ma
door marietvd Jan 10, 2024 om 15:35
Computers & telefonie

Mag HP mijn inktcartridge blokkeren omdat ik mijn abonnement heb opgezegd?

Klacht betreffende HP Instant Ink plan.

In februari 2022 kocht ik een All-in-one printer bij  Expert winkel. Ik werd geattendeerd op de mogelijkheid om een Instant Inkt abonnement te nemen en omdat me dit een goed idee leek heb ik dat gedaan. Iedere maand €3,99 betaald voor 50 printjes per maand.

De eerste cartridges waren gratis en toen die bijna leeg waren werd keurig een pakketje bezorgd met nieuwe inkt.

Inmiddels merkte ik dat ik echt geen 50 prints per maand maak en besloot na ontvangst van een nieuwe cartridge zwart, mijn abonnement op te zeggen. Dit zou ook met 20% verhoogd worden naar € 4,99 per maand.

Opzeggen heb ik op 18 dec. 2023 telefonisch gedaan waarbij me gezegd werd dat het abonnement na deze maand zou stoppen.

Nu wilde ik vorige week, in januari dus, iets printen maar dit lukte niet. Er was nog ruim voldoende inkt en ook met de nieuwe zwarte inkt cartridge lukte het niet. Wat ik ook probeerde om het probleem op te lossen, zonder succes.

Uiteindelijk gebeld met HP en wat kreeg ik te horen: U kunt niet meer printen met de inkt van het abonnement omdat u dit hebt opgezegd. Ook de nieuwe cartridge is niet meer bruikbaar voor u.  Om te kunnen printen met uw printer zult u nieuwe cartridges moeten kopen in een winkel !

Mijn reactie hierop was dat ik toch betaald heb voor de inkt die ik heb en dat dit op diefstal lijkt. Maar natuurlijk zou ik , volgens de dame aan de telefoon, moeten weten dat ik betaalde voor het abonnement en niet voor de inkt.

Is dit misschien een item om aandacht aan te besteden?

4703 14 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jan 10, 2024 om 15:40
1329 Antwoorden / 2 Vragen

U betaalde niet voor de inkt maar voor 50 afdrukken per maand. Grote kans dat als u meer dan 50 afdrukken in een maand deed de cartridges ook geblokkeerd zouden worden tot de nieuwe maand.
U kunt de afdrukken die nog "over zijn van de maand niet meenemen naar de nieuwe maand.

Koop gewoon een refill cartridge. Deze zijn prima en een stuk goedkoper dan origineel HP. Daarnaast zitten er in de refill cartridges veel meer inkt dan in de originele.

JMA2
door JMA2 Jan 11, 2024 om 00:10
117 Antwoorden / 2 Vragen

Bij meer afdrukken per wordt er eerder nieuwe inkt verzonden.

ti
door tilpend Jan 11, 2024 om 10:00
132 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan wel degelijk afdrukken die over zijn van de maand meenemen naar de volgende maand. In het geval van een 50 printjes abonnement maximaal 150 niet-gebruikte pagina's. Maar uiteraard alleen zo lang het abonnement loopt. Stopt het abonnement dan vervallen ook de opgespaarde afdrukken.

ennoborg
door ennoborg - Jan 10, 2024 om 22:01
24 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb het goedkoopste abonnement, van 10 pagina's per maand, en dat kostte vorig jaar € 0,99, en is nu verhoogd naar € 1,49 per maand. En ik blijf toch, omdat ik ook daarmee geen risico heb dat cartridges uitdrogen, en ik uiteindelijk meer kwijt ben. Dat had ik namelijk met cartridges van een bekend refill-merk.

Kan je je abonnement niet downgraden naar 10?

HP mag de cartridges blokkeren.

drevil
door drevil Jan 11, 2024 om 06:51
223 Antwoorden / 14 Vragen

Pro-tip: uitgedroogde cartidge met de printerkop op een klein bodempje water zetten voor 2 minuutjes.  Daarna even op een keukenpapiertje droogdeppen en ze doen het weer.

mahadma
door mahadma - Jan 10, 2024 om 22:58
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Al jaren een laserprinten met 1.500 prints per cartidge, oke, zwart wit maar geen kleur nodig.

sw
door swat1500 - Jan 10, 2024 om 23:56
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Wat stond er in de voorwaarden van het abonnement?
U bent uitsluitend eigenaar van de printer en niet van de cartridges van het abonnement.
Ik sluit mij aan bij de reactie van Juliomariner.

marita5
door marita5 - Jan 11, 2024 om 01:13
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marietvd ,

De voorwaarden :

