in
door ingedeb Jun 8, 2016 om 15:38
Computers & telefonie

Mijn laptop is gehacked wie weet of nog iets kan doen eraan

Ik ben zo stom geweest om op een phishing mail te klikken nu kan ik niets meer doen.. Wie heeft advies ik moet ondertussen al 750 euro betalen.

13214 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 8, 2016 om 15:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je gebruikt nu dus blijkbaar een andere laptop/pc/oid

Niet betalen natuurlijk!!!

Welk virus heb je binnengehaald? Welke melding krijg je?

Lees wat info hier.

marita5
door marita5 - Jun 8, 2016 om 15:54
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ingedeb ,

In ieder geval niet betalen .

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/153585-hoe-kun-je-een-gehackte-computer-of-browser-herstellen.html

diumenge
door diumenge - Jun 8, 2016 om 17:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ga er mee naar een expert, ik denk niet dat je dit zelf kan oplossen. Ook niet met tips van de beantwoorders hier.

Ma
door Mat Matheij - Jun 8, 2016 om 18:50
986 Antwoorden / 3 Vragen

Je pc is niet zomaar gehackt. Wendt je ook tot de provider. U heeft via de India connection toegang geleverd tot uw pc.
Vraag is start de pc in het geheel niet op.
Voor Phishing is de provider in eigen belang ook aanspreekpunt. Daarnaast had U zoals te doen gebruikelijk geen betaalde scanner die ook Phishing eruit filtert. Zelfs de browser filtert ongewenste sites/add ons er uit. (Firefox). Van belang is start de pc met het eigen wachtwoord in het geheel niet op. Wanneer je een webbrowser kunt bereiken kun je ook met een gratis mcafee scan de grootste issues eruit halen. Installeer dan een goede scanner Eset / Bitdefender en voer een totale scan uit.

holpen
door holpen Jun 10, 2016 om 14:26
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Als je zeldzame onzin wilt verkopen, doe dat dan niet hier, a.u.b. Aan een dergelijk antwoord heeft de vraagsteller helemaal niets en je antwoord staat bovendien bol van onzinnige aannames en onjuiste adviezen.

"Je pc is niet zomaar gehackt."
--- O? Wat dan wel?

"Wendt je ook tot de provider."
--- Die heeft daar helemaal niets mee te maken en levert daarvoor over het algemeen ook geen ondersteuning.

"U heeft via de India connection toegang geleverd tot uw pc. "
--- Knap dat je dat zomaar uit de nogal beperkte vraagformulering kunt afleiden. Overigens, de meeste van dit soort malware heeft geen moer met India te maken. Die kreet slaat helemaal nergens op.

"Vraag is start de pc in het geheel niet op."
--- Dat is inderdaad een goede vraag....

"Voor Phishing is de provider in eigen belang ook aanspreekpunt."
--- Nauwelijks. Je kunt het doorgeven, zodat eventuele spamfilters kunnen worden aangepast, maar over het algemeen hoef je voor dergelijke zaken niet aan te kloppen bij je provider.

"Daarnaast had U zoals te doen gebruikelijk geen betaalde scanner die ook Phishing eruit filtert."
--- Knap dat je dat zomaar kunt zien, daarover heeft de vraagsteller helemaal geen informatie gegeven. Ook betaalde antivirusprogramma's filteren lang niet alle phishingmails eruit. Dat kan ook helemaal niet, gezien de manier waarop dit soort mailtjes werken. Als je daarop wilt vertrouwen, dan ben je echt heel dom bezig. Bovendien, wie zegt jou dat de vraagsteller een email-client gebruikt en geen webbased email? In dat laatste geval heb je helemaal geen moer aan een dergelijke scanner...

