lo
door lomini Jun 20, 2014 om 08:19
Computers & telefonie

Laptop

Voor mijn dochter een laptop gekocht bij Mycom. Volgens de verkoper was deze voorzien van een dvd speler. Thuis geconstateerd dat er geen dvd speler in zit. Mycom geeft toe dat zij ons verkeerd hebben voorgelicht. Voorstel Mycom Losse dvd speler leveren voor de helft van het geld. of omruilen voor een ander. Moet ik dit accepteren

5302 29 Rapporteer

ha
door haverkamp - Jun 20, 2014 om 08:35
54 Antwoorden / 1 Vragen

Tja wat wil je dan? 500Euro schadevergoeding en excuses?
Lijkt mij een meer dan redelijk voorstel.

zoekster
door zoekster - Jun 20, 2014 om 08:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt ook uw geld terug vragen. Dat mag ook. Ze kunnen immers niet leveren wat ze mondeling hebben verkocht.
Als u aan het eind van uw budget zit en het alternatief van Mycom duurder is, kunt u nog eens op het internet/ in andere winkels speuren of u ergens een laptop met dvd kunt vinden binnen uw budget.

zoekster
door zoekster - Jun 20, 2014 om 08:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Een korting op een ander model met DVD zou wel netjes zijn van Mycom.

pi
door pieterwolters - Jun 20, 2014 om 08:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Klopte de prijs wel met het geleverde? Als je de prijs voor het model met DVD speler hebt betaald maar een goedkopere hebt gekregen dan moet de winkel een andere geven. Als de prijs wel klopt voor het model wat je gekregen hebt is het een prima aanbod wat de winkel heeft gedaan. Iedereen kan zich immers vergissen, ook een verkoopmedewerker in een winkel.

gompy2
door gompy2 - Jun 20, 2014 om 08:55
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Er is in de voorlichting dus een fout gemaakt, maar als de prijs die je betaald hebt klopt met de prijs voor die laptop zonder dvdspelertje heb je niks te eisen, alleen kiezen tussen de oplossingen die zij bieden.
Heb nog wel een tip.
Kies voor een andere laptop met cd/dvd-brandertje of laat er een cd/dvd-brandertje inbouwen.
Het kost je de kop niet en je hebt er voordeel mee als je bijvoorbeeld een systeem-herstelschijf wilt branden, of überhaupt een cd of dvd wil branden, dat kan dus niet met een spelertje.

crewmember
door crewmember - Jun 20, 2014 om 09:09
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 20 jun 2014, 08:55]Er is in de voorlichting dus een fout gemaakt, maar als de prijs die je betaald hebt klopt met de prijs voor die laptop zonder dvdspelertje heb je niks te eisen, alleen kiezen tussen de oplossingen die zij bieden.
Heb nog wel een tip.
Kies voor een andere laptop met cd/dvd-brandertje of laat er een cd/dvd-brandertje inbouwen.
Het kost je de kop niet en je hebt er voordeel mee als je bijvoorbeeld een systeem-herstelschijf wilt branden, of überhaupt een cd of dvd wil branden, dat kan dus niet met een spelertje.

Ik heb nog nooit een laptop gezien waar je later nog een CD speler in kan bouwen.
Dus laten inbouwen lijkt me sterk.

En er bestaan vrijwel geen externe CD spelers meer. Het zijn allemaal branders, hier kan je gewoon een herstelschijf mee maken. Hoewel me dit niet nodig lijkt, ik neem aan dat er een herstekpartitie op de harde schijf staat.

@TS:
Je ben verkeerd voorgelicht, dit is jammer maar Mycom biedt gelukkig goede oplossingen.
Je hebt als consument zelf ook de plicht jezelf te informeren, mycom hoeft hierdoor eigenlijk helemaal niks te doen.

Je kan antuurlijk altijd nog eens proberen je geld terug te krijgen en waarschijnlijk gaan ze daarin mee uit coulance. Maar ze moeten niks.

zoekster
door zoekster - Jun 20, 2014 om 09:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 20 jun 2014, 09:09]

Je kan natuurlijk altijd nog eens proberen je geld terug te krijgen en waarschijnlijk gaan ze daarin mee uit coulance. Maar ze moeten niks.
Ja, dat moeten ze wel. Als je een product hebt gekocht dat niet conform de afspraken is dan heb je recht op kosteloos herstel of kosteloze vervanging van het product zodat het wel conform is.
Wat er door een verkoper wordt medegedeeld hoort ook bij de conformiteit van een product.

