ar
door arjangrsb Mar 25, 2012 om 17:44
Computers & telefonie

Na 2 jaar moederbord van laptop (600,-) al kapot

Ik heb in januari 2010 een Acer aspire 7736AG t.w.v. € 600,- gekocht bij de Makro in Nijmegen.
Nu deed de laptop het perfect tot vandaag.
ik heb hem geprobeerd aan te zetten en nu blijkt dat het moederbord kapot is.

De laptop is nog nooit gevallen en is altijd netjes vervoerd in een stevige laptopkoffer.
Ook deed de laptop het gister nog (administratie voor mijn bedrijf gedaan) en heb hem toen netjes afgesloten.

Helaas geeft makro aan er niks aan willen te doen omdat de garantie slechts 1 jaar is.
Ze kunnen hem wel repareren maar kunnen van te voren niet zeggen wat dat gaat kosten (dat is ook raar).

Is het normaal dat een laptop van 600 euro er ineens na precies 2 jaar en 1 maand kapot gaat en is er nog iets te doen zodat het mij geen honderden euros kost.

6866 28 Rapporteer

gsm
door gsm - Mar 25, 2012 om 17:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Haal de batterij eruit en probeer nog eens met alleen de power adapter.

ar
door arjangrsb - Mar 25, 2012 om 17:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

@GSM, dat heb ik allemaal al geprobeerd. ook al 30sec je aan/uitknop in gedrukt houden, baterij er een tijdje uit laten, andere adapters. alleen geen andere accu omdat ik die niet heb maar als hij al niet start met alleen aan de adapter zonder accu dan zal hij met een nieuwe accu het ook niet doen.
Toch bedankt voor je tip.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2012 om 18:00
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Bij de Makro geldt dat er fabrieksgarantie wordt gegeven, dus één jaar. De klanten daar zijn wederverkopers (winkeliers) en (in pricipe) geen particulieren. Ergo, de wettelijke twee jaar garantie is niet van toespassing op dit gegeven. TS wordt gezien als wederverkoper en dient dus zelf voor het tweede jaar garantie zorg te dragen. De defecte pc is dus in dit geval rekening man.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2012 om 18:02
11553 Antwoorden / 51 Vragen

"Ze kunnen hem wel repareren maar kunnen van te voren niet zeggen wat dat gaat kosten (dat is ook raar)."

Dat is niet zo raar, als ze dat konden zouden ze, alleen door ernaar te kijken zonder open te maken, veel kunnen verdienen.

ar
door arjangrsb - Mar 25, 2012 om 18:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

ja dat ze geen excact bedrag kunnen zeggen snap ik maar ze kunnen toch wel een schatting doen. ik zal vast niet de eerste zijn die met zo´n probleem aan komt zetten lijkt mij.
Ik hoef bij mijn klanten niet te zeggen van ik maak het wel en achteraf hoor je wel de prijs.
Bij een autogarage kunnen ze ook wel een schatting geven van de reparatie.

Maar goed als ze het niet weten dan weten ze het niet daar doe je niks aan.
Ik von het alleen apart dat ze helemaal niks konden zeggen (was ook al bij het vervangen van mijn touchpad).

ed
door edwin169 - Mar 25, 2012 om 18:45
32 Antwoorden / 0 Vragen

Houd er rekening mee dat een moederbord voor een laptop minimaal 150 euro kost. Daar komen de reparatiekosten dan nog bij. Al met al geen goedkope reparatie.

jo
door jorisw - Mar 25, 2012 om 18:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=arjangrsb schreef op zondag 25 mrt 2012, 18:10]ja dat ze geen excact bedrag kunnen zeggen snap ik maar ze kunnen toch wel een schatting doen. ik zal vast niet de eerste zijn die met zo´n probleem aan komt zetten lijkt mij.
Ik hoef bij mijn klanten niet te zeggen van ik maak het wel en achteraf hoor je wel de prijs.
Bij een autogarage kunnen ze ook wel een schatting geven van de reparatie.

