j.
door j. de jager Feb 2, 2017 om 11:13
Computers & telefonie

Mag mediamarkt return een laptop die binnen 2 weken wordt teruggestuurd weigeren omdat er een account op is aangemaakt?

Laptop binnen 2 weken gerouterneerd omdat hij niet bevalt. Mediamarkt-Saturn weigert hem terug te nemen omdat ik er een account op heb aangemaakt".  Mag dat?  Ik heb de laptop toen hij thuis werd terug aangeboden (nadat ik hem na aankoop ontvangen had!) geweigert aan te nemen.

19523 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2017 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hoe hebt u dan een account kunnen aanmaken als u hem geweigerd hebt? Of had u hem eerst in gebruik genomen, toen teruggestuurd en de Mediamarkt stuurt hem weer naar u, maar toen hebt u hem geweigerd?

Nou, mooi, hebt u niets.

j.
door j. de jager Feb 2, 2017 om 12:11
Antwoorden / 2 Vragen

KLOPT.  MAAR WE IJN NOG NIET KLAAR.  MEDIAMARKT ZET MIJ OP HET VERKEERDE BEEN. dAT ZE DAT FORMEEL MOGEN WIL IK NU WEL GELOVEN, MAAR HET GAAT HIER OOK OM WAT MOREEL EERLIJK IS.OVERIGENS: CONSUMENTEN ZOUDEN MEER MOETEN OPSTAAN TEGEN DE "KLEINE LETTERTJES" DIE ZO KLEIN ZIJN OMDAT ZE DAN NIET GELEZEN WORDEN. (EN ZODAT DE WETGEVER ER WAT TEGEN DOET:  WE LATEN ONS MET Z'N ALLEN VEEL TE VEEL DE WET VOORSCHRIJVEN DOOR DE INDUSTRIE EN DE RECLAMEMAKERS. SCHANDE. KIJK EENS NAAR DE  FARMA DUTISCHE INDUSTRIE. TOPSALARISSEN OVER DE RUG VAN CONSUMENTEN. PRIJZEN DIE DE PAN UITRIJZEN; MENSEN IN AFRIKA KUNNEN GEEN MEDICIJNEN KOPEN OMDAT ZE VOOR HUN HELEMAAL OMBETAALBAAR ZIJN. vINDEN WE HET WEL GOED DAT DAAR MILJOENEN MENSEN, OOK KINDEREN, STERVEN OMDAT MENEER DE AANDEELHOUDER NIET GENOEG RENTE KRIJGT?

edrick3
door edrick3 Feb 2, 2017 om 13:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een heel verhaal dat niets met je topic te maken heeft. En zet je CapsLock eens goed. ;-)

fa
door familyman Feb 2, 2017 om 13:57
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wat heeft dit met de vraag te maken? Topsalarissen, Africa, reclame makers, kleine letters, kindersterfte ............

tenormin
door tenormin Feb 2, 2017 om 19:51
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@j de jager is over de 'lap'top gejaagd. En kennelijk ook niet de voorwaarden gelezen dat allemaal hoofdletters niet is toegestaan. Nou ja, morgen ligt het weer bij de deleted berichten.

costnix
door costnix Feb 3, 2017 om 14:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En,.... lucht het op dat geschreeuw???

ro
door ronny530 - Feb 2, 2017 om 11:24
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Ja de Media Markt mag dat omdat u met het aanmaken van een account de laptop in gebruik heeft genomen. Dat de laptop u niet bevalt maakt niet dat u de koop kunt ontbinden want de laptop is niet defect.

