ma
door maroonedseam Sep 20, 2007 om 12:58
Computers & telefonie

Map beveileging/versleutelen

Goededag mensen

een vraagje van mij is er iemand die weet of er programma"s of software is waarmee ik een of meerderen mappen kan beveiligen met eventuelen wachtwoord of zo ik ben niet zo op de hoogte  ervan maar ik zou graag in het bezit willen komen van zo"n programma indien mogelijk hoor ik graag hoe ik daar aan kan komen of zo iets in de handel is

met vriendelijke groet

1174 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze programmaatjes zijn er wel hoor maar wat heb je eraan NIETS.
Er is al eens een topic over beveiliging van de computer geweest en daar had ik het volgende geantwoord en hier geldt eigenlijk het zelfde.

Alles wat door anderen benaderd kan worden internet, intranet en computers kan ook echt door anderen benaderd worden.
Alle veiligheidssystemen die ontwikkeld zijn worden door mensen gemaakt en kunnen dus ook weer door mensen worden gekraakt. Maar wees gerust, het wordt wel steeds moeilijker om deze open te breken.

Op je eigen PC of netwerk kan iedereen simpel toegang krijgen, zeker je systeembeheerder, maar is dat niet een kwestie van het vertrouwen hebben in?
Ben je bang voor een documentje wat vertrouwelijk is? Vroeger zat het bewuste document in een hangmapsysteem of in de ordner die in een kast stond met een slot erop. Zelfs de schoonmaker zou erbij hebben kunnen komen.

Het enige echte wat veilig is je laptop, met je documenten, in je binnenzak en onder je kopkussen. Hé hé, eindelijk rust!

Groet maar we moeten nog wel kunnen leven nietwaar,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

U kunt in Windows Xp een map als Privé markeren.
U doet dat door met de rechtermuisknop op de map te klikken en dan Delen en beveiliging... te openen.
Vink het hokje aan: Van deze map een persoonlijke map maken.

U moet wel een wachtwoord op uw gebruikersnaam ingesteld hebben.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo maroonedseam,

Tja, het is maar net hoever je daarin wilt gaan. In Windows zit
natuurlijk al een systeem om bestanden 'persoonlijk' te houden, n.l.
elke gebruiker z'n eigen inlogaccount. Iedere gebruiker heeft dan de beschikking over zijn eigen 'persoonlijke mappen'. Voor 'normale' gebruikers is dat
veilig genoeg.

Verder zou je natuurlijk ook bestanden in een zip-bestand  kunnen
comprimeren en beveiligen met en wachtwoord, maar geen elke beveiliging
is 'fullproof'.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook bij Google een GMail account nemen en dan een Gmaildrive op het netwerk aanmaken. Daar zet u dan natuurlijk een wachtwoord op.
Dit is tevens heel geschikt als back-up.
Er is wel een beperking voor de bestanden die niet groter dan 20 MB mogen zijn.

Zoals unclewilly al aangeeft is niets echt veilig en tegen alles en iedereen te beschermen.
Voor het afschermen van gewone gebruikers is het wel voldoende.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een voorbeeldje van de eerste alinea:

Deze programmaatjes zijn er wel hoor maar wat heb je eraan NIETS.
Er is al eens een topic over beveiliging van de computer geweest en daar had ik het volgende geantwoord en hier geldt eigenlijk het zelfde.

[Secret]z_SA_NxXDErTXutU
u<gA\uS<ktBmjcxQdVnqtheFp@KiDoSmCqmL?NdDbyDstZLRLc_^_=tB^JA^AL@hVMAq_F
uZdr`AbW<Q;rpqRNKAAv_GRjEWMXBlC]w\aDsifHmeJ^@uJictrozX\<OLS`_XyVft?Ytn
[MciUxDT=dIc<XnMw?=oh@C`kej]XN`HuX_tIN>?dLq^dp\KQV;TQu[oSt\h;zHS^eMVNc
CUmKV_VjZVQzMAIv_gmcLHKOk=uGYpkBnZIe?ZYk_qzDsBh>GAkxJZvfzj=znoduoiE[

Je kan dit echt niet meer lezen, wil je dit zelf weer kunnen gebruiken dan moet het eerst weer terug, wel met Password.

Niet meer aan denken, veel te veel werk.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2007 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik zelf voor het versleutelen van mijn data het tooltje truecrypt. Zorg dat je wachtwoord lang is (20 tekens of langer), dan wordt het bijna onmogelijk om nog bij die data te komen. Truecrypt ondersteunt ook het gebruik van keyfiles voor als je het onthouden van een wachtwoord lastig vindt. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat je de keyfile veilig opbergt (usb stick oid) en dat niemand die keyfile in handen krijgt.
Truecrypt is overigens gratis.

Veel geluk ermee,

ve
door verwijderd - Sep 21, 2007 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik een U3 Stick die zijn met wachtwoord beveiligd en steek je in wanneer je die nodig hebt dus altijd veilig.

Groetjes Megaman63

ve
door verwijderd - Sep 25, 2007 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een gratisch goed werkend programma'tje te downloden. (zoek het adres even op met google. De namm is Magic Folders. Deze verbergt uitstekend de folders (mappen- of programma's).

Er is ook een versie waar wel voor moet worden betaald. Deze versleuteld de gekozen ook. extra.

RT

ve
door verwijderd - Sep 30, 2007 om 07:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik al enkele jaren Windows XP PRO

Hierin kan elke grebruiker zelf inloggen en gegevens beveiligen. Voor het inloggen word dan een wachtwoord gevraagd, zodat alleen de specifieke gebruiker toegang heeft tot bepaalde programma's paritities, en bestanden. Zelfs de toegang tot internet kan voor bepaalde gebruikers worden geblokkeerd. Backups vallen automatisch onder de beveiliging als die is ingesteld. Toegang word alleen verleend als de orginele versie van xp pro aanwezig is. Gaat station C onderuit en moet XP PRO opnieuw worden geïnstalleerd, heb je een probleem, XP PRO herkent dan de beveiligings code niet. Met andere woorden de backups kunnen alleen worden geopend op de computer waarop ze zijn gemaakt én alleen door de gebruiker die het wachtwoord kent.

Leuk in de volgende gevallen Wat was het wachtwoord ook weer? O ja! het was wAchtwOOrd, dacht ik... Na een avondje onweeren en een luide kaBOEM, klets veur de kop, man. Alles beveiligd en de sleutel vot. Blikeminslag...