Kan er niet kosteloos worden vervangen of hersteld, dan heeft de koper recht op geld terug.

art 7:17 lid 2 BW

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

@crewmember, de stelligheid waarmee je beweert dat de vraagsteller geen recht heeft op geld terug verbaast me.

pi
door pieterwolters - Jun 20, 2014 om 09:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 20 jun 2014, 08:55]
Kies voor een andere laptop met cd/dvd-brandertje of laat er een cd/dvd-brandertje inbouwen.

Of neem de stap en vergeet prehistorische media als cd en dvd. Nergens meer voor nodig tegenwoordig.

mahadma
door mahadma - Jun 20, 2014 om 09:38
11556 Antwoorden / 51 Vragen

Je koopt voor € 33,99 een nieuwe cd/dvd brander. Laat ze die gratis geven, klaar. Wat er niet in zit kan ook niet kapot. En hoe vaak gebruik je de cd/dvd brander speler? Dit voorstellen en als dat oke is, lekker verder leven.

crewmember
door crewmember - Jun 20, 2014 om 09:43
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 20 jun 2014, 09:19][quote=crewmember schreef op vrijdag 20 jun 2014, 09:09]

Je kan natuurlijk altijd nog eens proberen je geld terug te krijgen en waarschijnlijk gaan ze daarin mee uit coulance. Maar ze moeten niks.
Ja, dat moeten ze wel. Als je een product hebt gekocht dat niet conform de afspraken is dan heb je recht op kosteloos herstel of kosteloze vervanging van het product zodat het wel conform is.
Wat er door een verkoper wordt medegedeeld hoort ook bij de conformiteit van een product.

Kan er niet kosteloos worden vervangen of hersteld, dan heeft de koper recht op geld terug.

art 7:17 lid 2 BW

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

@crewmember, de stelligheid waarmee je beweert dat de vraagsteller geen recht heeft op geld terug verbaast me.

Dat komt omdat in de tijd dat ik naast mijn studie verkoper was dit in ons handboek stond. Dat de consument zelf informatieplicht heeft maar wij in zulke gevallen als service bedrijf alsnog vervanging regelen.

Ik heb ook gezocht op consuwijzer maar kon hier niks over vinden.
EN nu natuurlijk binnen 3 klikken wel:

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-afwijkend-product

Ik neem mijn woorden terug. Excuus.

zoekster
door zoekster - Jun 20, 2014 om 09:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er is wel een zekere onderzoeksplicht bij de koper, maar die is vrij beperkt en zeker bij nieuwe producten overlapt de informatieplicht van de verkoper dit bij verre. Vooral als de verkoper een eigenschap garandeert, moet je er als koper vanuit kunnen gaan dat het klopt.

Maar goed, altijd respect voor een mens die hand in eigen boezem steekt ;-)

edrick3
door edrick3 - Jun 20, 2014 om 10:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lomini,

Vervelend natuurlijk, maar nou ook weer geen ramp.
Zou omruilen voor eentje mét speler.
Prijsverschil delen.

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Jun 20, 2014 om 10:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Moet ik dit accepteren"

Wat zie je was als alternatief dan? Zoals aangegeven zou er alleen een derde optie moeten zijn om de laptop tegen geld terug in te leveren. Persoonlijk vraag ook ik me af waarom je nog een dvd in een laptop wil hebben, dan is een externe eigenlijk best handig.

ltmvz
door ltmvz - Jun 20, 2014 om 11:09
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 20 jun 2014, 09:28]Of neem de stap en vergeet prehistorische media als cd en dvd. Nergens meer voor nodig tegenwoordig.
U bent uw tijd wel èrg ver vooruit. Het is toch nog steeds zeer gebruikelijk om bijvoorbeeld een CD te rippen?

Hoe moet dat als je geen DVD-speler in je computer hebt? (En verder ook geen CD-speler of zo.)

alfatrion
door alfatrion - Jun 20, 2014 om 11:37
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals Zoekster ook al aangaf heb je gewoon recht op je geld terug. Maar een losse speler heeft zo zijn voordelen. En een korting van 50% is niet gek.