jo
door joerieve Feb 2, 2017 om 15:00
31 Antwoorden / 7 Vragen

Volgens mij mag dit wel. Je mag een product binnen 14 dagen testen.
Alleen je moet het product zo retouren als hoe je hem ontvangen hebt

in dit geval al de laptop helemaal leeg genaakt moeten worden (fabrieksinstellingen ) en dan zo verpakken als hoe de tser hem heeft geopend

jo
door jorisw Feb 2, 2017 om 22:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, je mag een product niet 14 dagen testen. Je mag een product (even aangenomen dat deze in een webwinkels is gekocht, maar dat zegt TS niet) bekijken zoals je het in een winkel kan bekijken (dat is het idee achter de wet) omdat je het anders niet goed kunt beoordelen. Dat is wat anders dan 14 dagen testen. In een stenen winkel ga je een product immers ook niet testen, maar bekijk je slechts de producteigenschappen.

vr1944
door vr1944 - Feb 2, 2017 om 11:25
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom heb je de laptop niet terugezet in de fabrieksstand . Overigens accepteer ik zelf geen laptop waar de verzegeling van de verpakking is verbroken ,dus geef ik MM gelijk dat geen gebruikte laptop terugnemen.

marita5
door marita5 - Feb 2, 2017 om 11:26
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo J.De Jager ,

Ja dat mag , u heeft er gebruik van gemaakt , staat ook in de voorwaarden :

11. RETOUR, RUILEN

11.1 De klant kan bij elke vestiging van Media Markt in Nederland een in een Nederlandse vestiging van Media Markt aangekocht product omruilen onder de hieronder genoemde voorwaarden.
11.2 Retournering van een bij Media Markt gekocht product tegen restitutie van de koopprijs is mogelijk binnen veertien dagen na aankoop. Media Markt is alleen gehouden een verzoek tot restitutie van de koopprijs te honoreren, indien de klant binnen veertien dagen na aankoop terugbetaling van de koopprijs of omruil verlangt, zonder dat er sprake is van een defect, en aan de volgende voorwaarden voldoet:
a. De klant moet gelijktijdig de originele kassabon overleggen.
b. Het product dient aangekocht te zijn in een in Nederland gevestigde vestiging van Media Markt.
c. Het product moet ongeopend, compleet en onbeschadigd in de originele verpakking zijn verpakt.
d. Het product is ongebruikt.

11.3 Uitgesloten van retour en omruiling zijn :

a. Prepaid- en softwarepakketten.
b. Licentiegebonden producten.
c. Navigatieapparatuur.
d. Desktopcomputers, notebooks, tablets, smartphones en overige datadragende producten.
e. Satelliettunerpakketten en smartcards.
f. Hygiënische producten (bijvoorbeeld scheerapparaten, hoofdtelefoons).
g. Op maat gemaakte producten en/of aanpassingen aan producten in opdracht van de klant.

11.4 Ook uitgesloten van retour en omruiling zijn producten die enige verandering hebben ondergaan - in de breedste zin van het woord door toedoen van de klant of derden.
Bij een geschil heeft Media Markt het recht om een onderzoek te laten verrichten door de leverancier van het product zonder voorafgaand aan dat
onderzoek te zijn gehouden tot omruiling of terugbetaling van het aankoopbedrag.
11.5 Indien Media Markt uit coulanceoverwegingen producten alsnog retour neemt, afhankelijk in hoeverre het product niet aan de voorwaarden voldoet, kan Media Markt het product retour nemen waarbij een bepaald percentage in mindering wordt gebracht van het aankoopbedrag of tegen uitgifte van een giftcard.

fa
door familyman - Feb 2, 2017 om 11:29
888 Antwoorden / 1 Vragen

In een winkel kan je kijken of het ding wat je wil ook kan, daar ga je geen account aanmaken. Bij een internetaankoop dus ook niet. Je mag wel proberen of het ding doet wat je wil, maar u bent een stap te ver gegaan,

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 12:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Bij koop in de winkel geldt koop is koop en ook de voorwaarden van Mediamarkt. Bij koop op afstand geldt de wetgeving aangaande het retourneren binnen 7 werkdagen na ontvangst . (Art. 46b BW - Koop op afstand. Binnen twee weken retourneren is niet binnen 7 werkdagen. Mediamarkt staat in haar recht nu het retourneren niet binnen 7 werkdagen plaats vond. Of er wel of niet een account is aangemaakt doet niet ter zake. (Volgens wetgeving!)

