jo
door john1948 Feb 2, 2014 om 12:07
Computers & telefonie

Linux installeren?

Is het handig bij een trager wordende Pentium 4 pc van ca. 10 jaar oud (512MB geheugen, maar veel ruimte op de harde schijf), waar alleen Office en Firefox gebruikt wordt, windows XP te vervangen door Linux ? En ook wat geheugen uit te breiden ?

992 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2014 om 14:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo john1948,

Ach, wat heet handig ....
Je kunt natuurlijk Linux nemen als je denkt dat XP niet meer voldoet.
512MB is inderdaad wat weinig.
Je kunt een geheugenbankje bijplaatsen of ipv plaatsen.
Dat kan je de kop niet kosten.

Suc6

jo
door john1948 - Feb 2, 2014 om 14:53
13 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt Edrick3,
XP gebruiken na 8 april a.s. is namelijk niet meer verantwoord.
Het maximum geheugen voor deze pc is volgens de handleiding 1 GB.

aurora1
door aurora1 - Feb 2, 2014 om 15:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders eens klik hier bij het groene antwoord van @gsm (hardware reset) of voorlopig eerst de pc terug zetten naar de fabrieksinstellingen?

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2014 om 15:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=john1948 schreef op zondag 2 feb 2014, 14:53]Bedankt Edrick3,
XP gebruiken na 8 april a.s. is namelijk niet meer verantwoord.
Het maximum geheugen voor deze pc is volgens de handleiding 1 GB.

Dan heb je waarschijnlijk alleen de mogelijkheid om één bankje te plaatsen.
Je zult dan die van 512 moeten omwisselen voor eentje van 1024.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Feb 2, 2014 om 15:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook deze tip eens door en lees klik hier ook.

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2014 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@john1948,

Misschien heb je iets aan deze info.

Suc6

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 2, 2014 om 18:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=john1948 schreef op zondag 2 feb 2014, 14:53]XP gebruiken na 8 april a.s. is namelijk niet meer verantwoord.
Dit is complete onzin, zolang je 'n goede antivirus + firewall hebt, is er helemaal niets aan de hand. Uiteraard geen IE gebruiken.

Beetje afhankelijk waarvoor je de PC nog wilt gebruiken, maar je kunt ook nog altijd Tails gebruiken. Bestand downloaden op 'n stick/geheugenkaartje zetten en PC opstarten. Kun je sowieso nog altijd gewoon het internet op etc.

jo
door john1948 - Feb 5, 2014 om 13:58
13 Antwoorden / 9 Vragen

Allemaal bedankt voor de reacties, ik kan daarmee aan de slag !

eenhoorn2010
door eenhoorn2010 - Feb 5, 2014 om 15:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo john1948,

Je kun ook Linux installeren.

Linux Mint 13 "Maya" - Cinnamon (32-bit) installeren.

Dit bestand haal je van deze site.
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=105
En deze site kiezen uit de vele mogelijkheden.

Europe Nederlands NLUUG

NLUUG aanklikken en kiezen voor bestand opslaan.
linuxmint-13-xfce-dvd-32bit.iso

Dan een brandprog. downloaden en installeren.
Van deze site halen.
http://cdburnerxp.se/nl/download
Je download dan dit bestand (cdbxp_setup_4.5.2.4478.exe)

Dit bestand op Windows P.C. Installeren.
Geïnstalleerd! dan dit prog. Openen en kiezen voor iso branden
dit bestand kiezen om te branden linuxmint-13-xfce-dvd-32bit.iso
Nodig is wel een goede DVD brander.

Je kunt kiezen om Windows geheel te vervangen of een z.g.n. Dualboot te maken.
Wanneer je genoeg schijfruimte hebt kun je 50% Windows en 50% Linux kiezen.
Je kunt dan via Linux altijd nog bij de Windows bestanden zoals foto 's doc's en muziek.
Dit waren wat tips, er staan meer op https://sites.google.com/site/computertip/mint#TOC-Direct-doen-na-installatie.

Succes