li
door liduin May 16, 2012 om 18:57
Computers & telefonie

Kwetsbaarheden computer

Met Kaspersky heb ik een kwestbaarheidsscan gedaan en er kwamen diverse kwestbare programma's naar voren.

1. Automatisch afspelen van netwerkschijven ingeschakeld.
2. Automatisch starten vanaf vaste schijf is toegestaan.
3. Automatisch afspelen van verwisselbare media ingeschakeld.

Voor alle drie werd aangeraden dit te herstellen, echter, ik weet niet hoe ik dit moet doen.
Kan iemand mij daar bij helpen en wat zouden de gevolgen zijn als ik dit wel of niet doe?
Alvast dank voor jullie antwoord.

1532 5 Rapporteer

pino123
door pino123 - May 16, 2012 om 20:03
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Weinig mis mee hoor, lekker laten staan. Het gaat erom dat er standaard staat ingesteld dat je vast schijf gaat draaien (lijkt me wel handig). En dat USB apparaten standaard worden geopend.

Niet doen, lekker laten staan zo.

gsm
door gsm - May 16, 2012 om 20:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Lees dit (klik) eens. En dit ook.

Volgens mij kun je echter alles laten zoals het nu is.
Kaspersky zou ik op termijn verwijderen en een gratis virusscanner in plaats nemen.
Comodo is een prima pakket (instellingen vind je o.a. hier), maar voor grotere eenvoud in het gebruik kun je ook kiezen voor MSE.

diumenge
door diumenge - May 16, 2012 om 20:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=pino123 schreef op woensdag 16 mei 2012, 20:03]...Het gaat erom dat er standaard staat ingesteld dat je vast schijf gaat draaien (lijkt me wel handig). ...Huh? Dit heeft met het automatisch starten (auto-run) te maken en niets met het draaien van je harde schijf. Of denk je werkelijk dat Kaspersky adviseert dat uit te schakelen?

Liduin, als je het wilt herstellen, dan kan je Kaspersky dat voor je laten doen, door de kwetsbaarheid aan te klikken en op 'Herstel het' te klikken.

Het gaat hier in alle gevallen om het uitschakelen van zichzelf startende programma's, zeker voor een USB-stick kan dat wel handig zijn. De impact is minimaal, zelfstartende programma's moet je dan zelf even opstarten als je USB-stick in de PC stopt.

gsm
door gsm - May 16, 2012 om 20:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De gegeven link voor Comodo instellingen verwijst naar de oude versie.

Hier de link naar een beschrijving voor de laatste versie van Comodo, met Defense+.
Hier nog een beschrijving in het Engels.

li
door liduin - May 17, 2012 om 10:18
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor de tips. Die bewaar ik in ieder geval. Ik laat het nu maar zo en Kaspersky bevalt mij goed.

Dan was er nog een kwestbaarheid nl.:

Microsoft Internet Explorer opslaan van gegevens ontvangen via beschermd kanaal is ingeschakeld. Ook hiervoor werd aangeraden dit te herstellen. Kan ik dit ook zo laten of moet hiervoor wel actie worden ondernomen?

Weer bedankt!