Maar goed als ze het niet weten dan weten ze het niet daar doe je niks aan.
Ik von het alleen apart dat ze helemaal niks konden zeggen (was ook al bij het vervangen van mijn touchpad).

Als je bij jouw garage zegt dat "de motor het niet meer doet" kunnen ze ook niet zonder onderzoek zeggen wat het gaat kosten....

tr
door trappist - Mar 25, 2012 om 18:56
240 Antwoorden / 0 Vragen

Makro kan geen prijs afgeven omdat ze niet weten wat er mogelijk verder nog defect is aan de laptop, bovendien denk ik dat ze hem niet zelf repareren maar dat uitbesteden aan bijvoorbeeld Acer of een ander gespecialiseerd bedrijf.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2012 om 19:00
11553 Antwoorden / 51 Vragen

ja dat ze geen excact bedrag kunnen zeggen snap ik maar ze kunnen toch wel een schatting doen.
En als het meevalt, denk je dat ze je willen tillen, en als het tegenbvalt hebben ze er geen verstand van ............................ Logisch toch dat ze niks zeggen.

ja
door jachra - Mar 25, 2012 om 20:03
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 25 mrt 2012, 18:00]Bij de Makro geldt dat er fabrieksgarantie wordt gegeven, dus één jaar. De klanten daar zijn wederverkopers (winkeliers) en (in pricipe) geen particulieren. Ergo, de wettelijke twee jaar garantie is niet van toespassing op dit gegeven. TS wordt gezien als wederverkoper en dient dus zelf voor het tweede jaar garantie zorg te dragen. De defecte pc is dus in dit geval rekening man.

Uw antwoord is niet geheel correct. Immers kan de klant van de Makro de gekochte ook voor zichzelf houden en dan geldt de gewone garantietermijn zoals deze in de wet bepaald zijn.

Nu schuilt de Makro achter de fabrieksgarantie zoals vele winkels het doen. Dit is niet conform de huidige wetgeving. De Makro is in deze gewoon een verkoper.

Voor meer informatie kijk op: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Veelgestelde_vragen/Mijn_computer_is_na_twee_jaar_kapot_gegaan_en_de_verkoper_wil_hier_niks_aan_doen_Heeft_de_verkoper_gelijk

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2012 om 20:08
11553 Antwoorden / 51 Vragen

jachra,

feit is en blijft dat de makro geen detailhandel is maar een grossier en dan is er m.i. geen sprake van consumentenwijzer. Je koopt daar niet voor normale winkelprijzen.

ja
door jachra - Mar 25, 2012 om 20:25
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 25 mrt 2012, 20:08]jachra,

feit is en blijft dat de makro geen detailhandel is maar een grossier en dan is er m.i. geen sprake van consumentenwijzer. Je koopt daar niet voor normale winkelprijzen.

De wet spreekt dan ook niet van detailhandel of grossier of dergelijke. En de prijzen zijn niet ter zake doende.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2012 om 20:32
11553 Antwoorden / 51 Vragen

van de makro site gekopieerd:

Garantie en reparatie

Veilig en vertrouwd inkopen doen

Als u inkopen doet, wilt u kunnen genieten van uw aankopen. Dat bij aankomst op de zaak blijkt dat iets niet functioneert, is het laatste wat u wilt. Daarom krijgt u op al onze artikelen altijd de originele fabrieksgarantie van onze leveranciers. Op elektro-artikelen van onze eigen huismerken Watson en Alaska krijgt u zelfs 2 jaar volledige garantie. Kortom, bij Makro inkopen is veilig en vertrouwd.

Extra zekerheid

En vindt u onze standaardgarantie niet genoeg? Dan kiest u met Makro Garant voor nóg meer zekerheid. Hiermee verruimt u garantietermijnen en –dekkingen van veel apparatuur. Maximale zekerheid, minimale kosten. Dát is Makro Garant.

