va
door vandekerkhof Jan 9, 2009 om 00:07
Computers & telefonie

Laptop

hoe kan ik vista van mijn laptop verwijderen,de dreivers voor xp home er op tezetten heb ik en een geldige homxp versie,bij voorbaat bedankt jan

344 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jan,

Met behulp van de Windows XP installatie-cd kun je de laptop helemaal opnieuw installeren. Daarmee wordt ook meteen Vista verwijderd.

Zorg er wel voor dat je de XP-drivers op een aparte cd of usb-stick bij de hand hebt.

Om XP te installeren start je eenvoudig de laptop op vanaf de installatie-cd. Je kunt vervolgens de verschillende keuzes eenvoudig doorlopen. Op een bepaald moment word je gevraagd op welke partitie XP geïnstalleerd moet worden. Verwijder in dit scherm eerst de partitie waar Vista op staat. Kies deze lege partitie daarna als partitie om XP op te installeren.

Wel een woord van waarschuwing: als je hier nog geen ervaring mee hebt, is het verstandig dit te doen onder begeleiding van een deskundig persoon of om dit door iemand anders te laten uitvoeren.

Wat betreft de drivers: bij vrijwel alle drivers is ook een teksbestandje met installatie-instructies bijvgevoegd. Lees deze aanwijzingen goed en voer ze accuraat uit.

Succes!

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

tik in de browserbalk Captain Mashpee Topo & Carla Mej en je krijgt te zien hoe je vista moet downgraden en xp opnieuw kunt installeren

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoals holpen al zegt met een legale windows XP instalatie cdrom en niet vergeten de harde schijf te formateren

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

en meestal als je vista erop heb staan pakt die de instalatie cdrom niet en moet je hem opstarten via de bios, dus je moet er wel een beetje de weg mee weten

labren

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb eerder vernomen dat Microsoft aan mensen die Vista willen downgraden windows xp aanbied.

Even een telefoontje er aan besteden en wie weet krijgt u een cd met windows xp of leuker zou zijn windows 7 :) veel stabieler en beter dan Vista

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan ben je dus al je programma's kwijt! Denk niet dat dat de bedoeling is!

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

In wezen is maar paar dingen belangrijk kan Uw PC the CD of DVD rom drive als eerste boot device zien.
ZO ja dan zijn verschillende zelf startende utilities te vinden die
Uw harde schijf volledig opnieuw kunnen formateren
Wel uitkijken wat voor soort HD uw heeft.
De orginele XP kan geen SATA drive aansturen.
Moet je of een driver voor zoeken , of hem door een winkel die dat Microsoft mag laten slipstreamen op XP CD
En alle andere drivers voor de andere hardware bij de hand houden.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jan,

Ik weet niet waarom je een verouderde besturing op je laptop wilt zetten .Maar het is zeker niet aan teraden omdat de meeste laptops met een speciale voor het merk gemaakte besturing geladen zijn.De laptop zal waarschijnlijk een stuk minder goed werken met XP.De suggestie dat Vista minder goed werkt als XP is onzin.Meestal als je die figuren vraagt waarom XP beter is ,weten ze daar meestal geen sluitend antwoord op te geven.Ik ga er vanuit dat je Vista SP 1 op je laptop hebt staan.Ik zou er Windows 7 beta erop zetten.Die wordt vanacht vrijgegeven door MS

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

wel eerst een backup maken van alle bestanden die je wil houden, daarom moet je er wel een beetje verstand van hebben anders niet doen , haal er dan iemand bij die het meer gedaan heeft

labren

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

XP een verouderd besturingssysteem?? Woeha.......

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

En hoe zou je dat anders willen doen? Een downgrade betekent nu eenmaal een compleet ander (ouder) besturingssysteem - dat kun je niet even over het nieuwere Vista heen zetten!
Bovendien, programma's zijn opnieuw te installeren, dat moet sowieso als je een ander besturingssysteem installeert. Van data moet je uiteraard zorgen dat je er een backup van hebt.
Een upgrade kan je vaak wel over een ouder systeem heen installeren, waarbij programma's en data behouden kunnen blijven. Of dit ook verstandig is, valt te betwijfelen. Vaak blijken er toch kleine "glitches" in het systeem te zitten. Het is altijd verstandiger een besturingssysteem helemaal "schoon" te installeren.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ holpen,

OK, ik ben overtuigd. Je hebt gelijk. Dus ... je haalt je nog al wat op de hals als je gaat downgraden; je moet al je bestaande programma's opnieuw gaan installeren en/of downloaden + een backup maken van al je data. Vond het zelf al een heel gedoe toen m'n computer crashte en ik noodgedwongen alles opnieuw moest installeren.

