dodge
door dodge Feb 10, 2009 om 13:29
Computers & telefonie

Linux/Ubuntu ja of nee?

Momenteel heb ik wederom problemen met XP en wordt het een beetje zat, zeker na momenteel e.e.a. via de recovery gerepareerd te hebben & e.e.a. niet functioneert & ik genoodzaakt ben een schone herinstallatie te gaan doen waar ik geen zin in heb. Zit nu serieus te overwegen om een nieuw best.systeem erop te gooien (aangezien upgrade naar Vista vanwege de negatieve publiciteit geen optie is, en Windows 7 ook nog in de bèta zit) Er zijn hier vast wel enthousiaste Linux gebruikers op het forum?
Ik ben ook al reeds jarenlang fervent FireFoxer & ook Open Office had ik al onder XP draaien.
Maar: kan ik makkelijk m'n documenten/muziek overzetten (zitten nu al als back-up op een externe harde schijf) en welke programma's doen het absoluut niet onder Linux? Ben ook actief fotobewerker met Photoshop & Corel e.d. kan ik daarmee uit de voeten?
Heb al wat gegoogled, maar wat gebruikersadvies is nooit weg. Ik wil XP nu gewoon laten staan als is en op aparte partitie Linux gaan installeren>>oh ja, welke is 't beste voor een "beginner" Ubuntu?

578 5 Rapporteer

ad
door ad1935 - Feb 10, 2009 om 15:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ik kan u niet adviseren maar mijn zoon werkt met Linux en is daar buitengewoon tevreden over.
Verder: ik heb onlangs een blad gekocht getiteld "Linux starter" a 8,95 met CD-rom (versie 8.10 van Ubuntu)
Misschien heeft u daar iets aan.
Vr.gr.

edwardus
door edwardus - Feb 10, 2009 om 21:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ubuntu is inderdaad de meest logische optie voor een gemiddelde overstapper. Het meeste werkt gewoon out-of-the-box, incl. USB schijven. Het ziet er allemaal wat anders uit natuurlijk maar daar wen e snel genoeg aan.
Welke software er allemaal wel en niet op werkt kun je gewoon Googlen. Over het algemeen zul je zien dat als je favoriete software niet beschikbaar zou zijn onder Linux, er een Open Source alternatief voor bestaat dat soms net zo goed is (en soms zelfs beter).

Voor de echte probleemgevallen kun je altijd nog VMWare of VirtualBox installeren, zodat je daarbinnen toch weer Windows XP kunt draaien. Dual boot kan inderdaad ook.

holpen
door holpen - Feb 10, 2009 om 22:18
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, een ander besturingssysteem is niet zomaar even iets. Tot voor kort werd Linux (in welke distro dan ook) beschouwd als vooral iets voor "nerds" en "geeks". Die tijden zijn inmiddels wel zo ongeveer voorbij. Linux is in de moderne distro's volwassen geworden en ook zeer geschikt voor de "gewone" gebruiker.

In het begin zult u wel aanlopen tegen een aantal zaken die net even anders werken dan onder Windows. Zo is een van de eerste opvallende zaken het ontbreken van de driveletters. Het bestandssysteem van Linux zit wat anders in elkaar, waardoor er geen driveletters gebruikt worden.

U vraagt ook welke programma's wel/niet werken. Ik hoop niet dat u daarmee uw bekende Windows-programma's bedoelt. In beginsel werken Windows-programma's namelijk niet onder Linux. Wel zijn er van verschillende programma's ook aparte Linux-versies gemaakt. Het installeren van software gaat onder Linux eigenlijk veel simpeler dan onder Windows. Elke populaire Linux-distro heeft tegenwoordig een eigen zogenaamde "repository", een soort ingebouwde lijst met letterlijk duizenden programma's die je door het te selecteren kunt installeren en de-installeren.

Verder is Linux qua ontwerp veel veiliger: om zaken te kunnen installeren moet je namelijk beheerdersrechten hebben. Standaard werk je in Linux met een niet-beheerdersaccount - onder Windows werken de meesten standaard met beheerdersrechten. Hierdoor is het Linux-systeem "by design" veel minder vatbaar voor allerlei ellende zoals adware, virussen, spyware, etc.

Houd wel rekening met een vrij steile leercurve in het begin. Het is een kwestie van even doorbijten, maar daarna werkt Linux misschien nog wel makkelijker dan Windows.

Tot slot: Ubuntu is momenteel misschien wel de beste keuze voor de beginnende gebruiker, hoewel ik ook goede ervaringen heb met OpenSUSE. Als al uw hardware correct herkend wordt, dan kunt u probleemloos ermee werken. Is dat echter niet het geval, dan kan het wel moeilijk zijn om de juiste drivers te vinden en te installeren. Dit gedeelte is nog steeds een beetje "techneuterig". Wellicht dat u daarvoor wat ondersteuning nodig heeft. Via de diverse fora is veel goede ondersteuning te vinden.

Ik draai er zelf al tijden mee en ben zeer tevreden!

driemaaldrie
door driemaaldrie - Feb 11, 2009 om 18:54
229 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kan het je van harte aanbevelen de overstap van XP naar Ubuntu.
Foto's bewerken met behulp van GIMP, gratis en zeker niet minder dan wat je gebruikt voor veel geld.
Probeer Ubuntu of welke andere Linux distributie dan ook een tijdje op een ander deel van de harde schijf.
Ben je in de gelegenheid om een oude desktop pc er naast te laten draaien ook leuk.
Doen zou ik zeggen, het is even wennen maar de moeite waard.

ed
door edjem - Mar 5, 2009 om 21:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad is Linux een goede optie. Zoals al eerder vermeld: houd rekening met het feit dat Linux niet gelijk is aan Windows. Linux werkt echt anders. Omdat het anders is moet je weer terug in de schoolbanken zoals het geval was toen je voor het eerst in aanraking kwam met Windows. En kom je er niet uit, dan ben je overgeleverd aan de linux gebruikers community, maar ik kan je zeggen dat die zeer behulpzaam is.

Software is ruimschoots voor handen en dan ook nog eens door zwoegende vrijwillers in elkaar gedraaid die hun code vrij beschikbaar stellen onder GPL. Die software is vaak erg goed, maar het kan voorkomen dat het nog niet af is. Soms vind je dergelijke open source software ook op het Windows platform, zoals The Gimp. Maar meestal niet.

Windows software werkt niet op Linux systemen. Het kan wel zoals het Wine project bewijst, maar lang niet alle Win software draait onder Wine.

Muziek is geen enkel probleem, maar vaak moet je extra codecs installeren om ook de commerciele codecs aan de praat te krijgen. Volgens mij is MP3 daar een van.

Mijn advies: probeer eerst eens een Ubuntu live cd uit. Dit is een cd met daarop een zelfstartende Ubuntu distro. Er wordt niets geinstalleerd en je systeem wordt met geen vinger aangeraakt. Bevalt het je, installeer het dan naast WinXp.

Doe het gewoon, en als je doorzet zul je er geen spijt van hebben.