"Zelfs de browser filtert ongewenste sites/add ons er uit. (Firefox)."
--- Een browser filtert uit zichzelf weinig, hoor, de meeste hebben wel enige vorm van filtering ingebouwd, maar dat is zeer beperkt. Helpt bovendien ook niet tegen phishingmails. Met de juiste addons (van bijvoorbeeld antivirusprogrammatuur) wordt een groter aantal sites wel geblokkeerd of krijg je een melding dat de site potentieel gevaarlijk kan zijn. Maar ook hier geldt dat deze bescherming maar zeer beperkt is, omdat de antivirusboeren nooit alle snelle wijzigingen realtime kunnen bijsloffen.

"Van belang is start de pc met het eigen wachtwoord in het geheel niet op."
--- Ja, maar dat had je al gevraagd....

"Wanneer je een webbrowser kunt bereiken kun je ook met een gratis mcafee scan de grootste issues eruit halen. Installeer dan een goede scanner Eset / Bitdefender en voer een totale scan uit."
--- Het vervelende is dat veel antivirusprogramma's dit type malware niet eens herkennen! Bovendien is het niet handig om een computer waarvan duidelijk is dat het ding al zwaar geïnfecteerd is, wederom aan te gaan zetten. Recente ransomware start dan namelijk meteen ook mee op en gaat vrolijk in de achtergrond verder met het versleutelen van je persoonlijke data. Tegen de tijd dat je een virusscan hebt uitgevoerd en de malware hebt verwijderd, ben je zomaar extra gigabytes aan data kwijtgeraakt.
Dit advies is zo ongeveer het slechtste wat je kunt geven!

Ma
door Mat Matheij Jun 10, 2016 om 16:08
986 Antwoorden / 3 Vragen

Uit uw betoog blijkt dat U mijn veronderstellingen grotendeels onderschrijft. Regelmatig worden er gebruikers lastig gevallen door uit India afkomstige hackers. Ikzelf heb nog nooit hier last van dit soort Phishing mails gehad. De opmerking dat scanners niets tegenhouden kan ik evenmin bevestigen. En menig provider filtert in eigen belang er behoorlijk veel problematische gevallen uit. Lat but not least is dit een forum dat vragen beantwoordt van de TS. Het is niet de bedoeling er een discussieforum van te maken. U bent wel te allen tijde gerechtigd uw mening te geven. Mvrgr.

endemion
door endemion Jun 10, 2016 om 16:37
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ben het meer dan eens met Holpen. Dat zogenaamde antwoord van jou is op z'n mindst kwalijk te noemen.
Maar steek je kop maar in het zand "cherry pick" wat dingetjes eruit die je een positivere draai kunt geven, zucht.

edrick3
door edrick3 Jun 10, 2016 om 19:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@holpen, jammer dat ik niet op + kan klikken! ;-)

jo
door jorisw Jun 10, 2016 om 22:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zonder verdere aanwijzingen en bewijzen Indiers beschuldigen grenst aan een zware vorm van racisme.

holpen
door holpen Jun 11, 2016 om 10:12
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Mat, fijn dat je vindt dat ik "gerechtigd" ben mijn mening te geven. Even voor alle duidelijkheid: ik ben een professional op ICT-gebied en wat jij hier loopt te verkondigen grenst aan het onbetamelijke. Je helpt mensen van de wal in de sloot! Waarschijnlijk met de beste bedoelingen, maar je kraamt, helaas, complete onzin uit. Daarnaast lees je slecht en verdraai je mijn woorden. Het is inderdaad de bedoeling om vraagstellers te helpen en hun vragen te beantwoorden. Daar hoort ook bij dat vraagstellers gewaarschuwd worden voor dit soort kul-antwoorden! Die zijn namelijk welhaast gevaarlijker dan dat stuk malware.

Cookies
door Cookies Jun 11, 2016 om 10:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@holpen: je hebt volkomen gelijk! Zeker al een 10-tal mensen hebben hem er meerdere malen op gewezen dat hij SLECHT leest en zijn reacties doorgaans NIET correct zijn. Echter het 'grappige' is dat hij regelmatig beantwoorders even vertelt dat de 'schoenmaker bij zijn leest moet blijven'. Blijkbaar telt dat dan niet voor MM zelf. Zelfs nu, concludeert hij dat je zijn veronderstelling grotendeels onderschrijft.

