justmeagain
door justmeagain Sep 8, 2021 om 21:57
Computers & telefonie
Laptop staat vast

Beste allemaal.

Mijn dochter stuurt me net deze afbeelding van haar laptop scherm. Het is een half jaar oude Lenovo met een i7 en 32 GB geheugen, voorzien van 2 SSD's.

Volledig uitzetten met on/off werkt niet en ze kan er niets mee. De laptop heeft een multiboot win 10/Linux.

Het meest frappante is dat ze letterlijk vanmiddag op de UvA was, ze doet een informatica opleiding en dat geen van de klasgenoten of leraren haar kan helpen.

Ik ben bekend met win10 maar totaal niet met Linux.

6482 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2021 om 21:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stekker uit het stopcontact, batterij eruit. Even wachten, batterij er in, herstarten.

Gr
door Grunn1 Sep 9, 2021 om 09:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zoiets zou iemand die informatica studeert toch ook wel moeten weten.

Donuts
door Donuts Sep 9, 2021 om 12:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@grunn1: tuurlijk. Het is ook nog maar de vraag of de batterij er uit te halen is.

Ag
door Agamemnon Sep 9, 2021 om 17:14
82 Antwoorden / 7 Vragen

Als de batterij er niet uit te halen is, zit er vast een resetgaatje aan de onderkant om de batterij even te ontkoppelen.

Als de aan/uit knop niet gewoon werkt, deze 10-15 seconden ingedrukt houden, werkt volgens mij ook altijd.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2021 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een laptop waar je de batterij niet kunt uithalen?

Ag
door Agamemnon Sep 9, 2021 om 19:49
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja die bestaan. Niet op de gebruikelijke manier, misschien wel door een techneut als hij daar de nodige tijd aan besteed om de body open te maken. Zelfde geldt voor vervangen van de harde schijf. Vroeger zat daar een luikje, nu niet meer. Met bv. HP laptops ben je daar 1 uur zoet mee om de body open te wrikken. Zie demo filmpjes op Youtube.

rj
door rjw Sep 10, 2021 om 08:39
3276 Antwoorden / 5 Vragen

@tijger: vrijwel alle laptops die de laatste jaren zijn verkocht hebben geen batterijklepje meer. Om logische redenen. Die dingen gingen na korte tijd rammelen, of palletjes braken af waardoor je het met tape moest vastzetten.

sira
door sira - Sep 8, 2021 om 22:13
2357 Antwoorden / 24 Vragen

Wat gek dat de aan/uit knop ook niet werkt. Heeft ze deze wel ingedrukt gehouden?

Ze zit nu in een DOS-scherm, ik heb nog wel dit gevonden, hier staan commando's in om de laptop uit te schakelen of om op te starten: klik hier

justmeagain
door justmeagain - Sep 8, 2021 om 22:19
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dochterlief kwam net thuis. Laptop inmiddels volledig leeg want in gebruik sinds vanmorgen

Lader erop en opstarten en sluiten zoals het hoort. Probleem dus vanzelf opgelost.

Maar mocht iemand me toch iets wijzer kan maken aangaande de meldingen dan hoor ik dat graag.

tijger1
door tijger1 Sep 9, 2021 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@just

Ik heb totaal geen verstand van computers enzovoort, maar een enkele keer gebeurt dat ook met mijn laptop en ook mijn I-pad, volgens mij zonder enige aanleiding. En toen ik daar de eerste keer hulp bij gevraagd had, kreeg ik ook dat advies voor mijn laptop. Bij mijn I-pad uiteraard alleen helemaal uitzetten.

En het probleem was verholpen.

Maar fijn dat het weer in orde is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 11, 2021 om 11:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb bij meerdere laptops gehad die vastliepen,  Accu leeg  of bijna leeg en doen niets meer.

Alleen laden  en  alles doet het weer.

Je moet de Accu leeg waarschuwing wel hoog genoeg zetten,  20% is altijd goed, de zware accu MacBook kan ook 15% hebben en  dan nog niet uit,  kun je  rustig de lader aansluiten.

