kg
door kgielis Apr 14, 2006 om 00:03
Computers & telefonie

Multibootsysteem

Beste,

Ik had eens een vraagje, want ik geraak er niet wijs uit.

Ik wilde onlangs proberen mijn computer te formateren en windows XP dus opnieuw te installeren.

Nu is alles gelukt, maar ik heb een probleempje.

Als ik mijn computer opstart kan ik ook nog het vorige besturingssysteem kiezen. Ik heb dus een multibootsysteem gecreëerd waardoor er nu dus 2 keer windows XP staat. Dit vertraagt de computer dus nogal.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik één van deze 2 systemen verwijderen, want het lukt mij niet.

263 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2006 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staan er ook nog 2 partities en dus 2 systemen op ?
Dan heb je nl. niet alles verwijderd en kan je idd. nog kiezen.

In het geval je alleen het boot-schema wilt wijzigen kun je dat hier doen :

Start --> Configuratiescherm --> Systeem -->  Geavanceerd --> Opstart- en herstelinstellingen --> Instellingen --> bewerken

Nu komt nu in een kladblok-bestandje met onderin waarschijnlijk 2 regels met opstartmogelijkheden. 1 van de 2 is incorrect en moet er dus uit. Kan je alleen nu niet van te voren aangeven welke dat is. Start de 1e regel normaal op, dan moet 2 eruit en andersom.

Wees wel voorzichtig met dit soort wijzigingen. een fout kan betekenen dat windows niet meer kan booten en dus niet meer opstart.

gr. phinder

ve
door verwijderd - Apr 14, 2006 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staan idd nog 2 systemen op die ik allebei kan kiezen. Hoe verwijder ik er daar 1 van? Het oudste in dit geval.

Alvast bedankt

ve
door verwijderd - Apr 14, 2006 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dus niet enkel het bootschema, dat heb ik ook al geprobeerd

ve
door verwijderd - Apr 14, 2006 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval zal de oudste XP-versie op de C:/partitie staan en de nieuwe op D:/
Je kan dan de oudste versie op C:/ natuurlijk niet weghalen want dan start de PC niet meer op.
Tijdens het opstarten worden de bootbestanden op C:/ aangesproken en als deze weg zijn zal de Windows XP op D:/ dus niet opgestart worden want er kan op een 'Logical station' niet naar bootbestanden gezocht worden, opstarten kan alleen vanaf een 'Primaire partitie', in dit geval C:/ dus...

Enterprise.