruikt met ondergeschikte of verkeerde accessoires

– software anders dan de meegeleverde systeemsoftware

9.4 Mochten de defecten veroorzaakt zijn door de koper dan zijn alle reparatie- en verzendkosten voor diens rekening.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.computerknallers.nl/algemene-voorwaarden

Computerknallers is aangesloten bij webwinkelkeur ,

https://www.webwinkelkeur.nl/webshop/Computerknallers_1203795

Bij eventuele problemen met computerknallers , kunt u een klacht indienen bij webwinkelkeur .

https://dashboard.webwinkelkeur.nl/disputes/add/1203795?lang=nld

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 7, 2021 om 18:09
2119 Antwoorden / Vragen

Je moet realistisch zijn, zolang de laptop het technisch doet heeft u geen poot om op te staan. Dat hij niet zou bevallen had u van tevoren kunnen weten, dan had je een XPS moeten nemen als u een (top of the line) XPS verwacht. Als hij het niet doet heeft u een andere discussie maar die heeft u zelf vertroebelt door uw leverancier over te slaan. Dus heel simpel, u gaat uw geld niet terugkrijgen behoudens een wonder.

ge
door geert80 Apr 13, 2021 om 08:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een top of the line XPS met i9 voor ruim 3000 euro. Mag je toch verwachten dat die iets meer kan dan alleen browsen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 13, 2021 om 17:26
2119 Antwoorden / Vragen

Een Dell XPS met i9 die niet aan de verwachtingen voldoet? "Topper of the Line" komen ze niet maar dan nog, u zal een meer dan serieuze uitdaging hebben uw geld terug te krijgen tussen uw leverancier en Dell.

ma
door malty - Apr 7, 2021 om 18:15
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat u aan de spec's kunt zien of de laptop zware bewerkingen aan kan.
Ik geef u weinig kans op geld terug.
Dat u rechtstreeks naar Dell bent gegaan zal computerknallers ook niet accepteren.

ge
door geert80 Apr 13, 2021 om 08:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

een i9 met 64GB RAM zou dat moeten kunnen lijkt me. Is inderdaad niet handig geweest dat ik rechtstreeks met Dell contact op heb genomen

ma
door malty Apr 13, 2021 om 10:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een i9 laptop die warm wordt bij het lezen van een webpagina, overdrijft u niet een beetje?

br
door bravehenk Apr 13, 2021 om 12:34
206 Antwoorden / 0 Vragen

Voor paar tientjes koop je een standaard met koeling lost waarschijnlijk  vrijwel het hele probleem op.Zoek eens op google veelal morgen in huis

ge
door geert80 Apr 14, 2021 om 12:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Malty ik snap dat het moeilijk is voor te stellen maar het is toch echt zo, ik zal wel een slecht model hebben ontvangen

@BraveHenk ik werk niet alleen vanuit huis, dus dan zou ik de koeling ook moeten meeneemen naar kantoor, etc?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 13, 2021 om 16:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Was er voor de aankoop informatie over geluidsniveau?

Zelf had ik na aankoop HP  Desktop  er  gelijk door  plaatselijke winkel deze Stofzuiger eruit laten halen en een stillere erin.
Bij een laptop is dat lastiger.
Kijk voor de aankoop naar alle specificaties en  een zware Game Laptop  vond ik ook  Stofzuiger!

Mijn Stille Desktop gaat bij zwaarder gebruik ook blazen maar dan mag het!

sira
door sira - Apr 14, 2021 om 12:25
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Hoe gebruikt u de laptop? Is dit soms op schoot, of naast u op de bank en is de ventilator dan geheel vrij? Ik heb mijn laptop altijd op een dunne, harde plaat staan, waardoor er geen obstakels voor de ventilator zitten, want dan wordt hij ook heet en blijft de ventilator blazen, tevens komt er meer stof in de ventilator.

ge
door geert80 Apr 22, 2021 om 17:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb hem in een laptop standaard op een gewoon bureau staan, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar bedankt voor de tip

ge
door geert80 - Apr 22, 2021 om 17:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Update: ik krijg niet mijn geld terug maar een nieuw systeem met vergelijkbare specificaties. Echter, de levertijd is meer dan 2 maanden. Zit er geen maximum tijd aan de periode waarin ze een vervangend systeem mogen leveren?

AWYeah28
door AWYeah28 Apr 22, 2021 om 17:52
355 Antwoorden / Vragen

Erg fijn dat de verkoper coulant is en u een nieuw systeem aanbiedt.
Er is geen wettelijke termijn hoe lang dit mag duren. Het gaat erom dat het wachten geen overlast veroorzaakt. Er zal vast een reden zijn dat het zo lang duurt, de verkoper kan het apparaat natuurlijk niet tevoorschijn toveren.
Als uw huidige laptop niet bruikbaar is zou u om een leenapparaat kunnen vragen, maar aangezien een computer een zeer persoonlijk gebruiksvoorwerp is en u alles steeds opnieuw moet instellen en installeren, is dat misschien ook geen ideale oplossing.

Ik zou u dan ook adviseren om met de verkoper wel een datum overeen te komen waarop het nieuwe systeem uiterlijk geleverd gaat worden, zodat u houvast hebt, maar verder geduldig af te wachten.

AWYeah28
door AWYeah28 Apr 22, 2021 om 17:54
355 Antwoorden / Vragen

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/hoelang-mag-reparatie-duren

Dit gaat over reparatie, niet over vervanging. Maar het geeft een idee van de wetgeving hieromtrent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 22, 2021 om 21:52
2119 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk zit daar een grens aan, het is wat u accepteert of niet accepteert. Dus als u aangeeft daar niet mee akkoord te gaan kunt u gewoon door onderhandel. Loopt u wel het risico dat de deal afketst, zoals dat dan heet, maar dat is zaken doen, you win some, you lose some.

panter22
door panter22 Apr 23, 2021 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Als dat nieuwe systeem nog niet op de markt in Nederland is, dan kan er niets geleverd worden.
Waarom zou je daar niet op wachten ook al duurt het enkele maanden.
Je moet de afspraak goed bewaren.
Je gebruikt nog steeds je notebook van 2020? Als er weer nieuwe klachten komen dan heb je recht om de koop te ontbinden.
Maar dan heb je niets en als je wacht en heb je het nieuwste systeem.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/koopovereenkomst-beeindigen#:~:text=U%20kunt%20een%20koopovereenkomst%20alleen,repareren%20binnen%20een%20bepaalde%20tijd.