Aanpassen of opzeggen wanneer je wilt: Je kunt je plan op elk gewenst moment online aanpassen of opzeggen. Als je het HP Instant Ink plan opzegt, kun je weer originele HP standaard- of XL-cartridges gaan gebruiken. Upgrades van het plan treden direct in werking en de kosten worden met terugwerkende kracht of tijdens de volgende factureringsperiode in rekening gebracht, afhankelijk van de keuze van de gebruiker. Downgrades van het plan en opzeggingen treden in werking na de laatste dag van de huidige factureringsperiode

  1. OPZEGGING.
  1. Opzegging door jou. Je kunt je service op elk gewenst moment opzeggen, online op www.hpinstantink.com, opzeglink www.hpinstantink.com/cancel (zakelijke klanten gebruiken deze annuleringslink: www.hpinstantink.com/cancel_business) , of door te bellen met de klantenondersteuning van HP op het telefoonnummer dat in het begin van deze overeenkomst is vermeld.

  2. Je service wordt dan geannuleerd met ingang van de laatste dag van je huidige maandtermijn.Als je huidige maandtermijn bijvoorbeeld loopt van 15 januari tot 15 februari en je op 30 januari een verzoek tot opzegging naar HP stuurt, wordt je service geannuleerd per 15 februari. Na opzegging worden alle eventuele openstaande bedragen via je betaalmethode in rekening gebracht. De laatste maandtermijn wordt in zijn geheel via je opgegeven betaalmethode in rekening gebracht en er vindt geen terugbetaling plaats van de pagina's van het serviceplan of de meeneempagina's die je in die laatste maand niet hebt geprint of andere kosten. Het eenvoudigweg verwijderen van de abonnementscartridges uit je printer, niet printen en/of je printer niet verbinden met internet leidt niet tot opzegging van je service of het anderszins stoppen van de factureringsperioden.

  3. Nadat je het inktabonnement opgezegd, zal HP op afstand de abonnementscartridge uitschakelen, zodat je daarmee niet langer kunt printen. Vervolgens kun je de abonnementscartridge terugsturen naar HP. Voor eventuele ongebruikte inkt wordt geen geld teruggegeven. Om na opzegging te kunnen printen, moet je reguliere HP cartridges aanschaffen die geschikt zijn voor je printer.

ti
door tilpend - Jan 11, 2024 om 10:04
132 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, HP mag uw inktcartridge niet blokkeren nadat u uw abonnement heeft opgezegd maar het is uw inktcartridge niet. U heeft niet betaald voor de inkt maar voor het abonnement om per maand 50 afdrukken te maken. Als u stopt met het abonnement, werken de cartridges ook niet meer. Staat allemaal keurig beschreven op zowel de pagina als u zich aanmeldt en in de e-mails die u heeft ontvangen.

Recent is er een soortgelijk vraag geweest van iemand die net als u de voorwaarden niet goed had gelezen:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/hp-cartridge-abonnement

Z
elf vind ik het een geweldige dienst. Heb 6 maanden gratis printen erbij gekregen en nu in de eerste weken al ruim 60 A4 foto's in full color afgedrukt en al meerdere nieuwe inktcartridges per post ontvangen.

mi
door miennaamishaaz - Jan 11, 2024 om 11:42
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas wel.

De printer kunt u in principe ook afschrijven omdat ze een "illigale" update pushen [om de 2 jaar] die 3rd party ink uitschakelen.

ju
door juliomariner Jan 11, 2024 om 12:40
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nog nooit last gehad dat "hguismerk" cartridges niet werkten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 11, 2024 om 12:28
2067 Antwoorden / Vragen

Ja, u had abonnement voor printen, de cartridges waren niet uw eigendom, maar twee dingen daarover:
In de VS loopt hier nu een rechtszaak over, is niet direct heel relevant maar het doet u wellicht genoegen.
Wat let u gewoon nieuwe cartridges te kopen? Blijkbaar leek u dat beter dan een abonnement en cartridges gaan leeg en dan moet u toch nieuwe kopen.

Janzegt
door Janzegt - Jan 11, 2024 om 12:32
127 Antwoorden / Vragen

Je hebt het abonnement opgezegd en daardoor vervalt ook het gebruik van de toegestuurde cartridges. Kijk in de voorwaarden van je abonnement
Is het niet voordeliger voor je om naar een abonnement van 10 pagina's per maand te gaan?
Dit abonnement heb ik zelf al 3 jaar en bevalt me prima. Betaalde tot nu toe €0,99/maand en als ik iets meer heb geprint dan betaal ik een euro meer. Totaal tot nu toe heb ik ongeveer €50,- betaald voor 3 jaar. Een setje kleur en zwart cartridges kost al meer.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 11, 2024 om 13:46
2067 Antwoorden / Vragen

Die abonnement oplossing is voor bepaalde doelgroepen best een goed idee. Maar iemand heeft zich verrekend en dacht met die cartridges die ik nog heb kan ik wel even vooruit en dan hoef ik dat maandelijkse bedrag ook niet te betalen. En zoals gebruikelijk als mensen zich verrekenen kunnen ze niet dealen met de teleurstelling en zijn ze boos op anderen.