Reparatieservice

Heeft u een artikel gekocht dat defect of beschadigd is? Wij repareren het, ook ná de garantieperiode. Geef het artikel af bij de klantenservice in uw vestiging. Vergeet niet de originele aankoopfactuur mee te nemen.

Onze reparatiespecialisten voeren de reparatie uit. Wij spreken een reparatietermijn af en houden de voortgang in de gaten. Over eventuele kosten maken we vooraf heldere afspraken. Dus geen kosten zónder uw toestemming.

Einde kopie.

Uit deze voorwaarden maak ik op dat er hier duidelijk geen sprake is van twee jaar garantie. Die wordt zelfs exceptioneel genoemd. Alsmede het begrip fabrieksgarantie. Verder vraag ik mij terdege af of een grossier gelijk gesteld wordt als een detailhandelaar qua consumentenwijzer.

ja
door jachra - Mar 25, 2012 om 20:34
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 25 mrt 2012, 20:32]van de makro site gekopieerd:

Garantie en reparatie

Veilig en vertrouwd inkopen doen

Als u inkopen doet, wilt u kunnen genieten van uw aankopen. Dat bij aankomst op de zaak blijkt dat iets niet functioneert, is het laatste wat u wilt. Daarom krijgt u op al onze artikelen altijd de originele fabrieksgarantie van onze leveranciers. Op elektro-artikelen van onze eigen huismerken Watson en Alaska krijgt u zelfs 2 jaar volledige garantie. Kortom, bij Makro inkopen is veilig en vertrouwd.

Extra zekerheid

En vindt u onze standaardgarantie niet genoeg? Dan kiest u met Makro Garant voor nóg meer zekerheid. Hiermee verruimt u garantietermijnen en –dekkingen van veel apparatuur. Maximale zekerheid, minimale kosten. Dát is Makro Garant.

Reparatieservice

Heeft u een artikel gekocht dat defect of beschadigd is? Wij repareren het, ook ná de garantieperiode. Geef het artikel af bij de klantenservice in uw vestiging. Vergeet niet de originele aankoopfactuur mee te nemen.

Onze reparatiespecialisten voeren de reparatie uit. Wij spreken een reparatietermijn af en houden de voortgang in de gaten. Over eventuele kosten maken we vooraf heldere afspraken. Dus geen kosten zónder uw toestemming.

Einde kopie.

Uit deze voorwaarden maak ik op dat er hier duidelijk geen sprake is van twee jaar garantie. Die wordt zelfs exceptioneel genoemd. Alsmede het begrip fabrieksgarantie. Verder vraag ik mij terdege af of een grossier gelijk gesteld wordt als een detailhandelaar qua consumentenwijzer.

Ook wat Makro schrijft is niet conform de wet.

mahadma
door mahadma - Mar 25, 2012 om 20:35
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Graag de mening van andere forumlezers over dit deel.

ja
door jachra - Mar 25, 2012 om 20:42
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 25 mrt 2012, 20:35]Graag de mening van andere forumlezers over dit deel.

Dat mag gerust. Maar Makro gedraagt zich als Apple in deze. En men kan nu zien dat Apple in diverse Europese landen (waaronder Nederland) wordt aangesproken op het houden van zijn incorrecte garantievoorwaarden.

Meer informatie kunt u vinden op: http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-speciaal-voor/consumentenkoop/deugdelijk-product

frans75
door frans75 - Mar 25, 2012 om 21:02
202 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jachra,

Wat is de betekenis van consumentenkoop...?

ja
door jachra - Mar 26, 2012 om 00:18
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=frans75 schreef op zondag 25 mrt 2012, 21:02]@ Jachra,

Wat is de betekenis van consumentenkoop...?

Volgens de consumentenautoriteit:

[quote]Consumentenkoop

U verkoopt producten aan consumenten. Voor u gelden, bovenop de regels die voor elke ondernemer gelden, een aantal extra regels voor bijvoorbeeld garantie, ruilen en reparatie.