zoekster1
door zoekster1 Feb 2, 2017 om 12:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is onzin, u beroept zich op oude wetgeving, die is allang veranderd (krap drie jaar geleden) en inmiddels is het herroepingsrecht verruimd naar 14 dagen.

ne
door neodutchio - Feb 2, 2017 om 12:03
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Om van het herroepingsrecht gebruik te maken had u de laptop enkel mogen testen. Nu heeft u deze in gebruik genomen en is het hierdoor een tweedehands apparaat geworden. Had u niet het account aangemaakt was MM verplicht het terug te nemen.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 2, 2017 om 12:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat hier gezegd wordt klopt niet. U mag wel gebruikmaken van uw herroepingsrecht (herroepingsrecht is overigens 14 dagen). Echter, mag MM wel de waardevermindering in rekening brengen bij u die is ontstaan door het in gebruik nemen van de laptop. Dat is dwingend recht en daar kan niet ten nadele van de consument van worden afgeweken in de algemene voorwaarden.

art 6:230s lid 2 bw

De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

(De zaak is in dit geval de laptop) MM begeeft zich hier op een hellend vlak, met het weigeren van de laptop en weer terugsturen wordt gesuggereerd dat u geen herroepingsrecht heeft en dan zou het wel eens kunnen dat de waardevermindering u niet aangerekend kan worden.

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2017 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@J. De Jager. U hoeft niet zo te schreeuwen. En wat heeft de medicijn voorziening in Afrika met uw laptop van doen?

En een aandeelhouder krijgt dividend. Ga naar Hans Anders en koop een leesbril voor € 5,00.

tenormin
door tenormin Feb 2, 2017 om 19:54
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Of de euroshop, scheel 4 euro. ;-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 12:54
16887 Antwoorden / 202 Vragen

zoekster1@ herroepingsrecht?? Dat geldt uitsluitend als een product niet voldoet aan de conformiteitseisen en dat is hier niet het geval. Hier geldt nadrukkelijk koop = koop. Zie BW art 6:219 -226, herroeping geldt uitsluitend met betrekking tot het doen van een aanbod en het herroepen van dat aanbod.

zoekster1
door zoekster1 Feb 2, 2017 om 13:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas begrijpt u er niet veel van.

pino123
door pino123 Feb 2, 2017 om 15:40
2766 Antwoorden / 14 Vragen

@GerritAltena,

Herroepingsrecht in het kort

Het herroepingsrecht voor consumenten houdt in dat u een overeenkomst die tot stand is gekomen via het internet, per telefoon of op straat, binnen 14 dagen zonder opgave van redenen kunt annuleren.

Bron

Misschien niet het verkeerde roepen, je zet mensen op het verkeerde been op deze wijze.

pino123
door pino123 Feb 2, 2017 om 15:41
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Bron is niet zichtbaar, dus bij deze:

http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/herroepingsrecht-voor-consumenten/

edrick3
door edrick3 - Feb 2, 2017 om 13:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik heb de laptop toen hij thuis werd terug aangeboden (nadat ik hem na aankoop ontvangen had!) geweigert aan te nemen.
Handig hoor; nu heb je dus geen laptop en je moet maar zien dat je je geld terug krijgt.
En dat laatste zal m.i. niet gebeuren want je hebt de laptop in gebruik genomen.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 2, 2017 om 13:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

door gerritaltena - 2 feb. 2017 om 12:54
zoekster1@ herroepingsrecht?? Dat geldt uitsluitend als een product niet voldoet aan de conformiteitseisen en dat is hier niet het geval. Hier geldt nadrukkelijk koop = koop. Zie BW art 6:219 -226, herroeping geldt uitsluitend met betrekking tot het doen van een aanbod en het herroepen van dat aanbod.