Groetjes.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is complete flauwekul!

Laptops zijn niet "geladen" met speciale "besturing". Wel is het waar
dat voor sommige nieuwere laptops geen XP-drivers meer te krijgen zijn.
Dus ben je dan veroordeeld tot Vista (of... Linux: Ubuntu, OpenSUSE,
Fedora, Mandriva, etc. winnen steeds meer terrein). Dat is waar.

De meeste laptops die tot begin vorig jaar werden geleverd hebben
echter hardware die ook onder XP ondersteund wordt. Bovendien geeft de
vraagsteller zelf al aan de juiste drivers te hebben!

Op gelijke systemen - vooropgesteld dat alle hardware drivers aanwezig
zijn - zal XP altijd beter presteren dan Vista, om de simpele reden dat
het minder zware eisen aan het systeem stelt (neemt minder resources in
beslag); Google maar eens op benchmark-tests tussen Vista en .

Vista heeft inmiddels de naam opgebouwd dat er veel problemen mee zijn
- dat is ook waar. Vaak ligt dat trouwens niet aan Vista zelf, maar aan
de fabrikanten van hardware die geen drivers leveren voor wat oudere
hardware. Vista zelf is tamelijk stabiel, zeker na SP1. Het stelt
alleen hele hoge eisen aan je systeem. Heb een goedkoop laptopje met
bijvoorbeeld niet al te veel geheugen en een matige processor (Celeron,
bijvoorbeeld), dan zal Vista wel draaien, maar erg traag. XP zal dan
altijd een sneller systeem opleveren.

Dan de suggestie betreffende Windows 7: dit is inderdaad zoals je zelf
al zegt een beta-versie. Beta-versies zijn bedoeld als test-versies. De
wwarschuwing die hierbij gegeven wordt is dan ook altijd dat het nog
allerlei fouten bevat, waardoor je systeem zeer instabiel kan worden.
Een beta-versie moet je dus ook nooit installeren op een systeem
waarmee je gewoon lekker wilt kunnen werken. Bovendien is er nog geen
enkele garantie dat al je hardware onder een beta-versie zal werken; de
fabrikanten zijn immers nog druk doende om hiervoor drivers te
schrijven. Grote kans dus dat wat oudere hardware - nog meer dan onder
Vista - (nog) niet ondersteund wordt. Nogmaals: beta-versies zijn nooit
bedoeld voor dagelijks gebruik, maar dienen uitsluitend als test, zodat
de maker ervan de fouten eruit kan halen! Je installeert dan dus
willens en wetens een besturingssysteem waarvan je weet dat het de
gekste fouten kan bevatten - niet verstandig!

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat het een heel gedoe is ben ik absoluut met je eens!

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wimbremer

XP is uitgebracht in 2000 als opvolger van ME en had ook behoorlijk veel start problemen met o.a. oudere hardware.Inmiddels is XP bijgespijkerd met honderden updates en een drietal SP's.Kortom XP is een verouderde antieke besturing die je niet installeerd op een goedwerkende Vista laptop tenzij je van nostalgie houd.Windows 7 komt waarschijnlijk deze zomer op de markt en schijnt volgens de kenners een goede opvolger van Vista te zijn.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 18:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Windows 7 stabieler en beter dan Vista??? Hoe kom je erbij?!?!?!

Windows 7 verkeert nog in de testfase!!! Het is nog niet op de markt gebracht. Nog maar net is er een beta-versie (= TEST-versie) publiekelijk beschikbaar gesteld. Dat zijn versies die nog behoorlijk wat fouten bevatten. Die betaversies zijn dus ook niet bedoeld voor het dagelijks gebruik! Er is nog geen enkele garantie dat Windows 7 stabiel draait!

Heeft iemand hier enig idee wat beta-versies eigenlijk zijn? Ik heb nu al meerdere malen "experts" zien aanraden Windows 7 op de computer te zetten. Iedere zichzelf respecterende IT-er kan je meteen vertellen dat beta's NOOIT op productie-systemen mogen worden geïnstalleerd. Zelfs de makers van de software raden dit ten strengste af! Oftewel: beta's zijn uitsluitend te installeren als je een beetje wilt uitproberen of het allemaal goed werkt. Maar begin niet te jammeren als de boel vastloopt of andere problemen veroorzaakt!