Deze storing is niet Windows 10,  Linux Ubuntu of  Macbook geboden maar  is voor elke laptop hetzelfde.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 8, 2021 om 23:06
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Er zijn hier vaker klachten geweest over Lenovo laptops, klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/defecte-lenovo-laptop-1?id=602575

Ik raad u aan om een mooie Apple  MacBook Pro cadeau te doen voor uw dochter......;<))

justmeagain
door justmeagain Sep 9, 2021 om 00:13
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een Apple laptop mag niet eens worden gebruikr voor deze opleiding. De UvA raadt dat met klem af.

Van ieder merk laptop zijn klachten te vinden.  De klacht is inmiddels ook opgelost. Dus geen probleem met de Lenovo, puur een hick-up.

Ik kan werkelijk honderden klachten over dure Apple laptops.vinden.

Ook grappig want mijn buurman werkt voor de politie bij het high-tech crime team.
De meeste collega's hebben een Thinkpad van Lenovo, dat zal vast niet zijn omdat ze slecht zijn. Uw link verwijst naar één klacht!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 9, 2021 om 02:42
1778 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Wat vreemd, dat een MacBook Pro wordt afgeraden op de UVA informatica opleiding.....

Ik heb juist gekozen voor een Apple laptop op aanraden van studenten: volgens hen zat er een sterkere WiFi ontvangst op en dat klopt.

Mijn 2e laptop was een Samsung en daar had ik al snel spijt van, vanwege de zwakkere WiFi ontvangst.

Ik heb een tablet van Lenovo gehad : na een jaar ging hij niet meer aan en heb ik hem weggegooid.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 9, 2021 om 02:55
1778 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Toch nog even de site gechecked van de informatica opleiding van de UVA: een Apple computer mag wel, maar wordt afgeraden omdat ze (UVA) geen "ondersteuning" kunnen bieden....

Het lijkt wel alsof ze bij de UVA Apple boycotten.....

Lees maar de link :

https://www.uva.nl/programmas/bachelors/informatica/collegegeld-en-kosten/studiekosten.html

ne
door neodutchio Sep 9, 2021 om 08:16
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Een laptop adviseren niet vanwege de functionaliteit, de snelheid of de mogelijkheden, maar vanwege de WiFi ontvangst, het moet niet gekker worden.

Er zijn ook klachten te vinden over het forum van Kassa, ik raad u aan om naar een ander forum te gaan. Sorry Amsterdammer, maar dat is net zo'n dooddoener. En ik heb ook klachten gehoord over wonen in Amsterdam, vooral snel gaan verhuizen daar.

Gr
door Grunn1 Sep 9, 2021 om 09:01
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat een kul reactie zeg. Een Macbook pro kopen die minstens drie keer zo duur omdat de wifi ontvangst beter zou zijn. Werkelijk de meest onzinnige reactie die ik ook heb gezien.
Kan je eens een foto van die Macbook pro plaatsen waarop is te zien dat de wifi ontvangst beter is.

ne
door neodutchio Sep 9, 2021 om 09:02
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Kunt u ook een foto van de WiFi maken om te zien dat er ook echt WiFi is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 9, 2021 om 10:58
1778 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Laat me raden : u heeft zeker een top "bedrijfslaptop", waarvan u de naam niet mag noemen...... ;<))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 9, 2021 om 11:00
1778 Antwoorden / 31 Vragen

@Grunn1,

Ik praat uit eigen ervaring.

