fr
door freewilly Nov 4, 2004 om 10:44
Computers & telefonie

Na modemruil wegvallend internet chello

Hoi,

Sinds afgelopen maandag, toen ze hier mijn goed werkende modem kwamen omruilen voor een eurodocsis modem (thomson) heb ik constant last dat mijn internet verbinding wegvalt. Dit gebeurt soms na 1 uur of soms ook na 3 uur. Het is heel verschillend, mijn record is nu 9 uur online, waarna het ineens weg valt. Als ik dan kijk naar mijn IP adres, dan staat daar ineens een heel ander (192.ect) of ook soms ongeldig ip adres (0.0.0.0.). Als ik dan via de dosbox ipconfig/renew ingeef, dan wordt mij verteld dat de DHCP server niet reageerd. Het enige wat ik dan nog kan doen, is de modem van de stroom halen, en hem erweer in te doen. En dit moet dan zo`n 5 a 9 x per dag. Wie weet wat een DHCP server is, en kan ik iets doen om dit probleem op te lossen. Ik heb op internet gekeken bij chelloo (andere site) en daar staan nog meer mensen die ook problemen hebben met de verbinding, helaas stond de oplossing er niet bij.

Ik heb alle settings nagekeken, andere netwerkkaart, andere kabel, andere pc, zelfs xp opnieuw geinstalleerd.

Wie kan helpen?

William

513 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 4, 2004 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan niet helpen, maar heb wel eens even bij Google gekeken, en weet nu wel wat een DHCP server is. Gewoon even de twee woorden intypen.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2004 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo William, Onderstaande mededeling vond ik op de
Chello site, dus het is toch wel te vinden. Lees het maar even door en
hopelijk is jouw probleem hier mee oplost. Succes - PML

Help! Help! Moet met
Chello telkens rebooten als de verbinding even weggevallen is.

Dit is een heel vaag probleem. Op de een of andere manier houdt WinRoute in
combinatie met Windows 2000 (ook met andere OSsen?) DHCP requests tegen. Op deze
manier is het voor Windows niet mogelijk om aan een nieuw IP-adres te komen en
werkt te verbinding niet meer na het even wegvallen.

Chello heeft zo vaak korte onderbrekingen waardoor opeens internet totaal niet
meer mogelijk is. Zowel Windows als WinRoute denken dat de verkregen IP-lease
van DHCP nog steeds geldig is --> resultaat --> internet niet mogelijk.

Dit is de VOODOO-methode om dat irritante gedoe op te lossen zonder
opnieuw telkens te hoeven rebooten:

1. Stop de WR engine tijdelijk even
(rechts klikken onderin beeld en dan "Stop the WR engine". Je krijgt
een icoontje met een minnetje (of grijs ofzo).

2. Ga naar het bureaublad.

3. Rechts klik "My Network places " en dan properties.

4. Klik rechts op de juiste modem interface en kies  DISABLE.

5. Wacht 6 seconden.

6. Klik rechts op de juiste modem interface en kies  ENABLE.

7. Even wachten (+/-20sec zeker genoeg?). Windows gaat nu een nieuw IP adres
krijgen van Chello's DHCP server.

8. Check de verbinding met ipconfig/all (in DOS), of browse even wat.

9. Start WR weer (rechtsonderin , bij dat icoontje rechts klikken en dan weer
Start engine.

Klaar!

ve
door verwijderd - Nov 4, 2004 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling: kijk ook eens via Google naar  'dhcp server chello'  en er komen tal van antwoorden. PML

ve
door verwijderd - Nov 4, 2004 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees hier dat iemand in het antwoord 'WinRoute' (als in de software router) verwerkt, terwijl je volgens mij in het geheel niet hebt aangegeven dat te gebruiken.

Het gedeelte (192.*) wordt vaak gebruikt als intern ip-adres voor routers. Het ip adres wat Chello aan jou geeft is een ander (213.* vroeger en tegenwoordig veel in de 80.*). Naar mijn mening moet je dus eerder naar de DHCP-instellingen van je router kijken (kan je bevestigen dat je die hebt?).