De onderzoeksplicht bij een aankoop van nieuwe producten is inderdaad erg klein. Daar komt nog eens bij je mag vertrouwen op de mededelingen van de verkoper.

alfatrion
door alfatrion - Jun 20, 2014 om 11:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 20 jun 2014, 09:28]Of neem de stap en vergeet prehistorische media als cd en dvd. Nergens meer voor nodig tegenwoordig.
Maar dan zou gaan voor het recht op prijsvermindering. Vijfentwintig euro terug of zo iets.

mo
door mof - Jun 20, 2014 om 12:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de verkeerde voorlichting inderdaad wordt erkend dan is de koopovereenkomst ongeldig te verklaren. Het gaat niet om een defect apparaat dus u hoeft niet een gelijkwaardig vervangend product te accepteren. Dat kan ook niet want in een gelijkwaardig product zou ook geen dvd zitten. Een externe drive hoeft u sowieso niet te accepteren. U heeft gekozen voor een interne drive.

Of het een vergissing of moedwillige verkeerde voorlichting betreft is verder irrelevant. De koopovereenkomst is ongeldig en moet worden teruggedraaid.

gompy2
door gompy2 - Jun 20, 2014 om 13:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 20 jun 2014, 09:09]
Ik heb nog nooit een laptop gezien waar je later nog een CD speler in kan bouwen.
Dus laten inbouwen lijkt me sterk.

En er bestaan vrijwel geen externe CD spelers meer. Het zijn allemaal branders, hier kan je gewoon een herstelschijf mee maken. Hoewel me dit niet nodig lijkt, ik neem aan dat er een herstekpartitie op de harde schijf staat.

@TS:
Je ben verkeerd voorgelicht, dit is jammer maar Mycom biedt gelukkig goede oplossingen.
Je hebt als consument zelf ook de plicht jezelf te informeren, mycom hoeft hierdoor eigenlijk helemaal niks te doen.

Je kan antuurlijk altijd nog eens proberen je geld terug te krijgen en waarschijnlijk gaan ze daarin mee uit coulance. Maar ze moeten niks.
Bij bepaalde merken kun je een plastic plaatje uit de zijkant van de laptop behuizing drukken en in die ruimte kun je een framepje monteren als er van fabriek uit niets in zit.
Dat weet een verkoper over het algemeen niet.
In dit framepje wordt dan zo de optical drive ingeschoven, gemonteerd en aangesloten, maar of het in geval van TS zo is weet ik niet, verder geen info over welk merk/type laptop.

Hoezo als consument zelf ook de plicht jezelf te informeren?
TS komt bij de balie, vertelt wat zij/hij wat er wordt gezocht, er wordt advies gegeven en er wordt een doos over de toonbank geschoven.
TS komt thuis in de veronderstelling dat het product wat ze toegeschoven heeft gekregen is wat er werd geadviseerd en blijkt niet zo te zijn.
Het is geen Marktplaats hoor!

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 20 jun 2014, 09:28]
Of neem de stap en vergeet prehistorische media als cd en dvd. Nergens meer voor nodig tegenwoordig.
Verbaas me steeds meer over de beperking van jouw denkraam.
Kun je zelf niet bedenken wat men met een brandertje zou kunnen doen, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen, die bijvoorbeeld iets op een dvd-speler bij hun TV willen afspelen?
Dat kunnen vakantiefilms zijn, fotoseries enz enz
Een kopie van een cd of dvd die je hebt..
Voorbeelden legio dus..

bestespellen
door bestespellen - Jun 20, 2014 om 14:13
46 Antwoorden / 13 Vragen

Pfoe, DVD branden, hoeveel jaar zou dat wel niet geleden zijn...

CD/DVD-branders zijn stilaan uit alle laptops aan het verdwijnen. Mocht u geen behoefte hebben aan het branden/bekijken van een DVD onderweg, dan zou ik voor de externe DVD-brander gaan. Deze kunt u dan ook gewoon nog bij uw volgende laptop gebruiken. Voor 15 euro ipv 30 euro heeft u dan een prima deal.

gompy2
door gompy2 - Jun 20, 2014 om 15:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bestespellen schreef op vrijdag 20 jun 2014, 14:13]Pfoe, DVD branden, hoeveel jaar zou dat wel niet geleden zijn...

CD/DVD-branders zijn stilaan uit alle laptops aan het verdwijnen.
Dat men een bepaald denkbeeld heeft wil nog niet zeggen dat de hele wereld er zo over denkt.
Gezien het aantal is het aanbod apparaten met optische drive ruim in de meerderheid.
Ik begrijp echt niet dat als men ergens een bewering dumpt, eerst niet even gaat verifiëren of het wel zo is wat men roeptoetert..
Google verteld je alles, echt waar.

