an
door annelies633 May 7, 2013 om 21:53
Computers & telefonie

Mediamarkt en misbruik thuiskopieheffing

Mijn zoon (13 jaar) heeft bij Mediamarkt een mobieltje gekocht met 4GB intern geheugen. Er werd naast het bedrag extra 6,05 euro thuiskopieheffing berekend.
Thuis nagekeken, en inderdaad thuiskopieheffing bestaat sinds 2013. Je moet echter betalen voor de opslagmogelijkheid. Hoe meer opslag hoe duurder. Voor een mobieltje met opslag tot 16 GB betaal je 2,5 euro excl. btw. Vanaf 16 GB betaal je 5 euro excl. btw.
Ze hebben bij mediamarkt dus teveel berekend en weigeren dit terug te betalen. Zij gaan ervan uit dat je meer opslag erop kan zetten. Dat klopt, maar daar moet je dan weer los een thuiskopieheffing voor betalen, dit geeft de rijksoverheid zelf ook aan in een telefoongesprek.

Kortgezegd laat Mediamarkt de klanten teveel thuiskopieheffing betalen en hoeven ze zelf maar de helft af te dragen. Zij maken dus misbruik van deze regeling. Maar ze blijven weigeren het teveel betaalde terug te storten.

Ze doen dit dus met alle klanten die een mobieltje kopen, en dat is wat volgens mij niet goed is.

Help, wat moet ik nu doen om dit misbruik aan te pakken en mijn zoon zijn geld terug te laten krijgen?

12723 33 Rapporteer

stacey
door stacey - May 7, 2013 om 22:09
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Let op: voor telefoons start het basistarief bij 16 GB / E 5,00 --

Ze dragen dus niet maar de helft af..........

En er staat Basistarief.
Waar die 1,05 (extra?) vandaan komt heb ik zo snel nog niet helemaal terug kunnen vinden maar die 6,05 toeslag had ik laatst ook op een tablet en dat was bij een ander bedrijf dus dat zullen ze niet zelf verzonnen hebben.

dearagain
door dearagain - May 7, 2013 om 22:11
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*in feite is hier van misleiding en mogelijk zelfs van oplichting sprake

*ik zou hiervan zeker melding maken bij Consuwijzer

*daarnaast zou ik jouw bericht op alle mogelijke media plaatsen, zodat de direkte en indirekte schade voor dit onwillige bedrijf zo groot mogelijk zal zijn

stacey
door stacey - May 7, 2013 om 22:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--De thuiskopie tarieven zijn exclusief BTW weergegeven-- PDF

Dus dan klopt het wel, 5,00 btw 21% = 1,05 / 6,05

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 7, 2013 om 22:51
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Pdfje geeft het antwoord;

Voor telefoons wordt uitgegaan van de maximaal uitbreidbare capaciteit, dus inclusief een geplaatste SD kaart indien mogelijk. Telefoons zonder mogelijkheden voor de plaatsing van een SD kaart en zonder intern geheugen geschikt voor muziekbestanden vallen buiten de regeling. Let op: voor telefoons
start het basistarief bij 16 GB.

Al is die tekst en tabel enigszins onduidelijk, maar dat is een gewoonte in auteursrechtenland

lekkerisdat
door lekkerisdat - May 7, 2013 om 22:53
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Vergeet ik nog te zeggen; zoals ik het lees klopt het dus helemaal, nogal knullig van mediamarkt dat ze dit de klant niet even duidelijk uitleggen.

stacey
door stacey - May 7, 2013 om 22:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=annelies633 schreef op dinsdag 7 mei 2013, 21:53] Zij gaan ervan uit dat je meer opslag erop kan zetten. Dat klopt, maar daar moet je dan weer los een thuiskopieheffing voor betalen, dit geeft de rijksoverheid zelf ook aan in een telefoongesprek.

Dan ben je daar overigens ook verkeerd over ingelicht:

--Uitgesloten zijn:
De interne harde schijf, interne SSD, game console (spelcomputer), memo recorder(dicteerrecorder), Digital Still Camera, Camcorder,
DVD RAM, Geheugenkaarten (zoals SD, MMCard,), USB Sticks
- PDF-

Je betaald dus niet nog extra als je er een sd-card bijhaalt, die is nu al betaald

ltmvz
door ltmvz - May 8, 2013 om 10:29
949 Antwoorden / 18 Vragen

Eind goed, al goed.

an
door annelies633 - May 11, 2013 om 20:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties.
Ik begrijp dat Mediamarkt gelijk heeft.

an
door annelies633 - May 11, 2013 om 22:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

vraag ik me alleen nog af, waar komt dat pdf-je van Stacy vandaan? Is dat rechtsgeldig?