Mocht dat niet het geval zijn, zou je dan de Chello-regio waar je in zit kunnen vermelden?

ve
door verwijderd - Nov 4, 2004 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het nummer is 165.X.X.X, dat ik dan krijg. Ik maak geen gebruik van een router. Net had ik het weer. Nu heb ik gebrobeerd om mijn modem te pingen. Ik toets dan ping (ipnummer) in het krijg dan ook een response terug van het modem. Ik heb vanalles geprobeerd maar wat ik net las over het DHCP request dat dan tegen wordt gehouden, kan dat ook zo zijn als je geen router hebt.?

De lampjes op mijn modem blijven doorknipperen, daar veranderd niets aan. Ik woon in Nederweert 6031 XC. Voorheen geen last hiervan en las ook op internet dat mensen die een andere modem hebben gekregen ineens hier last van hebben. Ik las zelfs nog dat er een tekort was aan ip adressen, moest de kast in de straat worden opgevoerd, lag het aan het modem. Mja, bij de een werkt het vlekkeloos en bij de ander niet. Wel vaak gebeld met chello, maar die verhalen ken je wel. Ze zouden me terugbellen vandaag, maar ik geloof niet in sprookjes. En nu is mijn verbinding weer weg. Na 10 minuten al. Ik zit bij arhem.chello.nl, kun je dan ook veranderen? Als je een vast IP hebt, heb je dan nog iets te maken met die DHCP?

Alvast bedankt voor jullie reacties !!!

William

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik zal het proberen het uit te leggen. Wanneer je je aanmeldt op een
netwerk, geeft je modem of router het aan bij je DHCP server. De DHCP
server leest het MAC-adres van je netwerkkaart*. Wanneer de DHCP server
je netwerkkaart herkent, geeft het een ipadres en kan je het netwerk
op. Voor internet werkt het precies hetzelfde: je meldt je als het ware
aan bij het netwerk van chello. Via dat netwerk kan je het internet op.

Wanneer u niet online bent, en uw ip-adres `vrij` is, kan deze in
principe door gegeven worden aan een ander. Dit gebeurt veel bij
voornamlijk kabelinternet exploitanten. Een voorbeeld: wanneer u het
ipadres 192.0.0.0 heeft, en u meldt zich af op het internet ( u zet de
pc uit bijvoorbeeld) komt deze `vrij`. Wanneer meneer A zijn pc aan
doet, meldt zijn modem zich aan het netwerk, en de DHCP server kan dan
het ip-adres 192,0,0,0 geven aan meneer A.

Nu echter steeds je modem uit valt vermoed ik dat in de regio
Nederweert er veel Chello abbonementen zitten, en er te weinig
IP-adressen zijn. Wanneer uw ip-adres door gegeven wordt aan een ander,
kan er de situatie ontstaan dat er twee mensen met dezelfde ip-adressen
komen te zitten. Daardoor kunnen de verstoringen ontstaan. Mischien wel
een schrale troost: degene die jou ip-adres gekregen heeft van de DHCP
server, is ook off-line.

Het enige devies: Melding doen bij Chello. Met alle verhalen die ik
gehoord heb gaat dat niet mee vallen, maar hier kunt u zelf vrees ik
weinig aan doen. Er lijkt een te kort te ontstaan in ip-adressen, en
een overspannen DHCP server tot gevolg.

Mocht je meer willen weten, vraag gerust.

Groeten,

Pegasus

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik vergeten ben te vermelden zag ik±

een mac-adres is een adres dat op elke netwerkkaart staat van elke
machine. Een printer of een fax die aangesloten is op een netwerk,
heeft dus ook een mac-adres. Het mac-adres is uniek: Elke netwerkkaart
heeft een eigen, specifieke mac-adres, die nergens ter wereld hetzelfde
is. Daarmee worden veel netwerkkaarten en modems mee herkent