Bij de onderstaande link vind men een zoekopdracht naar laptops, gedaan bij Kieskeurig.
Dit zijn relatief vrij recente laptops.
Van de 1216 (twaalfhonderd-en-zestien) getoonde modellen hebben er 719 (zevenhonderd-en-negentien) een brander, en welke vorm dan ook.
497 (vierhonderd-zeven-en-negentig) daarvan hebben geen optische drive, om wat voor reden dan ook, vaak uit kostenoverweging.

Onderstaande link even in zijn geheel kopiëren en plakken in de browser.
Een link maken op de reguliere manier werkt niet zoals ik wil.

http://www.kieskeurig.nl/zoeken/index.html?q=laptop#page=1&sort=&order=&q=laptop&rq=&ps=48&pcode=notebook&qcode=laptop&min_default=229&max_default=3455&min=229&max=3455&bs[f72002]=open&f72002[]=115856&f72002[]=115858&f72002[]=115861&view=list

vr1944
door vr1944 - Jun 20, 2014 om 16:05
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een gezeur om niets .Een mooie dunne geen voeding meer nodig hebbende Externe Cdrom van Samsung kost 30 euro bij Mycom dus moet er 15 euro. bijbetaald worden . Als je mazzel hebt zit er Cyberlink software bij om Dvd's af te spelen en te branden. .Als je tv hem ondersteund kun de speler ook daar op aansluiten.

labren
door labren - Jun 20, 2014 om 23:56
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kijkt toch wat je koopt ??? als ik iets koopt kijk ik het na en haal het uit de doos ???

wimmi20
door wimmi20 - Jun 21, 2014 om 01:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een vraag met voor mij een vraagteken.
Zat er wel een cd speler in de laptop ?
Dan is dat al langere tijd toch ook een dvd speler ?
En als ik ff nadenk : laptops zonder dvd speler, bestaan die wel ?
Daar krijg ik vast wel een zeer deskundig antwoord op.
Onderzoekplicht bij een nieuwe laptop slaat nergens op.
Als je een nieuwe auto koopt ga je er toch ook niet onder liggen om te kijken of de uitlaat er wel zit ?
Je gaat af op wat de verkoper vertelt.
En klopt dat niet, dan maak je de koop ongedaan.
Ik zou ook niet een externe dvd speler bij mijn laptop willen.
Lekker portable, want daar koop je tenslotte een laptop voor.

door 1953 - Jun 21, 2014 om 03:58
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U had zich van te voren moeten vergewissen van de specificaties van het te aankopen product, nam aan dat u naar dit specifiek product zocht.

Sprake zou kunnen zijn van dwaling en/of misleiding, dit naar gelang in geding zijnde productspecificaties specifiek wel dan wel niet vermeld en zo mogelijk afwijkend bij de verkopende partij,

wimmi20
door wimmi20 - Jun 21, 2014 om 04:30
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat is dit nou voor een onzin antwoord.
Vraagsteller zegt toch dat de verkoper had gezegd dat er een dvd speler inzit ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

=1953 schreef op zaterdag 21 jun 2014, 03:58: U had zich van te voren moeten vergewissen van de specificaties van het te aankopen product, nam aan dat u naar dit specifiek product zocht.

forever-nl
door forever-nl - Jun 21, 2014 om 05:35
400 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 21 jun 2014, 01:45]Een vraag met voor mij een vraagteken. Zat er wel een cd speler in de laptop? Dan is dat al langere tijd toch ook een dvd speler?
Dat klopt, laptops met een optische drive die alleen cd's aan kan zul je niet meer tegenkomen in het wild. Het is ofwel een cd/dvd combo drive die zowel kan lezen als schrijven of zelfs een combo drive die ook nog blu-ray discs aan kan en die soms zelfs kan branden (maar dan kijk je tegen de duurdere modellen aan).

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 21 jun 2014, 01:45]En als ik ff nadenk: laptops zonder dvd speler, bestaan die wel? Daar krijg ik vast wel een zeer deskundig antwoord op.
Ja die bestaan zeker.

Netbooks die enige jaren geleden vrij populair waren, omdat ze compact en goedkoop waren, hadden in de regel geen optische drive. Recenter zijn er ultrabooks op de markt gekomen, deze zijn ook erg dun en hebben dus geen optische drive maar in vergelijking met netbooks flink aan de prijs.