Ik word hier wel een beetje moe van. U smijt met wetsartikelen maar heeft helaas geen kaas gegeten van wetgeving zelf. Het herroepingsrecht (u herroept de overeenkomst, ook wel de bedenktijd genoemd) is een manier om een overeenkomst te ontbinden.
Hier geldt helemaal niet koop is koop.  Dit is een overeenkomst op afstand.
Ik wil u wel even het basis wetsartikel geven.

art. 6:230o bw
De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:

a. bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;
b. bij een consumentenkoop

Veel plezier ermee, ga u er maar eens serieus in verdiepen ipv zomaar wat aankwebbelen met zelfbedachte interpretaties van (verouderde) wetgeveing. Zelfs tenormin, die altijd zegt dat ze er niet veel van weet, heeft er meer verstand van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 15:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen

beste zoekster@ leuk om in discussie te gaan met een juridisch goed geschoold iemand.

Om het kort te houden zie art6:230p 6e punt

De consument heeft geen recht van ontbinding bij:

6°.
de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;

pino123
door pino123 Feb 2, 2017 om 15:42
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Dat is wat anders als dat je net roept, nogmaals herroepingsrecht:

http://consumentenjurist.nl/varia/nieuws/herroepingsrecht-voor-consumenten/

vr1944
door vr1944 Feb 3, 2017 om 15:04
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben het volledig eens met Gerrit . Als een zegel van de verpakking van een mobiele verbroken is kan je hem ook alleen terug brengen als ie defect is.  Een computer wordt ook niet voor niets in een verzegelde verpakking geleverd. Dat voorkomt dat er met de PC geknoeid wordt en dat aanmelding van de besturing op iemand anders naam komt te staan

zoekster1
door zoekster1 - Feb 2, 2017 om 17:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Met computerprogrammatuur wordt software bedoeld, bijv. games, office e.d. Geen hardware zoals een laptop.
Ik heb zelf een laptop gekocht die me niet beviel, mocht hem terugsturen en deze werd weer op fabrieksinstellingen gezet.

ha
door halex - Feb 2, 2017 om 23:00
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nou ja zeg, ik had laatst ongeveer hetzelfde bij de McDonalds. Bestelde een McChicken, maar na de eerste kleine hap had ik toch meer zin in een gezonde appel. Dus gaf ik de McChicken terug bij de balie. Maar ik kon hoog of laag springen, mijn geld kreeg ik niet terug. Terwijl ze 'm best nog hadden kunnen verkopen aan een volgende klant. Hij was verdorie nog ontzettend warm. En het hapje was zo klein, dat ze dat met de ijsbergsla wel hadden kunnen bedekken. Ontzettend bekrompen van de medewerker natuurlijk, die mij de keuze liet: opeten of weggooien. Zo drukken ze je als eenvoudig consument dus letterlijk producten door je strot die je eigenlijk helemaal niet had willen eten. De volgende keer denk ik vantevoren wel twee keer na of ik echt een McChicken wil.

Gerry1969
door Gerry1969 Feb 3, 2017 om 00:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Halex, ik ga even vloeken in de kerk maar mij mag je 24/7 bellen voor een burger. Heerlijk, iedereen vindt het smerig eten maar er zijn wel 248 restaurant open in Nederland met 17.500 medewerkers.
#doemijeenmac

ha
door halex Feb 3, 2017 om 09:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik dat geweten had, had ik de burger voor u bewaard! :-)

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 3, 2017 om 00:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster, ik wil voorop stellen dat ik uw juridische kennis niet in twijfel trek.
Maar zoals in deze situatie denk ik dat ts gewoon aan het kortste eind trekt. Uitpakken en bekijken mag, net als opstarten om te zien of scherm werkt. Maar accounts erop aanmaken is echt ingebruikname van een laptop.
Ik zou het mooi vinden als iemand uw advies opvolgt en het resultaat hier eens terugkoppelt. Want juridisch heeft u msschien gelijk maar zie het maar voor elkaar te krijgen.