Ma
door Mat Matheij Jun 11, 2016 om 12:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

:) Eenieder mag zijn mening uiten zowel als kritiek hebben of een status aanmeten. Ik ben in ieder geval met zomerreces. Klaarblijkelijk kan eenieder hier beledigen.

holpen
door holpen Jun 11, 2016 om 19:48
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Mat, ik beledig je niet, ik wijs je erop dat je onzin uitkraamt! Dat is iets geheel anders. Je hebt ongetwijfeld de beste bedoelingen, daar wil ik helemaal niet over zeuren. Je hebt alleen geen enkel verstand van zaken als het op deze materie aankomt. Je kalkt echt volkomen onzinnige en soms zelfs regelrecht gevaarlijke informatie neer. Als de vraagsteller jouw "adviezen" volgt, is de kans groot dat er alleen maar meer ellende ontstaat. Daar waarschuw ik dan met liefde de vraagsteller voor, door jouw verhaal onderuit te halen. Je wilt niet weten hoeveel computers ik al niet onder handen heb gehad die door dit soort zichzelf overschattende, zelfverklaarde "computerdeskundigen" volledig naar de vaantjes zijn geholpen.

Ook in dit geval kun je bij foutief handelen meer schade aanrichten dan tot nu toe is aangericht. Het spijt me, maar je bent absoluut niet deskundig op dit gebied. Wellicht kun je zelf prima overweg met je eigen computersysteem, dat geloof ik best. Maar je ontbeert echt de benodigde kennis over hoe malware functioneert of kan functioneren, je hebt daar allerlei zelf gecreëerde waandenkbeelden bij.

Het is niet mijn bedoeling jou te beledigen; het is mijn bedoeling de vraagsteller voor meer ellende te behoeden. En als dat erin resulteert dat jij je beledigd voelt, omdat je onzinverhaal onderuit wordt gehaald, tsja, dat zij dan maar zo. Dan had je die onzin maar niet moeten plaatsen. If you can't stand the heat, get out of the kitchen....

Het is geen kwestie van "een mening" posten, dit gaat om vakkundigheid en kennis - en sorry, maar die heb jij gewoon niet op dit gebied, al denk je zelf kennelijk van wel.

Ma
door Mat Matheij Jun 11, 2016 om 20:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

:)

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 8, 2016 om 18:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit noemen we ransomeware, ze gijzelen uw pc en zelfs na betaling kunnen ze hem wederom locken. Niet betalen dus zoals al eerder gesteld.
Als u een back up heeft van uw bestanden is het misschien weleens tijd voor een compleet schone installatie.
Dan is het register van uw pc weer netjes schoon, uw harddisk opgeruimd en alles loopt weer lekker snel.
Het is even een klus maar kost u verder niets.
Diewilik

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 8, 2016 om 19:08
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Voor 'n lekker bakje koffie (filterkoffie, aangezien dat supergezond is) en zo'n roze koek (wel de originele), kom ik het oplossen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 8, 2016 om 19:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Akkerdistel..Phising for a date???
Diewilik

akkerdistel
door akkerdistel Jun 8, 2016 om 19:27
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Hahahaha. Yep, alleen als ze ergens tussen de 20 en 40 is, exquis, met donkere haren en bovenal superlief. Anders pas ik.

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2016 om 21:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft nog niet gemeld welke melding gegeven wordt....

Bekijk eens dit filmpje van de Consumentenbond waarin wordt uitgelegd hoe het te verwijderen: https://www.youtube.com/watch?v=n0hlvsEK250

holpen
door holpen - Jun 10, 2016 om 14:45
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Er is te weinig informatie om een eenduidig antwoord te kunnen geven.