Ook 'normale' laptops zonder optische drive zie je steeds vaker, in de regel is het wel mogelijk er één in te bouwen of er een extra harde schijf of solid state disk in te zetten aan de zijkant.

De reden voor fabrikanten om ook bij 'normale' laptops regelmatig geen optische drive in te bouwen terwijl dit wel kan is lijkt mij om op kosten te besparen waar consumenten vaak nog maar weinig met CD's en DVD's doen.

Als je bijna nooit een DVD afspeelt en er (dus) geen optische drive voor hebt, en dit toch een keer wilt, kun je een draagbare DVD speler gebruiken en deze via USB aansluiten. Geen optische drive en ook geen draagbare optische drive is ook geen probleem, het is niet heel erg moeilijk om een USB stick te gebruiken met de data van een CD of DVD er op die de laptop ook als disc zal herkennen.

forever-nl
door forever-nl - Jun 21, 2014 om 05:53
400 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=lomini schreef op vrijdag 20 jun 2014, 08:19]Voor mijn dochter een laptop gekocht bij Mycom. Volgens de verkoper was deze voorzien van een dvd speler. Thuis geconstateerd dat er geen dvd speler in zit. Mycom geeft toe dat zij ons verkeerd hebben voorgelicht. Voorstel Mycom Losse dvd speler leveren voor de helft van het geld. of omruilen voor een ander. Moet ik dit accepteren
Misschien is het handig als u aangeeft om welk model het gaat en wat het heeft gekost.

U heeft de mogelijkheid de koop te ontbinden, en als er zo'n grove fout is gemaakt ga ik een beetje twijfelen aan de deskundigheid van de verkoper. Ook informatie over het gebruik van de laptop is handig. Is bijvoorbeeld een lange accuduur belangrijk, moet hij zo licht mogelijk zijn, gaan er (zware) games op gespeeld worden?

Ik ben ook benieuwd welke inbouw optische drive zij u aanbieden tegen welke prijs, deze zijn al verkrijgbaar via internet vanaf 20 euro dus het kan amper een dealbreaker zijn met de helft (10 euro) korting op een laptop die mogelijke enkele honderden euro's heeft gekost.

ltmvz
door ltmvz - Jun 21, 2014 om 08:27
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=forever-nl schreef op zaterdag 21 jun 2014, 05:35]Ook 'normale' laptops zonder optische drive zie je steeds vaker, in de regel is het wel mogelijk er één in te bouwen of er een extra harde schijf of solid state disk in te zetten aan de zijkant.

De reden voor fabrikanten om ook bij 'normale' laptops regelmatig geen optische drive in te bouwen terwijl dit wel kan is lijkt mij om op kosten te besparen waar consumenten vaak nog maar weinig met CD's en DVD's doen.
Helemaal zeker weet ik het niet, maar volgens mij heeft het te maken met Windows 8: Windows 8.1 en Windows 8.1 Pro worden geleverd zonder de mogelijkheid om dvd-films af te spelen.

forever-nl
door forever-nl - Jun 21, 2014 om 08:52
400 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=ltmvz schreef op zaterdag 21 jun 2014, 08:27][quote=forever-nl schreef op zaterdag 21 jun 2014, 05:35]Ook 'normale' laptops zonder optische drive zie je steeds vaker, in de regel is het wel mogelijk er één in te bouwen of er een extra harde schijf of solid state disk in te zetten aan de zijkant.

De reden voor fabrikanten om ook bij 'normale' laptops regelmatig geen optische drive in te bouwen terwijl dit wel kan is lijkt mij om op kosten te besparen waar consumenten vaak nog maar weinig met CD's en DVD's doen.
Helemaal zeker weet ik het niet, maar volgens mij heeft het te maken met Windows 8: Windows 8.1 en Windows 8.1 Pro worden geleverd zonder de mogelijkheid om dvd-films af te spelen.
Moet in dezelfde hoek gezocht, het in onbruik raken van DVD's.

Fabrikanten laten hierdoor regelmatig de DVD speler weg, en Microsoft kiest ervoor niet standaard meer licenties voor codecs mee te leveren (centenkwestie vermoedelijk).

De meeste laptop fabrikanten leveren zelf software mee van bijvoorbeeld Nero met een licentie van een jaar. En wat ook altijd kan is bijvoorbeeld VLC of XMBC installeren.