Op de site van de rijksoverheid vind ik namelijk de volgende pdf: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/10/25/regeling-thuiskopieheffingen-staatsblad-505-2012/stb-2012-5051.pdf
Hier wordt niet gerept over de maximale uitbreidbaarheid. Dit is wat de rijksoverheid uitgeeft, en volgens mij rechstgeldig. Dan zou ik op basis van de rijksoverheid nog steeds gelijk hebben.

an
door annelies633 - May 11, 2013 om 22:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

file:///C:/Users/Richard/Downloads/stb-2012-5051.pdf

Als jullie bovenstaande link kopieeren kom je op de juiste site terecht.

an
door annelies633 - May 11, 2013 om 22:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel onderstaande link:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/10/25/regeling-thuiskopieheffingen-staatsblad-505-2012.html

en dan klikken op download staatsblad thuiskopieheffing, staatsblad 505, 2012

zoekster
door zoekster - May 11, 2013 om 22:54
10966 Antwoorden / 34 Vragen

de link nog even HIER

Ik heb me verder niet in het onderwerp verdiept, maar wat in het staatsblad staat, is rechtsgeldig.

stacey
door stacey - May 11, 2013 om 23:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=annelies633 schreef op zaterdag 11 mei 2013, 22:26]vraag ik me alleen nog af, waar komt dat pdf-je van Stacy vandaan? Is dat rechtsgeldig?

Dit is wat de rijksoverheid uitgeeft, en volgens mij rechstgeldig. Dan zou ik op basis van de rijksoverheid nog steeds gelijk hebben.

Dat pdf is van deze club :
---De Minister van Justitie heeft Stichting de Thuiskopie aangewezen om alle thuiskopievergoedingen te incasseren en te verdelen.
Ook heeft de minister een College van Toezicht aangesteld (op basis van de Wet toezicht collectieve beheersorganisaties), dat toeziet op een correcte uitvoering van deze opdracht-- -zie hier-

En hoezo dacht je nog steeds gelijk te hebben ?

Ik lees namelijk hetzelfde: Telefoon met Mp3-speler/Smartphone
? 16 Gb € 5,00 het apparaat is geschikt voor meer dan 16 gb daarom geldt daarvoor dat tarief, niets te maken met maximale uitbreidbaarheid maar met de mogelijkheid/capaciteit en die is gespecificeerd als >16 gb of jij daar verder wel of niet gebruik van gaat maken is niet hun probleem, de mogelijk is er en daar betaal je voor.
Dat is een keus die gemaakt is omdat er anders ook op elk opslagkaartje ook nog weer een toeslag zou moeten komen, dat zou dan weer in de behoorlijk in de papieren/kosten gaan lopen.

an
door annelies633 - May 12, 2013 om 11:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie dat je gelijk hebt Stacy, alleen kon ik dat niet terug vinden op de eerste pdf.
Hartelijk dank voor de reactie. Hiermee is deze vraag volledig afgehandeld.

stacey
door stacey - May 12, 2013 om 12:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=annelies633 schreef op zondag 12 mei 2013, 11:19]Ik zie dat je gelijk hebt Stacy, alleen kon ik dat niet terug vinden op de eerste pdf.
Hartelijk dank voor de reactie. Hiermee is deze vraag volledig afgehandeld.

Graag gedaan.

ni
door nielsvde - May 31, 2013 om 21:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allen,

Ik vroeg me af of dit (quote Stacey 11 mei: ? 16 Gb € 5,00 het apparaat is geschikt voor meer dan 16 gb daarom geldt daarvoor dat tarief, niets te maken met maximale uitbreidbaarheid maar met de mogelijkheid/capaciteit en die is gespecificeerd als >16 gb) ook geldt voor dit mobieltje?

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/SAMSUNG-E1180,10259,400132,195663.html?langId=-11

Het heeft namelijk een intern geheugen van 64mb (zie site Samsung), geen geheugenkaartlezer en toch wordt er €6,05 thuiskopieheffing incl. BTW gerekend. Op de site van de Mediamarkt staan meerdere van dit soort mobieltjes.