Ik krijg het gevoel, dat die docenten op de UVA niet willen, dat hun studenten betere computers hebben......

gerbera
door gerbera Sep 9, 2021 om 11:54
7369 Antwoorden / 14 Vragen

@GA, opnieuw gaat u weer een discussie aan over een merk laptop, wat totaal niet relevant is, dit terwijl de vraag toch heel simpel is. Het systeem is vastgelopen en hoe los ik dat op. En wat dat gevoel van u betreft lezen is ook een vak er wordt  nergens gesproken over computermerken;

Let op: in principe zijn alle besturingssystemen (Windows, macOS, Linux) te gebruiken, maar houd er rekening mee dat de meeste studenten Windows zullen gebruiken. Met een ander besturingssystemen is er mogelijk meer uitzoekwerk nodig. Sommige vakken kunnen software gebruiken die alleen onder Windows draait; de faculteit biedt de nodige software en licenties om hiervoor Windows in een virtuele machine te draaien. Als je een Mac gebruiker bent, moet je laptop minimaal beschikken over het besturingssysteem OSX 10.9 (Mavericks).

ne
door neodutchio Sep 9, 2021 om 12:18
5163 Antwoorden / 12 Vragen

@GB, helaas, ik heb tegen mijn zin zakelijk een Ipad. Waar we overigens regelmatig problemen mee hebben omdat vele afgeschermde sites niet werken met Apple. Privé heb ik een simpele goedkope laptop die alles kan en doet wat ik verwacht en nodig heb. Ik zal die nooit gaan vervangen voor een appel omdat de WiFi beter zou ontvangen.

Donuts
door Donuts Sep 9, 2021 om 12:23
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik adviseer ook een Macbook....

rj
door rjw Sep 10, 2021 om 08:03
3276 Antwoorden / 5 Vragen

Dat een Apple niet mag worden gebruikt zegt vooral een hoop over de UvA. Toen ik ruim 30 jaar geleden afstudeerde als informaticus moest hard- en software al decoupled zijn. Daarnaast kan alles wat met Windows of Linux kan ook met macOS. En zeker bij een universitaire informatica opleiding is het platform totaal ondergeschikt. Voor veel vakken is een computer helemaal niet nodig.

john devries
door john devries Sep 11, 2021 om 11:18
219 Antwoorden / Vragen

Of je windows of Mac PC koopt maakt niet veel. In beide apparaten zitten de zelfde meest Chinese componenten . Het enige verschil is dat Apple bijna 2x zoveel vraagt voor PC als zijn windows broertje met dezelfde configuratie. Het grote verschil is de besturing van beide systemen.Ik gebruik beide systemen en mijn voorkeur gaat uit naar windows omdat daar veel meer goedkope software voor gemaakt wordt en meer bruikbare funktie heeft. @GEBOREN AMSTERDAMMER Op het moment dat je schrijft dat je laptop na een jaar weggegooid hebt omdat ie niet meer opstart krijg ik het idee dat je maar wat zwamt.Nooit van garantie gehoord ?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 11, 2021 om 12:15
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte John de Vries,

U leest niet goed : ik heb mijn Lenovo tablet weggegooid uit frustratie omdat ik geen zin had om bij Mediamarkt aan te kloppen voor garantie.

Ik praat uit ervaring : een MacBook is qua besturingssysteem makkelijker in gebruik en heeft een goede WiFi ontvangst.

Ik heb ook een IPhone gehad en deze had ook een betere WiFi ontvangst dan een Android toestel.

Ik geef u wel gelijk, dat bijvoorbeeld bij een IPhone je niet zomaar een foto  of MP3 muziekje kunt sturen via Bluetooth.
Daarom geef ik de voorkeur aan een Android toestel.

Maar qua laptops zijn die van Apple gewoon beter.

va
door vanlotjegetikt - Sep 9, 2021 om 07:55
809 Antwoorden / Vragen

Hier wordt een vervangende/nieuwe laptop besproken.
https://radar.avrotros.nl/forum/computers-f37/advies-gevraagd-over-laptop-t197443.html

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2021 om 09:28
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Kent uw dochter deze info: https://hardwaretips.nl/laptop-loopt-vast/ waarin oorzaken en oplossingen worden genoemd waaronder:  (Het eerste dat ik nu noem is ook wat ik doe indien zo heel af en toe mijn laptop (geen lenovo) vastloopt.