Uit de vraagstelling lijkt het op een "gegijzelde" computer, omdat je via de mail - waarschijnlijk heb je een bijlage opengeklikt - zogenaamde "ransomware" hebt binnengehaald.

Eerste advies: ZET DIE COMPUTER NIET MEER AAN!!! Ook niet om nog even wat bestanden die nog wel benaderbaar zijn te kopiëren naar een externe schijf of iets dergelijks. Als er nog gegevens gered kunnen/moeten worden, moet je harde schijf in een andere computer gehangen worden, zodat er niet meer van die schijf opgestart wordt. Met die computer kunnen dan herstelacties uitgevoerd worden.

Elke keer als je het apparaat opstart, wordt ook dat stuk ransomware automatisch mee opgestart. Uit je beschrijving kan ik helaas niet afleiden welk type ransomware je hebt binnengehaald, maar momenteel zie ik steeds vaker een versie die je persoonlijke bestanden (documenten, foto's, muziek, etc.) in de achtergrond versleutelt. En elke keer als je de computer start, pakt ie weer een paar extra bestanden mee... Er is momenteel nog steeds geen algemene tool die de versleutelde bestanden weer kan ontsleutelen. Oftewel: die bestanden ben je gewoon kwijt!

Een andere versie gooit simpelweg je hele computer op slot, zodat deze helemaal niet meer gebruikt kan worden. En wat die in de achtergrond verder allemaal nog uitspoken, kun je dus al helemaal niet zien.

In alle gevallen raad ik je aan om er niet zelf mee te gaan prutsen, maar de hulp van een professional in te schakelen. Als het goed is, weten die hoe ze zoiets veilig voor je kunnen oplossen. Soms is het zelfs mogelijk om nog wat oude bestanden te herstellen.

Als het geen probleem is dat je alles op de laptop kwijt bent, dan kun je het beste het apparaat helemaal opnieuw (laten) installeren. Dat is overigens sowieso aan te raden na een ernstige infectie.

Ma
door Mat Matheij Jun 11, 2016 om 12:54
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook al is het antwoord lang en het op mij gegeven onnodig kwetsend dan nog.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Holpen zou u veronderstellingen grotendeels onderschrijven?

Nog grotere onzin dus dan uw reactie.

audb
door audb - Jun 10, 2016 om 17:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Staan er belangrijke bestanden op? zo niet gewoon een low level format(*)  geven en windows er opnieuw opzetten.

Helaas is het zo dat als je betaald je echt geen key krijgt of je krijgt er wel een en dan begint het spelletje opnieuw en kan je weer betalen.
Een oplossing kan ik je niet geven maar je zou kunnen kijken bij www.bleepingcomputer.com of hun er een oplossing voor bieden deze bieden het gratis aan dus geen dure "hulp" die alleen helpt om geld uit je zak te halen.

hier mee kan je dat doen maar je raakt alles kwijt wat er op je harddisk staat.
http://www.killdisk.com/wiper.htm

En deze vond ik ook nog en wie weet staat er een oplossing er tussen http://www.eset.com/nl/download/utilities/

Sluit ook eerst internet af zodat je laptop niet anderen kan besmetten en start alleen op in veilige modus

el
door elrosso - Jun 10, 2016 om 21:22
21 Antwoorden / 16 Vragen

Met een schroevedraaier en een harddisk usb adapter kom je een heel eind. Je harddisk uit je laptop halen. Als externe harde schijf aan een andere laptop hangen. Belangrijkste gegevens er af halen, harddisk diep formatteren, weer in je laptop plaatsen en weer opnieuw installeren. Hoe je dat doet staat hier:
http://www.computeridee.nl/workshop/windows-10-downloaden-en-installeren-2/