Janzegt
door Janzegt Jan 11, 2024 om 18:56
127 Antwoorden / Vragen

Ik ben het helemaal met je eens

Franske1958
door Franske1958 - Jan 11, 2024 om 14:14
428 Antwoorden / 2 Vragen

Zit me hierbij het volgende af te vragen. Kan er met een printer met een instant inkt abonnement ook offline worden geprint?
Er zijn meer dan genoeg mensen die een laptop offline gebruiken voor administratieve of andere niet online doeleinden.
En dan heb ik het dus niet over een netwerk printer maar over een printer die is aangesloten op de USB poort.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 11, 2024 om 14:50
2067 Antwoorden / Vragen

Hoe kan dat werken? Hoe weet HP dan hoeveel er is geprint en of ze weer nieuwe cartridges moeten sturen

ti
door tilpend Jan 11, 2024 om 17:03
132 Antwoorden / 0 Vragen

Een internetverbinding is een vereiste om gebruik te maken van het Instant Inkt abonnement.

Uit de voorwaarden:

"ls je printer niet met internet is verbonden, worden de abonnementscartridges uitgeschakeld en kun je deze niet gebruiken om te printen"

De printer controleert regelmatig of hij met internet verbonden is en stuurt dan de printgegevens door. Mocht je een tijdje niet met internet verbonden zijn, dan zullen de cartridges niet meer werken tot je printer weer verbinding maakt en controleert of je abonnement nog wel geldig is. Kan helaas niet vinden hoe lang je offline kan zijn voor je cartridges uitgeschakeld worden.

br
door brui0929 - Jan 11, 2024 om 22:27
635 Antwoorden / 10 Vragen

Er zijn alternatieven cartridge te koop voor uw printer. Hervullen is ook een mogelijkheid.

Pe
door Pensioen1954 - Jan 12, 2024 om 12:33
21 Antwoorden / Vragen

Het idee om zoń abonnement af te sluiten. je ben machteloos.

ti
door tilpend Jan 12, 2024 om 17:12
132 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ideaal maar je moet wel even lezen wat je afsluit. En nee, daarvoor hoef je geen eens de kleine lettertjes te lezen want het wordt heel duidelijk uitgelegd wat het is, wat je er voor krijgt en ook hoe het werkt als je het abonnement opzegt. Maar ja...lezen he?

mo
door mof - Jan 12, 2024 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) van 3.99 € naar 4.99 € is een verhoging van 25% in plaats van 20 %, maar dat daargelaten. Tja, deze constructie is erg poplulair: u betaalt voor een gebruikslicentie en niet voor het daadwerkelijke product. Gebeurt ook vaak bij software. Zou zo in de voorwaarden hebben moeten staan. De vraag is; kreeg u elke maand nieuwe cartridges ook als de oude nog niet op waren of u heel weinig heeft geprint? in dat geval zou u koop van carftridges kunnen claimen. In het geval de cartridges pas worden verstuurd wanneer ze bijna leeg zijn dan gaat het ecth om een service abonnement waar ui dus voor een licentie betaald.

ti
door tilpend Jan 12, 2024 om 14:06
132 Antwoorden / 0 Vragen

De printer geeft dagelijks door hoeveel er geprint is (aantal) en hoeveel inkt de cartridges nog bevatten. Op basis daarvan wordt er door HP nieuwe cartridges gestuurd.
Ik heb 3 weken geleden een nieuw abonnement gestart (gratis) en de eerste dagen veel A4 foto's uitgeprint. Na een dag werden de eerste vervangende cartridges al verzonden (zowel zwart als kleur, die beiden overigens groter zijn dan normale cartridges) en een paar dagen later nog 2 x kleurencartridges en 1 x zwart.
Als ik de komende dagen veel print versturen ze snel weer nieuwe.  Maar als ik nu een tijdje weinig print, kan het best zijn dat ik pas over 2 maanden weer nieuwe cartridges krijg.

ze
door zeemannetje - Jan 12, 2024 om 15:52
120 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, dat is het abonnement en de regels die HP heeft vastgesteld. Het is ook nog eens zo dat je een cartridge met HP chip nodig hebt (duurder dan huismerken) om te kunnen printen, maar volgens mij nog steeds goedkoper dan dat abonnement.