gkelderman
door gkelderman Nov 18, 2008 om 12:18
Computers & telefonie

Met draadloos laptop draadloos printen, kan dat?

Hallo allemaal,

Kan ik met een laptop die een draadloos netwerk heeft ook draadloos printen? Dit wil zeggen, dat ik in de kelder een computer heb staan met een printer daar op aangesloten, nu wil ik boven in de woonkamer met mijn laptop gaan werken in Microsoft Word, en dat werkstuk dan uitprinten, kan dat ook draadloos, en zo ja, moet ik daar nog andere software of hardware bij kopen om dit mogelijk te kunnen maken? wie heeft hier een goede ervaring mee, en kan mij vertellen wat de mogelijkheden zijn,      bij voorbaat dank,

Groetjes, Geert

298 5 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Nov 18, 2008 om 12:28
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ook een draadloos netwerk en gebruik de printer die op de komputer is aangesloten die in een andere kamerstaat.

Wel moet die komputer dan aanstaan anderst werkt  het niet.

Op bijde komputers moet je wel de optie pinterdelen inschakelen..

gkelderman
door gkelderman - Nov 18, 2008 om 13:09
49 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Freya,

Bij deze hartelijk dank voor je uitleg, ik heb al een uitdraai gemaakt met de laptop, maar de computer moet wel altijd tijdens het uitprinten via de laptop aan blijven staan, anders werkt het niet. maar jij gaf mij de beste uitleg, zodoende "het beste antwoord"

Groetjes, Geert

freya
door freya - Nov 18, 2008 om 13:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Geert,

Dat kan prima hoor en je hebt er verder niets voor nodig. Je zult alleen een paar instellingen moeten controleren.

  1. Om te beginnen zul je op de computer, waarop de printer is aangesloten, moeten aangeven dat de printer 'gedeeld' moet worden. (je kunt dat instellen via Configuratiescherm -> Printers en faxapparaten en aldaar even rechtsklikken op de printer en Eigenschappen kiezen. Op het tabblad Delen kun je het 'delen' inschakelen)
  2. Als dat is geregeld kun je op je laptop (die draadloos op je netwerk zit), een nieuwe printer toevoegen. Kies dan voor een netwerkprinter en selekteer de gewenste printer. (computer met printer moet uiteraard ingeschakeld zijn)
Als je alle aanwijzingen zorgvuldig volgt lukt het vast wel.

m.vr.gr. Freya

hp
door hpb - Nov 18, 2008 om 13:11
19 Antwoorden / 4 Vragen

jazeker kan dat. Voorwaarde is wel dat laptop en pc (met printer) op hetzelfde netwerk zijn aangesloten. Op de laptop moet je ook de printer installeren en op de pc moet je de instelling printer delen aanvinken. voor de rest zou ik zeggen struin verder op internet, want over dit onderwerp is al heel veel te vinden en vaak al toegespitst op het os dat je gebruikt (meestal Xp of Vista). Suc6

freya
door freya - Nov 18, 2008 om 13:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Fijn dat het gelukt is en ja, uiteraard moet de computer en de printer wel ingeschakeld zijn. Als dat echt een probleem is, zou je kunnen overwegen om een printerserver aan te schaffen. Dat is een kastje dat aan de ene kant verbinding heeft met de printer en aan de andere kant een verbinding heeft met je netwerk. De printer wordt dan een rechtstreeks onderdeel van het netwerk en kan dus zelfstandig functioneren zonder computer.
Het is maar net wat je wilt.

Freya