ab
door abbey1 Feb 9, 2013 om 11:59
Computers & telefonie

Machtsmisbruik Ebay PayPal

Als een verkoper Paypal (een onderdeel van Ebay) als betaling mogelijkheid heeft aangevinkt, stuurt Ebay bij verkoop standaard een email met de tekst dat Paypal de voorkeur betalingsmethode van de verkoper is. De verkoper kan zelf niet kiezen welke betalingswijze hij prefereert. Hierdoor ontvangt Ebay een extra provisie van 3-4 % van de verkoop prijs + verzendkosten. Mag dit wettelijk?
Als er in de advertentie vermeld wordt dat in Euro landen alleen per Bank/Giro betaald mag worden (anders moet ik hogere verzendkosten berekenen) kan Ebay de advertentie verwijderen, met als argument dat een veilige betaalwijze geweigerd wordt. Ik ben zakelijke verkoper en de koper is door de Nederlandse wetgeving hierdoor al verzekerd tegen verlies en heeft teruggave recht. Ebay verkoopt met PayPal een dus dubbele verzekering!!!! Mag dit?

1148 3 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Feb 9, 2013 om 12:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is een forum voor consumenten, u bent ondernemer en zult uw vraag ergens anders moeten stellen.
Vergist u zich overigens niet in de mogelijkheden die een consument heeft als hij zijn geld overmaakt en vervolgens niets van de verkopende partij ontvangt. Het is een hel om dan je geld terug te krijgen, als de verkoper niet meewerkt. Daar hebben we hier legio voorbeelden van.
Hoe 'beschermd' ook door de wet. Paypal is een stuk veiliger.

aurora1
door aurora1 - Feb 9, 2013 om 13:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders eens op de site Hallo! van de KvK of stel je vraag daar nog eens.

ca
door casuarisvogel - Mar 27, 2013 om 12:20
50 Antwoorden / 4 Vragen

Abbey1, je kunt dit aan de orde stellen op het forum voor ondernemers: Higherlevel.nl

Overigens, zo veilig is Paypal niet.

Volgens de nieuwste gebruiksovereenkomst, die zo ongeveer elke maand wordt gewijzigd, overtreed je de regels al als je meer dan 1% krijgt terugbetaald van verkopers. Heb je dus voor 100 euro aankopen gedaan en komt de volgende aankoop van 5 euro niet aan, dan kun je claimen en je 5 euro terugkrijgen. Maar via Paypal mag je dan niks meer betalen.

Had je ondertussen al iets anders besteld en betaald, wat ook niet aankomt, dan wordt je klacht daarover niet eens in behandeling genomen.

Paypal kopersbescherming is een wassen neus.