kg
door kgielis Apr 14, 2006 om 00:39
Computers & telefonie

MULTIBOOTSYSTEEM 2

Beste,

Ik had eens een vraagje, want ik geraak er niet wijs uit.

Ik wilde onlangs proberen mijn computer te formateren en windows XP dus opnieuw te installeren.

Nu is alles gelukt, maar ik heb een probleempje.

Als ik mijn computer opstart kan ik ook nog het vorige besturingssysteem kiezen. Ik heb dus een multibootsysteem gecreëerd waardoor er nu dus 2 keer windows XP staat. Dit vertraagt de computer dus nogal.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik één van deze 2 systemen verwijderen, want het lukt mij niet. Ik moet dus 1 van de 2 partities verwijderen voor alle duidelijkheid. Het is niet enkel het bootschema dat moet gewijzigd worden.

Alvast bedankt

290 5 Rapporteer

ph
door phinder - Apr 14, 2006 om 09:19
433 Antwoorden / 4 Vragen

kgielis,

probeer alles in 1 vraag te houden. Dit is overzichtelijker voor de lezers !

Het meest eenvoudige is het gebruik van fdisk ( op het vorige dos-systeem ), maar daarvoor moet U wel een opstartdiskette hebben waar dit op staat. Kwestie van booten via deze opstartdiskette, fdisk starten, partitie die niet meer gebruikt hoeft te worden verwijderen. Nieuwe partitie met vrije ruimte maken en klaar is de boel.

Helemaal opnieuw beginnen kan ook, maar dan wordt het een kwestie van alle partitie's verwijderen en XP opnieuw installeren.

Ik zou op zoek gaan naar een opstartdiskette ( waar ook fdisk opstaat ) en het zo proberen. Dit is voor de meeste mensen de meest eenvoudige weg.

gr. phinder

edwardus
door edwardus - Apr 14, 2006 om 09:31
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Let op: gebruik van fdisk betekent opnieuw installeren.
Als dit niet gewenst is, dan een tool zoals bijv. PartitionMagic gebruiken.

edwardus
door edwardus - Apr 14, 2006 om 09:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens, is het wel zeker dat er een partitie verwijderd moet worden? Om van multiboot af te raken hoef je in feite alleen maar de bootmanager te vertellen dat er maar 1 systeem op zit, meestal betekent dit boot.ini wijzigen.

Het gebruik van fdisk (of gdisk) hoeft niet per sé te betekenen dat je overnieuw moet installeren, maar vaak wel. Het is een riskant programmaatje.

ph
door phinder - Apr 14, 2006 om 17:12
433 Antwoorden / 4 Vragen

edwardus,

Deze vragen zijn al beantwoord. Kijk maar eens in dit topic:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&qid=159429&cat=626

Er moet dus idd een partitie verwijderd worden en dat kan probleemloos met fdisk. Zelfs beter dan met PM aangezien je hier niet voor hoeft te betalen.

Daarom ook mijn verzoek niet een nieuw topic te openen. Dan had je dit waarschijnlijk al gelezen !

phinder

kg
door kgielis - Apr 14, 2006 om 21:17
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb dus gezocht naar een opstartdiskette waarop fdsik staat, maar heb deze niet gevonden.

Is er een mogelijkheid om zo'n opstartdiskette te maken?

Dat is echter een tweede optie. Hoe kan ik gewoon helemaal opnieuw beginnen en alle partities verwijderen en daarna windows terug installeren?

Met vriendelijke groet