ra
door rattenhoofd Mar 20, 2005 om 17:03
Computers & telefonie

Muziek downloaden illegaal of legaal?

Ik las in de Consumentengids van maart (bladzijde 23, punt 9) dat downloaden van Muziek legaal is, maar het aanbieden soms illegaal is.

in de krant lees ik echter dat er aanbieders EN downloaders van muziek zijn aangeklaagd

Hoe zit dit in elkaar?

Beste Rattenhoofd. Misschien is het beter als u hierover een forum aanmaakt onder Forums. Het zal zeker een interessante discussie opleveren. M.v.g. Redactie Kassa

1188 7 Rapporteer

aenigma
door aenigma - Mar 20, 2005 om 17:20
260 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Twee artikelen die ik u wil aanraden zijn:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/mp3/pcactive0210/

http://www.tweakers.net/reviews/544/7

vr. gr.

acjzr1
door acjzr1 - Mar 21, 2005 om 10:05
295 Antwoorden / 3 Vragen

Downloaden is LEGAAL,aanbieden of uploaden is illegaal.

Downloaden via progamma's zoals kazaa of emule e.d. is NIET

toegestaan omdat je bij deze programma's MOET sharen om te

kunnen downloaden...(je biedt dus zelf software of muziek aan!)

ra
door rattenhoofd - Mar 21, 2005 om 10:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

erg bedankt alletwee, ik weet wat me te doen staat.

alle bestanden die ik van Shareaza download in een andere map zetten zodat niemand ze van me kan downloaden

co
door cormans - Mar 21, 2005 om 10:11
77 Antwoorden / 0 Vragen

Te laat................als je ze download ben je gelijk aan het uploaden.....dus stout bezig...........;-)

tigertje
door tigertje - Mar 21, 2005 om 12:39
402 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt. Hoewel het misschien beter is om te zeggen dat het niet strafbaar is om mp3's te downloaden. Want dat het niet helemaal klopt om muziek te downloaden weten we allemaal wel.

Voorst is het zo dat mp3's op een computer zijn toegestaan mits er geen filesharing programma (zoals Kazaa) op de PC staat. Of het programma wordt gebruikt of dat je er wel of niet bestanden mee deelt maakt niet uit.

ra
door rattenhoofd - Mar 23, 2005 om 19:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

hetzelfde bestand met hetzelfde programma tegelijk uploaden en downloaden is onmogelijk...

sp
door spekske - Apr 29, 2005 om 00:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als rechtenstudent even een reactie:

- Muziek uploaden, downloaden of in bezit hebben is NOOIT per definitie legaal of illegaal. Het gaat om AUTEURSRECHTEN. Van de meeste mp3's die je download/bezit/upload heb je de rechten niet. Dit zijn de mp3's die problemen geven.

- P2P-Programma's zoals (vroeger) Napster, Kazaa, Imesh, Gnutella, etc. zijn op zichzelf ook niet illegaal. Dat je automatisch upload is geen reden om iets illegaal te maken. Immers, als je alleen legale muziek upload dan doe je niks verkeerd.

- Het probleem komt, als je mp3's beschikbaar maakt voor anderen terwijl je de rechten ervan niet zelf bezit. Dat doen programma's als de nieuwe Kazaa, Bittorrent, etc. door het onmogelijk te maken om het uploaden uit te schakelen. Maar dan nog kun jij bijvoorbeeld best je eigen gecomponeerde of gespeelde liedjes delen. Je moet alleen niet de nieuwe hit van bijvoorbeeld Guus Meeuwis downloaden en dan gedeeld laten staan!