jo
door john1948 Mar 15, 2014 om 16:41
Computers & telefonie

Linux beveiligen ?

Binnenkort ga ik over van Windows XP naar Linux, nu wordt beweerd dat je dan geen virusscanner meer nodig hebt. Klopt dat ?

1118 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2014 om 17:22
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk eens hier; https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Normaliter bestaat bij Linux geen gevaar maar uiteindelijk weet je nooit wanneer de een of andere 'slimmerik' ook bij Linux gaat 'stoeien'.

edrick3
door edrick3 - Mar 15, 2014 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo john1948,

Lees hier ter info.

Met vr.gr.

pi
door pieterwolters - Mar 15, 2014 om 17:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang je niet als "root" ingelogd blijft is Linux in de basis veel veiliger dan Windows. Bij Windows is veiligheid later toegevoegd, terwijl Linux de Unix architectuur volgt waarbij al vanaf de allereerste ontwikkeling in de jaren 60 aan beveiliging is gedacht. Maar zodra er malware voor Linux is, en je installeert het vrolijk zonder na te denken, dan kan natuurlijk ook een Linux machine besmet raken.

jo
door john1948 - Mar 15, 2014 om 19:05
13 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor de reacties met name het "verhaal" via Edrick3 is erg verhelderend !

edrick3
door edrick3 - Mar 15, 2014 om 20:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@john1948,

Graag gedaan.

Met vr.gr/

edrick3
door edrick3 - Mar 15, 2014 om 20:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@john1948,

.....het "verhaal" via Edrick3 is erg verhelderend !.....
Overigens: De link van gerritaltena verwijst naar dezelfde info.

Met vr.gr.

jo
door john1948 - Mar 15, 2014 om 23:13
13 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zaterdag 15 mrt 2014, 17:22]Kijk eens hier; https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Normaliter bestaat bij Linux geen gevaar maar uiteindelijk weet je nooit wanneer de een of andere 'slimmerik' ook bij Linux gaat 'stoeien'.

Sorry Gerrit, ik had over de link heen gelezen, nogmaals bedankt !

crewmember
door crewmember - Mar 17, 2014 om 12:25
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het idee achter Linux is dat de sourcecode openbaar is. Hierdoor kan iedereen dus fouten en beveiligings-lekken opsporen en dichten die dan in de volgende release komen.

Hierdoor is het echter ook makkelijker om deze beveiligings-lekken te vinden.

Echter door bovenstaande reden, en de redelijke impopulariteit van Linux. Tezamen met het feit dat Linux gebruikt wordt door de meestal iets meer pc Savy mensen. Is het niet een heel interessant doelwit voor malware en virussen.

jo
door john1948 - Mar 21, 2014 om 18:05
13 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 17 mrt 2014, 12:25]Het idee achter Linux is dat de sourcecode openbaar is. Hierdoor kan iedereen dus fouten en beveiligings-lekken opsporen en dichten die dan in de volgende release komen.

Hierdoor is het echter ook makkelijker om deze beveiligings-lekken te vinden.

Echter door bovenstaande reden, en de redelijke impopulariteit van Linux. Tezamen met het feit dat Linux gebruikt wordt door de meestal iets meer pc Savy mensen. Is het niet een heel interessant doelwit voor malware en virussen.

jo
door john1948 - Mar 21, 2014 om 18:08
13 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 17 mrt 2014, 12:25]Het idee achter Linux is dat de sourcecode openbaar is. Hierdoor kan iedereen dus fouten en beveiligings-lekken opsporen en dichten die dan in de volgende release komen.

Hierdoor is het echter ook makkelijker om deze beveiligings-lekken te vinden.

Echter door bovenstaande reden, en de redelijke impopulariteit van Linux. Tezamen met het feit dat Linux gebruikt wordt door de meestal iets meer pc Savy mensen. Is het niet een heel interessant doelwit voor malware en virussen.

Is het dan toch voor alle zekerheid i.v.m. internetbankieren niet aan te bevelen een virusscanner te installeren ?

crewmember
door crewmember - Mar 24, 2014 om 09:33
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=john1948 schreef op vrijdag 21 mrt 2014, 18:08][quote=crewmember schreef op maandag 17 mrt 2014, 12:25]Het idee achter Linux is dat de sourcecode openbaar is. Hierdoor kan iedereen dus fouten en beveiligings-lekken opsporen en dichten die dan in de volgende release komen.

Hierdoor is het echter ook makkelijker om deze beveiligings-lekken te vinden.

Echter door bovenstaande reden, en de redelijke impopulariteit van Linux. Tezamen met het feit dat Linux gebruikt wordt door de meestal iets meer pc Savy mensen. Is het niet een heel interessant doelwit voor malware en virussen.

Is het dan toch voor alle zekerheid i.v.m. internetbankieren niet aan te bevelen een virusscanner te installeren ?

Ja, er is geen reden om het niet te doen. Linux heeft nu nog wel een verminderde kans op beveiligingslekken en is sowieso een minder populair doelwit, maar daarbij blijft wel het feit dat het bij elk besturingssysteem (ook Mac en telefoons) helaas nodig is om een virusscanner te hebben.
Voor Linux hoor ik goede dingen over Bitdefender.

jo
door john1948 - Mar 24, 2014 om 09:50
13 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt Crewmember !