Bron: http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-speciaal-voor/consumentenkoop

frans75
door frans75 - Mar 26, 2012 om 01:02
202 Antwoorden / 0 Vragen

Maar zoals al is gemeld is een klant van de Makro niet een consument.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 26, 2012 om 02:34
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 25 mrt 2012, 18:00]Bij de Makro geldt dat er fabrieksgarantie wordt gegeven, dus één jaar. De klanten daar zijn wederverkopers (winkeliers) en (in pricipe) geen particulieren. Ergo, de wettelijke twee jaar garantie is niet van toespassing op dit gegeven. TS wordt gezien als wederverkoper en dient dus zelf voor het tweede jaar garantie zorg te dragen. De defecte pc is dus in dit geval rekening man.

Je ziet het wel heel zwart/wit Mahadma! Niet iedereen die een Makropas heeft is een ondernemer in de zin van een detaillist, dus geen wederverkoper in die zin.

Makropas wordt aan bestuurders van en VvE, verenigingen, stichtingen etc. etc. verstrekt mits ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een horecaondernemer verkoopt geen laptop of een televisie door achter de toog!

In de Makrofolders wordt zelfs bij bepaalde groepen producten extra garantie tot 5 jaar bijgekocht (ca. € 50,00 inclusief btw) en is bij bepaalde producten zo, o.a. Dyson stofzuigers zonder enige kosten tot 5 jaar garintie wordt verleend, dat er garantie en/of service aan huis wordt verleend.

Kocht eergister bij de Makro een Tefal compact grill classic met 2 jaar garantie op, aankoopbewijs tevens garantiebewijs.

fe
door festinger - Mar 26, 2012 om 02:41
410 Antwoorden / 18 Vragen

Je staat als consument wel in recht maar het ook krijgen is maar de vraag. Heb commerciële economie gestudeerd en geen enkel bedrijf (lees grote keten) zal je schade direct bij melding zomaar vanzelf repareren of vergoeden. Nee verdien en ontmoedig is het credo met de wetenschap dat hun juridische afdeling goed bevolkt is.

Wat dan gebeurt is dat 99,99% van de consumenten of niet de middelen hebben of niet de moeite wensen te nemen het gelijk te halen. En klagen vervolgens op bijvoorbeeld deze site. Hier tank je enkel sympathie. Maar als je gelijk hebt haal dat dan ook. Anders veranderd er niets.

ir. benton deus
door ir. benton deus - Mar 26, 2012 om 03:30
66 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=festinger schreef op maandag 26 mrt 2012, 02:41]Je staat als consument wel in recht maar het ook krijgen is maar de vraag. Heb commerciële economie gestudeerd en geen enkel bedrijf (lees grote keten) zal je schade direct bij melding zomaar vanzelf repareren of vergoeden. Nee verdien en ontmoedig is het credo met de wetenschap dat hun juridische afdeling goed bevolkt is.

Wat dan gebeurt is dat 99,99% van de consumenten of niet de middelen hebben of niet de moeite wensen te nemen het gelijk te halen. En klagen vervolgens op bijvoorbeeld deze site. Hier tank je enkel sympathie. Maar als je gelijk hebt haal dat dan ook. Anders veranderd er niets.

Vooral als straks de gang naar een kantonrechter ondoenlijk wordt gemaakt door het hoge griffierecht (voor beide partijen).

mahadma
door mahadma - Mar 26, 2012 om 06:43
11553 Antwoorden / 51 Vragen

Feit blijft dat de makro (groothandel, grossier) en consumentenrecht niet in één pas lopen. Je mag dan als verenining o.i.d. een pas hebben (en dàt maakt het verschil) het is de bedoeling dat er niet voor privé gebruik gekocht wordt, want anders kon iedereen naar binnen, maar in dit geval voor gebruik in de vereniging.

