IW
door IWY697 Aug 14, 2020 om 10:54
Computers & telefonie

KPN - 5G

Vorige week heb ik nadat ik op de KPN site heb gezien dat 5G in mijn postcode beschikbaar is een 5G abonnement afgesloten. Nu deze is ingegaan heb ik nog steeds 4G+. Contact gehad met KPN via chat en zij geven aan dat deze hier nog niet is uitgerold en ook niet weten wanneer dit komt. Ook zou mijn postcodegebied al 4G++ moeten hebben maar dit heb ik ook niet. Dit is pure misleiding. Kan KPN zomaar zeggen dat zij dit al hebben terwijl dit niet zo is?

1451 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Aug 14, 2020 om 10:59
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Iwy697 ,

Plaats uw klacht op het forum van KPN , daar reageren moderators , klik op de rode regel .

https://forum.kpn.com/welkom-op-het-kpn-forum-1

Donuts
door Donuts - Aug 14, 2020 om 11:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik lees op de site van KPN dat u niets extra betaalt voor 5G, wat is dan het probleem?

Moet ik meer betalen voor het gebruik van 5G?

Nee, bij ons betaal je niks extra’s voor het gebruik van 5G. Zolang 5G nog geen significant hogere snelheden biedt dan 4G, vragen we niks extra voor het gebruik van 5G.

Ook dit:

Wanneer is 5G overal beschikbaar?

We doen ons best om 5G zo snel mogelijk beschikbaar te maken in heel Nederland. Dit proces is van veel zaken afhankelijk, dus ‘overal’ is altijd een moeilijke belofte.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2020 om 11:04
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:

Let op: de 5G-frequentie die hogere snelheden mogelijk maakt is pas in 2022 beschikbaar voor Nederlandse
telecomaanbieders. Vanaf dan kun jij ook genieten van de hoge internetsnelheid van 5G.

https://www.kpn.com/netwerk/5g.htm

IW
door IWY697 - Aug 14, 2020 om 11:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor jullie snelle reacties.
Maritas: dank voor de link.
Sprietje en Sjoppy: dat klopt wel dat je niets extra's betaald maar ik heb expres mijn abonnement overgezet naar dit abonnement om van de snellere 5G netwerk te kunnen profiteren. Dat deze pas in 2022 helemaal 5G is had ik ook gelezen maar er moet nu minstens 4G++ geleverd worden. Dit is nu dus ook niet het geval. Mijn vraag is of ze zo maar abonnementen kunnen aanbieden waarvan ze weten dat ze het niet kunnen leveren?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 14, 2020 om 11:27
2119 Antwoorden / Vragen

En dan te bedenken dat "veel beloven weinig geven" meestal het beoogde resultaat heeft.

Donuts
door Donuts - Aug 14, 2020 om 11:33
1203 Antwoorden / 2 Vragen

U bedoelt waarschijnlijk 4G+ en niet 4G++? Ik heb zelf een abonnement bij T-Mobile, het ene moment heb ik wel 4G+, het andere moment alleen 4G. Het bereik hangt van veel factoren af.

Ik lees:

Dekking van het 4G-netwerk van KPN

Alle abonnementen zijn incl. 4G en 4G+. Om van 4G+ gebruik te kunnen maken heb je een 4G+ netwerk en een toestel dat geschikt is om 4G+ te ontvangen nodig. Met 4G behaal je max. 100 Mbit/s down- en 10 Mbit/s uploadsnelheid, met een gemiddelde downloadsnelheid van 20 Mbit/s. Met 4G+ behaal je max. 300 Mbit/s down- en 35 Mbit/s uploadsnelheid, met een gemiddelde downloadsnelheid van 75 Mbit/s. De daadwerkelijk beschikbare snelheid kan afwijken van de geadverteerde snelheid door dekking van het netwerk en de drukte op het netwerk.

Dekkingskaart https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

IW
door IWY697 - Aug 14, 2020 om 11:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

@Sprietje: Dank weer, volgens de dekkingsmap zit ik in de 4G++ dekking maar heb deze nooit. Je hebt gelijk dat dit inderdaad van allerlei factoren kan afhangen maar ik vind het bijzonder dat KPN mag zeggen dat ze iets hebben terwijl dit helemaal niet het geval is.

gerbera
door gerbera - Aug 14, 2020 om 15:03
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u het wel goed gezien, als ik mijn postcode opgeef en 5G aanklik komt mijn postcode ook te voorschijn al zou daar het 5G netwerk beschikbaar zijn. Maar er staat op de site aangegeven dat binnen dat gebied 4G+ beschikbaar is.

IW
door IWY697 - Aug 14, 2020 om 15:25
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gerbera: Inderdaad 5G wordt aangegeven maar wanneer je de 4G-netwerk optie aanklikt dan zit ik in het lichtste groene gedeelte waarvan KPN aangeeft dat dit 4G++ is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2020 om 16:01
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als u van mening bent dat een en ander echt klachtwaardig is wijs ik u op: https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/een-klacht-over-mijn-telecomaanbieder

rj
door rjw - Aug 14, 2020 om 16:01
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem aan dat je een 5G telefoon hebt. (al zal je niet de eerste zijn die verbaasd is dat 5G niet op een bestaande telefoon beschikbaar is)

gerbera
door gerbera - Aug 14, 2020 om 22:03
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Beste IWY679,
Ook bij mij geeft de site aan dat de beste dekking 4G++ is echter ik kom niet verder dan 4G+. Ga ik zo'n 300 tot 500 mtr verder heb ik wel 4G++ Dus e.e.a. is geheel afhankelijk van de omstandigheden en zie ik op de kaart dat ik (met mijn voordeur) net in het grensgebied tussen beide zit.