Sterkte. Lijkt moeilijk maar is het echt niet.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 13, 2016 om 00:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als je de harde schijf aan een andere laptop/pc hangt wordt die ook besmet! Je kunt niet bij je bestanden die zijn namelijk alleen tegen betaling te ontgrendelen.
Diewilik

jo
door jorisw - Jun 10, 2016 om 22:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het allereenvoudigst is waarschijnlijk een nieuwe hardisk voor een paar tientjes kopen en opnieuw Windows installeren. Dan weet je zeker dat het 100% schoon is. Bijkomend voordeel is dat je in ieder geval alle data nog hebt op de huidige disk (waarvan je belangrijke document met beleid - en deskundige hulp - af kunt halen).

chris74
door chris74 - Jun 11, 2016 om 09:26
564 Antwoorden / 44 Vragen

De meeste onzin antwoorden gelezen waarbij ik blij ben dat ik een goede riem om heb... Geneuzel uit hackers uit India en vraag uw provider... daar kom je niet verder mee. ICT / computers is een vak. Praat mee als u weet waar u het over hebt!

@ vraagsteller, uw vraag is te summier. Er word al aangegeven dat meer info nodig is. Welke errors ziet u? Welke namen worden er aan gehangen? Het is van belang om specifieke gegevens te benoemen. Er is veel te koop in ICT land en dat geldt helaas ook voor virussen en randsom / spywares.

We moeten nu maar gissen en aannames doen naar uw probleem.

Maargoed, ik doe een poging! Ik vermoed dat uw bestanden en foto's niet meer te openen zijn en dat er daar om geld word gevraagd. U bent dus te grazen genomen door een variant cryptolocker. Er zijn er verschillende in de omloop maar wellicht heeft u geluk. Als de variant -teslacrypt - based is dan heeft ESET daar een tool voor.

Toch raad ik u dan wel aan om dan (gezien uw vraagstelling) om u te laten bij staan door een computer deskundige. Zelf heb ik dit al een keer voor iemand moeten oplossen en liep tegen wat uitdagingen aan. Te weinig schijfruimte, tool maakt een kopie van elk bestand, en daarna moest ik alles flink opschonen.

Is het een andere variant waar (nog) geen tool voor is. U heef tdan pech en ik kan u dan enkel aanraden een andere disk in de PC te stoppen en de geinfecteerde disk nog even apart te houden. Wellicht dat er in de toekomst nog een tool word vrijgegeven en dat u op een later moment uw data alsnog kan terug halen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 11, 2016 om 20:00
641 Antwoorden / 77 Vragen

Je praat over Phishing. Je bent erg onduidelijk wat precies gebeurd is.
Als je gegevens van b.v. een bank, webshop o.i.d. doorgegeven hebt dan meteen die bank e.d. inlichten en je wachtwoorden veranderen.

Qw
door Qwertyqq - Jun 11, 2016 om 21:41
1 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet waarom iedereen zegt "niet betalen", want dat hangt m.i. helemaal af van de vraag wat er op de laptop staat, hoeveel dat je waard is en of je een backup hebt.
Als je daar een jaar werk op hebt staan, zonder backup, kan ik me best voorstellen dat je daar EUR 750 aan wilt wagen, ook al heb je natuurlijk geen zekerheid dat je je data terugkrijgt.

Eerst zou ik altijd een image maken van de HD.
En als de data niet veel waard is, vervolgens de HD formatteren en alles opnieuw installeren.

no
door noortje33 - Jun 22, 2016 om 14:28
6 Antwoorden / Vragen

Laptop Opnieuw installeren

Cookies
door Cookies Jun 22, 2016 om 14:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goh, dat advies is nog niet eerder gegeven.

no
door noortje33 Jun 22, 2016 om 17:09
6 Antwoorden / Vragen

Goh, en dan nog verder erop ingaan en dat meisje erin laten verdwalen. Met al die antwoorden is ze zo lang bezig en krijgt ze niks eruit. Jullie begrijpen het niet je bent gehackt, niks kopieren, niks back-uppen. Er is een oplossing en dat is opnieuw installeren. Zo is er geen spoor meer te vinden. Met die leuke adviesen die hier gegeven worden heeft ze binnen no time weer een probleem. goh,goh,goh,goh