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit klopt al een stuk beter. XP is overigens vooral opvolger van Windows 2000, sterker nog: de onderliggende techniek is vooral gebaseerd op Windows 2000. Tot aan XP had Microsoft een tweesporenbeleid: een Windows-lijn voor de zakelijke markt (Windows NT/2000) en een lijn voor de thuis-pc's (Windows 95/98/ME).
Met het uitbrengen van XP werden deze twee lijnen samengevoegd tot één besturingssysteem, waarbij de Home-editie voor thuisgebruikers wat minder functionaliteit meekreeg dan de Professional-editie, die eigenlijk vooral voor de zakelijke gebruiker bedoeld was. Maar het onderliggende systeem was (en is) hetzelfde.
Kijk voor meer info eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows

En inderdaad heb je het nu bij het rechte eind over Windows 7: de definitieve versie moet nog uitgebracht worden. Microsoft had dit in eerste instantie gepland voor 2010. De huidige snelle ontwikkelingen duiden er echter op dat men dit wel eens wat zou kunnen versnellen, wat ook niet zo gek is, omdat Vista eigenlijk wel geflopt kan worden genoemd. Dus misschien wordt het wel ergens in de tweede helft van dit jaar. Eerder verwacht ik het nog niet, want pas nu is de beta vrijgegeven. Meestal worden er eerst twee of drie beta-versies vrijgegeven, daarna één of twee release candidates en pas dan een final version. Deze final version is de versie die in de winkels komt te liggen. En daar gaan wel een paar maandjes overheen....

Dat is dus de reden dat je W7 nu nog niet kunt aanschaffen en dat je een beta-versie eigenlijk alleen maar op een systeem moet zetten om mee te experimenteren; niet geschikt voor dagelijks gebruik!

De eerste berichten over Windows 7 spreken elkaar nogal tegen. Enkele critici die eerdere testversies hebben geprobeerd melden dat het nu al behoorlijk stabiel loopt en dat het soepeler werkt dan Vista. In hoeverre deze critici door Microsoft ingehuurd/gesponsord worden is niet duidelijk. Andere critici melden dat W7 vooral heel erg lijkt op Vista en dat er eigenlijk niet veel verschil tussen zit. Maar ja, azijnpissers heb je ook overal. We zullen het nog wel zien!
Let overigens ook eens op het voorbehoud dat Microsoft zelf op hun website maakt: "The features and functionality you find in the Beta product may not appear in the final version of Windows 7."

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt hier over Windows 7 gepraat, NIET doen, het is een BETA versie die 1 week uit is, hiervoor was er een al PRE BETA versie, daarbij is het een 64 bits versie en alleen in het Engels. Gewoon XP Home gebruiken

ve
door verwijderd - Jan 9, 2009 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is ook te verkrijgen in 32 bits.

ve
door verwijderd - Jan 10, 2009 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op onderstaande link staat een topic hierover hoe je dit kan doen. In een van de berichten op dat forum zit ook weer een link naar een ander topic met nog meer uitleg.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=396379

Suc6

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 07:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ edrick3

U zei: “ Vond het zelf al een heel gedoe toen m'n computer crashte en ik noodgedwongen alles opnieuw moest installeren”.

Al dit soort erg vervelende en tijdconsumerende problemen zijn te voorkomen als je b.v. het (goedkoopste en volgens veel computerbladen het beste en gebruiksvriendelijke) programma True Image Home 2009 gebruikt.

http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Test-artikel/True-Image-Home-2009.htm

Gewoon een Image (van je werkende Windows XP/Vista-systeem) terugzetten en je Windows systeem werkt weer als vanouds! Dus je hoeft helemaal niets opnieuw te installeren! J

True Image home 2009 heeft zelf een eigen Bootloader, dus je kan je Windows-systeem ook herstellen als Windows zelf niet eens meer opstart!

Het heeft mij al een aantal malen “gered” nadat “fijne” software Windows had beschadigd.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2009 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sermo,

Bedankt voor de tip. Heb het genoemde artikel gelezen. Lijkt veel op het - gratis - Drive Image XML + PE Builder dat ik ondertussen gebruik om backups te maken. Over deze materie heb ik al eens een vraag gesteld. Zie

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=626&qid=427222

Groetjes.