Met vriendelijke groet,
N. van den Eijnde

Cookies
door Cookies - May 31, 2013 om 22:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als ik dit mobieltje z.g. bestel bij Kijkshop wordt er geen heffing in rekening gebracht.

worst
door worst - Jun 1, 2013 om 10:35
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nielsvde schreef op vrijdag 31 mei 2013, 21:59]Hallo allen,

Ik vroeg me af of dit (quote Stacey 11 mei: ? 16 Gb € 5,00 het apparaat is geschikt voor meer dan 16 gb daarom geldt daarvoor dat tarief, niets te maken met maximale uitbreidbaarheid maar met de mogelijkheid/capaciteit en die is gespecificeerd als >16 gb) ook geldt voor dit mobieltje?

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/SAMSUNG-E1180,10259,400132,195663.html?langId=-11

Het heeft namelijk een intern geheugen van 64mb (zie site Samsung), geen geheugenkaartlezer en toch wordt er €6,05 thuiskopieheffing incl. BTW gerekend. Op de site van de Mediamarkt staan meerdere van dit soort mobieltjes.

Met vriendelijke groet,
N. van den Eijnde

Het geldt ook voor die telefoon, want hij heeft een MP3 functie.

mj
door mjonkers - Jun 3, 2013 om 21:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb een samsung tab2 7 inch met 8 gb besteld. Er wordt € 6,05 in rekening gebracht bij Media Markt.
Dat zou € 2,50 ex btw dus € 3,03 moeten zijn. Er wordt dus wel misbruik van gemaakt. BCC doet het wel goed berekenen. Heb dit neergelegd bij mediamarkt maar nog geen reactie gehad.

Tablet ? 8 GB € 2,50

di
door dinkys - Jun 13, 2013 om 16:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het geheugen kan idd worden uitgebreid met een micro sd-kaart.
€ 6,05 klopt in dit geval (€5 is excl BTW)

Off topic:

Wel vind ik het vreemd dat als ik een standaard telefoon wil bestellen (zonder mp3 speler, zonder intern geheugen en zonder uitbreid mogelijkheden) er toch €6,05 aan thuiskopieheffing wordt berekend.

Ik heb MediaMarkt hierop aangesproken. Na een paar weken kreeg ik een mail dat ze het gaan aanpassen op de site. Inmiddels 2 maanden verder is het nog niet aangepast.

Ik was altijd fan van MediaMarkt/Saturn maar Kijkshop scoort momenteel bij mij hoger.
MediaMarkt was meestal goedkoper dan andere winkel maar momenteel komen de producten hoger uit mede door de thuiskopieheffing, want bij veel andere winkel zit de thuiskopieheffing bij de prijs is.

Voorbeeld:
Samsung Galaxy Fame T-Mobile prepaid:
MediaMarkt € 159,99 + € 6,05
Kijkshop € 159,99 incl thuiskopieheffing.

Een aantal jaren geleden was MediaMarkt ook één van de eerste winkels die een nieuw product in de schappen had liggen, maar momenteel zijn ze één van de laatsten.

Actie zijn ook niet meer wat ze geweest zijn:
- Prijzen worden eerst verhoogd.
- BTW actie is :100 x 79 en geen :121 x 100.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 13, 2013 om 18:05
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De Oplossing is een telefoon zonder geheugen!

Ja, de eerste zijn er, maar er word bij deze wel een Micro SD kaart van 32 Gb bijgeleverd die wisselbaar is, en dan betaal je niets!

di
door dinkys - Jun 13, 2013 om 18:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is over een toestel zonder geheugen maar met uitbreidingsmogelijkheden ook de thuiskopieheffing verschuldigd.

De thuiskopieheffing geldt niet voor telefoons zonder mp3 speler, zonder intern geheugen en zonder sd kaartslot.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 13, 2013 om 18:40
619 Antwoorden / 29 Vragen

Het zal een beetje dom klinken: wat valt er op een mobiele telefoon nou te kopiëren opdat er daarvoor een thuiskopieheffing wordt berekend?

di
door dinkys - Jun 13, 2013 om 19:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat vraag ik mij ook af.

gompy2
door gompy2 - Jun 13, 2013 om 19:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wendy-claire schreef op donderdag 13 jun 2013, 18:40]Het zal een beetje dom klinken: wat valt er op een mobiele telefoon nou te kopiëren opdat er daarvoor een thuiskopieheffing wordt berekend?
Genoeg, op die van mij staan vele Gig's aan muziek en die is al 7 jaar oud.
Het postduiven tijdperk is toch allang voorbij?

ja
door janf43 - Jun 17, 2013 om 21:49
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wilde een nieuwe telefoon, alleen om te bellen. Mijn oog is gevallen op de Samsung E1190. Die heeft geen mogelijkheden om muziek af te spelen en geen mogelijkheid er een SD-kaart in te steken.