Stekker uit contact, batterij er even uit en dan opnieuw aansluiten. Als de tips geen soulaas bieden is het m.i. dan toch een kwestie om de verkoper hierover te benaderen op basis van de wettelijke consumenbeschermingsregeling. De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product. Als de software die u noemt geleverd is door een andere dan de verkoper van de laptop kan dat een probleem opleveren indien inderdaad de software dan het probleem zou zijn. Op basis van uw vraag: zijn de 6 maanden na aankoop verstreken, dan dient uw dochter te bewijzen dat de oorzaak niet bij haar ligt.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

Wilt u laten weten wanneer alles weer ok is?

Donuts
door Donuts Sep 9, 2021 om 11:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wilt u laten weten wanneer alles weer ok is? Ja, dat heeft hij dus allang gedaan! Je antwoord is totaal overbodig.

mi
door miennaamishaaz - Sep 9, 2021 om 11:52
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zijn dat er een defect zit in de Multi-boot-sequence

Wat ik uw dochter aanraad is:

1 maak een Linux boot stick.
2 start up in die linux stick.
2.1 indien dit niet gaat forceer via de bios dat de usb stick als boot stick wordt gebruikt.
3 zet alle bestanden over op een losse harde schijf.
4 controleer of er geen belangrijke bestanden missen
waarschuwing bij een volledig clean install verlies je alle bestanden.
5 Do een volledige clean install van zowel windows als Linux.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 9, 2021 om 12:11
2088 Antwoorden / Vragen

Dat is wel een hele forse ingreep, lees een boel werk, voor één storing.  Dat kan altijd nog,

brui0929_20654
door brui0929_20654 - Sep 10, 2021 om 06:17
98 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een dualboot verschijnt een menu 1 Windows 2 Linux. Als u Windows wilt opstarten kies 1 als u Linux wilt opstarten kies.
de laptop werkt verder goed. Om de dualboot ongedaan te maken installeer Windows opnieuw met behulp van de functie toetsen.

gerbera
door gerbera Sep 11, 2021 om 11:24
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Was op 8 september al opgelost

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 11, 2021 om 11:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als een accu onder bepaald niveau komt zal elke Laptop of Tablet afsluiten ter voorkoming schade.

Pas na enige tijd laden  is een herstart weer mogelijk en werkte deze meestal gewoon weer.

Als je waarschuwing Accu leeg kreeg,  eerder aansluiten en minder lang doorgaan.

Windows, Linux of Apple maakte niets uit,  gewoon een beveiliging tegen accu schade tegen Diep ontladen!

Na lader aansluiten dus ½ uurtje koffie of zo zuipen en dan herstart, niet eerder!

newmikey
door newmikey - Sep 11, 2021 om 12:17
830 Antwoorden / 0 Vragen

De oorzaak staat ongeveer midden in het scherm: "failed to remount '/' read-only: Device or resource busy" en is inderdaad terug te voeren op een ontladen accu.

Als Linux opstart, doet het dat vanuit een vrij minimale bootloader - een heel klein bestandje op een aparte partitie - die in zijn geheel in het werkgeheugen geladen wordt (net als bij Windows, OSX en elk ander besturingssysteem) en de initiele taken van het opstarten op zich neemt en dan op een gegeven moment de controle afgeeft aan het geinstalleerde systeem op de werkpartitie van de harde schijf. Dat afgeven lukt hier niet - blijkbaar kost het inlezen van zo veel data van de SSD te veel stroom die de accu niet meer kan leveren. Gevolg: de schijf koppelt niet volledig en de hand-off aan het geinstalleerde systeem lukt niet.

'/' in Linux is het zogenaamde root device, de basis harde schijfpartitie waar ondermeer alle systeembestanden op staan die benodigd zijn om het besturingssysteem te starten. Als root niet aangekoppeld kan worden, kan de kernel niet gevonden worden en kan systemd (de taakbeheerder) geen diensten starten. Het opstarten mislukt dan faliekant.

Dat er na opladen gewoon weer doorgestart kan worden is ook op bovenstaande terug te voeren: aangezien de root partitie nooit is geladen, zijn er ook géén bestanden beschadigd ("gecorrumpeerd") - zie het als een soort extra beveiliging.