freya
door freya - Mar 26, 2012 om 10:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Zucht....dit loopt weer aardig uit op een discussie.....
Feit blijft: 'Als gewone consument kun je niet bij de Makro terecht'. Je hebt een pasje nodig en als 'gewone' consument kun je daar niet aan komen. Om te kunnen kopen bij de Makro zal dat dus altijd via een bedrijf/vereniging moeten. En zoals mahadma al aangeeft, dan geldt het 'consumentenrecht' niet, punt. Dat er toch veel particulieren zijn die aan zo'n pasje kunnen komen (of er toegang toe hebben) maakt dan natuurlijk niets uit.
Voor garantie op producten die bij de Makro zijn gekocht, moet je dus bij de fabrikant zijn. Dat er soms 'spaciale aanbiedingen' zijn van de Makro, met b.v. extra garantie, doet daar verder niets aan af.

Freya

freya
door freya - Mar 26, 2012 om 10:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@arjangrsb:

Je schrijft: "ik heb hem geprobeerd aan te zetten en nu blijkt dat het moederbord kapot is". Wie heeft die diagnose gesteld? De Makro? Door er een blik op te werpen? Heeft er al enig 'onderzoek' plaatsgevonden? En zo ja, door wie?

En nee, natuurlijk is het niet 'normaal' dat een laptop na 2 jaar kapot gaat, maar dat wil niet zeggen dat iets niet kapot kan gaan. En zoals gezegd, reparatie kan kostbaar zijn, maar voor een laptop van 2 jaar lijkt mij dat nog best wel een rendabele oplossing. Op (laten) sturen naar de fabrikant lijkt mij toch de oplossing.

Freya

dirck
door dirck - Mar 26, 2012 om 13:09
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als je de adapter aansluit, gaat er dan ook een lichtje branden? (ten teken dat de adapter-aansluiting niet kapot is)
Als het goed is, dan zit er op het moederbord ook een zekering (fuse), het kan zijn dat die kapot is.

Maar waarschijnlijk betreft het de bios chip, ook die zou je waarschijnlijk zelf kunnen vervangen of laten vervangen door iemand die er verstand van heeft, mits je deze chip er met een speciaal tangetje uit kunt halen en niet gesoldeerd is.
Een nieuwe BIOS CHIP kost niet meer dan hooguit 2 tientjes.

Groet, Dirck

ar
door arjangrsb - Mar 26, 2012 om 14:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben naar een kennis geweest die is bedrijfsleider bij een behoorlijk computerbedrijf en heeft zijn techneuten om het zo maar te zeggen er naar laten kijken.
Hij belde straks op dat het moederbord behoorlijk doorgebrand was.
Reparatie zou rond de 300 euro komen.
Dus na mijn mening niet rendabel en heb bij hem een nieuwe besteld.
Hij vond het wel raar dat hij nu al doorgebrand was.
Waarschijnlijk heeft er vanaf het begin iets niet goed gezeten maar hij gaf al aan dat het nu niet meer te verhalen valt op makro of acer.

Inmiddels heb ik ook bericht van acer gekregen dat ik maar 1 jaar garantie heb en het dus buiten de garantie valt en alleen het ophalen en onderzoeken kost al 85 euro.

De kennis gaat kijken of er nog iets te doen is tegen een leuke prijs zodat ik deze laptop voor mijn workshops kan gebruiken en mijn nieuwe voor prive en bij klanten.
Dus het is allemaal dikke pech.

freya
door freya - Mar 26, 2012 om 15:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@arjangrsb:

Oké, duidelijk verhaal. Reparatiekosten van €300 is inderdaad wel erg veel geld voor een laptop van €600. Wat het 'doorbranden' betreft, toch wel vreemd dat men aan het moederbord kon 'zien' dat deze doorgebrand was. Dan moet er toch wel iets aan de hand geweest zijn lijkt mij. Hopelijk krijg je nog een leuk dealtje....

Freya