Op beslist.nl staat die voor €18.94 in de webshop van de Mediamarkt. Als je dan wilt afrekenen wordt er opeens €6.05 bijgeteld voor de thuiskopieheffing.

Op mijn verzoek aan Mediamarkt om nadere uitleg is tot nu toe niet gereageerd.

Even verder zoekend vond ik dezelfde telefoon bij BCC voor €18.99. Daar wordt, terecht, de thuiskopieheffing niet gerekend.

U mag raden waar ik de telefoon gekocht heb.

Overigens staat dezelfde telefoon nu bij de Mediamarkt voor €24.99, en jawel daar komt de thuiskopieheffing dan nog bij.

Trek uw conclusie.....

zw
door zwaardvis - Jun 18, 2013 om 00:02
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad. Zelfs voor de meest eenvoudige telefoon, zonder mp3, vraagt MM en Saturn 6,05 euro extra. Dat klopt voor geen meter.

ja
door janf43 - Jun 19, 2013 om 18:46
733 Antwoorden / 0 Vragen

Bestaat er een prijs voor het meest onzinnige antwoord?

Ik kreeg dit als reactie van Mediamarkt:

"Geachte meneer/mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw contact met Media Markt.
Wij kunnen de thuiskopieheffing voor bepaalde artikelnummers helaas niet uitzetten.
Wat wij als enige oplossing hiervoor kunnen bieden is de bestelling te plaatsen, de thuiskopie heffing te betalen en vervolgens deze terug te claimen omdat deze op dit product inderdaad niet terecht is.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Uw Media Markt team"

zoekster
door zoekster - Jun 19, 2013 om 19:08
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=janf43 schreef op woensdag 19 jun 2013, 18:46]Bestaat er een prijs voor het meest onzinnige antwoord?

Ik kreeg dit als reactie van Mediamarkt:

"Geachte meneer/mevrouw ,

Hartelijk dank voor uw contact met Media Markt.
Wij kunnen de thuiskopieheffing voor bepaalde artikelnummers helaas niet uitzetten.
Wat wij als enige oplossing hiervoor kunnen bieden is de bestelling te plaatsen, de thuiskopie heffing te betalen en vervolgens deze terug te claimen omdat deze op dit product inderdaad niet terecht is.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Uw Media Markt team"
Dat is lekker makkelijk! Dus klanten die niet weten hoe het precies zit met de thuiskopieheffing mogen betalen, de oplettenden krijgen geld terug.

Die Media Markt is echt niet gek!!

an
door antijust - Oct 2, 2013 om 02:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

>16gb:6,05 incl btw op mob.tel. en,

an
door antijust - Oct 2, 2013 om 02:54
2 Antwoorden / 0 Vragen
wendy-claire
door wendy-claire - Oct 2, 2013 om 03:03
619 Antwoorden / 29 Vragen

Media Markt kent waarschijnlijk de 'definitie' van de 'Thuiskopieheffing' niet of voert een (eigen) interpretatie van daarvan uit. Eigen gewin?!

De wettelijke regeling thuiskopieheffing

di
door dinkys - Oct 2, 2013 om 07:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vorige week vrijdag heb ik een Samsung E1200 besteld bij MediaMarkt voor slechts €5,95.
Volgens de site heeft het toestel een mp3 speler en een fm radio.

Ik wist zeker dat het toestel geen mp3 speler heeft en ook geen SD kaart mogelijkheden.
Bij het bestellen werd er doodleuk €6,05 thuiskopieheffing bij opgeteld.

Ik heb MediaMarkt hierover gelijk een mail gestuurd. Na 3 dagen kreeg ik een reactie dat ze het doorsturen naar de juiste afdeling.

Na ontvangst bleek het toestel zelfs geen radio te hebben (daar heb ik hem voor gekocht).

Nu 5 dagen later nog geen reactie gekregen. Het toestel heb ik inmiddels retour gestuurd ivm het ontbreken van de FM Radio en tevens bleek het toestel van 11-2012 te zijn. Ofwel bijna een jaar oud!

Ik heb MediaMarkt (incl Saturn) meerdere keren geadviseerd om de thuiskopieheffing gelijk in de prijs te verwerken (mits van toepassing).

Als potentiële klanten een extra bedrag zien tijdens het bestellen terwijl het op dat product niet van toepassing is gaan klanten naar de concurrentie. Andere webshops hebben het beter voor elkaar want daar wordt de thuiskopieheffing niet vermeld bij basic toestellen.