Sa
door Sammie1303 Jun 15, 2018 om 09:58
Computers & telefonie

Mobiele data uit toch data verbruikt bij Youfone

Ben op reis geweest buiten de EU. Daarom heb ik roaming uitgezet. Na 5 dagan ontvang ik een sms van Youfone dat ik de maximale data kosten van ruim €60 gebruikt heb en aktie moet ondernemen om nog meer te kunnen gebruiken. Omdat dit op de 28ste van de maand was, leek het mij beter om voordat de nieuwe maand weer ingaat en ik automatisch weer ruim €60 aan data zou kunnen verstoken, heb ik voor alle zekerheid alle data uitgezet. Op de 5de van de nieuwe maand blijk ik alweer €52 aan data gebruikt te hebben.
Bij Youfone info gevraagd, geven ze aan niet na te kunnen gaan wat er dan voor data gebruikt is maar wel dat het steeds en vaak kleine pakketjes zijn van 10kb zijn.
Als data uit staat, maar ook als roaming uit staat, kan ik toch alleen via wifi data gebruiken? Hoe kan dit en hoe kan ik Youfone overtuigen dat de bijna €120 aan kosten niet correct zijn?

10566 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2018 om 10:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u al zelf in uw mobiel gekeken waar u het aan verbruikt hebt?

aurora1
door aurora1 - Jun 16, 2018 om 11:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Installeer een data teller app op uw telefoon en stel daar een limiet op vast.
En, zoals gezegd: in de telefoon is te vinden waar het verbruik aan opgegaan is.
Zoek ook op de site van de Consumentenbond naar "datagebruik" opdat het u wat duidelijker wordt.
Data = meervoud

gompy2
door gompy2 - Jun 16, 2018 om 12:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

De veiligste manier is naast het uitzetten van roaming ook mobiele data uitzetten, zodat je dan ook daadwerkelijk zeker bent van WIFI gebruik en geen onverwachte kosten.

Waarschijnlijk heb je naar het schijnt alleen "Roaming" uitgezet, klopt dat?

gw
door gwp - Jun 20, 2018 om 14:42
17 Antwoorden / 0 Vragen

Je gebruikt waarschijnlijk een 4G toestel. 4G kan niet zonder dataverbinding (zo is deze techniek nou eenmaal ontworpen). Data en/of roaming uitzetten heeft dan ook een beperkt effect. Het blokkeert alleen verkeer dat je toestel in of uitgaat. Maar dat is niet het hele verhaal.... De provider telt al het verkeer dat door het netwerk gaat, zowel afkomstig van je toestel (nul want je hebt data en roaming uitstaan) maar óok het verkeer dat vanaf het Internet naar je toestel wordt gestuurd. Het netwerk "is niet op de hoogte" van de data en roaming instelling van je toestel en levert dat verkeer dus gewoon netjes af aan je toestel (en telt dat verkeer ook). Je toestel gooit het vervolgens weg want je wilde het niet. Het is een illusie te denken dat als jij niets naar het Internet stuurt er ook niets terug zal komen. En de hoeveelheden die van Internet komen kunnen klein zijn, maar worden door je provider vaak naar boven afgerond en lijken daardoor altijd even groot. Maar er was dus wél verkeer en dat kost geld...... De oplossing? Zet als je geen data wilt ook ALTIJD 4G uit. 2G en 3G hebben namelijk niet die achtergrond dataverbinding nodig en stoppen dan ook helemaal met data. Voor SMS en telefoongesprekken maakt het niet uit of je op 2G of 3G zit. Je provider kan hier niets aan doen omdat het netwerk niet op de hoogte is van de data en roaming instelling die jij in je toestel maakt. Het toestel geeft dat niet door. Ook hier geldt dat dat in deze techniek nou eenmaal zo ontworpen is.
Overigens geldt ditzelfde ook als je een 4G toestel met WiFi gebruikt; ook dan blijft de achtergrond 4G dataverbinding aktief al zou je denken dat hij er niet meer zou zijn. Ook hier geldt dit niet voor 2G en 3G toestellen op WiFi.

gw
door gwp - Jun 20, 2018 om 16:04
17 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op bovenstaande: Ook toestel gedrag kan niet worden uitgesloten. Ook al staat data uit, dan nog kan een foutje in de software tot gevolg hebben dat het toestel beetjes data verstuurd. Foutjes komen regelmatig voor, ook bij grote merken. Mij is een geval bekend van een Samsung S8 met originele software die zelfs na uitzetten van het hele toestel zijn Internet verbinding niet verbrak! (door de provider bevestigd dmv gelijktijdige netwerkmetingen). De eerst volgende reguliere softwareupdate repareerde dat. En zolang de verbinding bestaat, wordt er berekend voor elk klein beetje data dat de netwerkapparatuur passeert.....

ca
door carmenreijnhout - Oct 24, 2018 om 18:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kom net terug uit het buitenland. Zijn er toch data kosten berekend. Krijg je als antwoord dat er apps op de achtergrond mb gebruiken. Data uit is toch data uit??
youfone geeft een slap onzinnig antwoord maar ik zit met de kosten.

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2018 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wanneer hebt u die data uitgezet?

Kijk eens op uw mobiel waar u het aan gebruikt hebt.

panter22
door panter22 Oct 24, 2018 om 19:16
6599 Antwoorden / Vragen

Wil je geen data gebruiken dan zet je alleen de Wifi knop aan en zet niet alleen roaming uit maar verwijder ook het vinkje bij mobiele gegevens. Boven de roamingknop, nadat je mobiele netwerken hebt ingetoetst. Apps worden dan via Wifi bijgewerkt.