mo
door mof - Feb 3, 2017 om 12:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u via internet hebt besteld en weer retourneert kan dat alleen als u geen gebruik hebt gemaakt van het product.
u mag wel testen of het goed werkt en aan uw wensen voldoet. Volgens mij moet je bij windows een account aanmaken om te kunnen werken om te zien of het functionerrt.
het account zou dan geen reden mogen zijn te weigeren

audb
door audb Feb 3, 2017 om 14:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet nodig om direct te activeren

ma
door marleenvanh - Feb 3, 2017 om 13:44
453 Antwoorden / 1 Vragen

Ja duidelijk. U heeft een verkeerde koop gedaan. Jammer dan. MM staat volledig in haar recht. Niet bevallen is uw probleem. Dan had u meer onderzoek moeten doen VOORDAT u het apparaat kocht. Ik zou ook geen gebruikte laptop willen. Het is niet te zien WAT ermee gebeurd is namelijk. Gebruikt is gebruikt!

audb
door audb Feb 3, 2017 om 14:54
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als je bij een webshop koopt heb je na ontvangst 14 dagen bedenktijd alleen in een winkel is koop = koop en is het aan de winkelier of deze een retour aanvaard.

audb
door audb - Feb 3, 2017 om 14:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u hem via de webshop gekocht of niet?

Bij online bestellingen mag u de laptop gebruiken en uitproberen zoals u het ook in de winkel gedaan zou kunnen hebben.

Het aanmaken van een acount bij Microsoft en dus geen email adres (*) is het acepteren van de aankoop omdat u dat ook niet in de winkel gedaan zou hebben.

Heeft u dat niet gedaan dan moeten ze wel degelijk de laptop terug nemen.
* hier mee bedoel ik een email adres zoals bij google welke door het wissen van cookie`s gewist kan worden.

1paul
door 1paul - Feb 3, 2017 om 15:14
3188 Antwoorden / 0 Vragen

de wet gaat VOOR de voorwaarden, u heeft dus wel degelijk herroepingsrecht op de koop, nu de laptop, deze kan makkelijk terug gezet worden naar fabrieksinstellingen de "schade" is er dus feitelijk niet, het enigste wat MM kan eisen is de arbeid die zij er aan hebben dat deze voor uw kosten komen...

pino123
door pino123 Feb 3, 2017 om 15:56
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Is niet waar! Koop je hem in de winkel is koop=koop heb je nergens recht op!

1paul
door 1paul Feb 6, 2017 om 08:55
3188 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga er van uit dat het product online is aangekocht om de simpele reden dat TS het product terugstuurde en niet terugbracht en aldus gaat dit wel op...

buiten dat heeft MM zelf in de voorwaarden staan dat men een product binnen een bepaalde termijn mag retourneren...

re
door red1 - Feb 3, 2017 om 16:16
329 Antwoorden / 1 Vragen

DOM !!!

ho
door honda98 - Feb 4, 2017 om 15:55
103 Antwoorden / 1 Vragen

media markt = garantie tot de deur en goedkoop zijn ze ook niet.

er
door eruantalisse - Feb 4, 2017 om 20:09
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bij aankoop in de winkel geldt: koop is koop. Bij aankoop online mag je de aankoop binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen retourneren. Het was dan wel zo netjes geweest om het account te verwijderen vóór je het apparaat terugstuurde.
Het 'ongeopend en ongebruikt' stukje in de voorwaarden is een beetje apart, want hoe weet je nu of iets bevalt als je er geen gebruik van gemaakt hebt? Als je het product online gekocht hebt, lees dan dit stukje eens. Uiteraard geldt dit dan weer niet niet voor een aankoop in de winkel, want daar heb je waarschijnlijk al het product kunnen zien, voelen en testen.